Nu har det här året varit extremt på många ställen förvisso, men leriga hagar är definitivt inte något ovanligt annars heller.
Som jag ser det så är alternativen följande: Antingen så stora hagar att det alltid finns en större del av hagen som håller trots idogt regnande och förstärkning vid utfodring, vatten och grindhål. Vi hade t ex en hage med delvis skog och delvis ängsmark på ca 10 ha för ett tiotal hästar. Grindhålen var leriga, men resten av hagen fungerade alltid bra. Men det förutsätter ju att man har råd och möjlighet att ha tillgång till en så stor hage vilket inte är så vanligt på dagens ridanläggningar. Många anläggningar tänker mer på ridhus och guldknoppar på boxarna än på att lägga energi på vettiga hagar tyvärr = man lägger krutet på fel sak. Som du säger så är hästen (eller bör vara) ute många timmar per dag och då borde man ju egentligen prioritera bra hagar egentligen.
Andra alternativet är grushagar som är uppbyggda på samma sätt som en ridbana med dränering, dikning, bärlager, duk och topplager. Mina går på ridbanan när det är som lerigast och då får jag leva med att de gräver rullgropar.