LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hittade ett recept i kostverktyget på lchf.se
Där blev det 3,1g protein per portion. En portion tolkade jag som ett bröd

Fett 5,5g
Proten 3,1
Kolhyd 0,6
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

tack för tips på en sida som jag inte har sett förut :idea:
Det var inte mkt protein. Även om det handlade om bröd....

kom på att kolla på minmat.

tittade på kyckling u skinn, 100 g; svaret blev

23,1 g protein
74,7 g vatten

det va ju inte mkt protein kvar i 100 gram kött heller... om nu detta stämmer men det får man ju anta att det gör.

Vet ju fortfarande egentligen inte hur mkt protein man ska äta per dag. Men det är ganska intressant att se hur mkt vatten man får i sig och inte näring osv...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag upplever också att de klibbar fast så fort man lägger dem någonstans. Irriterande!!

Om du googlar på protein så tror jag du hittar hur mycket man ska äta per dag. Jag minns inte just nu men det var inte så längesen jag googlade fram det!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

0,8-1 g per önskad kg kroppsvikt (alltså vad du skulle vilja väga :) ) är en vanlig rekommendation.
Sen har jag sett något om 15 E% av energin ska vara protein, du bör alltså inte äta för mycket protein i förhållande till fettet för då kan tydligen kroppen omvandla överskottet till glukos i blodet och det vill vi ju inte ha.

Jag som då skulle vilja väga 68 kg ska äta mellan 54g till 68g.
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Intressant!
så om jag vill väga 57 kg så ska jag äta max 57 g protein om dagen.

det e ju inte mkt å svårt att klara tror jag. För mig iaf...

bara 1 ägg (om de väger 100g kokt, har aldrig vägt kokta ägg, än...) är ju ca 12 g protein per 100 g. Så 2 ägg e 20g, ca 37 kvar till lunch å middag + mellanmål.

Får tänka om nu.... pust....

kanske därför som det tar sån tid innan det händer nåt på vikten för mig. Har nog ätit för mkt protein. Fast jag mår mkt bättre utan kollisar å är mkt mindre svullen i kroppen så nåt gott har det ju blivit iaf. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Blev en riktigt lyckad kckling wok/soppa/gryta till middag idag. Fräste knappt ett kilo file, lök, vitlök, chili, salt, peppar, koriander, grön curry pasta i gener
öst med kokosfett, sedan hade jag i vattenkastanjer och bambuskott, strimlad vitkål, två burkar kokosmjölk och så fick det koka en stund. HAde i färska skivade champinjoner och strimlad purjolök och lät puttra en 5-10 min. Blev som en tjock soppa ungefär och väldigt gott.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Funderade också på en sådan burk häromdagen men det var nästan 10g kolhydrater i den jag kikade på och det kändes lite mastigt. Får fortsätta leta :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Åt god taco till lunch idag! Hade en äggwrap istället för tortilla, köttfärs med hemgjord tacokrydda, rejält med smält ost, CF-sås, oliver, sallad och gurka. MUMS! :d

Recept på tacokryddan:

1 msk spiskummin
1 msk chilipulver
1 tsk cacao
1 tsk salt

(som ni ser slipper man både glutamat och socker - som den köpta brukar vara full av...)

Blandas och doseras sedan i köttfärsen "efter behag". Jag brukar ha denna mängd till ca 500 g köttfärs, men det beror ju på hur stark smak man vill ha.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Här blev det pizza till kvällsmat. Har tidigare gjort nötbröd som jag tyckt mycket om så tänkte att jag skulle prova med ett sådant till botten. Resultatet blev kanon bra, så gott med hemmagjord pizza såhär på lördagskvällen.

LCHF Pizza

Botten:
1 dl nötmjöl (mixa tex mandel eller hasselnötter till ett mjöl)
1/2 tesked bakpulver
1 ägg

Blanda ingredienserna, lägg på en tallrik (en normalstor det flyter ut en del). Kör i micron ca 2 min på medelvärme.
När botten är färdig, lägg på en plåt och dekorera med valfria tillbehör. Jag använde mej av tomatpuré, röd paprika, tomat, champinjoner, skinka, feta ost. Strö över rikligt med riven ost, krydda med oregano och sedan in i ugnen på 200 grader tills osten fått fin färg, ca 15-20 min.

Pizzan avnjöts sedan tillsammans med Lohmanders bearnaisesås och ett gott glas rött vin :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Jag sitter och äter en kanooooongod frukostkomposition - det är ett par dl turkisk yoghurt med 10% fett, några droppar vaniljessens och några droppar citronextrakt. Smakar som citronmarängpaj fast godare :love:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har gjort en ny sats med Oopsies och denna gången vispade jag äggvitorna mkt längre än tidigare. Och O:en blev mkt bättre :) ´Runda och fina, lite fluffigare och faktiskt så klibbar de mindre oxå!
Även om jag kunde vända bunken tidigare så fortsatte jag och då blev dom så jättefina:) Mums!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

gräddkokt savoykål. Det sistnämnda är bland det godaste jag vet och väldigt enkelt att göra. Smält en rejäl smörklick (50-75 g) i en gryta, ned med finstrimlad savoykål (litet huvud) rör om regelbundet så det inte bränner och när den mjuknat häll på grädde (2-3 dl beroende på hur mkt kål det är) och låt koka 15.20 min. Jag älskar kål i alla upptänkliga former, med detta är nog bland det absolut godaste jag vet :d

Håller just på att göra en sånhärniga nu och jag har tjuvsmakat :love: :love: :d Herreguuuud så gott, blir säkert ännu godare när det är klart :P Funderar på att ha i en näve riven ost men jag vet inte om det blir bra...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Jag gillar verkligen Moniques äggwraps! Förutom att man kan fylla dem med allt möjligt gott så tycker jag det är ett suveränt sätt att få användning för överblivna äggvitor från äggmjölkstillverkn. (M gör dem med hela ägg - men jag gör bara med äggvitor eftersom jag alltid har sådana över.)

Favoritfyllningen hittills är philadelphiaost, brie, rostbiff och gurka.

Idag när jag hade bråttom till stallet gjorde maken en wrap med philadelphia, brie och skinka som jag kunde ta med och äta i bilen! :d:love:

Nu har jag köpt några avocado och tänkte göra guacamole. Det borde ju funka bra i en wrap! MEN vad ska jag mer i så fall? Vad smakar gott till guacamole? Har total idétorka så alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Håller just på att göra en sånhärniga nu och jag har tjuvsmakat :love: :love: :d Herreguuuud så gott, blir säkert ännu godare när det är klart :P Funderar på att ha i en näve riven ost men jag vet inte om det blir bra...

TEsta med ost också, det kan säkerligen förhöja smaken också! Kanske strö lite riven ost (lite nötig, typ västerbotten) över innan servering? Ska testa nästa gång :)

*kl*

Hade föräldrarna på besök i helgen, vi åt porterstek (ok, inte hundra lchf kanske, men vi ansåg det vara försumbart) och jag gjorde broccoli"timbal" till. Jag hade inga bra timbalformar, så jag lade smeten i en liten form istället.
Kokade broccoli mjuk, blandade med en klick smör, CF och lite grädde och mixade, när jag mixat (och det svalnat aningen) mixade jag i två ägg, hällde över i ungsfast form och ställde i ugnen i 15-20 min i 225 grader. Det blev en hit! Lagom krämig, halvfast konsistens och en underbart mild och dito krämig broccolismak.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det måste jag absolut pröva, lät supergott.

Min frysta broccoli fick snabbtining i micron, sen på med massor av riven ost salt och svartpeppar å så in i micron igen den här gången på "grill" (har sån funktion i micron) blev rätt gott det med. Till det salami/ost-fylld lövbiff och bea
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Hejhej, nu har jag hittat hit, tankte forsoka mig pa att ata enligt LCHF, men, jag har en fraga, jag som ar vegetarian, vad ska jag ata for protein?
Quorn etc gar ju bort direkt, alla tillsatser som det innehaller.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är du så pass vegetarian att du inte äter ägg och mjölkprodukter heller?
Svågern är vegetarian och äter inte sånt som haft en mamma och en pappa.
Däremot äter han ägg och mjölk, därför jag undrar.

Googla på vegetarisk lchf så får du fram massor av länkar
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mejeriprodukter och agg ater jag :) annars hade det blivit alldeles for svart.

Agg innehallar mycket protein menar du, ska jag bli aggoman? :p
Det star ju att man ska undvika linser och bonor.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Japp, lite äggoman blir man. Ekologiska är bäst för de innhåller överlägset mest omega3.
Halloumi (eller foppatoffla som dottern kallar det) är bra proteinkälla. Stekt i mycket smör :d.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

:d
Har haft ett paket i kylen liggandes ett tag, far kanske ta och ata det.

Keso ska val innehalla protein? Tycker bara att den ar mycket surare har an hemma och inte lika god. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp