Linfrö kan fungera mot sand i tarmen

(Ridsport)
Hästar får ibland i sig sand av olika anledningar, och kan även drabbas av sandkolik. I en undersökning tittade forskare närmare på om linfrö, som anses kunna transportera ut sand från hästarnas grovtarm, verkligen har den förmågan.

Läs mer...

Sv: Linfrö kan fungera mot sand i tarmen

Det är väl loppfrön man använder mot sand? :confused:

Sista meningen i artikeln: "Forskarna menade att slutsatsen ändå är att hästägare ska försöka se till att hästarna inte får i sig sand." Nähä?! :angel:

Det är väl loppfrön man använder mot sand? :confused:

Sista meningen i artikeln: "Forskarna menade att slutsatsen ändå är att hästägare ska försöka se till att hästarna inte får i sig sand." Nähä?! :angel:

Loppfrön = psylliumfrön, men det behöver väl inte betyda att det inte är en studie på linfrön som gjorts?

Linfrö har samma funktion men behöver blötläggas innan man ger det till hästen.

Jag ger alltid linfrökaka och har aldrig haft problem med kolik av något slag...eller andra gastronomiska problem hos hästarna.

Jag ger loppfrön var fjärde vecka, högsta dosen, nu när det mest blir grushage. De skall också blötläggas. Blir som gele som rensar tarmen sen. Förlorade ett sto i sandkolik. Fick ett riktigt tarmvred och när de öppnade henne hade hon en halvmeter av tarmen full med sand, totalstopp. Hon klarade operationen men tarmen kom aldrig i gång, så hon fick somna in.:cry:
Har inte sandhage nu, men de pillar i sig allt möjligt från gruset också. Mitt nuvarande sto hade kolikkänning för ett par år sedan, gud va rädd jag blev:(
Efter att jag börjat ge loppfrön enl ovan har det dock varit lugnt.

Jag har en häst som ofta fick kolik när jag hade köpt honom, men nu ger jag 2dl linfökaka som får svälla bland betforen varje dag och han har inte haft någon kolikkänning sedan dess.
Linfrö är ju bra för att det smörjer tarmarna så det motverkar förstoppning.

På strömsholm rek de mig att de linfrö mot kolik.

Kan det må hända att denna """"Undersökning"""" är gjord på Flyinge?

Där jag fick höra av distriktarna på plats att det var antagligen där det var flest sandkoliker i Sverige, ingen av dem hade hört talas om något värre.

Undrar sa flundran vad det kan bero på.

:grin:

Jag ger loppfrön var fjärde vecka, högsta dosen, nu när det mest blir grushage. De skall också blötläggas. Blir som gele som rensar tarmen sen. Förlorade ett sto i sandkolik. Fick ett riktigt tarmvred och när de öppnade henne hade hon en halvmeter av tarmen full med sand, totalstopp. Hon klarade operationen men tarmen kom aldrig i gång, så hon fick somna in.:cry:
Har inte sandhage nu, men de pillar i sig allt möjligt från gruset också. Mitt nuvarande sto hade kolikkänning för ett par år sedan, gud va rädd jag blev:(
Efter att jag börjat ge loppfrön enl ovan har det dock varit lugnt.

Loppfröna ska INTE blötläggas.

Den är inte gjord PÅ Flyinge och PÅ Flyinge Kungsgård är det MKT sällan ngn häst har sandkolik. Däremot kan det vara vanligt I Flyinge dvs alla hundratals stall som finns Í Flyinge och däromkring.

När ska folk lära sig att skilja på Flyinge Kungsgård = stuteriet och orten Flyinge..........

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 516
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17