Lilla stängselhjälpen ;)

Michellan95

Trådstartare
Ja, flera vill ju ha hjälp med sina stängsel så nu startar jag en tråd där alla kan få hjälpa varandra :idea:

Jag har kommit så långt att jag kliar mig i huvudet och fattar inte ett dyft om hur jag sätter fast mina elastiskagrindar! :o Det jag inte fattar är att grinden har ju i ena änden ett handtag och i den andra änden en krok. Hur/var fäster jag denna krok?

Sv: Lilla stängselhjälpen ;)

Finns ett speciellt fäste att köpa som ser ut som en ring. Eller så gör man ett eget av stägseltråden. Brukar bli bäst om man har ståltråd.
Lite konstigt att du inte fått med det när du köpt den.
Kom på att det finns ett par olika elastiska grindar. Finns en typ också som man fäster i själva stängseltråden.
Hur ser din ut?

Det är märket revir i en svart kartong. Köpte 3 st och fick inget fäste till kroken men jag fick en isolator + en sån här isolator med metallringar åt varsitt håll.

Isolatorn är till för att fästa kroken på hantaget i. Är det en sådan grind som ser ut som ett tjockt vitt gummiband med svarta handtag?
Om jag inte kommer ihåg fel är det meningen att dessa ska fästas i andra ändan direkt i eltråden vid grindstolpen.

Det är märket revir i en svart kartong. Köpte 3 st och fick inget fäste till kroken men jag fick en isolator + en sån här isolator med metallringar åt varsitt håll.

Gör en ögla av tråden och sätt fast en skarv där trådarna möts,
där i öglan sätter du fast kroken!
Sätt medföljande isolator på ena grindstolpen, sätt fast isolatorn med metallöglor på andra grindstolpen, sätt i handtaget och dra ut grinden så att den är sträckt, grinden ska alltså löpa genom isolatorn! sätt fast kroken i öglan på tråden och sträck tråden, du kan nu öppna och stänga grinden utan att grinden ligger på marken eller att tråden slackar!

Krångligt men suveränt enkelt när man fattar;)

Nja ser ut som elrep :idea:

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1156504&Ggart=175117

Fast jag har ingen genomskinlig plutt som de visar på bilden längst till vänster (samma bild som på kartongen) Såg inte heller något sånt fäste när vi sprang runt på odal så hur kan de ha tänkt?!
Sedan om man gör som på bilden så får jag ju inte ström i grinden, eller?

Du behöver inte den genomskinliga grejen, fäst den i tråden:idea:

Hej!

På bilden som du skickade med så fäster ena änden, den med handtaget, i ringisolatorn. D.v.s. isolatorn med två metallringar. Ena ringen är för stängseltråden och andra är för din grinds handtag. Grindens rep ser ut att fästa i en metallisolator, typ platta. Tanken är väl att stängselrepet också skall fästas i denna metallplatta. Är det nu så att denna delen inte skickades med i grindpacketet så kan du ju köpa lösa ringisolatorer, samma som grindhandtaget skall fästas i eller gå tillbaka till butiken och fråga om det faktiskt är så att det saknas men att det borde vara medskickat.

Hej!

På bilden som du skickade med så fäster ena änden, den med handtaget, i ringisolatorn. D.v.s. isolatorn med två metallringar. Ena ringen är för stängseltråden och andra är för din grinds handtag. .

Ja det tyckte jag var glasklart jag också :)

Grindens rep ser ut att fästa i en metallisolator, typ platta. Tanken är väl att stängselrepet också skall fästas i denna metallplatta.

Du menar att det inte är en plastplutt utan en metallplutt som man ska kroka i kroken i? :idea:

Haha och jag fattade inte ett dyft! :rofl:

Ok steg för steg:rofl:

1 tag tråden
2 gör en ögla
3 knyt eller sätt ett skarvlås så att öglan är fast, lägg undan tråden
4 sätt fast den vanliga isolatorn i en grindstolpe
5 sätt fast isolatorn med metallöglor på andra grindstolpen
6 sätt fast grinden i metall öglan på isolatorn
7 sträck grinden så mycket som det står på förpackningen, brukar vara tre eller sex meter.
8 dra igenom grinden genom isolatorn som du satte fast i andra grindstolpen
9 sätt fast kroken på grinden i öglan du gjorde på tråden
10 låt någon hålla grinden sträckt tills du har sträckt tråden runt hela hagen

Hoppas du förstår:rofl::rofl::rofl:

Hehe en liten detalj, borde inte tråden bli slak varje gång jag öppnar grinden?

Lite blond idag :angel:

Hehe en liten detalj, borde inte tråden bli slak varje gång jag öppnar grinden?

Lite blond idag :angel:

Nej då har inte grinden varit tillräckligt utsträckt när du satte fast tråden.

Det är meningen att inga trådar ska slacka och ingen del av grinden ska hänga i backen, den ska vara vid isolatorn:)

Jag kallade in extra förstärkning (min sambo) som fick förklara för mig med bild så nu fattar jag :rofl: tack snälla för hjälpen :bow:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar