Jo, jag håller med. Om båda delarna. Jag gillar (eller ogillar) mänskliga individer, liksom. Inte specifikt barn, medelålders eller någon annan grupp Och självklart fick min dotter också leva sitt liv och göra sin grej även som liten. Till all lycka är hon dock avkomma till två introverta föräldrar, så något extremt socialt barn var hon inte.Alltså, jag gillar inte barn egentligen. Alls! Inte förrän jag lärt känna dem och de visat sig vara trevliga personer. Så för min egen del känner jag likadant. Jag gillar att vara ifred i mitt hem!! Samtidigt är det ju mitt barns hem också och hon måste ju få leva sitt liv i sitt hem även när hon var liten.
Jo, visst kostar det att ha barn både ekonomiskt och på andra sätt. Jag är bl.a. stolt över att ha orkat ordna BARNKALAS (helvetet på jorden enligt mig) i vårt hem utan att bli varken galen eller arg!Mitt barn måste ju också få ha ett socialt liv. Jag vill ju att mitt barn ska ha vänner och knyta livslånga vänskapsband. Då kostar det mig lite i form av en viss sorts lugn och ro. Den biten är ändå minimal jämfört med allt annat det kostat/kostar att ha barn! Men samtidigt så fick jag också mer lugn och ro. Istället för ett barn hemma som hade tråkigt så var hon ute och lekte med vänner och kunde gå dit själv eller så kom kompisar hit utan att jag behövde rodda i det eller planera nåt. Istället för att jag skulle behöva följa henne till vänner (cykla eller köra bil) så gick hon dit själv och jag kunde ägna mig åt annat. Så det blev liksom lite mer lugn och ro. Men kompisen som bara öppnade dörren (när hon var 7-8 år gammal) och kom in och frågade om det gick att leka fick vänligt förklarat för sig att jag vill att hon ringer på dörren först. Den flickan är nu min dotters allra bästa kompis och guld värd! Så bra kompis!
Vi hade en sån där lite gränslös grannunge som gärna kom över till oss, och hon fick också veta att man inte oinbjuden leker i andras trädgårdar eller kliver in utan att knacka. Tyvärr så kastade hon en sten på min bil, vilket resulterade i en trasig bakruta, och jag tror hon kände sig skyldig för det blev inte lika intressant efter det att vara hos oss.
Jag körde ju dottern hit och dit ända tills hon började högstadiet och det funkade ju det medJag tror att det gav min dotter mycket att från tidig ålder ha den friheten det gav. Det gav ju mig frihet också. Mycket bättre att ha kompisarna så nära att barnen kan gå till varandra själv än att behöva köra varje gång de ska leka! Jag hade blivit tokig om jag bott så att jag tvungen att köra barnet varje gång hon ville leka med kompis. Jag kunde i lugn och ro sköta mitt och dottern skötte sitt trygg i att jag var hemma om hon behövde mig.
För oss blev det lite omvända världen - första gången i livet hon fick gångavstånd till skolan var när hon började på gymnasiet (och vi hade flyttat)!