Leta kantareller med häst

Bollen

Trådstartare
Är det någon som har tips på hur man lär en häst att hitta kantareller?
Har inte hittat några sådana, bara historier om hästar som kan.
Min man har tröttnat att leta själv och tänkte ta med sig ponnyn ut i skogen, så hur gör man?

Sv: Leta kantareller med häst

Det vet jag ingenting om -men jag brukar leta kantareller när jag rider! ^^ Hittar alltid en hel massa då. :D

Jag vet inte hur det gick till, men min ponny är en jäkel på att hitta svamp!
Jag antar att han lärde sig att varje gång han kände lukten av kantarell fick han stanna och stå där medan jag plockar. Det är en kalasbelöning för hans del :D

Finns klickerkurser för svampsök med hund, principen är exakt den samma med häst. Hitta en svamp, låt hästen nosa och ge godis. Ungefär så.

Jag vet inte hur man lär hästen att den själv ska leta upp svampen. Men min mamma brukar ta med sin häst ut på svampplockningsturer. Dock så är det hon som letar och hästen sällskapar :D

jag brukar ta pålle i grimma å grimskaft å rida ut å ta 2 påsar med. så dom hänger med jämn tyngd på var sida hästen över hästens manke.
Sen när jag hittat ett ställe hoppar jag av å plockar å pållen min står snällt å tittar på. ibland binder jag henne i ett träd så hon får vänta men offta följer hon matte som en hund =) de e en kul omväxling till e vanliga ridandet.

Man tar ett par plastpåsar och binder fast i sadeln och hoppar sedan upp och rider ut i skogen. Väl där skall man låta hästen fälja stigen medan man själv fokuserar på marken så långt man ser åt alla håll. När man kommit tillräckligt långt in för att alla övriga svampplockare har gett upp och gått hem är det bara att hoppa av och plocka all fin svamp.

(i teorin iaf...)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 898
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama