Lite fårgor till er här

Seabaz

Trådstartare
Jag har inte hållt hus på forumet så himla länge, nåt år sådär. Men det är nog mer tjaffs här än på hästsidorna ändå :angel:

Är merparten här emot:

Blandraser?

Att inte träna sin hund?
(då menar jag inte motionera/ut och gå, utan träna bruks eller lydnad och sånt, att INTE göra det..)

Jag vet inte, det verkar lite så här i alla fall? Vad anser Du som läser nu?

Sv: Lite fårgor till er här

Nej jag tror merparten här inne är EMOT oseriös avel, det innebär såväl bland som renras.

Har man skaffat en jakthund men inte är intresserad av jakt eller om man skaffar en hårt arbetande hund fast man bara vill gå på promenader, tja då kan det bli en del dispyter.

Men skaffar man en hund som anpassad till det man kan erbjuda är det nog ingen som är emot det :)

Blandraser kan vara hur underbara som helst. Mina föräldrar hade en o det är enligt dom själva den bästa hunden dom haft, "en sån hund får vi aldrig igen". Vad jag inte gillar är att folk verkar tycka att det är helt ok att korsa lite hur som helst bara för att få lite pengar. Våran blandis var en olycka o kostade 1000:- nu kostar ju en blandis nästan lika mycket som en renrasig.

Träna är väl inte nödvändigt. Huvudsaken är väl att hunden är så pass väluppfostrad att den inte är till besvär för sin omgivning. Sen att det är väldigt kul att träna o utvecklas tillsammans med sin hund är en annan femma. Men valpkurs o grundkurs ska man gå tycker jag, både för sin egen skull o för hundens.

Jo det är nog helt rätt! :idea:

Det jag hade i tanken var en stor diskussion här för ett par veckor sedan någon som köpt en blandras och det blev en mycket "het diskussion"

Jag kände igen mig i den hundägaren, för det blev en liknande diskussion när jag skaffade förra hunden, en blandras med stora raser i...

Sen när jag skaffade en liten renras då var allt frid och fröjd.
Därav bakgrunden till mina frågor.

Det handlar mer om vad för blandras man skaffar ( vad för raser som korsats )

Jag vet nog vilken användare du menar och den dispyt som blpmmade upp tycker jag var rätt befogad.

Hua, vad jag ligger risigt till då för jag har två blandisvalpar för våran tik blev tjuvparad............
Och jag "kan" inte gå några kurser för jag har inget körkort.....

Jag vet inte om ditt inlägg vad menat till mig, så jag vet heller inte riktigt vad du menar med ligga risigt till ?

Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag är inte emot blandraser i sig men tycker det är enormt oansvarigt att bara blanda hejvilt. Många som köper hund första gången köper blandras och många har ingen aning om vad dom har i kopplet. Man kan aldrig veta vilka egenskaper hunder ärver. Jag har sett mycket fina blandraser men även en hel del som är lite för mycket för ägarna. Men jag gillar i stort sett alla hundar, det är nog ägarna det ofta är fel på (och då ofta för att dom skaffat sig helt fel ras).

Ang. att träna eller inte träna sin hund så tycker jag att det viktigaste är att inte köpa sig en genuin brukshund som t.ex rottis om man inte har tänkt sysselsätta den och låta den jobba. Men det finns väldigt många raser som inte kräver så mycket mer aktivering än promenader och bollkastning.

Jag är FÖR blandraser, och jag tycker att alla hundar ska tränas mer än att bara gå promenader. Man behöver inte åka till brukshundsklubben ett par gånger i veckan. Det finns så mycket man kan träna själv hemma i "vardags-livet"
Tycker oftast inte det är uppfödare som är oseriösa utan hundköparna och dom kan även köpa dyra renrasiga valpar också.

Jag är emot oseriös avel, både ren- och blandras. Sen är det nog mer vanligt med oseriös blandrasavel.

Vad gäller träning, anser jag att om man skaffar hund så ansvarar man för att den individen mår bra och får utlopp för dess behov. Gäller det en jakthund, så ska den få jaga om individen visar behov av det. Är det en vallhund, så ska den få möjlighet att valla osv osv

Nej, det var absolut inte menat till dej!!!!
Men jag är nog en såndär trist människa som "bara har" hund.....

Jag är emot oseriös avel - vilket sorterar bort 90% av blandraserna och en stor del av renrasupfödarna.

Hur mkt och vilken sorts träning man ska lägga ner på hunden beror på RASEN. Köper man en mops så kanske man inte behöver vara ute och spåra 4 dar i veckan för att göra hunden nöjd - men köper man en bruksschäfer och bara promenrar så får man problem.

Vad jag avskyr är när man har rasdiskussioner och att m¨nga hundar rser kräver en viss motion/aktivering så kommer det ofta nån och säger nåt linade "Stövere behöver inte alls jaga, jag har en som bar vill ligga i soffan..så det går VISST att ha dem som sällskapshundar"
dvs de tar enstaka exempel och tror däremed att det är så rasen är.
Det finns en doberman som ställer älg - men inte tusan rekomenderar jag en älgjägare att köpa en doberman, det finns folk som tävlar ltýdnad med mops eller salukis - så det kan gå - men vill man tävla så är det bättre att satsa på en mer lämplig ras.

Det som gör att det blir en "het" diskussion är att man å ena sidan poängterar att det inte är hundarna i sej eller hundägarna man tycker är dåligt då det finns fullt med puckade renrasägare och pajjade renrasiga hundar också.
Det är själva "aveln" som bedrivs för att tiken är söt, för att man har en föreställning om att tiken behöver få en kull valpar för att må bra, för att man korsar över olika grupper (vall/bruks/apporterande exempelvis).
För att varken tik eller hanhundsägare har en susning om sina hundars sjukdomsbakgrund, hur det kan visa sej på just deras kull med valpar.
För att man inte tar ansvar på samma sätt för att stävja vissa ärftliga sjukdomar (två hundar med Hd är två hundar med Hd oavsett om det är en Tax och en Schäfer eller Tax och en Tax).
De som har blandras och tar åt sej reagerar på att man på något sätt attackerar dem och deras hundar och de måste försvara sej (mot ingenting).

Jag menar att jag har ingenting emot Blandisar.
Har fött upp två kullar själv. En tjuvbetäckning och en planerad.
Har träffat på lika många "otrevliga" renrasiga hundar som blandisar.

Vimsan skrev:
Tycker oftast inte det är uppfödare som är oseriösa utan hundköparna och dom kan även köpa dyra renrasiga valpar också.

Jag tycker att det är uppfödarna som ska sålla ut de lämpliga hundköparna från de oseriösa puckona.
Hade jag en rottweilerkull skulle inte jag sälja till någon som uppenbart önskar en stor hane för att gå runt och pitta sej med.
Det bidrar till att de olika raserna får taskigt rykte.
Att hundköparen har ett ansvar är ju självklart, men man kan vara hur oseriös som helst utan att ha en hund.. vem säljer hunden till dessa puckon?
Att man köper blandras är ju inte likamed =oseriös. Det kan vara för att man har liten ekonomi (men det går ju att spara ihop pengar...) för att man haft en förut och vill ha en till likadan...för att man inte bryr sej om tävlingar och utställningar.

Men ett pucko som vill ha en Rottis-valp åker väl inte till en uppfödare och presenterar sig som ett Pucko som bara köper en häftig hund för att skrämma grannarna.
Hur noga man är så finns det ju alltid oärliga människor. Det är ju precis likadant när man säljer häst.... alla köpare är ju sååå seriösa när de kommer o tittar.

Ja men man märker.
Varför vill du ha denna ras? Vad har du gjort förut? Tänker du anmäla dej till någon klubb?
Visst att man kan ljuga sej blå om vad man tänkt sej men .. det märks.
De fall det går åt helsikke iallafall trots goda intentioner så kallar inte jag det för oseriöst, man kanske inte fick tillräckligt med stöd från uppfödaren i val av valp, man kan ha drabbats av olika personliga saker som gjort att man inte orkat med sin hund och den spelar ut och beter sej som skräp (oavsett ras!).

Jo, visst kan det gå fel även om man är seriös o har ärliga avsikter.
Första hunduppfödaren avvisade mig efter noter.... för jag var ärlig och sa att jag jobbade, hade häst och eventuellt skulle ha en hund till.
Hade jag varit lämpligare om jag var arbetslös? tror inte hon fick någon valp såld.

Som sagt, jag är emot oseriös avel och oseriöst hundägande...

En oseriös hundägare köper ex. en hund som den inte alls vet något om, upptäcker sedan att det blir problem och gör då INGENTING för att ända hundens situation... Finns massor av fler exempel.
Kan ju dra den om en man på klubben, han har skaffat sig en riktig vägkorsning. Mamman till denna tik är en guatemalisk gatuhund och pappan är blandis med rätt mycket BC i... Mannen tror att gatuhunden är en ras i sig och bara det gör att jag skriver ett stort L i pannan på honom.
Till saken tillhör att hunden har skaffats för att hans 4 pojkar ska inse glädjen med att ha hund, något de inte alls förstår. Nu har hunden börjat rymma när den närmar sig tonåren, men han vägrar inhägna trädgården "för hunden ska veta gränserna".

Ett till lysande exempel är killen som kom till klubben med "en importerad rottishane som blev omplacerad pga tidbrist". Skulle ha väldans fin stamtavla och vara oerhört social och trevlig. Stamtavlan var handskriven med kulspetspenna på ett vanliga A4 och hunden morrar på allt, inklusive föraren som självklart är rädd för sin hund....

Visst att det finns oseriös avel, som jag är emot, men det finns också massor av oseriösa hundägare som skiter i att kolla upp saker och tror att man kan lita på folk som säljer hundar....

Jag hade aldrig köpt en hund vars föräldrar jag inte hade träffat (om det inte är fryst sperma, men då vill jag se filmer och prata med ägaren). Jag hade också krävt fria höfter, friska linjer, höga meriter och bra temperament på föräldradjuren och på samtliga valpar ur tidigare kullar (de har kanske inte hunnit meritera dem ännu, men förutsättningarna ska finnas där).

Och visst har jag en blandras, som självklart uppfyller alla dessa kriterier, men också en renras som uppfyller dem.

//E

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30