Jag vet att jag gör det men jag gör det för att få en tydligare inblick i hur du tänker för jag förstår inte det.Nu övertolkar du nog mina inlägg rätt rejält, och därför tänker jag inte bemöta dig mer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att jag gör det men jag gör det för att få en tydligare inblick i hur du tänker för jag förstår inte det.Nu övertolkar du nog mina inlägg rätt rejält, och därför tänker jag inte bemöta dig mer.
Jag tänker att om man grusar upp och dränerar ordentligt där hästarna är mest (vid grinden och där de får mat tex) och sedan har en stoooor hage så borde det ju inte bli lerigt?
.
Frågan är om det ens är lönt.. känns som om gruset bara kommer försvinna ner i leran när det gått så långt. Är väl något man bör göra när det är torrt.
Men det går ju inte att fixa när det redan har blivit så kladdigt. Maskinerna kör bara fast och så har man ännu större problem. Har man i normala fall inga problem ett år med normala regnmängder under höst/vinter är det inte konstigt att man inte har grusat förebyggande. Mina hagar är dränerade men har ändå blivit alldeles för kladdiga men inte en chans att det går att förbättra innan det torkat.Hur dåliga märker har folk? Är det så illa så får man ju fixa innan man ställer dit hästarna.
Går det inte så får man ju flytta hästen.
Trist men finns inte så mycket att göra just nu utan då får man ju göra ordentligt då det inte är blött att dränera ordentligt och sen grus på.Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.
Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
man lägger markduk innan man grusar upp då trampas inte det nya gruset ner och det blir torrt o fint!
man lägger markduk innan man grusar upp då trampas inte det nya gruset ner och det blir torrt o fint!
låter som ni kanske lagt för mkt material ovan markduken?Vi har fått enorma mängder nederbörd,överallt annars vi inte dränerat medmarkduk är det väldigt lerigt.Det äräven lite lerigt på vissa delar av det grusade men inte alls som resten av hagen.Sen tycker jag peronligen länstyrelsen kunde ha lite dispens ett år som detta.Det är ju svårt och dränera nu, tom sambon som försökte schakta bort öite i ena hagen häromdagen körde fast med traktorgrävarenAlltså.
Vi har dränering (markduk, grovt grus+rör, finare grus, markduk igen och topplager). Det är lerigt ändå.
I år ÄR det hopplöst. Bara markduk behöver inte räcka.
Eftersom det är ett extremt år tycker jag länsstyrelsen kunde vara lite flexibel. Men det hindrar inte att många stall borde se över sina hagar alternativt minska ner på antalet hästar. Jag har 4 hektar bra betesmark till fyra mindre hästar och det är bara lerigt vid grindarna. Jag har också flera olika grindar vilket gör att det blir mindre söndertrampat vid var och en, och jag kan stängsla av de värsta områdena.. I sommar ska jag hårdgöra lite till, just nu är det dömt att misslyckas eftersom maskinerna skulle förstöra för mycket och sannolikt fastna.Om stallägaren inte är intresserad av att göra något åt saken - byt stall. Djurskyddsmässigt är det inte okej att ha hästarna i djup lera, oavsett hur mycket man än vill skylla på vädret. Vi går mot tider med varmare väder och blötare vintrar.
TS: Om 4 hästar fått mugg ungefär samtidigt skulle det kunna vara hovskabb.Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.
Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
Eftersom det är ett extremt år tycker jag länsstyrelsen kunde vara lite flexibel. Men det hindrar inte att många stall borde se över sina hagar alternativt minska ner på antalet hästar. Jag har 4 hektar bra betesmark till fyra mindre hästar och det är bara lerigt vid grindarna. Jag har också flera olika grindar vilket gör att det blir mindre söndertrampat vid var och en, och jag kan stängsla av de värsta områdena.. I sommar ska jag hårdgöra lite till, just nu är det dömt att misslyckas eftersom maskinerna skulle förstöra för mycket och sannolikt fastna.
Jag menar inte att det är ok att ha hästar i lera, men pga de extrema förhållandena i år kan även stallägare som i normala fall har fungerande hagar drabbas. Och eftersom det är näst intill omöjligt att hårdgöra just nu tycker jag det är tufft att kräva omedelbara åtgärder. Om så har skett, jag vet inte i detalj hur föreläggandena sett ut.Tycker inte det finns någon anledning att vara "flexibel". Vi har ingen djurskyddslag för "skojs skull". Hästarna tillbringar såpass många timmar i hagen, varför skulle det vara okej att de gör det under skadliga förhållanden pga dåligt förberedd stallägare?
Tycker inte det finns någon anledning att vara "flexibel". Vi har ingen djurskyddslag för "skojs skull". Hästarna tillbringar såpass många timmar i hagen, varför skulle det vara okej att de gör det under skadliga förhållanden pga dåligt förberedd stallägare?
Precis. Man behöver schakta bort lager med yta, lägga markduk (helst med dräneringsrör under optimalt) och sen på med grus samt topplager som även behöver sätta sig osv. Viss gräsväxt genom markduken över lite tid kan även bidra till att det blir stadigare/hållbart.
Men visst - det går att vräka ut grus som akutlösning men det håller inte utan allt äts upp av marken . Dvs dyr och kortsiktig lösning.