L

Lantlolla

Hejsan, jag har startat en tidigare tråd om hönsraser, nu är jag lite mer intresserad utav Leghorn. Vet ni hur mycket de värper ? Livsläng ? osv osv, vet ni möjligtvis vad man kan få tag på dem (om man får fråga). Vill självklart, ha så ja renrasiga som möjligt om man kan säga så då jag läst att de blivit framavlade här i sverige, blandade med massor av andra raser.
Några tips ? Exklusiv fakta ? *Nyfiken*

Sv: Leghorn !

Leghorn är en värpras som är framavlad i USA och kommer ursprungligen från Italien.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med siffror på det du frågar om, men generellt lägger värpraserna många ägg under sin livstid, som därmed ofta är kort. Dom är ju framavlade för att vara produktiva utan vila i tillrättalagda miljöer och med speciellt foder och tar slut fort.
Gissningsvis, lägger dom runt 300 ägg under sitt första "värpår" och kanske något liknande det andra året, om dom får leva över en ruggningsperiod. Då ska man hålla i minnet att dom tvångsstyrs!
Därefter avtar det kvickt! Grannar har tagit över utrangerade leghornblandningar och dom har erfarenheten att hönsen "har gjort sitt" redan efter en sommarsäsong hos dom.

En annan nackdel är att Leghorn sällan ruvar. Alltså ingen lämplig ras för den som vill ha en liten självgående besättning.

Har du kollat på Lanthönsraserna? Med tanke på ditt nick vore väl någon av dom lämplig? :)

LIA

Haha, jo.
Vi har ju nu leghornraser, som ja, får de chansen o ruva så ruvar de gärna, men de är korsningar mellan ngn vit och brun sort. Och börjar bli till åren, några är sen, vad ska man säga min mamma va 25 o hon fyller 37 iår, och de har klarat sig bra. nu hr vi ingen tupp, och eftersom de är gamla vill jag börja om helt.
Men kan inte säga att de är helt ovilliga att ruva. Men kanske inte att det är det första de tänker på.

Betr ruvningslusten är det så, att den är medvetet bortavlad för att hönsen istället ska fortsätta att lägga ägg, och lägga ägg, och lägga ...
Detsamma gäller dom inblandningar som görs med andra fabriksraser. Helt har man inte lyckats ta bort lusten, utan det kommer ibland enstaka exemplar som kan vilja lägga sig.

För den här typen av höns är det kläckningsmaskin som gäller. Tyvärr är såna dåliga på att ta hand om kycklingarna. :smirk:

LIA

Var kan man få tag på Leghorn ? Eventuellt en liknande ras. alltså jag gillar lite större raser gärna som är ungefär samma kroppstyp som leghorn ?

Jag vet inte vart jag sall få tag på dem, men måste hitta ca 5-6 st hönar och en FIIIN tupp. Hittar inga vidare bra annonser ?

Några rastips på just liknande? och / eller vart jag kan få tag på dem?

Tacksam för svar, längesen man skrev i denna tråd :P

Har inga tips ang leghorn. Fabrikshöns intresserar mig inte, för att säga som det är.

Här får du Lanthönsklubben: http://www.kackel.se/Old/index.htm

Det finns både stora och små raser bland lantraserna, och tupparna är vanligen som påskkort.

LIA

Kolla i tidningen Land - där finns annonser ibland, det står ofta inte leghorn utan värphöns.
Vi köpte bruna leghorn av en uppfödare som 16 v kycklingar, dummare djur fick man leta efter - inga naturliga beteenden och ägg stora som golfbollar, svårskalade o skrynkliga trots mycket varierad kost.
En äldre frigående tupp fick ordning på dom men skillnaden mellan lanthönsen och dessa värpmaskiner är otrolig.
Ska du bara ha ägg så köp i affären.....

Är inte direkt ute efter äggen vi har nu föra Leghorn hönor som gärna värper och ruvar detta är väl dock tredje eller fjärde generationen så de har väl vant av sig kanske. fina ägg får vi med.

Men vill börja om helt. Eventuellt med ny ras som är som leghorn i utseende och byggnad!

Farmors hobby att sköta om hönorna så hon vill ha nya hon med = )

vi har nu föra Leghorn hönor som gärna värper och ruvar detta är väl dock tredje eller fjärde generationen

Är du säker på att dom är leghorn?

LIA

Yes helt säker, korsningen mellan vta och bruna Leghorn!

"Ruvinstinkten är i stort sett helt bortavlad, för det fanns inte "plats" för ruvande hönor, som ju inte värper, i den komersiella handeln, men idag så finns det ensktaka hönor som ruvar. Dessa ska man vara rädd om och försöka få kycklingar efter. Det är ju i alla fall en av naturens grundprinciper; att själva kunna få fram avkommorna!"

Googlat, från en rasbeskrivningssida! Därav min undran, eftersom du skriver att dom gärna ruvar. Dom ni har är kanske mixade med annan ras?

LIA

Enda mixen som finns på dem är att de är blandade mellan bruna och vita. Alltså nu ruvar de inte eftersom det inte finns tupp men annars så. Därför jag egentligen ville ha Leghorn vi hade tupp innan, men han är död nu med va hur stor och fin som helst! Så visst får man tag i en ny tupp så kanske det är något att satsa på? att sälja Leghorn som ruvar :P haha.
Nej men vi har inte haft några som helst problem med att få kycklingar på dem!
Nu har vi iofs inte haft små bäbisar på ett tag men innan! =)

Ruvar, det gör ruvningsbenägna höns oavsett man har tupp eller inte. Ibland t o m utan ägg.
Betr storlek så sägs leghorn tillhöra de mindre raserna.

Ja, om du har leghorn som är så ruvningsbenägna kan det säkert vara intressant för andra leghornuppfödare. Googla och ta kontakt med sådana.

LIA

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 204
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar