Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta som inte själv har något sto leasar inte utan lånar stoet på foder istället.
Precis som Ciazon skriver är det nog svårt att hitta någon som vill betala för att låna magen, utöver de kostnader som ändå finns i samband med betäckning, dräktighet och föltid.
Om man inte har ett riktigt supersto. Spelar nog inte så stor roll vad det är för ras på stoet.
Jag skulle kunna tänka mig att låna ut magen på stoet ja, om jag tex inte hade råd att betäcka själv så hade jag hellre låtit någon annan ta ett föl på henne.
Men det är nog svårt att få nåt betalt för det utan jag hade varit rätt nöjd så länge lånaren betalade betäckningen och alla avgifter runt omkring samt lite för det extra fodret stoet behövde.
Om sen lånaren känner att de vill lägga nåt "litet" som tack så är det ju välkommet att betala nån verkning eller nåt sånt.
Fast nu kan jag mycket hellre tänka mig att betäcka med en billigare hingst tex inom en annan ras istället för att låna ut magen.
Eftersom jag har xx-ston är de ju välkommna i många raser där hingstarna inte kostar särskilt mycket och står på naturlig betäckning. Då man man göra en ändå rasren avkomma för en billig penning i stället. Det kostar ju betydligt mer att ha märren tom...