Ledarskap? Vad sysslar vi med egentligen?

Sv: Ledarskap? Vad sysslar vi med egentligen?

Så vad är du menar du när du går in i en flock på 8-10 hästar och ska hämta din egen, och flockledaren i den flocken inte håller med om att det är en bra idé? Den motar bort dej
Eller din häst.
Eller drar med flocken till andra änden av hagen? Vad ska din häst förväntas göra då?
:confused: Varför förväntas den göra något alls??

Jag anser ju att hästarna ska stå under mej i rang varenda en och om det sen innebär att betraktas som flockledare i en eller annan bemärkelse är rätt ointressant för mej faktistk.
Jaha, och ...?

Sen kan de få dra iväg och busa en eller annan gång, det bjuder ajg på, hästar ska ha kul också, om det inte händer hela tiden Då får de se på annat
Jag är ledsen, men jag begriper inte vad du vill ha sagt med ditt svar till mig.

LIA

Jag tror att just begreppet flockledare över sin häst används för att man vill ha de egenskaper över sin häst som flockledaren har, dvs att ens häst ska följa efter en överallt (genom vattenpölar, över diken, förbi traktorer och andra saker en del hästar är rädda för), och inte utmana (nafsa, eller markera med rumpan eller ett ben att den inte vill få hoven kratsad tex) eller försvara (sin mat, sin box tex.).
En häst som litar på sin ägare kan göra saker som den är rädd för/inte vill/är naturligt för den för att vi ber/beordrar den det. Att det är samma sak som flockledare går ju att diskutera, men jag tror att just begreppet används för att man vill identifiera sej som det, sen om hästen verkligen ser dej som flockledare eller som en människa som kommer varje dag till den, pysslar, myser, borstar och aktiverar och motionerar den och hästen vill vara med dej och dej till lags därför är ju omöjligt att säga.

Personligen struntar jag om min häst tänker "flockledare" eller "min bästa människokompis" när jag kommer, huvudsaken är att jag VET att min häst verkligen uppskattar allt jag gör med och för honom!:love:

:confused: Varför förväntas den göra något alls??

Jaha, och ...?

Jag är ledsen, men jag begriper inte vad du vill ha sagt med ditt svar till mig.

LIA

Att du skrev att ledare och flockledare är olika saker:idea:

Men du brydde dej inte om att förklara vad du menade:idea:

Om du är ledare ska väl din häst skita i flockens ledare och följa dej till grinden, eller? Kan en flockledare stå över dej bara du står över din häst?:confused:

Fattar du nu då?

Jag tror att just begreppet flockledare över sin häst används för att man vill ha de egenskaper över sin häst som flockledaren har, dvs att ens häst ska följa efter en överallt (genom vattenpölar, över diken, förbi traktorer och andra saker en del hästar är rädda för), och inte utmana (nafsa, eller markera med rumpan eller ett ben att den inte vill få hoven kratsad tex) eller försvara (sin mat, sin box tex.).
En häst som litar på sin ägare kan göra saker som den är rädd för/inte vill/är naturligt för den för att vi ber/beordrar den det. Att det är samma sak som flockledare går ju att diskutera, men jag tror att just begreppet används för att man vill identifiera sej som det, sen om hästen verkligen ser dej som flockledare eller som en människa som kommer varje dag till den, pysslar, myser, borstar och aktiverar och motionerar den och hästen vill vara med dej och dej till lags därför är ju omöjligt att säga.

Personligen struntar jag om min häst tänker "flockledare" eller "min bästa människokompis" när jag kommer, huvudsaken är att jag VET att min häst verkligen uppskattar allt jag gör med och för honom!:love:

Jag håller med dej!

Tack, de va kul att höra! :D

Om du är ledare ska väl din häst skita i flockens ledare och följa dej till grinden, eller?

Mja det där kan jag inte hålla med om, du kan vara ledare över hästen men du kan inte ta flockledarens plats.

Det är för mkt vi inte känner till om hästar och hästar utför känsligare signaler och språk, de förstår varandra oavsett vart de kommer ifrån.

Vi människor får inte förmänskliga hästar så mkt, det är ett flockdjur och hör till sina prärier och hästflock.
Det är logiskt och självklart att den föredrar sin hästflock än människan.

Cirkushästar är det kanske en annan sak med vad vet jag? Men människan sover till och med med hästen och umgås med den dygnet runt, då är det klart att man blir som en flockledare- fast det är onaturligt, och speciellt då den inte lever i flock med andra hästar.

En flockledare har i uppgift att skydda sin flock dygnet runt annars skulle väl inte ledaren ha skött de krav den har om han försvinner ett par timmar bra.
Vi ( de flesta ) har inte möjligheten att vara hos hästen dygnet runt.

Om man tar våra 3 hästar som exempel, jag brukar stå och bara titta på dom ibland vad för signaler och beteenden de ger ut.
Varmblodet är klart flockledaren, han är dominantast och högsta hönset, tar man honom från mitt sto blir hon totalt förstörd, såklart.
Hon är i lägre rang än honom, MEN i högre rang än shettisen, honom bestämer hon över vart han får äta och vara någonstans, hon leder honom verkligen men varmblodet har fortfarande största övertaget åt shettisen.

Det jag försöker säga är att det finns fler ledare i en flock men endast en flockledare som alla är i låg rang för.
Vi är en sådan ledare men samtidigt i partnerskap.
Eller lät det inte helt klart:p ?

Flashlight har svarat så bra på dina frågor, så där har jag just ingenting att tillägga.

Hur man vet hur hästen känner inför någonting?
Ja, det är svårt att förklara. Man kan ju inte bara titta på kroppsspråket, utan det är mer en känsla.

Som alla? vet, som håller på med hästar, så är dom otroligt reseptiva för VÅR sinnesstämmning.
När vi går för att hämta hästen i hagen så vet dom redan på 100m håll hur vi mår, om vi har ont någonstans och vilken sinnesstämmning vi är i.
När jag själv kan styra vad jag ska göra med hästen så gör jag ALDRIG någonting som JAG tycker är tråkigt, jobbigt eller besvärligt, även om det kanske är nödvändigt.
Mitt utgångsläge inför det vi ska göra skall vara att det är kul, roligt och intressant.
Oftast får jag då samma svar från hästen. :banana:

Jo jag håller med Flashlights beskrivning för det är så jag själv vill se hästens uttryck i känsla, men eftersom jag jämt går in på djupet vill jag veta om människan missuppfattat signalerna.
Vem bestämde att en hund var glad för att den viftade på svansen:p Som sagt så tycker man- men det är en självklarhet och det ser man.
Har diskuterat detta med mina polare och de kan inte riktigt hålla med mig haha, jag är för djup.

Det där med att hästar kan känna våra känslor på flera m avstånd är fräckt, men hur vet vi det =)? ok nu var jag där igen nu ska jag sluta.

Jag var själv uppspelt och tyckte det var roligt med löshoppning, kanske fick hon samma känslor?
Men varför vara uppspelt och ivrig sedan dra sig till ingången, var det en reflex att gå till sin flock?

Kan det vara som en vän sa till mig: hästar mår bra av att jobba och få göra saker men de är lata djur.

Finns så mkt man inte vet om dessa underbara djur, de är ett mysterium:love:

[/QUOTE]För mej är den dagliga hanteringen det som gör att jag markerar att jag "bestämmer". Jag acceterar inte vissa saker i beteende och visar då hästen att jag är den som sätter umgängesreglerna. De flesta hästar vet redan och vill göra rätt. Då finns ingen som helst anledning att hålla på med något slags "ledarskapsövningar".

Varför krångla till allt. Vanligt hästvett och att se och repsektera varje individ räcker långt. Med respektera menar jag inte att låta den göra som den vill utan att se hur varje häst fungerar och anpassa sig efter det.

Sen vill jag att hästar är glada och verkar trivas med människorna och livet de har.[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow:
underbart att höra. varför ska alla krångla till det så för:devil: ?
hästvett - sunt förnuft är en bristvara......

varför ska alla krångla till det så för:devil: ?
hästvett - sunt förnuft är en bristvara

Ja, eller hur? :eek: Man gör det bara svårt för sej. Och hästen :crazy:

Att du skrev att ledare och flockledare är olika saker
Japp, så är det.

Men du brydde dej inte om att förklara vad du menade
Visst gjorde jag väl det? Läs igen.

Om du är ledare ska väl din häst skita i flockens ledare och följa dej till grinden, eller?
Kom ihåg att flockens ledare är ledare för alla hästar i flocken, inkl min.
("Ledare" är f ö ingen bra beteckning för förhållandet människan-hästen. Om man tar en vända i hästhagen med en kasse med äpplen i, kommer man garanterat att leda flocken härs och tvärs, men är man därmed ledare?)
Mitt förhållande till min häst (i flocken) är snarast en rangfråga (+ en hel del till). (Jag vet, rang är inget bra uttryck heller...) Man kan träna/lära en häst till det mesta, även att lämna flocken och följa med en därifrån, om man vill. Frågan är, varför den väljer att göra det.

Kan en flockledare stå över dej bara du står över din häst?
Självklart. Vem som "står över" vem hänger ju på vars och ens personliga kapacitet. Ju högre upp i hierakin du kommer, ju större krav ställs på dig om du ska hävda din position som ranghögre. Därför blir livet enklare om man etablerat sig som ranghögst från början, men man är ändå inte flockledare.
Som du kan läsa på Bukes forum, så har många problem med rangförhållandet. "Min häst tränger bort mig, min häst står inte still, osv, osv." Dvs, hästen ser sig som ranghögre och har ingen respekt, även om den låter människan "leda" genom att följa med i grimskaft, bli uppbunden, bli riden osv.

För att försöka en avrundning, så har vi ett personligt förhållande till vår häst och det är i bästa fall byggt på gemensam respekt och tillit och visar sig i en ömsesidig vilja att tillmötesgå den andres önskningar och behov. Då har vi relativt lätt att lära hästen det vi vill lära den.
I sämsta fall? :(

LIA

Hej!
Ser att du redan svarat på en del.
Jag vill ansluta till din "flockbeskrivning" med att berätta om min. Där har vi en häst som de övriga går undan för ("hierakihögst") när hon begär det, därefter en som de två övriga går undan för och så en som kan visa bort den fjärde.
Men, där finns ingen flockledare! Inte i ordets rätta bemärkelse. Häst nr två och fyra är ointresserade av makt och tycker sig klara sig utmärkt själva, dvs struntar i stort sett i de andra. Häst nr ett däremot är mycket beroende av fr a nr två, medan nr tre hänger på nr två men inte nr ett, som oftast är utan sällskap och fyran går fläckvis tillsammans med vem som av dom övriga.
Komplicerat? :) Det är bara början, och nog är det intressant att studera dom och deras relationer.

LIA

[I
Kan en flockledare stå över dej bara du står över din häst?
Självklart. Vem som "står över" vem hänger ju på vars och ens personliga kapacitet. Ju högre upp i hierakin du kommer, ju större krav ställs på dig om du ska hävda din position som ranghögre. Därför blir livet enklare om man etablerat sig som ranghögst från början, men man är ändå inte flockledare.

Nej vem vill lunka runt i hagen hela dagarna med flocken?:crazy:

Men då har du svarat. Jag anser att man som människa måste i varje hästs ögon stå över den, annars får man problem i hanteringen, även av den egna om den tex ska hämtas ur hagen.

Sen kan dom ha vilken flockledare dom vill i hagen. Jag står över alla om jag visar mej.

Jag frågade hur du menade just för att det finns så myclet problem och så många missförstånd och rent ut sagt flummerier som gör det svårare för folk som inte är vana att hantera sina hästar.

Det är väl informationssamhällets baksida:crazy: Man kan läsa på nätet och grubbla i det oändliga om man vill. OCh krångla till det för sej själv.:crazy:

Därfär är det viktigt med rak och tydlig info också om vanligt hästvett och klok hantering av hästar öht.

Jag anser att man som människa måste i varje hästs ögon stå över den, annars får man problem i hanteringen, även av den egna om den tex ska hämtas ur hagen.
Sen kan dom ha vilken flockledare dom vill i hagen. Jag står över alla om jag visar mej.
Bilden är komplex. Hästar är av naturen hyggliga och fredliga varelser, därför kan du gå in i en hage och hämta din häst, oavsett dom andra hästarna. Dvs, nästan alltid.
Men förr eller senare springer du på en häst som inte vill vara med om det, och då är det upp till bevis. Vem är bäst i den hagen?? "Vinner" du på starkare psyke och personlighet (eller stor påk :crazy: ) eller är det hästen?
Jag tror säkert att just du klarar av det, men inte alla, fr a inte dom ovana du nämner. Därför vore det bra med någon slags utbildning i mental häst-grundkunskap och dito kommunikation för dessa.

LIA

Därför vore det bra med någon slags utbildning i mental häst-grundkunskap och dito kommunikation för dessa.

LIA

Oh, ja! Man blir lite bekymrad av mycket man läser här i forumen:crazy: Hästar är fredliga och vänliga, som tur är, men också stora djur och flockdjur med vad det innebär.

Även människor är ju f ö flockdjur så vissa parelleller kan man faktiskt dra, när det gäller tex hur kroppshållningen påverkar andra....:D Samt hur vi påverkas av sinnessstämning hos dem omkring oss, (springer en springer alla, gäller även människor)

Men nu kom jag liten långt ifrån, sorry!

Senast ändrad av en moderator:

Passar på att upprepa mig ännu en gång! Jag har ännu inte träffat på en häst-ägare/hanterare som inte anser sig/vill vara ledare för sin häst. Man ställer i olika grad krav på att hästen ska vara till lags, utföra visst arbete på kommando, acceptera för hästen konstiga hanteringar, osv.
ALLA, anser sig vara ledare eller åtminstone att dom skall vara det!

Så vad vi talar om är på vilket sätt vi ska vara ledare (har jag fattat rätt?), hur hästen ska behandlas och hur den ska acceptera vårt ledande osv, osv.
LIA

Det var ungefär det jag ville diskutera, HUR vi är ledare för våra hästar. Diktatoriska eller samarbetande (kan man kalla det så?).

Om det här går att skriva en stor bok, ja mer än en, och det är många som gjort det utan att få med allt, så jag stannar för säkerhets skull här.
LIA

Ja, för det är väl ingen bok vi ska skriva här, utan mer lite allmänna funderingar kring detta.

/Bengt

Problemet är att många TROR sig veta att hästen uppskattar allt detta, medans den egentligen gör det för att vara till lags av en eller annan anledning.

The seven games, är de verkligen lekar eller ledarövningar?
Nu när jag tänker efter tycker jag det låter lite märkligt.
Som en annan skrev i en annan tråd:
Hästarna vet vad som måste göras inför en ledare, alltså flytta sig undan och respektera.
Om hästen nu vet vem som är ledaren varför "leka dessa lekar så ofta som de flesta gör" inte kallar jag det lek iaf:p
Hästar flyttar varandra för att visa vem som bestämer.
Eller är det en övning för "problemhästar"
Varför träna att backa en häst som redan har respekt för att flytta sig för en.
Ska jag säga:p -Men jag tränar det baraför att kunna lyckas backa henne med minsta lilla tecken, mer som ett trick eller vad man ska kalla det, jag gör det inte för ledarskap.

Roligt och höra andras åsikter om dessa övningar!

Jo jag håller med Flashlights beskrivning för det är så jag själv vill se hästens uttryck i känsla, men eftersom jag jämt går in på djupet vill jag veta om människan missuppfattat signalerna.
Vem bestämde att en hund var glad för att den viftade på svansen:p Som sagt så tycker man- men det är en självklarhet och det ser man.
Har diskuterat detta med mina polare och de kan inte riktigt hålla med mig haha, jag är för djup.

Det där med att hästar kan känna våra känslor på flera m avstånd är fräckt, men hur vet vi det =)? ok nu var jag där igen nu ska jag sluta.

Jag var själv uppspelt och tyckte det var roligt med löshoppning, kanske fick hon samma känslor?
Men varför vara uppspelt och ivrig sedan dra sig till ingången, var det en reflex att gå till sin flock?

Kan det vara som en vän sa till mig: hästar mår bra av att jobba och få göra saker men de är lata djur.

Finns så mkt man inte vet om dessa underbara djur, de är ett mysterium:love:

Jag kan känna ibland att man kanske inte ska vara så djup och försöka analysera allting. Ibland är det nog lika bra att bara acceptera de som händer och sker. :angel:

Alla hästar är olika mycket receptiva för vårt humör och vår koncentration. Jag har ridit hästar som inte har brytt sig alls till hästar som nästan har krupit ur skinnet bara för att jag släppt koncentrationen och pratat med kompisen. Den hästen var dessutom helt omöjlig att ha att göra med om jag var stressad eller upprörd över något.

Hon tyckte säkert att det var kul att hoppa, men sen tyckte hon att det räckte.

För att försöka en avrundning, så har vi ett personligt förhållande till vår häst och det är i bästa fall byggt på gemensam respekt och tillit och visar sig i en ömsesidig vilja att tillmötesgå den andres önskningar och behov. Då har vi relativt lätt att lära hästen det vi vill lära den.
LIA

Som vanligt hittar du en suverän beskrivning. :bow:

The seven games, är de verkligen lekar eller ledarövningar?
Nu när jag tänker efter tycker jag det låter lite märkligt.
Som en annan skrev i en annan tråd:
Hästarna vet vad som måste göras inför en ledare, alltså flytta sig undan och respektera.
Om hästen nu vet vem som är ledaren varför "leka dessa lekar så ofta som de flesta gör" inte kallar jag det lek iaf:p
Hästar flyttar varandra för att visa vem som bestämer.
Eller är det en övning för "problemhästar"
Varför träna att backa en häst som redan har respekt för att flytta sig för en.
Ska jag säga:p -Men jag tränar det baraför att kunna lyckas backa henne med minsta lilla tecken, mer som ett trick eller vad man ska kalla det, jag gör det inte för ledarskap.

Roligt och höra andras åsikter om dessa övningar!

Jag tycker inte om "Seven games" som många använder sig av övningarna.
Övningarna i sig är bara en liten lösryckt bit i ett mycket större sammanhang.
Den enda åsikt som jag har om "Seven games" är att många använder övningarna helt fel och i fel sammanhang.
NH är en filosofi som man ständigt utövar i sitt umgänge med hästarna, inte något man sysslar med varje tisdag mellan 18-20.:angel:

/Bengt

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
W
Träning *LÅNGT* Jag har funderat så himla mycket över vad som är rätt och fel när det gäller att tvinga en häst att göra saker som den...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 223
Senast: Monalisa
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka