Leda/rida in unghästar

Sv: Leda/rida in unghästar

Jag tycker väl kanske lite som många andra att med tanke på att du inte har erfarenheten kanske du ska fundera igenom det hela lite. Iallafall antalet hästar. Vad var det? 7st sammanlagt? Något som är viktigt med unghästar är just tiden. Även om allt kan gå supersmidigt så kan ju någon av hästarna ha lite svårare att ta till sig allt det nya och då behöva läggas mer tid på.
Jag ska iofs inte predika om unghästvanan då jag ridit in min häst själv + gjort allt annat i princip själv sedan vi köpte henne som 9 mån föl när jag var 17 (är 21 nu). Så jag lämnar ett par tips istället.
Jag har ridit hela mitt liv, men inte så mycket unghäst. Haft både snälla och svårridna ponnyer innan vi skaffade min första stora häst. Hon var 4 år då och jag 16. Inriden (=gick i form i alla gångarter på både böjt och rakt spår men inte mycket mer) var hon men skall noga understrykas att det är ingen enkel häst, den som äger henne nu finns här på Buke och hon håller nog med mig -och nu har ju hästen lugnat sig om man jämför mot när hon var 4-6 år.
Iallafall, pga olika anledningar som gjorde att vi inte var säkra på att kunna ha kvar den hästen impulsköptes min nuvarande häst -fölet. När hon kom hade hon haft grimma på, blivit ledd, åkt transport ca 2 ggr och lyft fötterna litegrann. Men vi har lyckats med henne och det som har gjort det är nog tiden vi har lagt på henne. Inför inridningen grundade vi ordentligt och grunden börjar ju egentligen när de är små. Men här är ett par bra steg på vägen:
* Att kunna gå iväg själv och lämna de andra.
* Ledas i träns och tåla att man tar i tyglarna
* Ha gjord på sig med ett schabrak under.
* Tömköras ute i skogen bara rakt fram på vägen, antingen med sällskap eller själv beroende på hur långt man kommit på punkt 1. Sedan gå vidare till att tömköra på ridbana och då styra lite olika vägar -alltså lämna spåret och bara styra runt utan större katastrofer.
* Longera med sadel, först utan stigbyglar och sedan med stigbyglarna nere.
* Leda i skogen med sadel på.
* Hänga på hästen väldigt kort stund. Då ska det vara en person som håller i hästen, en som ska hänga och en som lyfter upp den som ska hänga. Hästen får gå iväg ett par steg när man lägger på vikten eftersom detta är så ovant, men den ska ju inte slänga sig och verka rädd -ja det avväger man ju från tillfälle till tillfälle. Om hästen verkar lugn kan man leda hästen 20m och sen glida av, bara så den får känna på hur det är att gå med vikt.
-Sedan upprepar man ju detta ett par gånger. Vi hängde bara på vår häst 2-3 ggr för hon var så lugn.
* Sitta på medan någon leder hästen. (här tycker jag att det är lämpligt att gå ut i skogen, men det avgör man ju själv).
Sedan gå vidare till att någon leder en på ridbanan. Jag brukade också låta hästen gå på lina en liten stund innan jag satt upp så att hon för varje gång fick känna på stigbyglarna vid sidorna + göra sig av med onödig överskottsenergi. Man ska inte grunda för eventuella bus som kan leda till ev problem om man kan undvika det. Och nu snackar jag inte om 20 min longering utan låta hästen busa av sig ett par varv åt varje håll så att den kan koncentrera sig på vad VI ska göra tillsammans.
* Sedan går man ju vidare i arbetet allteftersom. Man märker ju om något behöver tas om och ta längre tid. Men det får ta den tid det tar. Aldrig skynda med en unghäst, det straffar sig sen.

Jag har gjort efter dessa saker och det har funkat för mig. Ingen annan har någonsin suttit på min häst men jag har haft bra hjälp av tränare när vi gick vidare från punkterna häröver som är absolut grundning. Och det har funkat bra -jag har själv visat hästen på treårstest med gångartsdiplom som resultat och nyss visat henne på fyraårskval med 70,8%

En liten snabblista på några av dom EXTREMT många saker som kan gå fel kan vara:

-Du eller hästen blir skadade, allvarligt.
-Hästen får psykiska problem/beteende problem pga. att nåt moment gick fel och hästen blev skrämd. (och effekten av det är ju ofta långvarig och synd om hästen, plus om man ska tänka som uppfödare/ägare så förlorar man värde på den också pga. det)
-någon annan i närheten som hjälper till kan bli skadad, om ni gör fel eller även om ni inte gör det och hästen blir skrämd etc.
(jag tänekr alltid på säkerhets saker först haha)

I dessa exempel som itne är så specifika ryms ju saker som kan bli om man inte gör rätt:
-sadeltvång
-bocknings beteende
-stregringar
-inlärd fel hjälper
-agressiv pga. rädsla/smärta
-skada på ryttare pga. oavnstående, och samma på häst.
-ryttaren fastnar i stigbygel när hästen får panik, och blir släpandes under hästen
-får hästens hovar i på huvet när hsäten stegrar pga, rädsla för nåt som gått fel
-blir påsprungen av hästen i hantering eller vid uppsittning/träning för rädsla/inte förstår/dominans
-olycka utomhus på nyligen inriden häst som miljötränas. tex. bilolyckor coh allt möjligt
-ryggproblem hos hästen pga. felinpassnig av sadel när nån tror den passar (inte specifikt riktat till TS dock men händer ofta)
-samma som ovan fast med bett
-rörelsestörningar pga, felridning/fel utrustning (också vanligt tyvärr)
-problem med själva ridningen (om personen kommer så långt at dom är ok med uppsittning etc.) som tex. att hästen inte lyder bra nog pga brsit på utbildning och tex. får olater som att sticka eller trippa eller inte vara kontrollerbar
-att hästen och ryttaren går omkull pga. flertal saker som kan hända (det är ju inte så svårt att klura ut när det kan hända)
-ryggskador på ryttaren pga. olycka
-huvudskador på ryttaren pga. olycka
-hov och ben problem hos hästen pga, felridning
-hästen blir tung i munnen och oresponsiv pga. felridning
-hästen blir inte kontrollerbar för någon annan pga. fel utbildning av hjälper
-hästen komemr lös och olycka händer på annan person elelr hästen när den inte är under kontroll.
-utrusning blir hel kvaddad

och tusentals andra liknande saker, och visst, man kan dra alla dom och fler över en kam som "säkerhets och utbildnings" saker, men när man väl bryter ner (eler försöker) dom miljontals saker som kan gå och går fel, så som sagt tycker jag det inte är seriöst att anlita en oerfaren person, och heller inte att utföra jobbet.
Det som sagt är en helt annan sak om man själv äger hästen, för då är det ju den peronen som gör allt detta som har huvudansvaret för hsäten och då är det coskå bara en häst att "prova sig fram på", och det är ju ryttaren själv som får leva med problemen som kan bli, om dom förstås inte väljer att sälja hsäten sen om det blir problem men då förslorar dom ju antagligen pengar på det.

Nu lämnar jag denna tråd för jag har liksom sagt allt som behövs, och varöfr.
Jag hoppas verkligen att allt går bra, men även om det gör det så är det ädnå itne ansvarsfullt av varken ägare eller TS, i min värld.

-Nu minns jag var jag kände igen dig ifrån! ..det var du som var Krösa-maja i Emil-filmerna, va?

Helt otroligt vad många "duktiga" personer det är här inne på Buke. :confused:
Vad är syftet med ett forum om man inte kan få blotta sig lite och fråga om råd utan att det måste bli så hårda ord??
Jag tror att det kommer gå jätte bra, var rädd om dig bara...

Faktiskt så finns det otroligt många duktiga personer på Buke. Personer som kan komma med mer konstruktiva råd än "jag tror det kommer gå jättebra". Jag ser inte hur det är bättre att det samlade Buke nickar leende och säger "lycka till", och inte upplyser TS om riskerna med det h*n gett sig in på. Kanske endel är hårda i tonen, vilket - gissar jag - beror på chock över tilltaget. SJÄLVKLART, och jag tror att jag talar för alla, så vill vi att det ska gå väl för både TS och hästarna.

Blir ärligt talat lite mörkrädd när vissa hellre slätar över de risker som är förknippade med inridning. Såväl för häst som för människa.

*Till TS*
Att "ta det lugnt" är bra, men det räcker inte. Som jag skrev tidigare, ta åtminstone hjälp av litteraturen och duktiga tränare. Det har även kommit en rad goda råd kring tillvägagångssätt i tråden, ta till dig av dem.

Tillägg:

Jag rider in i repgrimma, särskilt eftersom jag inte är proffs på att rida in... OM det skulle hända att hästen skulle kasta till med huvudet och jag inte hinner vara tillräckligt följsam så vill jag inte att den ska förknippa det med smärta i munnen.
Bett och träns använder vi när det blir dags för finlir.

Jag vill ändå inte rida en häst i träns, om den inte är nog lugn och lydig i grimma :idea:

Tack mooi! Kul att det har gått så bra för din häst! :)
Mycket av det du skriver har jag börjat med.
Som att leda bort dem från de andra hästarna. Häst nr 1 har jag vart ute med en lång runda i skogen med sadel och träns. Gick riktigt bra! nr 2 gick jag bara med utanför hagen lite fram och tillbaka med sadel. nr3 är halt, så bara haft träns på honom, men det var han som verkligen gillade bettet! :) nr 4 har jag faktiskt inte ens fått tag på än :( När jag haft ute dem med träns har jag repgrimma under och leder i den om det skulle hända nått. Har erfarenhet av hästar som inte gillar bettet, så det tar jag det riktigt försiktigt med.

Vill ut och tömköra nr 1 i skogen snart, men då ska jag ha med ägaren eller tränare!

nu ska jag vara helt ärlig :P Det är 34 hästar på gården :angel:
Därför måste MÅNGA säljas.

Jag är rädd för att du tagit dig vatten över huvudet.
Jag har tagit emot flera hästar på inridning som tidigare "blivit inridna" av oerfarna personer. Dessa hästar är det många gånger mer jobb med än de som kommit och varit helt ohanterade. Förstår att du bara vill väl och att hästarna ska få komma till ett nytt hem, men det är mycket svårare att hitta ett hem åt en häst där någonting gått snett under inridningen än en helt ohanterad.
Du nämnde att du kanske skulle få en kollega, försök att få din arbetsgivare att förstå att det behövs en till - som har erfarenhet av inridning. Kan ni då jobba sida vid sida, så tror jag det kan gå alldeles utmärkt. Ett annat alternativ är att göra som dom har gjort förut, att skicka iväg hästarna för inridning - men till någon annan än den som gjort det förut. Det finns gott om duktiga unghästutbildare.

Läste precis denna tråd. Gav lite tips i din förra tråd, men uppfattade aldrig situationen såhär, att du inte ridit in några innan, trodde det var mest att du var ny inom islandshästar. Vilket gör det ännu svårare att rida in dem, med tanke på tölten och här krävs verkligen erfarenhet om man ska känna om takten blir ren eller inte.

Jag är inte jätteförvånad, har stött på folk som ridit in andras hästar utan att de har nån erfarenhet alls egentligen. Men då har det funnits kunnigt folk i närheten som de bollat sina tankar med. I ditt fall låter det som att du ska ta allt ansvar själv och det tycker jag är oansvarit av ägarna till dessa hästar. Man låter inte någon som aldrig ridit in unghästar göra det alldeles ensam. Feedback är jätteviktigt! Hur ska man veta hur man ska dansa flamenco om man aldrig gjort det förr? Läsa i en bok kanske? Det kommer i så fall bli hakkigt och kanske inte alls så som du tänkte dig, det blir nåt helt annat en flamenco. Några felsteg där... Rytmen blev alldeles fel och oops där snubblade man till vist.

Någon måste visa dig hur man dansar flamenco, lära dig grundstegen, låta dig få öva på dem under uppsikt av den kunniga, berömma när du gör rätt, säga till när det bli fel.

Lycka till -och jag menar det verkligen!

Senast ändrad:

-Nu minns jag var jag kände igen dig ifrån! ..det var du som var Krösa-maja i Emil-filmerna, va?

Wow och folk klagar på att JAG inte gör konstruktiva inlägg :grin:
Jättemoget. Nu kommer jag absolut ta dig på allvar :angel:

Byeeee.....

Andra tråden handlade inte heller om några unghästar :)
(och krösa-maja grejen hänger jag inte med på)

Uppdatering, idag ville häst nr 3 komma in, så det blev en lätt barbackasadel och ett bett med äppelsmak. Han är halt stackarn, så ingen promenad. Har suttit ute i solen och käkat äpplen med dom nästan hela dagen, har varit så varmt så knappt orkat göra nått.

Kul grej! fick antagligen två hästar sålda idag! :)

Uppdatering, idag ville häst nr 3 komma in, så det blev en lätt barbackasadel och ett bett med äppelsmak. Han är halt stackarn, så ingen promenad. Har suttit ute i solen och käkat äpplen med dom nästan hela dagen, har varit så varmt så knappt orkat göra nått.

(redan) enligt mig tokfel att stoppa in smaksatta bett i början! använd ett vanligt tränsbett så hästen vänjer sig vid att ha metall som rör sig i munnen, vilket de flesta faktiskt rider på, och ge den riktiga äpplen/havre istället! gummibett (vilket jag bara antar det är) är dessutom på tok för tjocka, ligger dåligt i munnen och hur kul är det för nästa ägare som köpt en "tränsvan" häst som egentligen bara haft en gummibit med god smak i munnen?
blir riktigt less när jag läser den här tråden. tycker både du och ägarna är riktigt j***a oansvariga.. :cool:
kan du för guds (nej, men hästarnas) skull be om att få en erfaren kollega att guida dig? :confused: det räcker inte med att någon kommer och kollar till dig "då och då"!

Senast ändrad:

(redan) enligt mig tokfel att stoppa in smaksatta bett i början! använd ett vanligt tränsbett så hästen vänjer sig vid att ha metall som rör sig i munnen, vilket de flesta faktiskt rider på, och ge den riktiga äpplen/havre istället! gummibett (vilket jag bara antar det är) är dessutom på tok för tjocka, ligger dåligt i munnen och hur kul är det för nästa ägare som köpt en "tränsvan" häst som egentligen bara haft en gummibit med god smak i munnen?
blir riktigt less när jag läser den här tråden. tycker både du och ägarna är riktigt j***a oansvariga.. :cool:
kan du för guds (nej, men hästarnas) skull be om att få en erfaren kollega att guida dig? :confused: det räcker inte med att någon kommer och kollar till dig "då och då"!

Sist jag var i hästsportaffären fanns det då BÅDE tjocka o smala gummibett :angel:

Tycker för övrigt att detta inlägg, samt många fler i denna tråd i många fall är ganska otrevliga mot TS!
Ja, jag håller med i sak, att det inte är att rekommendera att ge sig in i ett sådant projekt som TS gjort med tanke på hennes bristande erfarenhet.
MEN, jag tycker ändå inte att behöver vara otrevlig, eller?
TS, all heder till dig som trots påhopp verkar vara vid gott mod:)

Jag blir, trots lång vistelse på detta forum, förstummad av den ibland otrevliga och hätska attityd somliga har.

Kan det ha med den genetiska fördelningen....:cool::angel:

Nu smäller det nog :D

Rolle, som utmanar ödet ibland.
IpL

Jag blir, trots lång vistelse på detta forum, förstummad av den ibland otrevliga och hätska attityd somliga har.

Kan det ha med den genetiska fördelningen....:cool::angel:

Nu smäller det nog :D

Rolle, som utmanar ödet ibland.
IpL

Jag håller med!!!

Jag blir rent utsagt förbannad av att läsa vissa inlägg. Man får stor lust att möta dessa personer i verkligheten och se hur fantastiska deras hästar är som måste blivit inridna helt perfekt utan ett endaste misstag.
Snarare är det väl så att deras hästar är vilda bastarder som är så osäkra att de är livsfarliga...

Jag håller med angående den genetiska fördelningen. Sommarjobbade en gång på Arlanda i incheckningen, arbetslaget var till 95% tjejer och 5% killar. Jag har aldrig vantrivits så i hela mitt liv. Vilket j-vla kackel det var och skitpratande och så elak attityd att jag blir alldeles matt bara av att tänka på det. Innan jag slutade gjorde jag en typisk tjejgrej, jag räknade upp namnet på de som varit så uppenbart otrevliga och elaka för min chef, berättade exakt vad de hade sagt och i vilka situationer samt datum och klockslag (hade antecknat under hela sommaren...). I normala fall hade jag tagit saken enskilt med varje person men jag hade gått hela sommaren och blivit så jäkla förbannad och misstänksam mot det kvinnliga könet (läs mitt eget...).
Jag vet inte hur det gick med det hela sedan, men jag var så himla glad att återvända till högskolan igen på hösten där man kunde bete sig rakt, ärligt och schysst. Där fördelningen män och kvinnor var 92% resp 8% skall tilläggas...
Därför har jag lovat mig själv att aldrig någonsin mer sätta min fot på en arbetsplats som är dominerat av kvinnor.

Som en av mina manliga kollegor sa häromdagen, "det där med stall och hästar verkar jobbigt, den som betraktas som proffs är väl den som kan vara mest dj-vlig eller?". Jag blev förstummad av att han lyckades sätta en fullträff så välformulerat...

Härligt! Det verkar som att du gör framsteg... :)

Själv övade jag vikthjälper häromdagen, man ställer 4 koner i rad och så rider man serpentiner mellan dem enbart genom att använda vikt och skänklar. Tyglarna knyter jag upp lite grann på halsen och så kör jag i skritt och trav. Min fantastiska kille som egentligen var väldigt intresserad av hästarna i hagen bredvid fattade väldigt snabbt så nu räcker det med att jag sitter lite mer på ena sittbenet så svänger han åt det hållet utan att jag behöver streta med tyglarna. Framåtbjudning bibehålls och bakändan skjuter på??? Jajamensan! :D

Men eftersom att vi båda tycker bommar och sådant som ligger på backen och som man KAN hoppa över om man vill är väldigt roligt så blev det avslutningsvis galopp över två bommar med 6,5 meter emellan. Jättekul och alla rätt på samtliga försök vad gäller taxering och avtramp! Kan matte bli nöjdare?? Nä...och inte hästen heller. Att lyckas är att lära sig för alla unghästar, ta med dig det när du fortsätter utbildningen nu! :D

Håll oss uppdaterade med hur det går så kommer vi med lite idéer efterhand. :)

Måste bara få säga grattis till "mooi"! Det låter ju fantastiskt med gångartsdiplom och allt det där. :)
Det är minsann inte lätt. All eloge till dig för jag blir imponerad, vet hur svårt det är och hur mycket jobb det ligger bakom... :)

:bow:

Precis som Cela säger så finns det smala gummibett också. Valde just detta för det var det smalaste och det som passade bäst. Gjorde likadant med den andra hästen, nu har han vanligt metallbet och det funkar hur bra som helst :) kanske är fel? Verkar bara som de uppskattar det, och jag vill att de ska tycka att det är kul :)

Jag har jobbat i större stall innan, så det här med att vara otrevlig och trycka ner andra är jag van vid, så tar inte direkt åt mig. Alla får ju ha sin åsikt. :)
Det är något visst med "hästtjejer" tror jag. Kanske lite tävling om vem som kan och vet mest? Hade ju varit kul om de som vet mest ville hjälp de som vet mindre?

Vad kul att det går så bra Zephira!
Och jättekul att läsa hur du tränar!

Jag har inga bra erfarenheter av att börja med gummibett, tvärtom fick en kompis stora problem med sin häst som efteråt bara accepterade sånna. Det bästa tror jag är att börja med ett vanligt tvådelat ganska tunt tränsbett (själv köpte jag ett i svartjärn och använde typ första halvåret tror jag, sedan ett vanligt och nu rider jag på ett rakt tränsbett, hästen är 4 år), de rör sig lagom mycket i munnen vilket alla bett utom regular raka bett gör, vilket hästen bör vänja sig vid redan från början för att minimera problem senare, samt är av metall (samma här - börja med det vanligaste)..

Om jag lät otrevlig så var det inte meningen, är rätt chockad över hela den här tråden bara..

Precis som Cela säger så finns det smala gummibett också. Valde just detta för det var det smalaste och det som passade bäst. Gjorde likadant med den andra hästen, nu har han vanligt metallbet och det funkar hur bra som helst :) kanske är fel? Verkar bara som de uppskattar det, och jag vill att de ska tycka att det är kul :)

Jag har jobbat i större stall innan, så det här med att vara otrevlig och trycka ner andra är jag van vid, så tar inte direkt åt mig. Alla får ju ha sin åsikt. :)
Det är något visst med "hästtjejer" tror jag. Kanske lite tävling om vem som kan och vet mest? Hade ju varit kul om de som vet mest ville hjälp de som vet mindre?

Vad kul att det går så bra Zephira!
Och jättekul att läsa hur du tränar!

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama