Ledarskap - att tvinga hästen?

Sv: Ledarskap - att tvinga hästen?

Återigen här, när hästen tar ett steg fram så måste trycket lätta DIREKT för att den ska förstå vad vi vill.

Jag anser att eftergiften till en början ska komma så fort hästen tänker "framåt", den behöver bara lägga vikten framåt, så släpper man allt tryck och berömmer, låter hästen vila. Sedan går man vidare till att hästen ska ta ett helt steg, och till slut kan man be hästen om flera steg rätt in i transporten.

Man ökar kraven allt eftersom, detta för att få en så känslig och följsam häst som möjligt.

Men där utmanade ju hästen ditt livsrum, självklart får den absolut inte göra det. I ett sådant läge är jag minst lika tuff som dig.

Men jag tycker det är ganska långt mellan att göra hästen klar över att aldrig oinbjuden gå in i ens livsrum och att hästen ibland får ta egna beslut.

Jag tar det ett steg längre, och låter hästen vara/ger eftergift så länge den tänker på uppgiften (den behöver alltså inte ens lägga vikten framåt). Så fort den släpper fokus på uppgiften påminner jag den igen och mycket snart har hästen ofta försökt förstå vad det är jag vill den ska göra.

Jag tar det ett steg längre, och låter hästen vara/ger eftergift så länge den tänker på uppgiften (den behöver alltså inte ens lägga vikten framåt). Så fort den släpper fokus på uppgiften påminner jag den igen och mycket snart har hästen ofta försökt förstå vad det är jag vill den ska göra.

:bow:

Min häst har iaf blivit väldigt nyfiken och "framåt" vad gäller nya problem med det tänket.

Oj, bäst jag förtydligar! Jag tycker TS verkar arbeta klokt med sin häst, anledningen till att jag skrev det där om hästar som springer över folk mm var bara för att förklara varför jag tycker det är viktigt att sätta gränser. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka