Leasa ut magen på ditt sto???

Casper

Trådstartare
Vad tycker ni om det? och vilka summa skulle du ta för att låna ut "magen" på ditt sto?

Samt vilka övriga kostnader skulle "lånetagaren" betala?

Anser du att summan på magen skiljer sig mellan rasen på hästen??

Vore kul att höra din historia.

Sv: Leasa ut magen på ditt sto???

I sådana fall är det väl enklare för köparen att köpa sig ett föl med den stam man vill ha (om inte ditt sto heter Mynta, Butterfly Flip eller liknande. :angel:). Detta gäller förstås halvblod, jag vet inte om det finns någon hästras som är så ovanlig att man skulle vilja betala.

De flesta som inte själv har något sto leasar inte utan lånar stoet på foder istället.
Precis som Ciazon skriver är det nog svårt att hitta någon som vill betala för att låna magen, utöver de kostnader som ändå finns i samband med betäckning, dräktighet och föltid.
Om man inte har ett riktigt supersto. Spelar nog inte så stor roll vad det är för ras på stoet.

De flesta som inte själv har något sto leasar inte utan lånar stoet på foder istället.
Precis som Ciazon skriver är det nog svårt att hitta någon som vill betala för att låna magen, utöver de kostnader som ändå finns i samband med betäckning, dräktighet och föltid.
Om man inte har ett riktigt supersto. Spelar nog inte så stor roll vad det är för ras på stoet.

Jag lånade ett sto "gratis" och tog föl på henne.. Gratis menar jag me att jag betalade inte ngt till sto ägaren. men för inte så länge sen så såg jag en annons här på buke om en tjej som skulle ha 40tusen för magen på sitt sto och det va ingen spec med stammen på den hästen.

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut magen på stoet ja, om jag tex inte hade råd att betäcka själv så hade jag hellre låtit någon annan ta ett föl på henne.

Men det är nog svårt att få nåt betalt för det utan jag hade varit rätt nöjd så länge lånaren betalade betäckningen och alla avgifter runt omkring samt lite för det extra fodret stoet behövde.
Om sen lånaren känner att de vill lägga nåt "litet" som tack så är det ju välkommet att betala nån verkning eller nåt sånt.

Fast nu kan jag mycket hellre tänka mig att betäcka med en billigare hingst tex inom en annan ras istället för att låna ut magen.
Eftersom jag har xx-ston är de ju välkommna i många raser där hingstarna inte kostar särskilt mycket och står på naturlig betäckning. Då man man göra en ändå rasren avkomma för en billig penning i stället. Det kostar ju betydligt mer att ha märren tom...

Vi har ett deal där jag får låna magen på ett sto i samma stall mot att jag utbildar hästen och ägaren. Självklart står jag också för alla extrakostnader beroende på fölningen.
Jag tycker mycket om både stoet och ägaren och är väldigt glad över att få tillgång till "lånemagen" och ägaren är glad över utbildningen, en win-winsituation.
Annars är nog det vanliga att man lånar ut stoet på foder.

Jag lånar magen på ett sto. Dvs jag lät betäcka henne i somras, hon går kvar hos ägaren till ca 1½ månad innan beräknad fölning. Tar då hem henne till oss och hon fölar här samt går kvar tills fölet vänjs av.
Min betalning till ägaren är att jag betalar försäkringen (premien för vet.vård). I övrigt står jag alla kostnader för betäckning, fölning etc. Samt stoets alla kostnader under tiden hon är hos oss.
Jag får uppfödarskapet.

En annan märr har vi på foder med användningsområde avel. Vi står märrens kostnader minus verkning och halva årspremien rörande hennes försäkring. Vi får uppfödarskapet.

Ganska bra sätt att kunna pröva annat blod än det man själv har i stallet.

Gira :banana:

Ps. om jag skriver som en kratta så är det för att jag fått Butta i ögonen -det svider, så jag ser inte så mycket. :cool:

Jag har istället lånat ut mitt sto på foder för avel till hennes uppfödare. Dealen är att vi gjorde alla resor till o från seminstation samt ultraljud eftersom hon hade mitt föl vid sidan samt att fodervärden bor en bit iväg. De stod dock för ultraljudsundersökning men vi för alla resekostnader. De fick "ta över" stoet efter hon blivit avvand hemma hos mig, vi körde dit henne. De står för allt som rör henne förutom försäkringen. Dealen är att om hon av nån anledning skulle kasta eller förlora sitt föl så ska hon få gå kvar där fram till sommaren då vi inte har möjlighet att ta hem henne på kortvarsel (ingen boxplats). Om fölning och allt går bra som jag hoppas så går hon kvar där till avvänjningen då jag tar hem henne. Eftersom jag vill betäcka om hnne i år så får de då köra henne till och från seminstation så som vi gjorde. De står givetvis som uppfödare.

Mvh Maria.

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut magen på stoet ja, om jag tex inte hade råd att betäcka själv så hade jag hellre låtit någon annan ta ett föl på henne.

Men det är nog svårt att få nåt betalt för det utan jag hade varit rätt nöjd så länge lånaren betalade betäckningen och alla avgifter runt omkring samt lite för det extra fodret stoet behövde.
Om sen lånaren känner att de vill lägga nåt "litet" som tack så är det ju välkommet att betala nån verkning eller nåt sånt.

Fast nu kan jag mycket hellre tänka mig att betäcka med en billigare hingst tex inom en annan ras istället för att låna ut magen.
Eftersom jag har xx-ston är de ju välkommna i många raser där hingstarna inte kostar särskilt mycket och står på naturlig betäckning. Då man man göra en ändå rasren avkomma för en billig penning i stället. Det kostar ju betydligt mer att ha märren tom...

Detta lät som en dålig deal från din sida rent ekonomiskt. Jag skulle allt kräva att de stod för stoets alla kostnader om du skulle ha henne hemma. Det kostar ju faktiskt mkt att hålla häst, och då inte för någon nytta till dig. Dessutom så såtr ju du för allt jobb, dvs borstning, mockning, mm mm.. Du kommer ju gå i ren förlust!
Enda gången jag skulle gå med på din deal som stoägare är om jag fick stå som uppfödare samt då ha åsikter i vilken hingst som används, dvs en godkänd hingst som kan förväntas ge en avkomma av värde.

Men visst, som "maglånare" skulle jag vara överlycklig om jag bara behövde stå för extrakostnaderna runt fölning o extrefoder mm;)

Jag skulle "kräva" totalt ekonomiskt ansvar för stoet under tiden. Dvs de/den/det får ta henne på foder (jag betalar dock försäkringen).

Ja alltså att det användes en godkänd hingst är givet, jag skulle dessutom lägga mig i om jag ansåg att det var ett dåligt val till det stoet.
Jag vill självklart stå som ensam eller delad uppfödare ;)

Men jag ser det som så här;
Om jag inte har råd att betäcka stoet kostar hon mig ändå alla andra kostnader varje månad men har ingen uppgift, låter jag någon annan betäcka henne går hon ju inte och gör ingenting utan fyller sin uppgift. Alltså förlorar jag inget på det eftersom det hade kostat mig att hålla henne ändå oavsett vilket, anser jag.
men visst är det mer lönsamt att låna ut hela hästen... Men.. Det vill inte jag ;)

Men som jag skrev så betäcker jag hellre med en annan billigare hingst av annan ras än att välja ett halvblod det året då isf. Några tusen kan man alltid skrapa ihop :angel:

Innan jag får nåt påhopp om att jag buskavlar eller tar första bästa hingst bara för att den är billig så vill jag poängtera igen att jag kan göra rasrena avkommor inom många raser med mina ston, där hingstarnas avgifter är typ 25% av ett halvblods.
Där man kan hitta en passande hingst på naturlig betäckning inte allt för långt bort.
Bättre det än att låta damerna gå tomma med flit.

Jag tror det är skillnad om ett sto enbart används som avelssto eller om det kan ridas och användas fram till högdräktighet.
Det känns mer kostsamt att hålla alla kostnader för ett avelssto förutom de som tillkommer genom fölet än om man samtidigt kan bruka hästen.

Jag har funderat på att lämna ut mitt sto på foder till någon som ville betäcka henne med hingst av samma ras. Då de får stå för alla kostnader för både sto och föl (utom försäkringskostnader), mycket för jag gärna hade tagit ett föl själv efter henne i fall jag hade haft intresset av ett travarföl. Många har berömt hennes exteriör och hennes trav, vissa har sagt att de som har hästen hos oss borde betäcka henne i stället för deras travare. Funderade även att betäcka henne med en hingst av annan ras, men beslutade mig tillslut för att köpa ett föl i stället då vet jag vad jag får.:)
Sagt och gjort nu har jag köpt ett litet sto föl på 7 månader som jag längtar att få ta hem, har inte plats med henne före ägarna till travhästen tar hem henne. Hon är så söt:love:
Var bara tvungen att till lägga det, har varit föl sjuk ända sedan vi köpte hästgård 03.

Min dam ska föla nu i Maj, ska betäckas om i sommar, efter avvänjningen ska hon till den tjejen som ska ha henne på foder. Hon står för alla kostnader för betäckning, permie för veterinärvård, självklart foder, etc när hon står hos henne. Tycker det känns bra så, eftersom jag kommer åka iväg ett tag och inte kommer ha med damen att göra öht.

Jag funderar också på att låna ut magen på mitt ena sto, men då som foderhäst. Men är såklart supernojjig över allt som kan hända osv. Men det är helt klart att OM jag skulle göra det så ska fodervärden betala ALLT från betäckning till sista dagen hon är där, förutom försäkringen. Dessutom skulle jag ha krav på fodervärden och helst kännt denna väl...

En fråga till er, ägare av stoet, som betalar försäkringen själva, hur gör ni om det händer nåt tex att stoet blir sterilt. Får den som har lånat magen betala självrisken och eventuella kostnader utöver det?
Och vad händer om stoet dör i pga av dräktigheten? Betalar ni självrisken då det är ni, som ägare alltså, får ut pengarna?

Malin

Jag har leasat ut mitt sto två ¨föl¨ och tog för detta 5000:- och så vanligt fodervärdsavtal. D.v.s att fodervärden stod för försäkringen för stoet, foder, vaccinering, avmaskning, transport från mig-till mig, vet besiktning vid återlämnandet m.m. Jag har ett paintsto som bara används till avel. Det kanske är mycket men jag skulle ta samma igen.

Som många skriver är nog det vanligaste att låna ut stoet på foder till den som vill ta föl efter henne.

Men det är stor chans att jag när mitt sto blir äldre och har tävlat färdigt kommer "låna ut magen" (härligt uttryck förresten) på henne. Min bästa kompis vill eventuellt "låna magen" en gång och "göra" en egen häst, vilket är helt ok med mig. Och mitt sto är långt ifrån Mynta eller Butterfly Flip, det är "bara" en enormt trevlig häst som gått 1,30. Och eftersom min kompis inte vill ha en Mynta utan en häst som mitt sto, då är det ju ingen dum idé att använda mitt sto.
Men då är det en kompis jag känner MKT väl, och jag kommer att tycka att hon väljer en vettig hingst, för vi tycker likadant. Men att "låna ut magen" till ngn jag inte känner så väl som min kompis, det skulle jag förmodligen inte göra.
Hur det ekonomiska fördelas får vi ta då.

Jag puttar upp denna tråd lite då jag fortfarande är lite intresserad över hur ni andra gör med försäkringar och dylikt. Ska ev låna ut mitt stos mage i år och jag fundrar på vad man gör och vem som borde betala om nåt går fel.
Säg att stoet dör pga av komplikationer, jag får ju pengarna, men bör jag även då betala självrisken? om det beror på fölet dvs? Eller om stoet blir sterilt? Vem ska betala vad?
Hur skulle ni ha gjort?

Malin

Jag anser att det är den som låna magen/hästen ska stå för försäkring om ifall det skulle hända något.

Anser att lånar jag något och det går sönder är det upp till mig att ersätta det jag har lånat.

Och när det gäller hästar har jag inte råd att ersätta om det skulle hända något utan att ha försäkring, Därför anser jag att det är den som lånar som betala försäkringen och om det händer något även självrisken.

Vet att det är många som inte håller med mig här. Men förstår inte varför hästägare ska ha fortsatta kostnader för något som dom faktiskt lånat ut. Vilket är en otrolig fördel om man inte har råd/möjlighet att köpa egen häst.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 714
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 443
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka