Ligger inte på däckeln

Underbar

Trådstartare
En kompis var med uppe idag och fota lite. Kolla skakeln den ligger inte på däckeln. Den drar sig bakåt ser jag på vissa bilder. Fick för mig att jag hade samma problem för ett tag sedan men då spände jag draglinorna mer.
Varför blir det så ? Någon som vet?

Billd

http://underbaar.zoomin.se/P2667519

Sv: Ligger inte på däckeln

Det ser ut som du surrat fast skakeln i däckeln. Skaklen måste får chansen att röra lite på sig frammåt och bakåt. I en sväng när hästen ska böja sig så kommer ju inner skaklen bli "för lång" och yttern lite för kort. Se upp bara så att skaklen inte går in i bogen på innesidan när du svänger. Ofta en anledning till att de små ponnyrna inte vill böja sig korrekt.

Din draglinje är bruten, draglinorna funkar därför inte optimalt. Du behöver sänka din svängel. Sedan är det svårt med de skaklarna, eftersom de är böjda är det lätt att det slutar med att hästen drar med däckeln. Hade jag varit dig hade jag köpt en annan vagn :) Annars får du försöka göra det bästa med den du har.

Aa har satt fast där för att vagnen har inga baksele öglor. Skulle haft en som sväsar på men han har fått förhinner eller jag och sedan har vintern varit som den har varit.

Får försöka få upp han så fort som möjligt så den inte behöver sitta så!
Tack så mycket :)

Okej:(
Det får nog bli en ny vagn till somman här, men hur kan jag göra det bästa så till dess ?

Kan du inte fästa bakselen i samma ögla som du sätter skakelfästet i? Ju längre fram du kan sätta bakselen desto bättre vinkel brukar man få på bakselen. Har sett flera bilder här på Buke där de har en totalt bruten linje till bakselen och det är inte bra för då får hästen trycket över ryggen istället för bakom rumpan.

Det är lite svårt att se hur selen sitter på din bild med täcke och allt ;) men jag tror inte det är något problem att svängeln sitter så högt på din vagn. Det påverkar ju inte hästen speciellt mycket och tvärtom så brukar man få problem med att för låg dragpunkt med bröstsele gör att bogarnas rörelse påverkas mer. Det är en av anledningarna att man använder loksele till släpande fordon.

Tror att om du släpper så att inte skaklarna ligger fast och försöker fästa bakselen så långt fram som möjligt så du får rätt vinkel till din baksele så blir det bekvämare för hästen. Vet inte om du bara kör på skogsvägar eller tränar du på mindre volter och så? Kör du snäva svängar så ska du helt klart kolla hur skaklarna påverkar sidorna vid svängar men kör du mest längst skogsvägar så tror jag det funkar rätt hyfsat.

Har haft detta problem med på de billiga selarna med giggskakelhållare. Det är även ett ponnyproblem då däckeln vill krypa fram eftersom lilla magen är lite rundare än på ett halvblod ex. :) Inget ont sagt, men just shettisar kanske är lite överrepresenterade i denna maggrupp (har en själv)

Kolla så att skakeln har gott om plats för skakelhållaren, så den kan glida minst 10 cm fram och tillbaka. Många skaklar har ju tyvärr en skarp böj och där hamnar skakeln vare sig man vill eller ej.

Lösningen är väl oxå att spänna draglinorna lite, men framförallt tror jag du ska förslka spänna ner skakelhållarna tight under magen så att de ligger still och skaklarna kan röra sig lättare. Skakelhållaren ska ju helst inte röra sig alls, bara skaklarna.

Okej, Ska testa det att fasta i samma öglan i stället.
Kör på grusväg, gör inte mindre volter och snäva svängar.
Tack!:)

Haha aa dom har ju mer mage, min lilla herre är för tjock nu :/
Okej tack ska testa och kolla detta på onsdag när jag ska köra nästa gång!:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 886
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 738
Senast: tara
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 267
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?