Lettiska/estniska/ryska halvblod

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hej finns det någon här som vet nån fakta om lettiska/estniska halvblod? Eller har någon sett ett ryskt halvblod och vet lite om dom? Foton vore jätte kul o se.
Finns det kanske någon hemsida för dessa hästar?

Sv: Lettiska/estniska/ryska halvblod

Här är Edinburg 864, rysk trakehnare och Kyra Kyrklunds OS-häst i Barcelona.

4-1-3.jpg

Jag vet också en del om estniska halvblod, vad vill du veta?

http://www.horses.ru/breeds.htm hittar du info om flera "ryssar". Jag vet inte om du räknar Akhal–Teke som full- eller halvblod, men om du hoppar över araberna, bashkiren och orlovarna så skulle jag tro att resten av länkarna ger info!

För info om estländare kan du söka på tori och toric och för lättländare på latvian sport.

(Inte det du frågade om, men på http://par.zirgiem.lv/enindex/enfaq.html finns bl a översättningshjälp på lettiska papper!)

Lettiska halvblod är helt UNDERBARA! Är medryttare i ett försäljningsstall och vi får hem mycke lettiska hästar. De är helt okomplicerade att hantera, älskar att hoppa och går skitbra i dressyr! Dessa hästar kan man få för en ganska så billig peng till och med i Sverige. Verkligen kanonhästar.

Nackdelen är väl när de kommer till Sverige när de är äldre är väl det att de kanske inte är så utbildade. Men fördelen är att de är mycket lättlärda :) ! Hade nyss en dam på 173 här, helt underbar på alla sätt o vis o snygg som få!!!!! Hon var 9 år, men utbildningsmässigt så var hon väl ungefär som en 5 åring. Hon gick fint och stadigt på tygeln hela tiden och älskade att hoppa, men hade svårt i början att böja sig och blev ganska taktig när man la åt skänkeln. Hon var ju väldigt stor så hon hade oxå svårt att galoppera i ridhus. Men det tog ca 1-2 månader sen kunde hon galoppera på volt, vi tävlade hoppning (gick nolla på hinder, men dock tidsfel då jag inte våga släppa på henne för fort för hon var ganska stark :) ! Hon böjde sig fint, började göra öppna o sluta. Hon blev verkligen kanon!!! Wow vilken häst det blev av henne.
Och hon kom från Lettland i slutet på sept. Pga henne storlek så var hon nog mycket körd i lettland och säkert bara riden då och då. Men det gick fort för henne att förstå och den bilden har jag fått av alla lettiska hästar vi har haft hemma!

Bilder!

Zvaigzne ("Star")
http://www.lunarstorm.se/kaarin_e/kollage/111

Star o jag igen

http://www.lunarstorm.se/kaarin_e/kollage/110

Nisse lettiskt halvblod, underbar kille!

http://www.lunarstorm.se/kaarin_e/kollage/108

Kan få mer bilder om så önskas!

Tyvärr så är många utan stam när de kommer från Lettland, eller iaf många av de vi fått hem. Det blir ju billigare för dem att registrera dem utan stam. Har dock haft ett litet lettiskt fullblod med stam, har dock inte de papperna framför mig.

:bump:

Rider ibland en rysk häst som jag inte vet ett skit om förutom hans namn och ev. födelseår...

Han har brännmärkningar på båda sidorna av ryggen, så orkar man så hittar man kanske nått om honom!

Bild.

Minns jag rätt så är han född i Ryssland, sen exporterad till Tyskland där han ska ha gått hoppning på svår nivå(?) och sen importerad till Sverige och stått i Falkenberg (Falkenbergs ridskola?) och sen köptes han hit våren 2001.

Nikki o Fabian skrev:
Hej finns det någon här som vet nån fakta om lettiska/estniska halvblod? Eller har någon sett ett ryskt halvblod och vet lite om dom? Foton vore jätte kul o se.
Finns det kanske någon hemsida för dessa hästar?

:angel: :angel: :angel: :bump: :bump: :bump:

Jag tror det handlar mycket om rasen trakhenarna, och vill du veta mer om den, så gå in på den tyska google på internet och sök efter den och du får med bestämdhet fram mycket.
Lotta

Det är det som jag tycker är så synd! Vte flera lettiska hästar som är registrerade med okänd stam men ändå har känd stam.

Tycker att dte är intressant att lära mig mera om baltisk avel, det var därför jag undrade.

Jag har en lettisk häst och har även haft hans pappa. Sonen som jag lånar heter Lego, hans pappa heter Lewis och båda två finns med på http://www.allbreedpedigree.com/ som man kan se där finns faktiskt Lady Killer med i stammen. Båda dessa härrar har ett underbart tmperament, pigga men en nings ängsliga o med lite nerv. Det behövs också eftersom de är 177cm höga, sonen svart och pappan skimmel. Rör sig väldigt trevligt och kan hoppa hus!!! (I bland även över hagen...) Hade även två lettiska hästar förut, varav den ena hoppade 9-9 på 3-års testet, dock som 0-häst.

Jaha ja inte vet jag för nu stämmer inte stammen när jag gick ut på allbreed och tittade så att det fortfarande var kvar... Lewis ska vara efter en hingst som heter Lear och som var efter Lagros-Ladykiller...
Ja ja inte vet jag hur det kan ha blivit så...

Ridskolan hade ett Lettiskt halvblod, modell grov! Men vilken häst! :love: När hon kom till ridskolan var hon väl inte direkt välriden och mycket het men efter ett tag lugnade hon ner sig och blev en riktig klippa att sitta på, klockren i hoppningen med osäkra ryttare.

tack och lov fick jag kopiera hennes papper men allt står på lettiska så jag la ner det... tills jag blev så grymt nyfiken att jag bara var tvungen att försöka hitta nått

hade turen att komma i kontakt med en lettisk tjej som hjälpte mig att översätta

sto f.1988, fux, 163 cm (upplevdes som MYCKET större), var 9 år när hon slutmättes, längden mätte dom aldrig med bröstomfånfet var 205 cm.

Klass 1 sto, ja ingen på ridskolan vet om det här tror jag

9 (härstamning) 9 (rasprägel) 9 (exteriör) 4 (arbete inom sport, jo hon var ju väldigt knepig när hon kom!) 8 (avkommekvalité) "Klase E" = Premierad ELIT i Lettland

vacker häst må jag säga! helt underbart vacker :love: mja blev väl kanske inte så intressant för dig men :angel: en bild iaf :D

Gaita.jpg

Jag har ett lettiskt sto med känd stam. Jag har via nätet forskat en hel del kring lettiska varmblod fr a via hemsidan http://par.zirgiem.lv
Till slut lyckades jag få reda på en hel del om min häst bakgrund, att hon förutom den inhemska lettiska hästen har 1/4 fullblod, en hel del olderburgare och lite holstein och lite hannoverare i sig.

Hon är e. Rigoleto L1164-Baikals L1258-Faktors L1075. Rigoleto är e. Referats xx, som är bl a är farfar till avelshingsten Rebus, som i sin tur är far till den tyska dressyrryttaren Ulla Salzgeber´s häst Rusty.
(I vissa stamtavlor på nätet står det att Referats är far till Rebus, men på ovannämnda hemsida är det en hingst vid namn Rislings.)

På hemsidan par.zirgiem finns mycket information om hingstlinjer bakåt i tiden.

Hej allesammans som är intresserade av Letttiska halvblod.
Jag köpte förra sommaren ett helt underbart Lettiskt sto, bästa häst jag någonsin haft( har ägt araboch sv halvblod innan)
Men jag är så vansiningt nyfiken på hennes härstamning!! Hon är livmodersimport från Lettland av Lars Roemphke. Arwens mor heter Dana och jag skulle bli så lycklig om jag visste var hon fanns! Hon såldes enligt familjen Roemphke till en ridskola i Enköping?????

Arwen föddes som Adana och såldes till en tjej som heter Anna och bor i LÄnghem utanför Borås.Där hittade jag min pärla!!!

Är det någon som vet något.. Jag skulle bli så glad för lite info :rofl:

Många "letter" utan papper är inte letter och det är därför papper saknas....

Stallägarens häst (Garde Marins, jättestor och ganska grov häst på 180 cm) är lettisk (holländsk? minns inte) efter en hingst som heter Stiprums och morfar heter något på Granits L.. något.

Letade lite på hemsidan och hittade en Granits Lb698 e.Gotenfirsts, måste vara samma Granits? :) Ska se om jag kommer nåt längre.

Någon som vet nåt om dessa hingstar, hade varit intressant!

Han kommer säkerligen från Roempke, Visingsö i alla fall.

hallo there! tori horse isnt estnisk halvblod.we have in estland tori horse,estonian sporthorse; estonian sportpony ,estonian native horse( they are in moustly pony sixe).estonian sporthorse is mixed with russian blod and modern stallion ,horses from europe.everyone wanna use the best blod.we have also lot of trakhenare.they are with russian blod lines.old soviet union time we got our horses or stallions from russia.but now people useing more and more good stallions or/and from germay ,holland etc.her eis homepage for estonian sporthorse www.estsporthorse.ee

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 257
Senast: Red_Chili
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 011
Senast: Gunnar
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka