Leda/rida in unghästar

Sv: Leda/rida in unghästar

Har du gjort det förut? Ridit in och tränat unghästar vid hand? Har du inte det så tycker jag du ska avsäga dig det ansvaret! Blir minsta lilla sak fel i början av hästens utbildning tar det lååång tid att rätta det!

Det där va ju lite väl dramatiskt...vilken person gör aldrig det minsta lilla "fel" med sin häst -ung eller gammal.
Så länge hästen inte vet att det är "fel" så spelar det ju ingen roll. Gör man ngt som inte var så genomtänkt så gör man inte om det igen bara och gör ingen stor grej av det.
Jag red in min förra häst själv utan några förkunskaper om inridning. Skaffade honom även som unghingst -utan förkunskaper om just unghingstar.
Man måste bara vara ödmjuk att ta emot hjälp under resans gång om man blir fundersam. Tar man det lugnt och umgås med hästen utan massa prestation går det oftast bra!

Jag har aldrig ridit in förr, kört in och hanterat hästar som aldrig haft kontakt med människor innan. Men nångång måste vara den första.

Om någon skulle vilja hjälpa mig istället hade jag varit tacksam :)

Kanske skriva vad jag inte ska göra för att det ska bli så där fruktansvärt fel så jag förstör allt? Jag tycker förövrigt att det går riktigt bra med hästarna. De tycker det är roligt att få komma ut och göra något som omväxling och allt går väldigt lugnt till.

Jag vet inte varför du vill göra detta...men tänk säkerhet, läs och känn in hästarna, ta det lugnt och låt det komma som världens naturligaste sak att du vill göra saker med dem.
Du borde umgås med dem från marken först så du lär känna dem, gör olika övningar (typ NH), testa deras förtroende för dig genom att be dem göra saker de kanske tycker e läskiga osv.
Är de tömkörda? Kan de kommandon för att röra sig och stanna? Svänga?
Har de inte förtroende för dig när du e på marken kan det bli riskabelt för dig att vara på deras rygg.
Stressa inte fram ngt.

Senast ändrad av en moderator:

Tack Zephira!

Ja, jag jobbar heltid med detta, världens bästa jobb :)
De jag jobbar åt har alldeles för många hästar, därför ska vi börja sälja. Men det är svårt att sälja en häst som inte kan bli ledd ut ur hagen. Så det är min största uppgift där. Sen är min dröm att starta turridning där. Så hästarna måste få upp konditionen. Jag vet att jag inte kommer klara det själv, tror det är 10+ som är inridna. Men jag jobbar som sagt med detta på heltid, så en del hinner jag med. När jag väl fått igång dom kommer jag rida ut med handhäst. Och hoppas på att ägaren kommer följa med ut för det mesta. (har hört att det pratas om att anställa en till, vilket jag verkligen hoppas på)

Självklart kommer jag ha någon med mig första gången jag sitter upp på en oinriden häst! Hästägarna har jag känt hela livet och de vet precis hur kunnig/okunnig jag är. De vet om riskerna och jag med, därför tar jag allt väldigt lugnt och vi har ingen bestämd tid då hästarna ska vara ridbara. Jag frågade mest här för att få bra tips. Alla är väl sitt sätt och olika saker funkar olika bra från häst till häst. Jag frågar alltså inte hur jag ska lösa detta, utan bara om goda råd :)

För er som vill veta:P
Igår hade jag träns på den trejde, lät honom stå i boxen en stund och vänja sig. när jag tog av det tog han det själv direkt :) Hoppas på samma tur nästa gång. Sadel och träns på nummer 2, och gick en runda, inga problem. mer än en läskig traktor som dånade förbi.

det enda som har gått dåligt (skäms lite) är när jag skulle ta in nummer 2, han fastnade med grimman i handtaget till staketet. Där var jag inte snabb nog och stackarn blev livrädd och stack med tråden, grimskaftet och flocken efter sig. Tog lite tid att visa att grinden var snäll sen. :(

Det låter ju lovande! :)

Ha ha, ja shit happens ibland och det vore ju trevligt om hästar kunde lära sig att stå still istället för att rusa iväg. Men det ska mycket till för att träna bort DEN instinkten... ;)

Jättekul att höra om andras erfarenheter! Jag delar gärna med mig av mina egna också.
Du måste berätta hur det går med utbildningen och när du gjort första uppsittningen! :laugh:

med risk för att verka otrevlig, så måste jag fråga dig varöfr har du tagit på dig att göra nåt så pass kritiskt (för hsäten) som att rida in dom, när du helt klart inte har nån aning om vad du gör!?

Har du funderat på om det är rättvis mot hästarna? Du tycker inte att det vore shysstare mot den att låta nån som vet vad dom gör sköta detta kritiska mometn?

Sen måste jag undra vad det är för jäkla oansvariga ägare som anlitar någon som itne ahr nån aning att göra detta!!? Om dom vet om att du inte kan det alltså, och om dom inte vet om det, så är det ju lika dåligt fast mot dig då istället.

Alltså...jag kan inte ens ge nåt råd för jag är i lite halv chock, liksom hur kan man vara såoansvarig att man tar på sig sånt hrä om man iten ens har NÅN aning (för o du hade det ås hade du ju inte frågat här). Suck är det enda jag kan säga nästan nu. Och att jag hoppas du tänker om.

Jag har aldrig ridit in förr, kört in och hanterat hästar som aldrig haft kontakt med människor innan. Men nångång måste vara den första.

Om någon skulle vilja hjälpa mig istället hade jag varit tacksam :)

Kanske skriva vad jag inte ska göra för att det ska bli så där fruktansvärt fel så jag förstör allt? Jag tycker förövrigt att det går riktigt bra med hästarna. De tycker det är roligt att få komma ut och göra något som omväxling och allt går väldigt lugnt till.

Det är klart att någon gång måste vara den första. Men den första gången ska vara men 100% övervakning och stöd av kompetent person som gjort det massor med gånger förut. Samma gäller andra och tredje och kanske fjärde gången tills man råkat ut för de vanligaste problemen och situationerna och lärt sig hantera dom.
Det går inte riktigt att ge så många generella råd, utan det bästa är att en som kan står vid sidan. För den personen ser när ngt är på väg att hända och kan varna och styra av en farlig situation.

Men lycka till! :laugh:

med risk för att verka otrevlig, så måste jag fråga dig varöfr har du tagit på dig att göra nåt så pass kritiskt (för hsäten) som att rida in dom, när du helt klart inte har nån aning om vad du gör!?

Har du funderat på om det är rättvis mot hästarna? Du tycker inte att det vore shysstare mot den att låta nån som vet vad dom gör sköta detta kritiska mometn?

Sen måste jag undra vad det är för jäkla oansvariga ägare som anlitar någon som itne ahr nån aning att göra detta!!? Om dom vet om att du inte kan det alltså, och om dom inte vet om det, så är det ju lika dåligt fast mot dig då istället.

Alltså...jag kan inte ens ge nåt råd för jag är i lite halv chock, liksom hur kan man vara såoansvarig att man tar på sig sånt hrä om man iten ens har NÅN aning (för o du hade det ås hade du ju inte frågat här). Suck är det enda jag kan säga nästan nu. Och att jag hoppas du tänker om.

bla bla ...

Att jag aldrig ridit in en häst innan behöver inte betyda att jag inte har en aning om vad jag håller på med. Lite koll har jag nog allt :)
Och jag gör ju det här för att jag bryr mig om hästarna. Jag vill att de ska få komma till hem där någon bryr sig om dem. För dessa hästarna förtjänar verkligen det! De älskar all kontakt med människor.
De har skickat några av hästarna på inridning, när det kommit tillbaka har de helt klart varit ridbara. Men de har varit stryk rädda, hårda i munnen och litar inte direkt på människor. Det är de hästarna som är de enda i hagen som inte kommer när jag går in till dem. Jag har sysslat en hel del med NH, så det blir mycket övningar från marken. Men det känns att det var ett tag sen, har tappat en hel del. Men det kommer nog tillbaka, hoppas jag.

Jag umgås bara med hästarna från marken just nu, och har nog tänkt fortsätta med det ett rätt bra tag till. Hästarna har aldrig blivit hanterade, alltså aldrig blivit longerade eller tömkörda. Är mest ute och går med dem nu, eller sitter i hagen och studerar dem och vänjer dem vid min närvaro.
Så när de väl blir dags blir de nog inga problem :)

Hade vart kul att höra andras erfarenheter. Det var mest det jag ville med den här tråden. Och tips, vill inte att någon ska tro att jag ber om en guide till hur man rider in en häst.

woord..

så jäkla oansvarigt.. det finns inget "det ska nog gå bra" när man ska hantera unghästar! du ska veta vad du gör och varför du gör det du gör hela tiden SAMT korrekt kunna hantera en situation som inte går som du planerat... shit.

Senast ändrad:

Jag tror det kommer att gå galant för dig. Att kompensera bristande rutin med att låta det ta längre tid låter mycket bra tycker jag. Att hästarna tränas i sin hemmiljö gör dessutom inridningen mycket mer odramatisk jämfört med att skicka iväg hästen till en helt ny miljö med okända hästar och människor. Du nämner turridning så jag antar att det är lite mindre hästar, som islandshästar, och det gör det också betydligt enklare.

Det allra viktigaste är att inte överanstränga unghästen, inte köra för långa och krävande pass. Longering tycker jag man skall begränsa till ett minimum.

Jag tycker nog att de flesta i tråden överdriver ganska rejält, det är faktiskt inte världens grej att rida in en unghäst. Det svåra är inte att sitta på hästen, det svåra är att utbilda den. För att sitta på en unghäst behöver man inte unghäst erfarenhet, det behöver man däremot om man ska utbilda den. Och som jag har förstått det ska TS inte utbilda hästarna.

Det blir säkert jättebra! :)

Att sitta på den ÄR en del av att utbilda den. Har du någonsin försökt komma upp på en unghäst där någon tidigare misslyckats? Det är INTE roligt. Och inte helt sällan kommer dessa hästar senare i livet att lida av "sadeltvång".

Ja, det har jag, men det är inte det jag syftar på i inlägget. Är man två personer som hjälps åt i en situation där hästen känner sig trygg är det inte någon jättestor chans att hästen utvecklar någon rädsla. Det har aldrig hänt mig, och jag kan bara prata utifrån mina egna erfarenheter.

Hon ska ju ta det lugnt och ge det tid.
Med den attityden kommer man långt. Jag tycker det är mkt värre med folk som är sååå otroooligt kunniga och ska göra det på minimal tid för att hästen ska hinna visas riden på diverse premieringar, treårstest och allt vad det nu heter.
DET är inte schysst mot hästen.

Jag tror det kommer att gå finfint, lycka till!

Hej!
har tagit på mig att träna upp ett par hästar. 3 unghästar som ska lära sig att bli ledda och 4 som ska ridas in. Bara så man kan sitta på dem och skritta rakt fram.
Någon som har tips på vad jag ska/inte ska göra?
Har aldrig gjort det här innan, så är tacksam för alla tips.

Sen ska jag få upp motionen på deras andra hästar, någon som har ett bra schema på hur jag ska lägga upp träningen? Hästarna har inte blivit ridna på ca 2 år.

Oerhört tacksam för alla sorters svar! :)

WOW!
GOOD LUCK, HOPE YOU GOT YOUR INSURANCE PAY´D UP!
Az

Det kommer säkert att gå jättebra om du bara tar det lugnt och metodiskt. Som flera har sagt är det bra att ha någon som kan hålla i hästen när du ska hänga/sitta upp. Ett tips från mig är att skaffa en utökad olycksfallsförsäkring vad det gäller hästar och ridning om du ska hantera och rida på mycket unghästar. Detta är iofs bra att ha iaf men mycket kan hända just när man hanterar ungdjur.

jag gör inte saker om jag inte vet varför jag gör dem? helt blåst är jag inte ;)

när hästen gör nåt du inte har planerat så ska du veta hur du ska hantera situationen? ingen brukar stå helt handfallen i en sån situationerna, men alla som agerar agerar inte rätt, och dom hästarna kan det bli jävligt jobbigt för i framtiden.

Helt otroligt vad många "duktiga" personer det är här inne på Buke. :confused:
Vad är syftet med ett forum om man inte kan få blotta sig lite och fråga om råd utan att det måste bli så hårda ord??
Jag tror att det kommer gå jätte bra, var rädd om dig bara...

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama