Linda på natten??

M

manhattan

En fråga till er hästmänniskor ... :)

lindar ni på natten?

gör ni det varje natt?

med vad ??

varför ??

bara lite allmän nyfikenhet av mig :banana:

tacksam för många svar/ J

Sv: Linda på natten??

Jag lindar inte heller, förutom när benskydden inte har hunnit torka till nästa ridtur eller om hästen ska se lite extra stilig ut.

Jag lindar inte nattetid i vanliga fall. Däremot kan jag göra det om hästen av någon anledning står inne extra länge, eller om vi t ex är på meeting o hästen står inne dygnet runt vilket han normalt aldrig gör.
Lindar även vid behov om hästen har någon slags skada där det är befogat men då är det ju inte alltid nattetid.

Lindar i så fall med fleecelindor och antingen vanliga paddar med skumgummi/filt eller BoT.

lindar ni på natten?
Ja på en skadad häst, eller i förebyggande syfte. Men har inga hästar som kräver det.

gör ni det varje natt?
nej

med vad ??
Antingen Back on Track stallbandare. Eller fleecelindor och pad.

varför ??
Lindar som sagt bara vid skada eller i förebyggande syfte.

Nej, normalt sett inte. Ibland har vi haft svullna bakben på hästarna (morgonen) och då har jag under en kortare period haft BoT snabbandage över natten. Efter ungefär en vecka åker de av och då har cirkulationen åter varit normal.

Nä, lindar inte "bara för att" ... ser ingen mening i det... Vid behov, ja, då med vanliga benlindor, eventuellt kanske liniment under om det finns ett sånt behov...

lindar ni på natten?
Ja

gör ni det varje natt?
Nästan varje natt, dock så sällan som möjligt när det är varmt, så mer sällan på sommaren.

med vad ??
Fleecelindor med paddar under.

varför ??
Därför att min foderhäst får väldigt fula liggsår på kotorna fram:(. På sommaren då jag lindar mindre händer det att det blir djupa kratrar. Nu låter det på stallägaren/hästägaren som att det kanske blir till att lägga in gummimatta hos henne för i sommar har det varit riktigt dåligt emellanåt. Samtidigt kan man inte linda henne lika ofta på sommaren för då blir hon blistrad på benen... så det är en evig balansgång. Tack och lov är det alltid bättre höst och vinter.

lindar ni på natten? Ja

gör ni det varje natt?På den ena görs det varje natt, den andra efter hårdare pass eller när hon ska stå inne längre än vanligt

med vad ??Back on track eller vanliga nattpaddar

varför ?? Första hästen pga skada på inrådan av vet och den andra för att hålla benen fina

tiotiotio:angel:

Jag lindar efter hårdare pass eller om hästen känns lite svampigare i benen än vanligt.
Vid ev. skada o.s.v.
Inte varje natt och oftast med back on track.

varför ??
Därför att min foderhäst får väldigt fula liggsår på kotorna fram:(. På sommaren då jag lindar mindre händer det att det blir djupa kratrar. Nu låter det på stallägaren/hästägaren som att det kanske blir till att lägga in gummimatta hos henne för i sommar har det varit riktigt dåligt emellanåt. Samtidigt kan man inte linda henne lika ofta på sommaren för då blir hon blistrad på benen... så det är en evig balansgång. Tack och lov är det alltid bättre höst och vinter.

Det låter ju verkligen inte bra, vad har ni för strö?

Det låter ju verkligen inte bra, vad har ni för strö?

Vanligt kutterspån... i generös mängd. Hon har alltid haft detta men efter sista fölningen för ett år sedan har det blivit mer. Hästens ägare har god kontakt med vet och det är inget allvarligt, så länge man sköter det noga. Hon blir aldrig halt av det eller så. Självklart försöker vi att sköta om henne på alla sätt, och det är ju klart att hon har lite ont ibland när det varit som värst i sommras, men får det bara läka ut så är det ingen fara. Men för att det inte ska gå upp igen och igen så lindar vi nattetid.

lindar ni på natten?
S lindar jag efter hådare jobb. C lindas om hon står inne och efter ridning. M lindas aldrig.

gör ni det varje natt?
C lindas varje natt hon står inne

med vad ??
Fleece lindor och stallpaddar

varför ??
För att hålla benen fina

Kram

1010101010101

lindar ni på natten?
Ja

gör ni det varje natt?
Ja

med vad ??
Tjock padd och fleecelinda.

varför ??
Hon har lindor i hagen och jag hinner inte åka ut till 06.00 varje morgon för att linda henne då.

Jag har träffat på enstaka hästar som oavsett hur mycket kutterspån man vräker in inte blir av med sina liggsår i alla fall. De hästarna har efter bara ett par veckor på halm, rejält med halm, blivit av med sina liggsår utan att några övriga åtgärder har behövts.

Självklart försöker vi att sköta om henne på alla sätt, och det är ju klart att hon har lite ont ibland när det varit som värst i sommras, men får det bara läka ut så är det ingen fara. Men för att det inte ska gå upp igen och igen så lindar vi nattetid.
för i sommar har det varit riktigt dåligt emellanåt. Samtidigt kan man inte linda henne lika ofta på sommaren för då blir hon blistrad på benen.

Om ni har halm så kan det vara värt att prova för liggsåren försvann nästan som ett trollslag på de hästar som ställdes på halm och vad jag vet kom de inte tillbaka så länge hästen stod på halm. För det bästa är ju hon slipper dom helt och att ni slipper linda framförallt på sommaren då hon ju riskerar att få blistringsskador istället

Senast ändrad:

Jag har träffat på enstaka hästar som oavsett hur mycket kutterspån man vräker in inte blir av med sina liggsår i alla fall. De hästarna har efter bara ett par veckor på halm, rejält med halm, blivit av med sina liggsår utan att några övriga åtgärder har behövts.

Om ni har halm så kan det vara värt att prova för liggsåren försvann nästan som ett trollslag på de hästar som ställdes på halm och vad jag vet kom de inte tillbaka så länge hästen stod på halm. För det bästa är ju hon slipper dom helt och att ni slipper linda framförallt på sommaren då hon ju riskerar att få blistringsskador istället

Japp! Har provat ha halm till henne under flera månader, men det blev ingen skillnad. Förmodligen är hon lite känslig och är ganska stor och tung. Bytte tillbaka till spån eftersom vi har gratis tillgång till detta, och halmen inte hjälpte, och då hade hon ändå ett halmhav i boxen :). Det är trist för henne att hon får såren men som sagt, så det är bara pyssla på och hoppas att den kommande gummimattan kommer att hjälpa...

Permanentbädd. Funkar till de där skavkänsliga individerna som lyckas få fula sår oavsett vilket strö man har.

Vanligt kutterspån... i generös mängd. Hon har alltid haft detta men efter sista fölningen för ett år sedan har det blivit mer. Hästens ägare har god kontakt med vet och det är inget allvarligt, så länge man sköter det noga. Hon blir aldrig halt av det eller så. Självklart försöker vi att sköta om henne på alla sätt, och det är ju klart att hon har lite ont ibland när det varit som värst i sommras, men får det bara läka ut så är det ingen fara. Men för att det inte ska gå upp igen och igen så lindar vi nattetid.

min ena häst hade samma prioblem när jag köpte honom då stog han på spån efter endast kort tid på torv var problemet borta

så testa något annat lycka till / J

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 371
Senast: qitis
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka