Leasa ut magen på ditt sto???

Sv: Leasa ut magen på ditt sto???

Nackdelen i det upplägget du skriver är ju att om FV har egen försäkring på mitt sto och då får ut livvärdet på stoet så finns ju chansen att FV struntar i att ge mig pengarna och då står jag utan både stoet och pengarna att köpa ny häst för.

Fast jag kanske missförstod dig?
Det bästa lösningen är väl att ägaren står på försäkringen och kan därmed försäkra hästen i vilken försäkring den finner lämplig och vilket livvärde som är skäligt. Men att FV får betala en "hyra" till ägaren som motsvarar årspremien på försäkringen tex. Samt att FV får stå för självrisken i de fall den behöver användas.
Vid dödsfall eller om hästen då förlorar sin användbarhet så får ju ägaren ut ersättningen. Det är ju ändå den som betalt hästen en gång i tiden

Självklart ska försäkringen stå på ägaren men fodervärden betala alla kostnader för stoet inkl försäkringen även vid skada dvs självrisken.

Mia

Hmm...
Hade jag haft mitt sto helt utlånad hade jag begärt ersättning för försäkringen, men grejen är den att jag kommer fortfarande att rida henne "halvtid" fram till dess att hon är för tjock.
Kan man då begära att "maglånaren" ändå betalar hela summan?

Hmm...
Hade jag haft mitt sto helt utlånad hade jag begärt ersättning för försäkringen, men grejen är den att jag kommer fortfarande att rida henne "halvtid" fram till dess att hon är för tjock.
Kan man då begära att "maglånaren" ändå betalar hela summan?

Utnyttjar du hästen så kanske man ska dela på kostnaden så länge du rider utan att få dra ner på detta .

Sen får fölmageägaren betala allt själv :idea:

Skriv dock en tid i kontraktet och även hur man räknar efter fölning ?

Mia

Jag har lånat ut min hästs mage,men tar absolut inget betalt för det!

Hon som har henne nu står för alla kostnader,skötsel m.m (hästen står ca 20 mil ifrån mig),så hon har henne på foder typ,bara att hon ska ta föl på henne istället för att ha henne som 100% ridhäst.

Det jag menade var precis som du tycker att fodervärden skulle stå för kostnaden för försäkringen, men behöver absolut inte stå för själva försäkringen.

Jag har varit med om båda varianterna att jag haft hästen försäkrad för den inte varit försäkrad hos ägaren och att jag betalat hästägarens kostnad för att ha hästen försäkrad.

Hade jag själv lånat ut häst på foder hade jag absolut löst det som du skrev att jag behållt min försäkring för hästen och fodervärden hade fått betala mig.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 714
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 444
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat