Sv: Leda/rida in unghästar
Först vill jag hålla med om att det är riktigt galet att som jobb ta på sig något dyligt med din erfarenhet(som du beskriver den).
Men jag förstår att du ändå tänker försöka, och vill väl då ge några råd.
Jag har (nästan) själv ridit in/rider in våra två hästar. 6-åringen satt jag in själv men lät en annan ta ridningen i andra gångarter första gångerna(är rädd att ramla av
) 3-åringen gör jag nog allt på själv.
Jag hade ingen unghästvana när vi fick 6-åringen som 3-åring, tog hjälp av superduktiga NH-människor (som idag är mina bästa vänner
). Jag lät allt ta extra tid, precis som du tänker. Stressade inget och upprepade allt tills det var tydligt att hästen var heeeelt cool med situationen.
Körde typ såhär, i grova drag:
1. Lyssnar på grimman, stannar av ett lätt skak i grimman, ligger inte emot tryck
2. Följer med som handhäst, tillslut i alla gångarter. Noga att han inte lägger sig emot tryck.
3. Tränar in one-rein-stop, så det är solklart vad man gör när matte tar ena repet mot benet. Stanna med huvudet böjt.
4. Tränar mycket kroppskontakt, både uppsuttet som handhäst och från marken. Mycket mina ben på hans olika kroppsdelar.
5. Tränar rörelser och kroppskontakt från höjder, att han kan gå nära mig när jag står högt ovan honom, jag kan hoppa och flaxa, ta stöd emot hans rygg både när jag står högt eller rider bredvid.
6. Hoppar bredvid så det känns ok, utökar till att hoppa emot, typ delvis hoppa upp.
7. Tränar med att slänga upp vojlock, sadel osv, massor med gånger på olika sätt, klappar på sadeln så det låter, drar och hänger i den.
8. Under träning när allt kändes bra böjde jag honom till one-rein-stop (med eftergift förståss) och hoppade upp tvärs över. När det kändes bra slängde jag upp benen(ihophållna) uppe på rumpan, när det kändes ok släppte jag ner benen och kravlade fram. Hela tiden uppmärksam på att hästen inte blir tveksam, bara avancera om hästen är oberörd. OBS att man måste kunna skilja på oberörd och introvert!
9. Från marken kunde han redan att man pekade vart han skulle gå, så samma sak från ryggen.
Hela tiden oerhört viktigt att man kör advance and retreat, visa hästen att du ser om den blir osäker och backar innan den hinner göra det. Då vinner man förtroende.
Ja, typ min crash-course..
Jag skulle ALDRIG riskera att sabba andras hästar pga min okunnighet. Jag rider in mina hästar själv, men så är det också jag som antingen får oridbara hästar eller får betala tränare att fixa dem för dyra pengar om nått går fel. Min risk, mitt val. Se till att det finns avtalat vem som står för vad om hästarna blir oridbara, även om ägarna är vänner. När det handlar om pengar kan vänner förvandlas...
Ta hjälp av en bra tränare med typ en häst från grunden och hela vägen, så kan du kanske "överföra" det du lär dig på de andra. Det är värt det, trust me.
Och ha på dig säkerhetsgrejer...