Ledsen fodervärd

Starta

Trådstartare
Ska försöka förklara mitt kaos så lättfattat jag bara kan.
I oktober 2010 blev jag fodervärd på en valack på 17 år. I kontaktet skrevs det att jag skulle ha hästen i ett år, sägs det inget på det året förlängs kontraktet med ett halvår.
Till en början hade jag viss kontakt med ägaren, betättade hur det gick med mera. Sista kontakten var precis efter jul då ägaren behövde sälja sadeln, som jag köpte. Efter det har jag inte hört ett knyst, och jag kommer inte ha möjlighet att ha kvar hästen efter sommaren :cry:

Jag har försökt att ringa diverse myndigheter, men jag får inget konkret svar. Ägaren har massa nummer- men inget i bruk. Jag har ringt hans föräldrar som sägs ha kontakt med honom, de sa att han inte bodde i Sverige ( men sa inte vilket land ) de ville inte heller ge mig hans nummer. :confused: Han är skriven på en adress som han antagligen inte bor på ( om man nu ska tro hans föräldrar )
Jag vill alltså säga upp mitt kontrakt och lämna tillbaka hästen.

Jag älskar min fina häst, men jag kan inte ha kvar han pga flytt och studier. Jag är såklart mån om att han ska få det bra, men i nuläget klara inte JAG av att ge han den tiden han förtjänar :( Jag är förtvivlad och vet inte till vem eller vad jag ska vända mig, finns det någon som vet eller varit i liknade situation?

Sv: Ledsen fodervärd

Jag har försökt att ringa diverse myndigheter, men jag får inget konkret svar. Ägaren har massa nummer- men inget i bruk. Jag har ringt hans föräldrar som sägs ha kontakt med honom, de sa att han inte bodde i Sverige ( men sa inte vilket land ) de ville inte heller ge mig hans nummer. :confused: Han är skriven på en adress som han antagligen inte bor på ( om man nu ska tro hans föräldrar )
Om du söker så tror jag att du hittar andra trådar om liknande situationer - när folk s.a.s. har fått en häst på halsen som ägaren inte tar ansvar för. Såvitt jag förstått är det inte någon enkel situation. Hästens välbefinnande är i första hand, just nu, ditt ansvar oavsett hur fodervärdsavtalet ser ut. Du kan alltså inte sätta ut honom i skogen (varken bildligen eller bokstavligen). Samtidigt kan du inte sälja eller slakta honom eftersom du inte är ägare, då blir det egenmäktighet. Hade jag varit du hade jag börjat med att prata med en jurist som har koll på hästfrågor. Kanske finns det subventionerad juridisk hjälp att få via rasförbund, försäkringsbolag, ridsportförbundet(?) el. dyl.

Det första steget är att skicka en skriftlig uppsägning. Skicka mail, brev och rekommenderat brev (till den adress där han är skriven). Glöm inte skriva avsändare, då studsar det om han inte finns på adressen.

Kolla med KFM om det finns ärenden där, och om de i så fall har annan adress. Prata med Länsstyrelsen och djurskyddsinspektören i länet, och hör hur de tycker du ska gå tillväga. Nu verkar det som du har ett par månader på dig.

Jag hade nog föreslagit i uppsägningen att jag kunnat ombesörja att hästen tas bort, om det är så att ägaren inte kan/vill ta tillbaka den. Mot ersättning från ägaren så klart. Då riskerar inte hästen att bli en vandringspokal och fara illa på vägen.

Ska försöka förklara mitt kaos så lättfattat jag bara kan.
I oktober 2010 blev jag fodervärd på en valack på 17 år. I kontaktet skrevs det att jag skulle ha hästen i ett år, sägs det inget på det året förlängs kontraktet med ett halvår.
Till en början hade jag viss kontakt med ägaren, betättade hur det gick med mera. Sista kontakten var precis efter jul då ägaren behövde sälja sadeln, som jag köpte. Efter det har jag inte hört ett knyst, och jag kommer inte ha möjlighet att ha kvar hästen efter sommaren :cry:

Jag vill alltså säga upp mitt kontrakt och lämna tillbaka hästen.

Jag älskar min fina häst, men jag kan inte ha kvar han pga flytt och studier. Jag är såklart mån om att han ska få det bra, men i nuläget klara inte JAG av att ge han den tiden han förtjänar :( Jag är förtvivlad och vet inte till vem eller vad jag ska vända mig, finns det någon som vet eller varit i liknade situation?

Först skulle jag skicka sms till alla ägarens telefonnummer och säga att du kommer sälja hästen vidare om han ej hör av sig inom 1 vecka.

Troligen kommer han höra av sig då och då talar du om att du sagt upp kontraktet och vill att hästen antingen annonseras ut igen för ny fodervärd och att de kan komma till dig för provridning.Eller att ägaren hämtar hem sin häst.

Hör han ej av sig efter denna vecka så messa igen och tala om att du nu kommer kontakta en advokat och att alla kostnade du behöver lägga ut från och med nu kommer dukukmenteras och skickas till kronofogden för indrivning.

Och svarar han ej på detta så gör du slag i saken och kontaktar en Advokat och sedan har din resa börjat.

Se till att skaffa en delfodervärd så hästen iallafall blir riden och så kostar de inte så mkt alternatift är att du hyr in den på lösdrift och där får den gå och att den inte blir riden alls.

Och lånar du en häst igen så skriv in detta i kontraktet.
Kontraktet löper ut den ja vi säger 1 jan och ägaren skall komma och hämta hästen inom 1 vecka då altså senast den 7jan
Och vägrar ägaren detta eller inte går att få tag på övergår hästens ägor till fodervärden efter 30 dagar.

Alt då skall fodervärden köra hem hästen till ägaren och ägaren skall senast 7 jan meddelat fodervärden vilket stall hästen skall köras till.
Gör ägaren inte detta och inte hör av sig på 30 dagar övergår hästen till fodervärdens ägor

Samma sak ska stå för ägaren att ägaren har rätt att komma och hämta sin häst i de fallet fodervärden ej vill lämna tillbaks hästen.

Hoppas de löser sig återkom gärna och berätta hur de gick

Det första steget är att skicka en skriftlig uppsägning. Skicka mail, brev och rekommenderat brev (till den adress där han är skriven). Glöm inte skriva avsändare, då studsar det om han inte finns på adressen.

Kolla med KFM om det finns ärenden där, och om de i så fall har annan adress. Prata med Länsstyrelsen och djurskyddsinspektören i länet, och hör hur de tycker du ska gå tillväga. Nu verkar det som du har ett par månader på dig.

Jag hade nog föreslagit i uppsägningen att jag kunnat ombesörja att hästen tas bort, om det är så att ägaren inte kan/vill ta tillbaka den. Mot ersättning från ägaren så klart. Då riskerar inte hästen att bli en vandringspokal och fara illa på vägen.

Jag hade nog lagt till att skicka brev till föräldrarna också, som uppenbarligen vet var killen befinner sig.

Jag hade nog lagt till att skicka brev till föräldrarna också, som uppenbarligen vet var killen befinner sig.

Ja sist jag talade med dem sa de att de talat med han och att han skulle höra av sig via mail :confused: Hur detta skulle gå till är jag tveksam till då han inte har min mail. Fattar inte heller syftet av att maila när det är en envägskommunikation. Jag är villig att göra det som är bäst för hästen, vad det nu må vara. Men jag har inte några rättigheter till att göra någonting :(

Det som är viktigt är att inte låta tiden gå; börja nu. Får du några träffar när du söker på ägaren?

Jag hade som andra även säger, kontaktat föräldrarna igen och krävt dem på någon form av aktuell kontaktuppgift till ägaren.

Vad jobbig situation detta har blivit för dig!

Ja på diverse tävlingsrelutat, gamla dock. Jag har även skrivit på loggen på facebook att han ska kontakta mig, Men det inlägget tog han bort.
Jag kan ju tyvärr inte tvinga föräldrarna till något, bara be alternativt hota vilket inte verkar bita på dem.

Det är en mycket jobbig sits och jag känner mig helt hjälplös. Jag kommer i framtiden aldrig mera bli fodervärd.

Kan du skicka uppsägningen som meddelande via Facebook? Förutom brevledes alltså?

Har du provat att höra med föräldrarna vad de anser att du ska göra med hästen? Myndigheterna kommer ju att kontakta dem om inte sonen gör sig tillgänglig och ärendet går vidare.

Kan du skicka uppsägningen som meddelande via Facebook? Förutom brevledes alltså?

Har du provat att höra med föräldrarna vad de anser att du ska göra med hästen? Myndigheterna kommer ju att kontakta dem om inte sonen gör sig tillgänglig och ärendet går vidare.

Jo det kan jag ju, men jag kan ju inte bevisa att det gått fram väl?

Jo dem vet inte riktigt utan säger bara att sonen tänker kontakta mig snarast. Detta var två veckor sen jag kontaktade dem första gången men inget har hänt.
Så dem kan alltså behöva stå för ansvaret?

Om det inte löser sig på annat sätt, kommer ju myndigheterna att tvingas leta efter honom. Och då går de väl på de uppgifter som finns, och det lär ju vara hans föräldar - som går att få tag på.

Skriv ditt brev med uppsägning, sista datum för avtalet, hur mycket du kommer att ta betalt om hästen stannar utöver avtalstiden (500 kr/dygn är ju lämpligt) och avsluta med att skriva "detta brev sänds via post, som rekommenderat brev och via meddelande på Facebook. Kopia på uppsägningen är skickad till "föräldrarna Nilsson" xxväg 13, 345 67 Stad"

Då lär det bli svårt för honom att hävda att han inte fått någon uppsägning.

Har du några förslag på hur jag ska uttrycka står helt stilla. Kontraktet har 2 månaders uppsägningstid, men det står även att det löper på halv-årsvis :confused:

Tack så mycket för din hjälp!

Har inte kontraktet framför mig med i slutet på oktober. Det står att det fortlöper ett år, alltså okt 2011. Sägs det inte upp fortlöper det ett halvår till. Sen står det Uppsägningstiden är två månader.

Vad som händer efter det 1,5 står alltså inte.

OK, kontraktet gick in i halvårsperiod i oktober 2011? April 2012 har det alltså gått ett halvår.

Jag hade sagt upp avtalet - för säkerhetsskull. Och påtalat att uppsägningen är för att klargöra att det inte blir någon förlängning efter april 2012 om det skulle vara några strul med tolkningen av kontraktet (någon kanske vill hävda att det löper på halvårsvis om det inte sägs upp två månader innan nästa halvårsperiod). Det är inte fel att vara övertydlig och att vara det skriftligt. Men då verkar det ju som du kan ha lite bråttom, med tanke på två månader innan datum i april?

Lyssna på Lovisaleonora. Ta kontakt med myndigheter NU du har redan förvarnat hans nära och det hjälper ju inte.

OK, kontraktet gick in i halvårsperiod i oktober 2011? April 2012 har det alltså gått ett halvår.

Jag hade sagt upp avtalet - för säkerhetsskull. Och påtalat att uppsägningen är för att klargöra att det inte blir någon förlängning efter april 2012 om det skulle vara några strul med tolkningen av kontraktet (någon kanske vill hävda att det löper på halvårsvis om det inte sägs upp två månader innan nästa halvårsperiod). Det är inte fel att vara övertydlig och att vara det skriftligt. Men då verkar det ju som du kan ha lite bråttom, med tanke på två månader innan datum i april?

Jag har hela tiden uppfattat det som att jag kan säga upp kontrakt med två månaders uppsägningen under hela perioden. Och efter 1,5 år behövs ett nytt kontakt om jag skulle vilja fortsätta. Men du verkar betydligt mer på läst! Jag ska skicka papperna redan ikväll och försöka med föräldrarna en gång till. Känner mig lite jobbig och elak som blandar in dem egentligen, men jag vet inte hur jag ska lösa det annars:crazy:

Bolla upp problemet till dem. Säg som det är; det blir oerhört dyrt för sonen om han inte tar tillbaka hästen. Du får ju lämna den till fullserviceställe eftersom du inte kan ha den kvar, och det kan ju gå på 5000 kr i månaden - lätt. Du jagar ju dem för att vara schysst mot sonen.

Men se till att skriva uppsägningen och poängera att du försökt få tag på honom länge, och att han säkert fått meddelande om detta då han bl a tagit bort meddelandet på FB. Och sedan uppsägningen och vad som händer om han inte tar tillbaka hästen.

Eftersom han verkar gömma sig, kan det vara så att han försöker gömma sig från någon annan än dig, tex skattemyndigheterna?
Har du hans personnummer på kontraktet? Kanske är det så att du sitter med något som han försöker gömma?
Jag skulle varit lite fräck i din sits (iom att de inte Vill samarbeta) och kollat upp honom. Har han skulder hos KFM som de försöker driva in? Om så skulle jag höra av mig till föräldrarna och påpeka att om inte sonen, eller någon annan som han skickar, kommer och tar hand om hästen så skulle jag informera KFM om att hans häst står hos mig.
Vad är det för typ av häst? Är den värd pengar? Har du en häst som är värd 1000:- kommer nog KFM inte vara så särskilt på då det är svårt att sälja hästar idag och dyrt att hålla dom.

Det kanske inte alls är så att han har skulder men... jag tycker mig känna igen lite av beteendet.
När jag för sisådär 5-6 år sedan skulle hyra en lägenhet så fick jag ett nummer som jag skulle ringa för att få visning av nuvarande hyresgäst (det var genom hyresbolag jag skulle hyra). När jag sedan ringde kom jag till killens mobilsvar... hela tiden. Fick ringa hyresbolaget och de skrapade fram ett nummer till hans föräldrar. De i sin tur var väääldigt korta och svarade inte på frågor. Jag sade då att jag var intresserad av lägenheten och om sonen ville bli av med den tidigare (som han önskat) så kunde han ringa mig.
Sonen ringde upp knappt en halvtimma senare och jag fick min visning av en trevlig kille. Än så länge tyckte jag saker bara var udda och omständigt men tja...
Jag flyttade in och snart därpå damp det ner ett brev från tingsrätten (tror jag det var?). Jag fick en sån chock av att få ett brev från dom att jag rev upp det utan att titta närmare på det... det var inte till mig, vilket jag förstod ungefär i mitten av brevet då jag blivit kallad för att "jag" gjort inbrott i sommarstugor. Det var adresserat till hyresgästen innan mig men det hade jag inte sett förrän jag kommit så långt.
Så killen hade nog sin anledning till att vara omständig och inte vilja svara i telefon eller finnas tillgänglig.
Tycker det påminner lite om din hästägare fast han kanske gömmer sig från något annat än tingsrätten och arga brottsoffer?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 362
Senast: Cina B
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar