Ledarskap? Vad sysslar vi med egentligen?

Sv: Ledarskap? Vad sysslar vi med egentligen?

*knapplån*
Tack alla för era inlägg i tråden.

Nu vet jag att mina funderingar inte är helt uppåt väggarna.
Jag har kommit fram till, igen :angel: , att en kombination av allting är den rätta vägen att gå för mig.
Däremot ska jag lägga tyngdpunkten mer åt det mjuka hållet, kommunikation.

Visst är det härligt med hästeriet, man blir aldrig fullärd och det finns så många härliga hästmänniskor som delar med sig av sina råd och erfarenheter. :bow:

Sv: Ledarskap? Vad sysslar vi med egentligen?

Men nu ska vi tänka lite här. Vad är ledarskap? INTE i hästsammanhang utan rent allmänt. Det är att en eller flera personer leder en annan individ eller en grupp. Tar det avslutande beslutet.
En person som leder är en ledare.

I hästsamanhang talar vi om en ledarhäst. Men det är inte en sådan ledare vi vill bli. Vi kommer aldrig att kunna bli en häst. Vi vill vara en ledare.

Sen att jag väljer att göra detta på hästars vis är för att det är den vägen till ledarskap som jag anser att hästarna bäst förstår och lättast accepterar. Det är den enklaste vägen till förståelse och mest rättvis mot djuren.

Någon häst blir vi aldrig.

Sen ska man också fundera. Är jag en ledare? Om hästen inte accepterar mig så beror det på att jag har brister som gör mig olämplig som ledare. Varför kämpar vi då ändå för ledarskapet?

Något som jag anser att människor behöver förstå när det gäller ledarskap är att alla inte alls lämpar sig som ledare. Och att det är helt ok.

Målet är att nå en kommunikation som förenklar samarbete, och sen vem det är som har sista ordet är en helt annan sak.

Vilka kloka ord! :bow: Det hela handlar ju om att hästen måste välja en som sin ledare... Tycker inte hästen att man är en värdig ledare, som är vänlig och tar bra beslut t ex så kan man göra hur många övningar o sånt som helst... Kommer ändå inte bli ledaren förrän man ändrat sitt eget beteende gentemot hästen!

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
W
Träning *LÅNGT* Jag har funderat så himla mycket över vad som är rätt och fel när det gäller att tvinga en häst att göra saker som den...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 223
Senast: Monalisa
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka