Ledarskap - att tvinga hästen?

Sv: Ledarskap - att tvinga hästen?

*kl* Många intressanta funderingar i denna tråd... och jag håller med många av föregående talare. Jag tycker att människan måste vara den som bestämmer i slutändan, men att man självklart ska lyssna på sin häst.

Jag funderade bara på hur jag själv funkar. Jag vet inte alltid själv vad jag vill, jag vet inte vad som är bäst för mig och jag vet inte hur jag ska göra mitt liv roligast. Hur kan jag då förvänta mig att min häst ska veta det?
Min häst kommer inte alltid fram till mig i hagen... kanske känner han inte de gångerna för en en ridtur. Jag känner inte heller alltid för en ridtur, kanske är jag trött efter jobbet.
Men när vi väl kommer ut så har vi skitkul - både han och jag.

Jag tycker du gjorde rätt! Det skulle bli farligt om hästen alltid fick göra som den ville. Jag förstår din känsla, jag har också en häst som är helt fantasktisk, och det känns jättetråkigt när hon inte vill. Jag vill ju att hon ska tycka det är lika roligt som jag. Frågan är bara hur man uppnår det?

Självklart lyssnar man till sin häst. Jag rider in en treåring nu och då gäller det verkligen att vara lyhörd men BESTÄMD. Jag måste ju verkligen känna INNAN han blir trött, INNAN jag kräver för mkt mm. men jag kan ju inte låta honom skritta bara för att han inte vill gå fram för skänkeln ibland....

En häst med en stabil och trygg ledare som alltid talar om för den hur den ska bete sig, göra och agera blir en lugn och trygg häst oxå! den behöver inte "bry" sig helt enkelt!

beröm MASSOR när hon gör rätt!!

....
jag har också en häst som är helt fantasktisk, och det känns jättetråkigt när hon inte vill. Jag vill ju att hon ska tycka det är lika roligt som jag. Frågan är bara hur man uppnår det?

Först och främst måste man inse att inget av det vi gör med hästen (förutom att mata den...) har i sig något värde eller någon mening för hästen. För att göra det möjligt att få en glad, positiv och "samarbetsvillig" häst, måste vi göra träningen begriplig, förutsägbar och meningsfull för hästen. Genom att alltid alltid vara konsekvent, tydlig och lugn tror jag man har lagt en god grund till en glad häst. :D

Antingen ber jag och då blir jag åtlydd (eftersom jag korrigerat de fallen där jag inte blivit det) eller så frågar jag men korrigerar om jag inte får svaret jag vill ha. Jag är nog en jobbig jävel att ha som människa.

Anledningen till att min häst börjar svara "rätt" på frågorna och behöver korrigeras mer sällan när jag ber honom är nog helt enkelt beröm och eftergift. Använder man de två grejerna rätt så hittar man glädje och samspel även om man, som jag, är ett kontrollfreak.

Jag kompromissar aldrig och jag tar alltid ett bråk. Anledning? Jag har enbart sett dåliga exempel på hur det går annars.

Tack så mycket för alla svar :bow:

Det var nog precis det här jag försökte få fram med mitt 10 mil långa inlägg.. Ska man fråga, och sedan korrigera svaret? Eller bara ge raka besked om vad som gäller från början?

Å ena sidan känns det som att när jag frågar, att jag ger hästen en chans. En chans att göra rätt utan att jag tvingar honom, också känns det bra för mig, eftersom att jag då känner mig säker på att han tycker att det är kul och vill vara med mig.

Å andra sidan känns det som att jag genom att fråga, precis som psychogirl sa, riskerar ett nej. Jag tror att det är här jag gör fel, att jag frågar honom för mycket, och därmed får ett "nej" då och då. Därför är jag nog en riktigt jobbig jävel att ha att göra med för honom, eftersom att jag utan att riktigt tänka på startar konflikter mellan oss. Men kanske är det bra? Att han får vara arg och protestera ett tag, och att jag sedan lyckas övertyga honom? jag vet inte, men det känns inte särskilt kul att ha det så..

Om jag istället säger åt honom vad som gäller, dvs. "nu ska vi gå hitåt" istället för "ska vi gå hitåt?" så känns det som att jag inte ger honom en chans att säga sitt. Det blir diktatur istället för demokrati :angel: Jag vill ju att han ska tycka att det är kul, och jag vill ge honom en chans att berätta om han inte gör det.

Men jag kanske förmänskligar honom? Det bästa kanske skulle vara om jag helt enkelt slutade diskutera med honom?

Samtidigt vill jag ju att han sa vara glad och positiv, och ha gott självförtroende.

Kanske ska jag helt enkelt låta honom fatta beslut som inte spelar så stor roll, men vara tydligare med att jag inte vill ha några som helst diskussioner när jag gäller viktigare saker?

tack för svaren :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för alla svar :bow:

Det var nog precis det här jag försökte få fram med mitt 10 mil långa inlägg.. Ska man fråga, och sedan korrigera svaret? Eller bara ge raka besked om vad som gäller från början?

Å ena sidan känns det som att när jag frågar, att jag ger hästen en chans. En chans att göra rätt utan att jag tvingar honom, också känns det bra för mig, eftersom att jag då känner mig säker på att han tycker att det är kul och vill vara med mig.

Å andra sidan känns det som att jag genom att fråga, precis som psychogirl sa, riskerar ett nej. Jag tror att det är här jag gör fel, att jag frågar honom för mycket, och därmed får ett "nej" då och då. Därför är jag nog en riktigt jobbig jävel att ha att göra med för honom, eftersom att jag utan att riktigt tänka på startar konflikter mellan oss. Men kanske är det bra? Att han får vara arg och protestera ett tag, och att jag sedan lyckas övertyga honom? jag vet inte, men det känns inte särskilt kul att ha det så..

Om jag istället säger åt honom vad som gäller, dvs. "nu ska vi gå hitåt" istället för "ska vi gå hitåt?" så känns det som att jag inte ger honom en chans att säga sitt. Det blir diktatur istället för demokrati :angel: Jag vill ju att han ska tycka att det är kul, och jag vill ge honom en chans att berätta om han inte gör det.

Men jag kanske förmänskligar honom? Det bästa kanske skulle vara om jag helt enkelt slutade diskutera med honom?

Samtidigt vill jag ju att han sa vara glad och positiv, och ha gott självförtroende.

Kanske ska jag helt enkelt låta honom fatta beslut som inte spelar så stor roll, men vara tydligare med att jag inte vill ha några som helst diskussioner när jag gäller viktigare saker?

tack för svaren :bow:

Alltså, jag säger åt min häst väldigt mycket, men han blir inte olycklig varje gång han blir tillsagd. Men det mesta är ju små grejer (för mig iaf). I stallgången flyttar han sig automatiskt när jag byter sida och det har vi aldrig några diskusioner om. Det var väl iofs ett dåligt exempel men när vi rider så bestämmer jag väg, inga diskussioner. Jag har ett tydligt mål med varje pass och följer vi inte dem så fallerar ju utbildningen. Utvärderar gör jag efteråt.

Jag vet många ridturer där han känts lite "orka jobba, kan vi inte gå i skogen istället?" (offroad alltså, jag rider alltid i skogen). Men i just de lägena är jag noga med att själv förmedela arbetsglädje OCH ställa krav från första början. Och då släpper det 10 gånger av 10 och han blir oftast ännu finare eftersom jag rider lite ordentligare (har lätt för att bli för snäll och ber, omedvetet, iprincip om att de ska spara på krafterna och då gör de såklart det).

För mig är det väldigt viktigt att pränta in i en unghäst att man aldrig, aldrig slipper undan. I princip allt är jobbigt i början därför är det viktigt att bara tydligt visa hur man vill ha det. När styrka, kondition och framför allt föreståelse kommer allteftersom så bjuder de till mer och mer av sig själva. Stoet jag ridit i sommar är ett utmärkt exempel. Från fet, lat liten häst som knappt orkade se sin omvärld kan hon nu stå på stället i sin iver att ta rätt galopp och alla backar som tidigare tog död på den lilla framåtbjudningen man hittat galopperar hon nu bärigt och lätt uppför med väldigt lite stöd av mig som ryttare. Konsekvent arbete lönar sig, hästen tycker det är kul när den vet vad som väntar :)

Ett annat ex är när jag har min häst lös. Han följer mig rätt bra om jag går på vänster sida men höger är svårare. Jag ber honom följa mig och han gör fel - jag korrigerar direkt. Så småningom går det ju bättre o bättre. Men fortfarande har ju ledningen uppkommit ur att jag korrigerat när han inte förstått. Visst knallar han efter mig för det mesta annars, om man släpper honom ute eller i ridhus eller så. Men jag vill att han ska följa mig i samma position och vara "med" mig hela tiden, ber jag om det och han glider i väg korrigerar jag. Sen att korrigeringen knappt aldrig längre består i att jag går fram och tar tag i honom har för mig inte med saken att göra, det är fortfarande en korrigering.

Senast ändrad:

Vad tråkigt livet blir om man alltid måste dominera sin omgivning....?

Bara för att man inte får sin vilja igenom EN gång, betyder inte att man aldrig får sin vilja igenom, eller vice versa.

Jag menar att relationen häst-människa ska vara ungefär 50/50, blir den skev åt något håll under för lång tid är relationen inte längre sund, vare sig det är människan som dominerar eller om det är hästen som gör det.

Jag vill absolut inte förmänskliga hästens tänkande, tvärtom. Hästens upplevelse av världen är så totalt olik våran att jag inte tror att vi ens har någon möjlighet att (helt) sätta oss in i deras upplevelser, faktiskt. Det enda vi har att gå på är alltså känslan i relationen. Jag tror hästen anpassar sig betydligt mycket mer i sin kommunikation till oss, än vad vi gör till dom.

Nej, man ska absolut inte förmänskliga hästarna, men vad min känsla och erfarenhet säger mig så är de betydligt intelligentare än oss människor på vissa områden (dock saknar de frontallober och har alltså inte förmåga att föreställa sig saker, vilket gör att de inte kan planera, och ej heller ha ånget, vilken befrielse!).

Att vara ledare över sin häst har blivit så himla "poppis" på senaste tiden. Bara för tre år sedan var det ingen som pratade om någonting sådant. Likaså "NH", vilket egentligen är ett ganska luddigt uttryck som beskriver många olika saker.

Jag tycker att du gjorde rätt.

Jag vill ha en ömsesidig respekt mig och hästen emellan, och ja, jag vill ha sista ordet. Men jag vill inte diktera. Jag försöker låta hästen att göra det den vill göra utan att den vet om att jag "gav efter". Hästen får som den vill = nöjd, och när hästen är nöjd är jag nöjd.

Istället för att tillrättavisa fel beteende så berömmer man rätt beteende, precis som man gör med människor, hundar, whatever.

Ex: Jag transporttränar min häst. Jag lägger ett tryck i grimman genom att dra lätt i grimskaftet och smacka, hästen vill helst inte in i transporten och drar bakåt istället för att gå framåt. Jag ignorerar helt att hon gör "fel" och fortsätter smacka tills hon kommer framåt - då berömmer jag, en klapp, några uppmuntrande ord och hästen får vila. Hästen kommer att sträva efter sin belöning och gör då rätt. På så sätt bibehåller jag bara det positiva med transporten - istället för att hela tiden tillrättavisa när hon inte gör som jag vill vilket kan ge motsatt effekt - transportträning blir inte kul.

Någon sa: "En duktig tränare får hästen att göra vad tränaren vill. En riktigt duktig tränare får hästen att vilja göra vad tränaren vill." Jag kan inte annat än hålla med.

ja jag tycker du förmänskligar honom. Inget ledarsto/hingst ger sina flockmedlemmar några val på VAD de ska göra, bara val om HUR de ska göra. "Följ med mig frivilligt när jag går eller så biter jag dig"

Hästens valmöjligheter är HUR den svarar på dina hjälper.
Du börjar ge hästen mjuk säteshjälp, om han inte lyssnar så lägger du till skänkel å lyssnar han inte då så "rappar" du till honom med spö.
Då får hästen valmöjligheter ändå! Han kan VÄLJA att lyssna redan från början på din mjuka säteshjälp eller så struntar han i allting och får ett rapp i baken istället.
Då får man en lyhörd och aktiv häst! De flesta hästar är bekväma så alla jag ridit reagerar tillslut nästan bara på tanken att gå fram fast än de varit skänkeldöva från början och stumma i munnen. Men det gäller att vara 110% konsekvent och vara ytterst noga med att när hästen svarar på kommandot så måste kommandot upphöra.

Och som grålly oxå jobbar. Där väljer ju hästen själv om den tänker gå in i transporten och slippa den jobbiga trycket i grimman eller om den tänker stå kvar å få det ännu jobbigare!
Återigen här, när hästen tar ett steg fram så måste trycket lätta DIREKT för att den ska förstå vad vi vill. Låt den vila en liten stund och lägg sen tryck på den igen och en MASSA beröm när den väl står på transporten.

Det är DET NH handlar om tycker jag personligen! Kommunikation som hästen förstår. Du har redan bestämt uppgifter och sen via kroppen förmedlar du uppgiften och ger hästen en chans att själv välja NÄR den tänker reagera.

Fast en flockledare biter ju inte sina flockmedlemmar om de inte följer med?! Däremot kan de säga till om någon de inte tillåter komma nära klampar in i deras "område" (men en vän får ofta komma nära-nära och de söker både närhet och tröst hos sina vänner). En hingst kan valla sin flock, men det är vid väldigt få tillfällen. Ett ledarsto gör det aldrig (däremot ungstona kan vara fördjävliga). Vi kan varken ta hingsten eller stoets plats i en flock, så frågan är varför vi ska efterlikna dessa? Ja, på vissa plan, men jag tror knappast vi lurar hästen att tro att vi är en av deras egen ras, snarare att vi lurar oss själva.

Sen har jag i harmoniska stora flockar aldrig sett en ensam ledare, ofta delar de upp ansvaret och den som är bäst på en uppgift tar hand om det. Bara för att en häst är lägre i hackordningen än någon annan betyder det inte att den är lägre i rang egentligen (det beror på vad man menar med rang). Den hästen kanske är den som är viktigast för flockens välmående.

*skratt* nää inte tror då jag att jag är en häst :D
Men om flocken ska förflyttas och medlemmarna inte följer med så drivs de hårt av hingsten.
Jag ser bara på mina två, de har bara gått i hop i två veckor och min unghäst är på den andre ofta med tänder och bakåtstrukna öron när den andre inte reagerar så fort som unghästen vill.

Självklart söker hästar närhet - det är ju skönt att bli kliad! Men tröst?? kan en häst var ledsen?!?!
trött, rädd, stressad - det är instinkter - men ledsen?? det tycker jag är en mänsklig känsla.

Jag tycker att du gjorde alldeles rätt. Det är lite som att vara förälder, ibland måste man säga nej och stå på sig som ledare fast man känner sig som en sk*t. Risken finns annars att man får fullständigt odrägliga barn (hästar). Det är inte ett bevis på kärlek att alltid ge efter och säga ja, tvärtom tror jag både människor och hästar mår bra av att veta hur man får uppföra sig och vem som är ledare. Däremot är samarbete viktigt, ledaren måste lyssna på barnet/hästen! Jaghar stött på både barn och hästar som får uppföra sig som de vill utan gränser och de är frukansvärt jobbiga! Hästar som går över människor, protesterar så fort de inte får som de vill osv är dessutom en säkerhetsrisk! När det gäller korrigeringar på tex hopptävlingar tycker jag att en del ryttare är alldeles för snabba med spöet och blundar för att det kanske är ryttarens fel att hästen vägrar.

Fast hon skriver ju att de har en bra relation annars, hästen lyssnar på henne och går inte över henne. Här handlade det ju inte om att alltid ge efter och säga ja, utan om en enstaka gång.

Jag kanske ska förtydliga det jag skrivit tidigare också med att självklart låter jag inte hästen alltid göra som den vill! Det skulle ju inte alls funka. Men när man har en bra relation och hästen lyssnar på dig i de lägen det verkligen behövs så ser jag det bara positivt om hästen får ta egna beslut ibland.

Njea, de flockar (riktiga flockar, med äldre ledarston med föl, unghästar och antingen en hingst eller valack som ledare) jag studerat så drivs inte flocken när den ska förflyttas. I vissa lägen ja (väldigt sällan och beroende på ledarhingsten/valackens temperament), men oftast är det ledarstoet som går iväg (söker efter mat, vatten eller liknande) och resten följer med. Hingsten/valacken har ofta koll på hela flocken (vet var de befinner sig) och "skyddar" de som vill ingå i flocken. Följer man inte flockens regler/gör det som är bäst för hela flocken så kan unghästar bli ganska hårt uppfostrade och ivägkörda från flocken (10 m, inte jagade). Jag har dock sett ledarvalacken skydda ett ungsto som kom in i flocken, när de lite äldre ungstona ville mobba ut henne.

En tyrann är inte någon bra ledare, i vissa flockar där de ingående hästarna är för unga får lätt den som är bäst på att bita och sparka de andra mest förtur och de andra går undan för den. Det är dock inte någon ledare då jag ser en ledare som en rättvis förebild som ser till sina flockmedlemmarnas väl och ve, en tyrann gör sällan det.

Angående tröst så menar jag att man kan söka tröst både för rädsla och stress, kanske ordet trygghet är bättre då?

du har inte tänkt tanken att de följer sin ledare för att de
1) självklart vill följa sin flock och ledare,lika som min häst gör med mig överallt utan en massa mystiska övningar osv.
2) annars blir de ju uppfostrade som du själv beskriver?

Min unghäst är 3 och den andra är 22, inga fler hästar, så de gör väl upp om vem som är boss och 22åringen vill inte ge sig helt och min unga anser att han är för gammal kanske och unghästen var ju på plats först så att säga. Han har bott hos mig i 8 månader och den gamle bara två veckor.

och två hingstar som gör upp om rangen och ledarskapet är ju inte direkt kärvänliga med varandra.

Ett exempel på flockbeteenden där hästen bestämde över människan. Så fort man skulle hämta sin häst var det bäst att akta sig.

men en dag tröttnade jag.

Jag skulle hämta min häst. Ledarhästen i flocken kom och gjorde riktiga utfall mot mig, jag fick inte ta hans flockmedlem. Han reste sig på bakbenen, vände upp baken och slog, högg i luften mm. Öronen tätt slickade mot nacken och han var riktigt aggressiv.

Jag hämtade hjälm och dressyrpisk och nästa gång han kom och attackerade mig så gjorde jag utfall tillbaka, men han kom närmare och ställde sig på bakbenen - då "reste" jag oxå mig på "bakbenen" och hotade honom med "hovarna", dvs pisken.
Han fullföljde ändå sitt utfall och då rappade jag till honom, som en annan hingst hade huggit eller sparkat med framhovarna.
Han vände, tänkte slå men jag gjorde ytterligare ett utfall och röt åt honom och han fick ett rapp på baken.
Han sparkade aldrig.
Han sprang en lov runt oss... Närmade sig sen med öronen framåt, huvudet sänkt,tuggande och slickande, lade pannan mot min mage.... Efter den dagen hade jag aldrig problem att hantera honom (visst nu säger säker många att "Nä tro fan på det när hon spöade honom! )
och jag fick förtroendet att arbeta honom i vardagen också och tillslut blev han en harmonisk och glad häst som slutade attackera folk i boxen och meja över allt å alla som försökte borsta, leda eller fodra.
Jag behövde aldrig mer använda spöet mer än som förlängd arm.

hästar kan vara hårda och brutala även om man gärna vill ge dem ett sken av oskuld och romantik.

Ett rapp med pisken är inget i jämförelse med bett eller sparkar.
Det gäller bara att läsa av dem, att svara i rätt sekund. Att ge dem möjligheten att backa. Han fick chans att backa undan när jag gick emot honom men han valde att fullfölja striden.

Jag tycker absolut inte man ska slå hästar men i det här fallet tycker jag att du gjorde helt rätt. Det är livsfarligt när en häst anfaller på det sättet och jag hade med största sannolikhet gjort samma sak. Dessutom hade som sagt hästen möjlighet att backa, den var ju lös i en hage.

Men bara för att fråga, är det någon som vet något annat sätt att lösa ett sådant problem, utan spö?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka