Ledsen och arg

Lillefrun

Trådstartare
Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars ungefär så jag har hängt ihop med mäklaren i 4 månaderna. Jag har sjukersättning och när det kom på tal i fråga om inkomst så sa jag som det är att det är lite allt möjligt men bland annat autism och jag tycker jag var tydlig med att jag inte ville prata mer med en mäklare om mitt mående speciellt som jag upplevt den här kontakten som svår att greppa.

Sen så för några dagar sedan skulle jag skriva på ännu mer papper och när jag satt där och skulle skriva på började mäklaren prata om min sjukdom eller skada och jag kopplade det först inte till att han pratade om autismen för jag ser den inte som en sjukdom eller skada. Men han fortsatte att gång på gång fråga om den berodde på någon skada eller olycka eller sjukdom eller om något gick fel när jag föddes. När han frågade om jag hade skadat huvudet så jag fått något fel i huvudet, jag trodde han skämtade men nej, nej han sa så. Man gör inte det. Man frågar inte folk om dom slagit i huvudet så något blivit fel.

Jag svarade att autism inte är en sjukdom eller skada och sen sa jag att jag behövde gå men jag önskar jag hade haft ett bättre svar. Jag skulle vilja förklara för honom att han gick över gränsen men det det vågade jag inte och jag vet inte om han är värd den ansträngningen.

Jag känner mig rätt kränkt faktiskt över det han sa. Framstår jag alltså som att jag blivit skadad så att det nu är fel på mig ?Alla saker, som att något gick fel när jag föddes och skadat huvudet eller att jag bara föddes som fel gjorde mig hemskt ledsen även om jag vet att han har fel när han säger så.

Jag har ingen sjukdom eller skada utan jag har bara ett annat sätt att tänka och tolka omvärlden, inte sämre men en annan. Och det gör att jag inte orkar leva i en Nt-värld. Intrycken för många, människor, cyklar, bilar, trafikljus, bussar, texter och siffror på saker när jag är ute som siffror på elskåp, reklamer, sociala sammanhang och mönster i allt som möbler och på andras kläder och jag blir stressad och rädd. Min terapeut hade ett par skor med en tråd lös, då kunde jag inte lyssna. På ett seminarium om autism för ca 8 år sedan hade en föreläsare det en tröja det stod Winter is coming på och då läste jag det i 90 minuter och allt annat försvann så vad hon sa försvann.

Jag orkar inte vara med på kurser tiden ut någon gång men vi har alltid lärt oss (jag och hundarna eller bara jag) mycket snabbare än alla andra på egen hand, även i skolan. Så jag ligger alltid flera steg föreMen jag lär mig så mycket och detaljerat och kommer ihåg sånt ingen annan kommer ihåg. Mer än vad jag behöver. Jag kraschade helt i gymnasiet eller egentligen långt före men det var då jag slutade gå till skolan fast jag sen tog igen ett halv år men det tog all den sista kraften jag hade..

Jag är särbegåvad och det är jobbigt för min hjärna slappnar aldrig av. Men också väldigt bra ibland. Men jag är ju inte skadad. Eller tänker andra att det är fel på oss med autism ? Tänker ni det?
 
Nej, det är inget "fel" på de med autism. Det som är fel i det du berättar, är att bete sig så gränslöst och ohyfsat som mäklaren gjort.

Min personliga uppfattning är att samhället i stort brister i både förståelse och acceptans för neurodiversitet. Många har konstiga fördomar och antaganden, som de gärna applicerar på andra. Det blir i regel inte så bra.

Om du vill och orkar kan det nog vara bra att kontakta hans chef och informera om vad som hänt. Om du inte vill, eller inte orkar, tycker jag inte att det är något du måste heller. Du kan välja att gå vidare med ditt liv, med vetskapen att han är en idiot på det området, och du är det inte.
 
På vilket sätt angick det överhuvudtaget honom? När jag köpte hus (visserligen av en person jag redan kände men vi var tvungna att ha en mäklare inblandad p.g.a. att banken hade det som krav för lånet) frågade inte ens mäklaren vad jag jobbade med. Vilket jag inte ens hade reagerat på i och med 1) en ganska vanlig kallpratsfråga och 2) för att jag köpte huset som ensamstående. Hur kan dina diagnoser påverka husköpet? Om du orkar hade jag meddelat hans chef. Annars kan du vara trygg med att den enda som är underlig i den här historien är han.
 
Tack alla att det inte är mig det är fel på. Jag vill vänta tills allt är klart och be mina föräldrar eller bror prata med chefen. Dom är bättre på sånt än jag är. Men det tar liksom emot även inför dom för det skulle ju innebära att dom gjort fel med sitt barn.

Å andra sidan är min mamma specialpedagog och har jobbat väldigt mycket med npf och vet mycket väl att det inte är så. Tyvärr har jag stött på människor innan som dömt mig och då har det varit skönt när hon frågat mig om hon får lov av mig att säga till folk hur det ligger till.

Men mäklaren, han fattar nog inte att jag har (liten överdrift för annars skulle han inte kunna vara mäklare) dubbelt så hög iq än honom i och med särbegåvningen och när jag på skoj provade högskoleprovet kom jag med i Aftonbladet som den som var ”smartast i min kommun”. Jag visade aldrig prov eller betyg för någon i skolan för att alla jämförde med mig men det kom ju ut på något sätt men när jag kom med i tidningen och var bäst på hela skolan var killarna så sura för jag pratade aldrig om hur bra jag var i skolan.

Så även om jag har autism är jag ju inte jätte korkad utan i alla fall helt ok smart
och när han pratar till mig som ett litet barn känns även det förnedrande.
 
Jag vet inte alls varför han tyckte det var hans ensak. För det är det ju verkligen inte. Läste i kontraktet och han har ensamrätt till min lägenhet ett par månader men att man får byta på samma firma. Men jag vet inte hur långt in i processen det gäller. För problemet är att jag inte är av med honom.

Den 1 oktober är det tillträde för köparna till min lägenhet och sen ska ju han vara med vid deklarationen sen när det är dags. Kanske går det att byta mäklare till dess? Tillträde för både mig till huset och sen min lägenhet är ju svår att lösa.
 
Jag vet inte alls varför han tyckte det var hans ensak. För det är det ju verkligen inte. Läste i kontraktet och han har ensamrätt till min lägenhet ett par månader men att man får byta på samma firma. Men jag vet inte hur långt in i processen det gäller. För problemet är att jag inte är av med honom.

Den 1 oktober är det tillträde för köparna till min lägenhet och sen ska ju han vara med vid deklarationen sen när det är dags. Kanske går det att byta mäklare till dess? Tillträde för både mig till huset och sen min lägenhet är ju svår att lösa.
Gå till hans chef och klaga. I mina ögon är det firmans problem att lösa: du ska inte lida för att de anställer en idiot.
 
Jag vet inte alls varför han tyckte det var hans ensak. För det är det ju verkligen inte. Läste i kontraktet och han har ensamrätt till min lägenhet ett par månader men att man får byta på samma firma. Men jag vet inte hur långt in i processen det gäller. För problemet är att jag inte är av med honom.

Den 1 oktober är det tillträde för köparna till min lägenhet och sen ska ju han vara med vid deklarationen sen när det är dags. Kanske går det att byta mäklare till dess? Tillträde för både mig till huset och sen min lägenhet är ju svår att lösa.
Varför skulle mäklaren vara med vid deklarationen?
 
Kan din mamma vara skarp? Isåfall tycker jag att hon, i synnerhet som specialpedagog, låter som helt rätt person att prata med chefen för mäklarkontoret. Hon bör berätta, i skarpa ordalag, vad du berättar här, förklara hur respektlöst han bemötte dig och sedan lika skarpt förklara autism.

Då ska du se att du möter en hel annan mäklare (i samma person) då ni träffas vid tillträdet. Nån mer gång lär du inte behöva möta honom.

EDIT: förresten, din mamma kan ju lägga upp det som att ni vill att en annan mäklare är med vid tillträdet eftersom ni inte har förtroende för den här. Jag vet inte om det är möjligt att byta i ett så sent skede, men om ni begär det visar det kanske på allvaret i situationen.
 
Kan din mamma vara skarp? Isåfall tycker jag att hon, i synnerhet som specialpedagog, låter som helt rätt person att prata med chefen för mäklarkontoret. Hon bör berätta, i skarpa ordalag, vad du berättar här, förklara hur respektlöst han bemötte dig och sedan lika skarpt förklara autism.

Då ska du se att du möter en hel annan mäklare (i samma person) då ni träffas vid tillträdet. Nån mer gång lär du inte behöva möta honom.
Ja herregud, hon kan vara rejält skarp. Pappa med men mamma har lättare att förklara om mäklaren börjar slingra sig
 
Som de andra skrivit det är ju bara fel på en person som betedde sig totalt gränslöst och det är mäklaren. du formulerar dig väldigt väl i text, ta reda på chefens mejladress det brukar man kunna hitta på mäklarsidans hemsida. Skicka ett mail till chefen efter allt är klart med affären. Ta delar av ditt första inlägg och hur du kände inför detta och skriv att du tycker att mäklaren har betett sig på ett sätt som är gränslöst och inte okej @Lillefrun
 
Ja herregud, hon kan vara rejält skarp. Pappa med men mamma har lättare att förklara om mäklaren börjar slingra sig
Men då låter hon perfekt tycker jag! Bättre än om du själv tar det, du skulle antagligen bli ledsen och känslosam och det är bättre att inte bli det, känslor biter sällan på en sån idiot som han verkar vara. Men låt henne ta det med chefen, inte med honom.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 833
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 224
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 050
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
1 977
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp