Leda/rida in unghästar

Sv: Leda/rida in unghästar

Tack för tipset, ska inhandla lite ny utrustning nästa vecka. Ska tänka på det då :)

:)
För att hästen ska känna den där positiva känslan du vill uppnå ger du den goda saker i samband med tränsningen istället.. Då inser den att bettet ligger där det ligger och munnen funkar faktiskt bra ändå :idea:
Har gjort såhär med min tjej och efter 15 års (eller vad det är) hästerfarenhet så kan jag utan dåligt samvete säga att hon är den mest lättränsade häst jag någonsin mött.. Gapar om man håller tränset hängandes i nackstycket framför huvet på henne..

Okej! Det är många hästar du tar hand om, både äldre och ungre. (Att du orkar!) Men himla kul är det ju förstås :).

Ang. bett så började jag med ett äppelsmak i munnen på min häst, tvådelat, inte tjock, inte smalt, lite halvt. Han gillade det väldigt mycket! Men nu rider jag varierat med ett rakt, ett tvådelat och ett tredelat, de är i rostfritt stål och den ena i nickelfritt koppar. Han har aldrig varit svårtränsad.

KL

Hudraelva, jag måste fråga (eftersom jag läste i en anna tråd på islandshäst forumet) om dessa hästar alla är islandshästar?

Anledningen till att jag frågar, och jag ska försöka att inte låta otrevlig även att jag är ännu mer oroad nu, är att gångartshästar är hästar som kräver ännu mer kunskap när det komemr till ridningen, och du skrev där att du inte har mycekt erfarenhet av att rida islandshästar, och då om alla hästarna är det så blir jag ännu mer förfärad (inte för att andra hsätar förtjänar mindre kunskap alltså men när det är en eller fler gångareter extra som är involverade och perosnen inte har erfarenhet så är det ÄNNY värre) eftersom jag själv jobbat just med både vanliga halvblod etc, och även mina favoriter, islandshästar.

Om det är islandshästar så kan du förstöra/krångla till ännu mer om du inte är erfaren, det är INTE lätt att lära sig gångarter och att utveckla dem på unghästar, även om man redan ahr mcyekt vana från unghästutbildning innan, vilekt du ju inte har.
Det kan ju jättelätt bli att du sitter och rider dem i grisepass eller lär in dem felaktiga hjälper, och på isisar måste hjälper vara ännu mer klara och korrekta för att dom ska kunna förstå vilken gångart man är ute efter, hur ska du kunna göra det om du inte är erfaren på ens inridan isisar?

SNÄLLA ta hjälp från någon kunnig, för hästarnas skull.

Jag såg också detta, och blev också orolig :( TS, jag är ledsen att behöva säga det men jag tror verkligen att du tar dig vatten över huvudet och att det kommer att sluta dåligt. Ta hjälp!

Jag rider ett varmblod i vanliga fall, hon reds in med äppelbett och tar alltid bettet själv (även om hon inte sett ett äppelbett på flera år), så när jag fick samma reaktion från dessa hästarna blev jag glad. men jag ska höra vad ägarna tycker. Den första hästen hade jag inte smaksatt bett på, men han fick (precis som de andra) äpplen och annat gott när han hade bettet i munnen. Funkar kanske precis lika bra :)

Självklart är det lite jobbigt med 34 hästar :P Men de går ute dygnet runt, så det är ingen stallskötsel iallafall.

Nästan alla är islandshästar ja. Tror jag skrev tidigare i tråden att jag inte kommer utbilda dessa hästarna. Så det behöver du inte oroa dig för. Ingen grisepass här inte. Har ridit lite islandshäst till och från senaste 8 åren. Så det hade jag känt skillnad på. Men det enda jag ska göra är att vänja dem vid att ha någon på ryggen, kanske skritta lite. Och då kommer jag ha en kunnig person med mig.

Och de äldre inridna behöver ni inte heller oroa er för. Nu skrittar jag bara ute i skogen med dem. Och när jag ska sätta i gång på allvar så ska jag rida för tränare så ofta jag kan.

Jag förstår att vissa blir oroliga, men tycker ändå att du har en bra inställning. Du kräver inte mkt. av hästarna utan vänjer dem mest vid basic grejjer. Självklart måste man veta vad man gör, men med din inställning kan man komma långt! Det bästa vore ju fortfarande om du hade mer hjälp från en som har erfarenhet, så att skaderisken och risken att saker och ting blir fel minskar.

Med sunt förnuft kan man komma långt :)!
Värre är det med dem som tror att de kan allt och har jättejättebrottom att få resultat.

Ja, jag hade ju också uppfattat det som att du ska lära dem väldigt basic grejer, och med unga islandshästar så börjar man inte trimma på gångarter utan jobbar som de väljer själva i början. Om du bara håller dig till skritt, trav och galopp lär det inte vara någon fara.
Bra att du inte deppar ihop över alla olyckskorpar. Läget är ju som det är. Du verkar göra så gott du kan.

Angående bett osv förstår jag inte varför det skulle vara katastrof med gummibett? Förutsatt att de är hela och släta, kolla dem noga varje gång så inte hästen tuggat flisor som blir jäääkligt vassa.
Förresten skulle jag inte sätta ett bett i munnen på en unghäst om jag inte var 100% säker på att den inte har vargtänder. Kollat av en DUKTIG veterinär, ingen självlärd gubbe, de kan bevisligen missa STORA vargtänder:mad: Att lägga ett bett mot en vargtand kan nog förstöra mer än lite risig gångartsridning, så där skulle jag å det starkaste råda dig att kolla detta eller hålla dig till bettfria alternativ så länge.

Använder man bett kan jag tycka att smartast är att man medan hästen är ung, introducerar några olika typer av bett. Så den känner igen dem senare. Likaväl som att de kan snöa in på gummibett borde de kunna snöa in på andra bett om de aldrig rids på annat.

Angående bett osv förstår jag inte varför det skulle vara katastrof med gummibett? Förutsatt att de är hela och släta, kolla dem noga varje gång så inte hästen tuggat flisor som blir jäääkligt vassa.
Förresten skulle jag inte sätta ett bett i munnen på en unghäst om jag inte var 100% säker på att den inte har vargtänder. Kollat av en DUKTIG veterinär, ingen självlärd gubbe, de kan bevisligen missa STORA vargtänder:mad: Att lägga ett bett mot en vargtand kan nog förstöra mer än lite risig gångartsridning, så där skulle jag å det starkaste råda dig att kolla detta eller hålla dig till bettfria alternativ så länge.

Använder man bett kan jag tycka att smartast är att man medan hästen är ung, introducerar några olika typer av bett. Så den känner igen dem senare. Likaväl som att de kan snöa in på gummibett borde de kunna snöa in på andra bett om de aldrig rids på annat.

Hade som sagt en vän vars häst inte accepterade nåt annat när hon senare skulle byta, visst det kanske inte är vanligt, men det har hänt - kan hända igen och är jävligt jobbigt.
Håller fast vid att ett tvådelat tränsbett i metall är bäst att börja med, eftersom det är delat (rörligt) och av samma material som alla andra vanliga bett så brukar det inte vara nåt problem vare sig att byta till nåt som rör sig mer (tredelat) om man skulle behöva det eller mindre.

Har inte läst hela tråden super noga nu men om jag fattat det rätt så ska du vänja in dom vid uppsittning osv?

Det är väldigt många som tar uppsittningsmomenten som lätt vilket jag tycker är helt fel, minsta lilla fel i uppsittningen kan göra att få ett helvetet sen. Jag vet av egna erfarenheter.

Jag har ett 7-årigt sto som jag håller på att rida in nu, tjejen som skulle rida in henne vid 3 - 4 års ålder sparka till henne i rumpan när hon skulle upp och sen har hon tagit allt som kommer över hennes rumpa som klumpigt vilket har gjort ett helskotta för uppföddaren att kunna rida in henne osv och för mig. Att ens få hänga på henne. Det jag vill få fram att minsta lilla fel kan förstöra en häst och det kan ta fruktansvät lång tid innan det går att göra ngt om det ens går att göra ngt.

Kan ju säga såhär jag hoppas verkligen att du har nån kunnig på backen och att du är bra vig!

Har inte läst hela tråden super noga nu men om jag fattat det rätt så ska du vänja in dom vid uppsittning osv?

Det är väldigt många som tar uppsittningsmomenten som lätt vilket jag tycker är helt fel, minsta lilla fel i uppsittningen kan göra att få ett helvetet sen. Jag vet av egna erfarenheter.

Jag har ett 7-årigt sto som jag håller på att rida in nu, tjejen som skulle rida in henne vid 3 - 4 års ålder sparka till henne i rumpan när hon skulle upp och sen har hon tagit allt som kommer över hennes rumpa som klumpigt vilket har gjort ett helskotta för uppföddaren att kunna rida in henne osv och för mig. Att ens få hänga på henne. Det jag vill få fram att minsta lilla fel kan förstöra en häst och det kan ta fruktansvät lång tid innan det går att göra ngt om det ens går att göra ngt.

Kan ju säga såhär jag hoppas verkligen att du har nån kunnig på backen och att du är bra vig!

Klantigt värre:grin:.

Fast om man vänjer hästen ordentligt vid kroppskontakt innan, så ska sånt inte spela någon roll.
Jag hoppade upp barbacka från marken första gångerna, det vart ju en del klängande och sparkande :p men eftersom jag vant honom vid sånt innan var det inget märkvärdigt.

En häst ska inte behöva bli trasig pga nått sånt, då har man förberett den dåligt på oförutsedda händelser.

Men då är det som sagt nödvändigt att hästen känner sig trygg med ens kropp innan man kastar sig upp.

_Tindra_: men vad är det som säger att det var bettets smak och material som var orsaken? Kanske hade den blivit lika fixerad vid "första bettet" oavsett? Eller är det ett väldigt vanligt problem att såna bett gör dem fixerade vid bara ett bett?
Tycker det känns onödigt att hacka på TS för småsaker som man inte ens vet skulle kunna vara ett problem.

... men hästen kan ändå bli rädd ;) Hur mkt man än tränat innan så är det bara just uppsittningsmomentet som är just uppsittningsmomentet och som någon gång kommer bli den allra första :)
Så det gäller att ha i åtanke att hur man än förebereder sin unga häst så kan vad som helst hända, även om förutsättningar blir bättre med mer träning så ska man inte ta för givet att bara för att hästen utstår att bli bankad å klängd på så kommer den stå blickstill den dag man ska upp på riktigt.

_Tindra_: men vad är det som säger att det var bettets smak och material som var orsaken? Kanske hade den blivit lika fixerad vid "första bettet" oavsett? Eller är det ett väldigt vanligt problem att såna bett gör dem fixerade vid bara ett bett?
Tycker det känns onödigt att hacka på TS för småsaker som man inte ens vet skulle kunna vara ett problem.

Om första bettet hade varit ett rörligt metallbett så är jag nästan säker på att det inte hade blivit något problem att byta till ett annat fast/rörligt metallbett när man vill/behöver det.. Eftersom de allra allra allra flesta bett är av just metall så gör det inte så mycket om hästen hatar gummibett, inte så många som rider på det och personligen skulle jag inte stoppa det i munnen på min häst.. och ingen behöver gummibett, det finns liksom alltid andra alternativ... Att ha en häst som bara accepterar raka gummibett är inte kul, tro mig.

Jag har även fått rekomendationen att börja med ett random tränsbett (och uppmaningen: inte gummibett av samma anledning jag skrivit) av två personer till, helt oberoende av varandra och personen med "problemhästen", så jag själv är övertygad om att det ligger nåt i det.

Jag hackade inte på TS, det var ett tips och det var precis vad hon ville ha när hon startade tråden..

Veterinär kommer 1 oktober :) Då ska tänderna kollas.
Jag satt och tänkte på det där med olika bett innan jag loggade in här. Jag har ju provat lite olika bett på den första hästen. Han hade inget större problem med nått av dem. Men jag var osäker på om han blev förvirrad av olika bett. Så det var kul att läsa din kommentar om bett.

StallNK - tråkigt att hon råkade sparka till hästen. Det kan säkert hända den allra bästa. Precis som Skuggi har gjort så vänjer jag dem just nu vill all sorts kontakt, både nerifrån marken, stående på saker, hoppande, över och under.

Anni0001 - jag tar inget för givet, så kommer vänja hästarna ordentligt innan och sen vara försiktig när jag hoppar upp första gångerna. men hade inte heller tänkt banka på hästarna när jag hoppar upp, så det ska nog lösa sig :)

Veterinär kommer 1 oktober :) Då ska tänderna kollas.
Jag satt och tänkte på det där med olika bett innan jag loggade in här. Jag har ju provat lite olika bett på den första hästen. Han hade inget större problem med nått av dem. Men jag var osäker på om han blev förvirrad av olika bett. Så det var kul att läsa din kommentar om bett.

StallNK - tråkigt att hon råkade sparka till hästen. Det kan säkert hända den allra bästa. Precis som Skuggi har gjort så vänjer jag dem just nu vill all sorts kontakt, både nerifrån marken, stående på saker, hoppande, över och under.

Anni0001 - jag tar inget för givet, så kommer vänja hästarna ordentligt innan och sen vara försiktig när jag hoppar upp första gångerna. men hade inte heller tänkt banka på hästarna när jag hoppar upp, så det ska nog lösa sig :)

nej,det händer inte de bästa....

självklart kan även de bästa tappa balansen och råka stöta till hästen när de sitter upp. Men jag antar att de hade gjort ett bättre grundarbete så det gör kanske inte så mycket. Men att de som ridit in en stor mängd hästar aldrig skulle kunna göra ett misstag är inte riktigt sant tyvärr.

Det handlar om rent j*vla slarv (ursäkta uttrycket), ska man svinga över benet på en häst som knappt blivit riden så ser man väll för helskotta till att svinga över benet ordentligt så att en sådan sak inte händer.

Och detta har inget med hur mycket hästen är hanterad ifrån början osv utan det handlar om individen, hon är känslig och då får en sådan sak inte hände men tyvärr hände den. En skit sak helt enkelt. Men att ta förgivet att alla hästar står stilla vid uppsittningen och sköter sig perfekt bara för att dom är hanterade ordentligt på marken är ren bullshit helt enkelt.

Det handlar helt och hållet om individen när det kommer till hur mycket hästen tål och inte tål.

och en erfaren hästutbildare har fått hästens temperament klart för sig och sett till att dylika saker aldrig hänt.

som jag sa tar jag inget förgivet :)
Men jag tror som sagt fortfarande att alla kan göra fel.
Hästen kan göra något man inte var beredd på och man kan råka stöta till den. jag tror inte det är många som slarvar första gången man hoppar upp på en häst och inte heller många som sparkar till hästen med flit när man sitter upp.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark