Lettiska/estniska/ryska halvblod

Sv: Lettiska/estniska/ryska halvblod

if u are going to www.estsporthorse.ee and then clicking ARETUS-TUNNUSTATUD TÄKUD- youll see stallions who are in estland now for estsporthorse breeding(those stallions are in estland).but we are usieng also lot of another stallion from europe.

Det är några entusiaster på Öland som försöker restaurera den gamla Ölandshästen (den stora, inte den lilla "Kungshästen"). De har importerat från baltstaterna, då de anser att dessa hästar är de mest lika de kan hitta. Så nu går det lite sådana hästar på Öland i en flock någonstans.

Lussan har en häst ifrån dom trakterna. Om jag inte minns fel kommer den ifrån Ryssland.

Känner en som har en lettisk häst. Kommer inte ihåg härstamningen nu men den är iaf jättefin. Kvalade till finalen i Breeders som 5-åring. Nu är den 6 år.

Jag har en lettländsk pärla :love: tyvärr står det ingen stam i passet så vitt jag kan se men det är lite underligt, då jag har träffat hennes uppfödare vid ett tillfälle. Mitt sto är ca 169 cm i mankhöjd, fux med stjärn och strumpor bak. Hon är född 2001 och hon är en fantastisk
"liten" häst tycker jag. Är så glad att jag köpte henne :banana: har ägt henne i 2 års tid nu. Hon gick 1.10 hoppning med placeringar i Lettland när hon bara var tre år. Efter att jag köpt henne har det blivit mycket jobb för att komlpettera den grundutbildning som egentligen inte funnits där. Hon har fått mer hull och muskler (även fast det ska dit ännu mer). Hon fullkomligt älskar att hoppa, det är det bästa hon vet. Hon hoppar idag med en bekant till mig som utbildar henne i hoppning (rider henne en gång i veckan) med ambition att tävla henne lite sedan 1.10 med lätthet, har löshoppat i alla fall 1,50 här men mer kapacitet finns det. Hon rör sig även mycket bra och har fått mycket god kritik av mina tränare. Och stort plus för underbart psyke måste jag tillägga.

Jag är ägare till min drömhäst :love:
Älskade Landöras Zvaigznite :love:

Någon som vet vad hennes namn betyder?

Senast ändrad:

hjälper till lite med ett lettiskt varmblod (tror mer på att det är nån annan ras i henne men :confused:
(ingen travhäst) ser inte ut som nån heller)

hon har lettiskt pass
ingen stam står vad jag kan förstå (allt står ju på lettiska fattar inget:cool: )

Hej

Jag har en tråd på Dressyravel.
LS i Passet

Ia4
Min häst har Baikãls L1258 som morfar.
Annars e Gulivers L1225 u Bagira L3689 -87.
Trolig hopphäst (mamman alltså).

Jag tycker hon är lik Nisse fast helt utan tecken.

Zwaigznite betyder "liten stjärna" eller "lilla stjärna" på lettiska

Det fanns en tori på ridskolan där jag red när jag var yngre, ett trevligt fuxsto. Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket om henne.

Rider nu ett lettiskt halvblod, stam Gotars - Krimuldietis (kommer inte ihåg reg.nr. på dem, men har för mig att de är Lk). Hon är stor och ganska grov, med gigantiska fötter, snäll men envis om hon får för sig nåt. Hon är en klippa i de flesta situationer.

Hej

Jag har en tråd på Dressyravel.
LS i Passet

Ia4
Min häst har Baikãls L1258 som morfar.
Annars e Gulivers L1225 u Bagira L3689 -87.
Trolig hopphäst (mamman alltså).

Jag har PMat dig som svar i din andra tråd. Vad kul att ditt sto har Baikals som morfar. Det har mitt sto också. Hennes stam finns tidigare i denna tråd. Mamman heter Brazma L4102, (också född 87 tror jag) Mitt sto har tävlat 1.30 hoppning.

De hästar de använder för att försöka återskapa ölandshästen, är den estninska hästen, "estoninan native", som är en häst av ponnystorlek, ingen halvblodshäst.

Jag har en lettisk underbar!! Men hon är stor och ser lite klumpig ut men när hon rids ser hon istället maffig ut!! Som många säger enkla. tror även de är mycket hållbara

Finns även en annan rysk ras, Donhästen. Halvblod. Riktigt intressant ras :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 257
Senast: Red_Chili
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 011
Senast: Gunnar
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka