LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fick ihop en god soppa till middag. Tror att den ska vara helt LCHF, men annars får ni väl rätta mig och modifiera. Har inte några exakta mängder, men skrev ut på ett ungefär hur mycket jag tog av varje. Gå på känsla och smak. :)

Mammas soppa på ädelost, rotselleri och champinjoner

Ingredienser:
Lite lök
Tre pressade klyftor vitlök
50-100 gram smör
En dl Creme Fraiche
Nästan en hel Kvibille ädelost (annat märke går givetvis utmärkt, det var bara för att ni ska veta ungefär hur mycket jag gjorde.)
Några dl vispgrädde
5-10 cm purjolök
Tre champinjoner
Liten bit rotselleri

Förfarande:
Skär löken och purjolöken i små bitar och bryn med vitlöken i lagom mängd smör. När det är färdigbrynt ha i resten av smöret och smält. Häll sedan i Creme Fraichen och ädelosten och låt puttra. När ädelosten smält häll i lite grädde. Låt puttra ett tag till, häll i mer grädde om det blir för tjockt. (Det går att hälla i vatten också om du inte vill ha så tjock konsistens.)

Skär rotsellerin och champinjonerna i små bitar och ha ner dem i kastrullen. Låt småkoka tills rotsellerin och champinjonerna verkar klara. Om du vill kan du ha i salt och peppar, jag tyckte inte att det behövdes. Tänk på att rotselleri ger mycket smak, så det behövs inte så mycket av den om du vill att resten av sakerna ska smaka också.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Usch. Vi gjorde tryfflar igen. Både i stjärtformarna :) och stjärnformarna men de fastnade i båda. Fattar inte varför?! Vi får nog rulla hädanefter.

Goda blev de i vilket fall, trots att vi fick fuläta ur dem. Häften smaksatte vi med apelsin och andra med kaffe. Dottern vågade inte prova chili.

Oj, oj, oj... inser att jag glömde skriva att jag spolar formarna i vatten innan jag häller i "smeten"! :o:eek: Antagligen är det därför mina släpper så bra?!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nja, vaniljsocker är väl inte helt ok. Däremot går det ju att köpa vaniljpulver i välsorterade matbutiker.

En riktigt god chokladkaka finns annars på kolhydraterifokus. Kladdkaka bör väl tilläggas, men riktigt riktigt god. Innehåller mörk choklad, ägg och smör. Har tyvärr inte exakta mängder i huvudet, men gick åt som tusan när jag hade vänner på besök för någon månad sedan.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Aha, är det här tråden har gömt sig! :)

Jag gjorde ett försök med LCHF i höstas men hann helt enkelt inte med. Det låter som en dålig ursäkt men jag jobbade minst 12 timmar om dagen, fick lunch levererad till skrivbordet och ofta middag på jobbet också så det sket sig.

Nu är jag däremot taggad att försöka igen, har precis varit och handlat så nu är kylen full av goda ostar, broccoli, blomkål, haricots verts och andra smarriga saker :) känner mig väldigt motiverad, det är härligt!

Kan berätta vad jag lagade till middag igår, någon kanske blir sugen - stekte tinade och strimlade kycklingfiléer i smör, på med saffran, lite sådan här krydda - http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c&c=1&s=4&id=5508, lite soya och citronsaft och så vitlökspuré. När det hade gosat till sig hällde jag på en burk helfet crème fraiche och lät alltsammans koka ihop i tjugo minuter kanske på låg värme. Vackert knallgult och kanongott! Sambon hade svampris till, jag tog broccoli, bönor och så hade vi halloumi.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Säger bara Pesto, varför har jag inte köpt det tidigare?
Så himla gott i omelett med mini-getost och avokado.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Pesto är även supergott ihopgeggat med creme fraiche, fetaost och lite kryddor och sedan utbrett på laxfiléer som får steka i ugnen en halvtimme eller så :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hur/vars köper man pesto? Eller gör man det själv? Lät gott iaf!
Vi brukar ha pesto på jobbet i salladsbuffén. Mumma!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Antingen eller :-)

Saclas gröna pesto på burk tycker jag är jättegod. Vet inte hur det är riktigt med stormarknadernas egna märken i Sverige men här i England finns det mycket god färsk pesto i kyldisken där den färska pastan bor också.

Det är lätt att göra själv om man har matberedare / stavmixer men det blir faktiskt lite dyrare tycker jag och inte alltid lika gott - men det kanske är mitt fel :O. Färsk basilika, vitlök, parmesan eller pecorino, pinjenötter och så god olivolja.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag köpte coops pesto på tub, 2 g kolh/ 100g och endast ett litet E-nummer.
Köpte på tub för att det kändes praktiskt, då kan jag ta med till jobbet.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

knapp
Mamma tipsade mig om att göra en omelett, och sedan fylla den med sådan champinjonstuvning som finns färdig på burk. Yummie vad gott det var. Men om man är strikt så får man nog göra en egen eller hitta något annat "snabbt" alternativ till gojjs att ha i. För mig funkar det och jag blev väldigt glad över "snabbmats"-alternativet. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Omelett är så :d

Den enklaste är bara att låta ett par skivor ost smälta (mediumvärme på plattan) dubbelvik och låt stå nån halv minut till, servera med en klick bregott Havssalt.

Tacokryddad köttfärs (rester från taco middagen) är mums.
Lax, philadelfiaost eller annan färskost, pesto och purjolök känns lyxigt.
En skiva julskinka med dijonsenap och CF var inte heller dumt.

Nån dag ska jag pröva med lite vaniljarom i smeten och fylla med mascarponeost och bär som dessert.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Åh, tack för fler fyllningstips!
Jag älskar omelett, men har blivit lite less på den "vanliga" cleana version sas.
Men man kan ju faktiskt fylla dom med vadsomhelst man har hemma i princip!
Å, nu blev jag sugen!!

Knapp
Fick jättegod köttfärslimpa av mamma idag, med spenat blandat med cremefraiche till. Yummie var det! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Allmän fråga/or

har gjort Oopsies och undrar om era oxå blir helt platta och fastnar på bakpappret?
Har ni smör på pappret eller kanske i degen (om det går)?
jag har ingen fibershusk i. Har inte hittat det nånstans än....

Kan man frysa Oopsies?

Hur mkt kött (av fisk, fågel, nöt & gris) ska man äta för att få i sig "rätt" mängda protein?
Läste nånstans att mkt är vatten i köttet, så man måste äta en ganska stor mängd för att få i sig tillräckligt...

Är det nån som har svar på frågorna

Tacksam :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Annat omelett-tips: Majonnäs, avocado och bacon - mkt trevligt kombination... paprika, champinjoner och salami fungerar också bra. :)

Ixus: Nix, men har gjort "lembas" och "pones" och de har blivit bra. Har du inte i något alternativ till fiberhusken kan det nog påverka konsisten. Enligt Monique (bloggerska) går oopsies utmärkt att frysa. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har heller ingen fiberhusk i, det ingår inte i grundreceptet!
Första gången blev de platta, flöt ut till en stor platt kaka bara. Men andra gången och sen efter det har jag fått dem runda. Inte jättefluffiga dock.
Undrar om det har och göra med hur länge man vispar äggen? Jag vispade nog inte vitorna tillräckligt hårt första gången!
Och dem går att frysa och tina i brödrost!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det gäller att vispa äggvitan hårt, ta i lite salt så blir den hårdare.
Sen ska ägggule-ostsmeten vändas ner väldigt försiktigt, man får absolut inte röra för mycket bara minimum för att det ska blanda sig hyfsat.
In i ugnen direkt du klickat ut den på plåten. 175 grader i 17-20 minuter

Jag har inte prövat frysa men vet att det ska gå. Bara värma på svag värme brödrosten.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tackar å niger för svaren:)

Toppen att det går att frysa Oopsies. Då kan man göra en större sats på helgerna....
Trodde jag hade läst allt i Moniques blogg... men man kan ju missa ändå....

Har kanske vänt i ost/gulesatsen för snabbt å för mkt. Använder inte salt så det kanske behövs för att få dom att bli mer "ihopsatta". Får väl prova salt i en gång iaf å se om det hjälper.

Upplever ni oxå att dom klibbar fast när man lägger dom på tallrikar, bord etc och oxå på varandra i påsen?

Ingen som har nåt bra svar om proteinmängden?

Och nån som har förslag på snabbt mellanmål när man är allergisk mot nötter? Nåt som är lika enkelt att ha med sig som nötter. Inte nåt som egentligen behöver vara i kylskåp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp