Leda/rida in unghästar

Sv: Leda/rida in unghästar

eftersom jag inte gjort det förr så är jag väldigt försiktig och tänker ut vad som kan hända och vad som kan gå fel innan jag gör nått. Så när jag kommer till ridningen så kommer jag antagligen ha en bra plan innan :)
Självklart kan det gå fel, det är levande djur. Det vet jag. Men jag tror och hoppas att det inte kommer bli så fel. Jag stressar inte fram något, så känner jag att det inte går en dag så åker jag hellre hem eller gör nått annat.

Ska träffa ägarna imorgon, då ska det även fixas försäkringar :)

Tack Wizir, arizona och oxo!

Klart man får fråga m råd.
Däremot är det inte alltid de saker man VILL höra.....

eftersom jag inte gjort det förr så är jag väldigt försiktig och tänker ut vad som kan hända och vad som kan gå fel innan jag gör nått. Så när jag kommer till ridningen så kommer jag antagligen ha en bra plan innan :)
Självklart kan det gå fel, det är levande djur. Det vet jag. Men jag tror och hoppas att det inte kommer bli så fel. Jag stressar inte fram något, så känner jag att det inte går en dag så åker jag hellre hem eller gör nått annat.

Ska träffa ägarna imorgon, då ska det även fixas försäkringar :)

Tack Wizir, arizona och oxo!

Problemet är att eftersom du inte har gjort det innan eller har hjälp av någon som gjort det innan så, är det extrem svårt för dig att förutse vad som kan hända eller var det är lätt att göra fel...
Och det kan även skapa problem att man tar det så långsamt och försiktigt, så att det inte är någon "utmaning" för hästen utan den får alldeles för mycket tid att hitta på annat än det som den ska. Det gäller att hitta en bra balans så att det varken går för fort så att hästen blir forcerad i sin utbildning eller för sakta för då gör man det onödigt svårt för sig själv...

/Camilla

Gör du som du säger, ta det lugnt lyssna och tänker efter så går det nog bra.

Det med att hästen skulle bli "förstörd" vid felhantering tror jag är en mindre risk om man inte tvingar hästen till något, som mycket av de i "gamla" skolan arbetade med förr.

När jag började med hästar var det frågan om 90% teknik och 10% känsla (ridskolan ett par :angel: år sedan), nu är det 10% teknik och 90% känsla och allt är mycket lättare :D

Det är alltid större risk att arbeta med en häst som känner sig trängd och strävar man efter ett 50/50 förhållande med ömsesidig respekt så går det oftast lättare.

Lycka till!

filosoferar
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Ja självfallet är det ju bara "bla bla" att någon som inte vet vad dom gör riskerar sin egen och hästarnas säkerhet, det ska man ju inte ta på allvar eller tycka är nåt problem med?

Kul att du hade nåt välformulerat att säga :)

jag gör inte saker om jag inte vet varför jag gör dem? helt blåst är jag inte ;)

Tack Helenea och IIII :)

Fast du har ju tagit på dig att rdia in unghästar när du inte vet vad du gör att "ha lite koll" räcker inte, praktiskt erfarenhet och gärna kompetent hjälp även ihop med detta tycker jag är det minsta man bör ha om man ska ta på sig att göra detta som ett jobb för någon annan!), så det är ju helt klar inte sant, det har du ju redan bevisat genom att ta på dig detta jobb. Oxymoron liskom.

För övrigt så måste jag kommentera på ett inlägg du gjorde i början av tråden, ang, något i stil med att du skulle vara glad om nån ville hjälpa till med dina hästar såsom du gör med dessa.
Hjälp är inte nåt som kan orsaka stora problem hos hästen, och hjälp är inte när man gör saker utan erfarenhet eller kunskap om vad man gör. Det är experiment! Och experiment kan gå jäkligt fel, men förhoppningsvis gör det inte det i detta fall, men är ädnå inget jag tycker är ok, varken för häst, ägare eller dig.
Det vore enorm skillnad om du gjorde detta under översikt av en erfaren perosn, men det står ju klart att fallet inte är tyvärr.

Hon har fått massor av råd!!! Alla i tråden har väl gett henne råd!? Sen kanske inte alla var av den typen hon ville ha, men så fungerar ett forum. Man svarar med sin egen åsikt på trådarna man vill svara på helt enkelt! :idea:

Först vill jag hålla med om att det är riktigt galet att som jobb ta på sig något dyligt med din erfarenhet(som du beskriver den).

Men jag förstår att du ändå tänker försöka, och vill väl då ge några råd.

Jag har (nästan) själv ridit in/rider in våra två hästar. 6-åringen satt jag in själv men lät en annan ta ridningen i andra gångarter första gångerna(är rädd att ramla av:p) 3-åringen gör jag nog allt på själv.
Jag hade ingen unghästvana när vi fick 6-åringen som 3-åring, tog hjälp av superduktiga NH-människor (som idag är mina bästa vänner:love:). Jag lät allt ta extra tid, precis som du tänker. Stressade inget och upprepade allt tills det var tydligt att hästen var heeeelt cool med situationen.

Körde typ såhär, i grova drag:
1. Lyssnar på grimman, stannar av ett lätt skak i grimman, ligger inte emot tryck
2. Följer med som handhäst, tillslut i alla gångarter. Noga att han inte lägger sig emot tryck.
3. Tränar in one-rein-stop, så det är solklart vad man gör när matte tar ena repet mot benet. Stanna med huvudet böjt.
4. Tränar mycket kroppskontakt, både uppsuttet som handhäst och från marken. Mycket mina ben på hans olika kroppsdelar.
5. Tränar rörelser och kroppskontakt från höjder, att han kan gå nära mig när jag står högt ovan honom, jag kan hoppa och flaxa, ta stöd emot hans rygg både när jag står högt eller rider bredvid.
6. Hoppar bredvid så det känns ok, utökar till att hoppa emot, typ delvis hoppa upp.
7. Tränar med att slänga upp vojlock, sadel osv, massor med gånger på olika sätt, klappar på sadeln så det låter, drar och hänger i den.
8. Under träning när allt kändes bra böjde jag honom till one-rein-stop (med eftergift förståss) och hoppade upp tvärs över. När det kändes bra slängde jag upp benen(ihophållna) uppe på rumpan, när det kändes ok släppte jag ner benen och kravlade fram. Hela tiden uppmärksam på att hästen inte blir tveksam, bara avancera om hästen är oberörd. OBS att man måste kunna skilja på oberörd och introvert!
9. Från marken kunde han redan att man pekade vart han skulle gå, så samma sak från ryggen.

Hela tiden oerhört viktigt att man kör advance and retreat, visa hästen att du ser om den blir osäker och backar innan den hinner göra det. Då vinner man förtroende.

Ja, typ min crash-course.. :grin:
Jag skulle ALDRIG riskera att sabba andras hästar pga min okunnighet. Jag rider in mina hästar själv, men så är det också jag som antingen får oridbara hästar eller får betala tränare att fixa dem för dyra pengar om nått går fel. Min risk, mitt val. Se till att det finns avtalat vem som står för vad om hästarna blir oridbara, även om ägarna är vänner. När det handlar om pengar kan vänner förvandlas...

Ta hjälp av en bra tränare med typ en häst från grunden och hela vägen, så kan du kanske "överföra" det du lär dig på de andra. Det är värt det, trust me.
Och ha på dig säkerhetsgrejer...

Jag rider gärna in mina egna.

Men andras? Nej.

Alltså håller jag rätt mycket med vad du skriver :)

Ville bara förstärka att min åsikt handlar alltså om faktum att TS gör detta på någon annans hästar, om man vill prova med kunnig hjälp på sin egen, visst, det har jag faktiskt inget emot så länge man är vettig och tar hjälp!

Men att göra ett sånt JOBB för någon annan, och inte ens bara en utan flertal, tycker jag som sagt verkligen inte är ansvarigt, varken av TS eller hästägarna!
Om man inte som hästägare kan kosta på att anlita någon som är kunnig och erfaren att sköta sånt här, så tycker jag inte att man ska ha så många hästar, eller ens en, det är ju ett ansvar att sköta sånt korrekt när amn har unga hästar, precis som allt annat!
Och lika mycekt ett stort snsvar för TS, FÖR stort, eftersom hon inte äger hästarna och inte är utbildad erfaren etc.

Oroande tycker jag, som sagt, skillnad om det var TS egna häst och bara frågan om en åt gången, och hon hade bra kunnig hjälp som hade översikt under tiden.

hihi läste inte så hela tråden, men vfr tar du åt dig så mkt ansvar om du inte riktigt vet hur man gör? Inte så men gör du fel eller lär de fel så kan du lix "förströa" hela hästen, coh där med få ett skit rykte..
Nyfiken bara

Problemet är att eftersom du inte har gjort det innan eller har hjälp av någon som gjort det innan så, är det extrem svårt för dig att förutse vad som kan hända eller var det är lätt att göra fel...
Och det kan även skapa problem att man tar det så långsamt och försiktigt, så att det inte är någon "utmaning" för hästen utan den får alldeles för mycket tid att hitta på annat än det som den ska. Det gäller att hitta en bra balans så att det varken går för fort så att hästen blir forcerad i sin utbildning eller för sakta för då gör man det onödigt svårt för sig själv...

/Camilla

ganska precis vad jag tänkte skriva.. :bow:

håller även med -moa- om i princip vartenda ord..
gud så skönt att slippa skriva själv. :angel:

Senast ändrad:

Jag håller också med Camilla.
Synd att du itne hann före då för då hade jag ju sluppit skriva :p

Tack Skuggi! Det var mer sånt jag menade! :) men självklart får alla ha sina åsikter, och jag hade räknat med lite negativt också.
Jag har tränat mycket för NH-tränare för ett par år sen. Har tagit kontakt med en av dem nu och hoppas på att hon ska ha några timmar över för mig då och då. Hoppas också på att komma med i en kurs hos Kelly Marks i England nästa år! Men det var inte billigt kan jag lova! :angel:

Bråk om pengar är det sista jag tänker på. Så det behöver inte ni heller göra :) Men tack för omtanken!

Hairspray - då är jag nog mer rädd att jag eller hästarna ska bli skadade. Mitt ryckte är inget jag tänker på :p

Ja självfallet är det ju bara "bla bla" att någon som inte vet vad dom gör riskerar sin egen och hästarnas säkerhet, det ska man ju inte ta på allvar eller tycka är nåt problem med?

Kul att du hade nåt välformulerat att säga :)

Jo då men man kan uttrycka sig på ett trevligare sätt och komma med råd som hjälper TS istället för stjälper henne...tycker jag iaf. :grin:

Det finns så många trådar där alla förståsigpåare av alla dess slag ägnar hela sitt inlägg åt att tala om för TS eller någon annan att den är komplett vansinnig för att den gör si eller så. Vi kan väl skippa sådana inlägg i den här tråden då vi alla vill alla hästar och ryttare väl.
Vi som rider in unghästar till vardags och vet om vad som kan gå fel och vad som kan gå rätt kan ju få ge lite råd i frågan utan att först behöva bläddra oss igenom en hel hop trista inlägg av ovan beskriven modell. :D

Det med att hästen skulle bli "förstörd" vid felhantering tror jag är en mindre risk om man inte tvingar hästen till något, som mycket av de i "gamla" skolan arbetade med förr.

När jag började med hästar var det frågan om 90% teknik och 10% känsla (ridskolan ett par :angel: år sedan), nu är det 10% teknik och 90% känsla och allt är mycket lättare :D

Tack Rolle! Önskar att fler kunde tänka lite mer åt det hållet och släppa det "gamla" sättet.

:laugh:
Tack Skuggi! Det var mer sånt jag menade! :) men självklart får alla ha sina åsikter, och jag hade räknat med lite negativt också.
Jag har tränat mycket för NH-tränare för ett par år sen. Har tagit kontakt med en av dem nu och hoppas på att hon ska ha några timmar över för mig då och då. Hoppas också på att komma med i en kurs hos Kelly Marks i England nästa år! Men det var inte billigt kan jag lova! :angel:

Bråk om pengar är det sista jag tänker på. Så det behöver inte ni heller göra :) Men tack för omtanken!

Hairspray - då är jag nog mer rädd att jag eller hästarna ska bli skadade. Mitt ryckte är inget jag tänker på :p

Jag tror på dig iallafall och du måste uppdatera oss med hur det går för dig! :laugh:

Instämmer, jag vill också väldigt gärna få läsa om dina framgångar med hästarna. :)

jo visst, det kan man,och det brukar jag göra för det mesta, men helt ärligt var jag i chock, som beskrivet och anlendingar varför.

För övrigt är det just det jag jobbat med sen yngre ålder så talar av erfarenhet när det kommer till att det inte är ett lätt jobb som 'det går nog bra' och bara kan göras utan kunskap.

Jag älskar att jobba just med detta, och utbildning av unga hästar, och det är därför jag blir förfärad, eftersom jag tycker det är ett kritiskt moment i hästens liv, och man ahr mcyekt ansvar för hästen och hur den komemr bli som ridhäst och vilekt liv den komemr få!
Om man misslyckas med hantering/inridning och utbilding, och hästen får tex. beteendeproblem pga. misstag man gjort, så får ju häststackarn problem, inte bara mentalt men rent levnadsmässigt också eftersom den lätt kan bli en "problemhäst" även att den egenltigen itne är det, utan bara fick en dåligt start i livet med ridning!

Och därför är jag lite hård, för det är en så viktig sak och jag verkligen bryr mig mycet om sånt, och när folk inte tar det på allvar så blir jag i chock, och sur.

Men visst, kunde varit trevligare, och som sagt oftast är jag det men ingen har ju bra dagar jämt och ingen orkar ju att jämt vara pedagogisk och jätte trevlig när man är upprörd över nåt så pass viktigt!

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama