Licenspreparat som tex Sputolysin, hur fungerar det?

Tora

Trådstartare
Jag har blivit ordinerat Sputolysin till min häst. Har provat med Fabrol men det fungerade inte fullt ut.

Problemet är att Sputolysin är ett licenspreparat. Detta gör att det inte bara är att hämta ut det. När jag skulle hämta ut den från apoteket så sa de att det saknades uppgifter för att jag skulle kunna hämta ut det.

Har tagit kontakt med veterinären och hon skulle ringa igen. Enligt apoteket så saknades det en motiviering. Måste alltså veterinären motiviera varför jag skall ha det här preparatet eller hur fungerar det?

Mvh

Tora

Sv: Licenspreparat som tex Sputolysin, hur fungerar det?

vet måste göra en "licensansökan" och motivera varför just din häst måste ha just det preparatet, som inte är godkänt i Sverige.
Kan ta lite tid.

Fast fabrolet var också ett licenspreparat och det var det inga problem med. Kan det bero på vilket preparat det handlar om?

Mvh

Tora

Kan vara så att vet redan hade fått licens på Fabrolet. Veterinären måste söka för varje preparat enskilt.

Nu har det löst sig. Det var apoteket som hade gjort fel. Vet hade licens men av någon anledning så hade apotekspersonalen sökt en ny licens (eller något sådant, förstod inte riktigt allt).

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Någon med erfarenhet av patellaluxation? Vårt 20-åriga sto stod plötsligt halt i hagen en dag. Jag misstänkte hovböld men efter att...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 400
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar