Idahoe
Trådstartare
Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington
Lejonkungen firar påsk!
Det börjar närma sig påsk i Lejonriket. Lejoninnorna skickas ut för att jaga till festmåltiden, Timon försöker övertala Zazu att låna ut sina färgglada fjädrar till påskprydnader, alla fåglar värper för fullt för att bidra med ägg. Alla djuren är fulla av förväntan - Kommer det bli så fint förberett att Påskharen kommer på besök?
Men allt är inte frid och fröjd. Nere i skuggan, på Elefantkyrkogården, gnisslar Scar tänder av ilska. Det är han som är den rätte kungen, han som borde firas och få träffa Påskharen! Med hjälp av hyenorna planerar han att göra nästan vad som helst för att förstöra påsken i Lejonriket...
ROLLER
Lejonrikets invånare (goda):
Simba. Som kung håller Simba ordning i sitt rike och skyddar sina undersåtar från Elefantkyrkogårdens invånare. Men att försöka ordna ett påskfirande tar mycket tid, så han kan inte vara överallt hela tiden. (Ängel, skyddar en deltagare per natt från att bli käk. Natt-DL)
Zazu. Flyger högt, ser allt och tycker om att lägga näbben i blöt. Vänlig men rätt virrig och en riktig pratkvarn, så han kan inte hålla allt för sig själv. (Lösmynt spion, får full spioninfo natt 1, dräller därefter varje natt till vald spelare, en lottad rad till lyan och behåller en lottad rad själv. Får inte drälla till samma två nätter i rad. Natt-DL)
Nala. Godhjärtad och klok lejoninna, som Simbas partner har hon bra koll på undersåtarna. (Siarlärling, får udda nätter välja en deltagare att sia och får veta dennes roll. Natt-DL)
Timon. En listig filur som på grund av sin ringa storlek kan ta sig fram obemärkt och hitta på fiffel. (Röstfifflare, har varje dag möjlighet att lägga en extra röst i PM till LL. Det behöver inte vara på samma som i leken. Dag-DL).
Pumbaa. Ett tunnhudat vårtsvin med viss rondör, som gör honom svåräten för hyenorna (Välsignad, överlever en ulvattack men har inte samma tur nästa gång)
Lejonrikets invånare. Savannens djur som lever i harmoni, lejon, zebror, elefanter och många andra. (Bybor)
Förfäderna. När man dör i Lejonriket så hamnar man bland stjärnorna i natthimlen,, där man ibland kan ge råd åt de som är kvar nere på savannen. (Spöklya, Där hamnar goda när de åker ut, får varje natt bestämma vilken person en deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Ej samma person två nätter i rad. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör. Natt-DL)
Elefantkyrkogårdens invånare (onda):
Hyenor. Kacklande, skrattande, inte helt smarta. Men tillsammans kan de ändå hitta på en hel del ofog och försöka äta upp savannens djur. (Ulvar försöker varje natt käka en spelare. Natt-DL)
Scar. Bestämmer över hyenorna, vill åt Simbas position som kung och är beredd att gå långt för att förstöra för Simba och hans vänner (Svart får. Är med i ulvpakten och känner till ulvarna, men ulvarna har ingen aning om vem detta är. Ska indirekt försöka hjälpa ulvarna. Visas som god i sior)
Regler:
*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek (Och att bara snälla barn får påskägg )!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier. I princip får man inte på något sätt ”tala om” sin egen roll annat än att man är allmänt god.
*BOP:ar är förbjudna, varje röst ska ha motivering i samma inlägg. Hänvisas till tidigare teorier ska dessa citeras.
*Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på Paddington". Röster får ändras fram till deadline.
*Vid alltför dålig aktivitet och/ eller missade röstningar utan att ha sagt till LL i förväg kan man bli kickad från leken. Lägg gärna en säkerhetsröst om du vill vara säker på att inte missa en DL.
*Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två andra spelare per dag.
*Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet.
*För att underlätta för LL så fyller alla på röstlistan efter att de avlagt sin röst.
Onda vinner när de är fler än goda.
Goda vinner när alla onda är döda.
Lejonkungen firar påsk!
Det börjar närma sig påsk i Lejonriket. Lejoninnorna skickas ut för att jaga till festmåltiden, Timon försöker övertala Zazu att låna ut sina färgglada fjädrar till påskprydnader, alla fåglar värper för fullt för att bidra med ägg. Alla djuren är fulla av förväntan - Kommer det bli så fint förberett att Påskharen kommer på besök?
Men allt är inte frid och fröjd. Nere i skuggan, på Elefantkyrkogården, gnisslar Scar tänder av ilska. Det är han som är den rätte kungen, han som borde firas och få träffa Påskharen! Med hjälp av hyenorna planerar han att göra nästan vad som helst för att förstöra påsken i Lejonriket...
ROLLER
Lejonrikets invånare (goda):
Simba. Som kung håller Simba ordning i sitt rike och skyddar sina undersåtar från Elefantkyrkogårdens invånare. Men att försöka ordna ett påskfirande tar mycket tid, så han kan inte vara överallt hela tiden. (Ängel, skyddar en deltagare per natt från att bli käk. Natt-DL)
Zazu. Flyger högt, ser allt och tycker om att lägga näbben i blöt. Vänlig men rätt virrig och en riktig pratkvarn, så han kan inte hålla allt för sig själv. (Lösmynt spion, får full spioninfo natt 1, dräller därefter varje natt till vald spelare, en lottad rad till lyan och behåller en lottad rad själv. Får inte drälla till samma två nätter i rad. Natt-DL)
Nala. Godhjärtad och klok lejoninna, som Simbas partner har hon bra koll på undersåtarna. (Siarlärling, får udda nätter välja en deltagare att sia och får veta dennes roll. Natt-DL)
Timon. En listig filur som på grund av sin ringa storlek kan ta sig fram obemärkt och hitta på fiffel. (Röstfifflare, har varje dag möjlighet att lägga en extra röst i PM till LL. Det behöver inte vara på samma som i leken. Dag-DL).
Pumbaa. Ett tunnhudat vårtsvin med viss rondör, som gör honom svåräten för hyenorna (Välsignad, överlever en ulvattack men har inte samma tur nästa gång)
Lejonrikets invånare. Savannens djur som lever i harmoni, lejon, zebror, elefanter och många andra. (Bybor)
Förfäderna. När man dör i Lejonriket så hamnar man bland stjärnorna i natthimlen,, där man ibland kan ge råd åt de som är kvar nere på savannen. (Spöklya, Där hamnar goda när de åker ut, får varje natt bestämma vilken person en deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Ej samma person två nätter i rad. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör. Natt-DL)
Elefantkyrkogårdens invånare (onda):
Hyenor. Kacklande, skrattande, inte helt smarta. Men tillsammans kan de ändå hitta på en hel del ofog och försöka äta upp savannens djur. (Ulvar försöker varje natt käka en spelare. Natt-DL)
Scar. Bestämmer över hyenorna, vill åt Simbas position som kung och är beredd att gå långt för att förstöra för Simba och hans vänner (Svart får. Är med i ulvpakten och känner till ulvarna, men ulvarna har ingen aning om vem detta är. Ska indirekt försöka hjälpa ulvarna. Visas som god i sior)
Regler:
*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek (Och att bara snälla barn får påskägg )!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier. I princip får man inte på något sätt ”tala om” sin egen roll annat än att man är allmänt god.
*BOP:ar är förbjudna, varje röst ska ha motivering i samma inlägg. Hänvisas till tidigare teorier ska dessa citeras.
*Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på Paddington". Röster får ändras fram till deadline.
*Vid alltför dålig aktivitet och/ eller missade röstningar utan att ha sagt till LL i förväg kan man bli kickad från leken. Lägg gärna en säkerhetsröst om du vill vara säker på att inte missa en DL.
*Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två andra spelare per dag.
*Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet.
*För att underlätta för LL så fyller alla på röstlistan efter att de avlagt sin röst.
Onda vinner när de är fler än goda.
Goda vinner när alla onda är döda.