Sv: Lite fårgor till er här
Som sagt, jag är emot oseriös avel och oseriöst hundägande...
En oseriös hundägare köper ex. en hund som den inte alls vet något om, upptäcker sedan att det blir problem och gör då INGENTING för att ända hundens situation... Finns massor av fler exempel.
Kan ju dra den om en man på klubben, han har skaffat sig en riktig vägkorsning. Mamman till denna tik är en guatemalisk gatuhund och pappan är blandis med rätt mycket BC i... Mannen tror att gatuhunden är en ras i sig och bara det gör att jag skriver ett stort L i pannan på honom.
Till saken tillhör att hunden har skaffats för att hans 4 pojkar ska inse glädjen med att ha hund, något de inte alls förstår. Nu har hunden börjat rymma när den närmar sig tonåren, men han vägrar inhägna trädgården "för hunden ska veta gränserna".
Ett till lysande exempel är killen som kom till klubben med "en importerad rottishane som blev omplacerad pga tidbrist". Skulle ha väldans fin stamtavla och vara oerhört social och trevlig. Stamtavlan var handskriven med kulspetspenna på ett vanliga A4 och hunden morrar på allt, inklusive föraren som självklart är rädd för sin hund....
Visst att det finns oseriös avel, som jag är emot, men det finns också massor av oseriösa hundägare som skiter i att kolla upp saker och tror att man kan lita på folk som säljer hundar....
Jag hade aldrig köpt en hund vars föräldrar jag inte hade träffat (om det inte är fryst sperma, men då vill jag se filmer och prata med ägaren). Jag hade också krävt fria höfter, friska linjer, höga meriter och bra temperament på föräldradjuren och på samtliga valpar ur tidigare kullar (de har kanske inte hunnit meritera dem ännu, men förutsättningarna ska finnas där).
Och visst har jag en blandras, som självklart uppfyller alla dessa kriterier, men också en renras som uppfyller dem.
//E