Lekande barn och djur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

Yahoo

Vi bor nära en rätt trafikerad väg och har funderat på att sätta upp en skylt vid vägen, något om lekande barn och djur. Men vad ska man skriva, vad ger mest intryck?

Tänkte höra med en reklamfirma vad de tar för att göra en skylt, men jag måste ju veta vad vi ska skriva först.
 
Sv: Lekande barn och djur?

Ett dagis var jag bodde förut hade en skylt var det (fritt översatt till svenska) stod "Vi har många barn här men inte ett enda för mycket"...

Det gjorde ett djupt intryck på mig och jag ködre alltid extra sakta där...
 
Sv: Lekande barn och djur?

Något som haft bra inverkan på mig är att ställa ut en leksak vid vägen. Vet ett ställe där de ställt ut en gammal trehjuling (rostig som ingen vill använda längre) alldeles vid vägkanten. Då hajar man till, tror det ska vara ett litet barn bredvid, och jag bromsade då jag in i alla fall. Kan ju vara en docka eller annat också. Går ju att kombinera med en skylt.
 
Sv: Lekande barn och djur?

När jag var på Island så hade de hängt upp två riktiga, kraschade bilar med texten "Har du bilbältet på?".
Kanske inte direkt överförbart i det här fallet :p ;)

(Men rätt smart när det gäller bilbälte iallafall...klart talande skylt)!
 
Sv: Lekande barn och djur?

Tyvärr är det inte alltid utomstående som kör fort förbi där det finns barn nära vägen. Många gånger är det de "goda" grannarna bortåt vägen och de slutar att reagera på utställda leksaker.

I vintras hade vi fått nog av en granne som tenderade köra alldeles för fort och nära mina barn när de red utmed grusvägen (en mindre grusväg som man måste ut på för att komma till skogen eller ridhuset). Stallägaren hade kontaktat henne och fått ett ganska snorkigt svar om att hästarna borde bort från vägen om de inte tål bilar.

Jag förkortar skeendet men det slutade med att jag skrev ut trafikförordningens stadgar som involverar barn och kreatur och lade i hennes brevlåda. Senare - en eloge till henne med tanke på att det blivit ganska surt oss alla emellan vid första tillfället - så stannade hon sedan och tackade för infomationen som hon sade att hon inte riktigt känt till (:eek: ). Passade även på att berätta att det är bilisten som nästan undantagslöst åker på ansvaret om det blir skada på häst/barn/bil.

Känner ni till vilka det är som åker förbi för fort så kan det löna sig att gå dit och prata. Tänk efter vad du ska säga före, för risken är att den du pratar med ställer sig i försvarsposition - men det enda man vill är ju att undvika en tragedi för alla inblandade och inget annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 647
Senast: LadySara
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 233
Senast: Liran
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp