LCHF - recept och tips på mat

Nu ska jag grotta in mig i denna tråden igen, ska ge detta en ny chans och började medelmåttigt igår, mer okej idag. Får se hur länge min diabetes accepterar denna typ av kost denna gång, sist var det ca 4 månader.

Problemet idag var att jag blev tvungen att ge bort min broccoli till brukaren för att slippa affekter. Så istället fick det bli någon jäkla konstig röra på kassler, bacon, cf, vitlökpulver och oregano. Inget jag rekommenderar :rofl:

Idag blev lunchen 1 avocado, 2 kokta ägg med smör och 2/3 pkt bacon, samt lite keso.
 
Baba ganoush på zucchini (ur ICA:s Buffé)
Ingredienser


  1. Sätt ugnen på 250°C övervärme/grill.
  2. Lägg zucchinin på en bakpappersklädd plåt. Ställ in i mitten av ugnen ca 1 timme, tills skalet spricker och får färg. Vänd dem då och då. Låt svalna.
  3. Skala och släng zucchiniskalet. Låt zucchiniköttet rinna av i en finmaskig sil.
  4. Värm yoghurt, ädelost och ägg i en kastrull på svag värme ca 3 minuter under omrörning, tills den tjocknar lite. Det är viktigt att den inte kokar. Krydda med peppar. Håll varm.
  5. Stek pinjenötterna i smöret ca 3 minuter i en stekpanna, tills de blir gyllenbruna. Rör ner vitlök, chiliflakes och citronjuice. Ställ åt sidan.
  6. Lägg zucchinin i en skål med saltet. Mosa försiktigt med gaffel och lägg på ett stort fat. Häll över den varma yoghurtsåsen och ringla över pinjenötssmöret. Strö över citronskalet och servera genast.
 
På ett hotell i Mexico där vi bodde för ett par år sedan gjorde de lite annorlunda frukostomeletter: de stekte dem "pannkakstunna" för att sedan rulla in olika godsaker i, som en wrap. I sommar påmindes jag om detta och har gjort olika varianter på wraps med kall fyllning. (Har stekt flera omeletter på en gång och de har hållit en vecka i kylen utan problem.) Som fyllning har jag haft olika majonnäsbaserade röror eller t ex skinkskivor och brieost. Samt romansallad som behåller sin krispighet även om man gör sin wrap i förväg.

Här om dagen improviserade jag istället ihop en varm crepe och det blev så lyckat att jag måste dela med mig av receptet!

En burk musslor fick rinna av och blandades med en sked aioli och en sked smetana (man tar den mängd som behövs för att röran ska "hålla ihop") samt rejält med färsk dill. Rulla in i omeletten/wrapen, hyvla generöst med Västerbottensost eller Norrlandsost över och värm till dess osten smält. (Jag använde micron, med kombinerat microvågor och grill.) I all sin enkelhet blev det smaker som "gifte sig" på ett överraskande bra sätt! (Och jag som till 99 % brukar äta musslor kalla påmindes om hur oerhört goda de är varma!) Det ska sägas att jag hade gjort aiolin på egna ägg och det blir förstås allra godast!

Har även testat att byta ut musslorna i crepen mot en burk makrill i tomatsås. Är tyvärr allergisk mot tomater så jag behövde skölja bort tomatsåsen, men annars borde man bara behöva sila av det mesta av vätskan. Med såsen bortsköljd blev det lite osalt, så nästa gång ska jag salta i röran (det behövdes inte med musslorna och kanske behövs det inte heller om man behåller endel av tomatsåsen).
 
Smörstekta vaxbönor :love:
Varför har jag aldrig provat tidigare.
Bara ner i stekpannan med rikligt med smör, stek, salta med flingsalt, njut

:d
 
Smörstekta vaxbönor :love:
Varför har jag aldrig provat tidigare.
Bara ner i stekpannan med rikligt med smör, stek, salta med flingsalt, njut

:d

TACK för påminnelsen! Har tidigare odlat både vaxbönor och gröna bönor och åt dem ofta stekta precis så! Men i år har jag inga egna och har inte kommit ihåg att köpa heller... men nu ska det bli ändring på det!
 
Baba ganoush på zucchini (ur ICA:s Buffé)
Ingredienser

  • 1 1/2 kg zucchini
  • 3/4 dl matyoghurt (10 %)
  • 3/4 dl riven ädelost
  • 1 ägg
  • 1/2 krm svartpeppar
  • 1/2 dl pinjenötter
  • 2 msk smör
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1/2 tsk chiliflakes
  • 1 tsk färskpressad citronjuice
  • 2 krm salt
  • 1 msk finrivet citronskal

  1. Sätt ugnen på 250°C övervärme/grill.
  2. Lägg zucchinin på en bakpappersklädd plåt. Ställ in i mitten av ugnen ca 1 timme, tills skalet spricker och får färg. Vänd dem då och då. Låt svalna.
  3. Skala och släng zucchiniskalet. Låt zucchiniköttet rinna av i en finmaskig sil.
  4. Värm yoghurt, ädelost och ägg i en kastrull på svag värme ca 3 minuter under omrörning, tills den tjocknar lite. Det är viktigt att den inte kokar. Krydda med peppar. Håll varm.
  5. Stek pinjenötterna i smöret ca 3 minuter i en stekpanna, tills de blir gyllenbruna. Rör ner vitlök, chiliflakes och citronjuice. Ställ åt sidan.
  6. Lägg zucchinin i en skål med saltet. Mosa försiktigt med gaffel och lägg på ett stort fat. Häll över den varma yoghurtsåsen och ringla över pinjenötssmöret. Strö över citronskalet och servera genast.

Upptäckte att ingredienslistan "ramlat bort" när jag kopierade receptet på ICA:s hemsida - men nu har jag lagt till den ovan.
 
I boken "Jills mat efter säsong" har jag hittat många receptfavoriter! En av dem är denna:

Orientalisk "cous cous" - eller "lycka på en tallrik"
1 stort blomkålshuvud, riv eller mixa i matberedare och bred ut på en ugnsplåt

Blanda ihop:
2 vitlöksklyftor
2 tsk spiskummin
1 tsk kanel
2 tsk paprikapulver
1 tsk nejlika
1 tsk salt
nymalen svartpeppar

Häll kryddblandningen över blomkålen och rör runt till dess det är jämnt fördelat. Tillaga i ugnen 180 gr ca 15 minuter.

Blomkålen får samma "torra" konsistens som cous cous och jag tycker det blir godast med en kall sås till. Fr o m i år har jag höns året runt och inte bara på sommaren, så jag kan även så här års göra min majonnäs på egna ägg. Smaksatt med limeskal blir det supergott till ovanstående!!! Jill tipsar annars om att servera rätten med stekt ägg, korander och lite sojasås. Eller till ugnsstekt Krav-kyckling och en varm sås.
 
Superenkel och jättesmarrig
Från Annaslchf.se

Pizzaomelett
1 portion
3 ägg
Tomat efter smak
1 dl riven ost
Oregano
Kryddor

Gör så här:
Blanda äggen i en bunke tillsammans med oregano och eventuell annan krydda.
Ha i smör i stekpannan och slå sen i äggblandningen.
OBS! Låt inte pannan vara jättehet hela tiden, sänk värmen när äggen väl är i.
Lägg sedan på tomat, ost och eventuell annan topping.
Låt stekpannan stå kvar på spisen med låg värme, helst under lock, tills osten smält. Sen är det bara att hugga in!

PS.
Det går utmärkt att använda bullformar och göra pizzamuffins också! Det blir ca 8 st muffins.
Du kan även förbereda omeletten i stekpannan, slidea av den på en plåt med bakplåtspapper och grädda pizzan i ugnen på 200C ca 10-15 minuter.
 
När det nu börjar närma sig jul så måste jag ju tipsa om ett helt okej recept på Lussekatter:
Det blir 8-10 stycken. Jag la även till russin som blötlagts och sedan kramats ur i smeten.

4 ekologiska ägg
Sötning motsvarande 5 msk socker (jag använde ICA sötströ 5 msk)
100 gram rumstempererat smör
1 dl grädde eller mjölk
1 dl mandelmjöl
1/2 dl pofiber
3/4 dl kokosmjöl
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
0,5 gram saffran + 1 msk vatten (alt mörk rom)

Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg saffranet i (lite mörk rom eller) i 1 msk vatten under 20-30 minuter innan för fin färg på brödet.
Blötlägg russin om du vill ha det i/och eller som dekoration.
Vispa ägg och sötning fluffigt. Blanda de torra ingredienserna
Vispa ner smöret, grädden och saffranet och till slut de torra ingredienserna. Låt svälla i ca 10 minuter innan du formar lussekatter. Om degen är för lös blanda ner lite mer kokosmjöl!
Pensla med äggvita och tryck eventuellt ner russin i katterna. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Recept från http://56kilo.se/ dvs Åse Falkmans blogg.
 
Här är ett av mina favoritrecept som ständigt återkommer. Fungerar bra att frysa in och som matlåda. Variera tillbehören, jag brukar ha blomkålsris eller kokta gröna bönor.

Möra Kycklingfileér

6 kycklingfiléer
5 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
1 msk soja
8-10 soltorkade tomater, strimlade
2 vitlöksklyftor, pressade
Salt och svartpeppar

Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form. Blanda övriga ingredienser och häll över kycklingen. Gratinera i ugnen ca 1,5 timme i 175 grader. Vänd kycklingfiléerna ett par gånger under tillagningen.

Receptet hämtat från http://vardagfest.blogspot.se

Kan starkt rekommendera en titt på den här bloggen. Mängder av goda recept.
 
Vill gärna dela med mig av ett recept på goda frasvåfflor, från "Jills mat efter säsong":

6 våfflor
100 g smält smör
1 dl mascarpone (eller philadeiphiaost)
1/2 dl grädde
2 dl kallt vatten (gärna kolsyrat)
1 dl mandelmjöl
1 1/2 msk fiberhusk
1/2 dl pofiber
2 krm salt

Nu senast gjorde jag dem med philadelphiaost istället för mascarpone och det blev lika bra. Dessutom bli de extra frasiga om man använder kolsyrat vatten.

Jag är uppväxt med att man först äter några "matvåfflor" (med t ex pizzasallad, gubbröra eller hackat, kokt ägg med lite majonnäs) för att sedan avsluta med en "efterrättsvåffla" (med grädde och bär).
 
Svartkål är en av mina favoritgrönsaker och den senaste tiden har man börjat kunna hitta den på ICA t ex och inte bara vara begränsad till "Bondens marknad" och liknande på hösten!

Firade detta med att laga ett mellanting mellan omelett och äggröra med svartkål idag!

(2 portioner)
10 blad svartkål skivas i ca 1/2 cm långa bitar och får fräsa med olja i en stekpanna till dess de blivit mjuka, salta och peppra.
4 ägg vispas med 1/2 dl vispgrädde, salt och peppar
Häll äggvispet i pannan och blanda om. Låt sedan stelna ifall du vill ha en omelett, eller fortsätt röra runt för äggröra.
När du är nöjd med konsistensen tillsätter du några skivor chevre eller annan smakrik ost. Vik ihop omeletten / lägg över lite äggröra så att osten smälter.
Ät och njut!

Ena portionen blev dagens middag. Den andra rullade jag in i en wrap till i morgon när jag behöver äta lunchen "on the go".
 
Måste göra ett tillägg till mitt förra inlägg - där jag helt glömt nämna att svartkålen är den kål som innehåller allra minst kolhydrater, bara 1,5 g! ÄNNU en anledning att njuta av denna goding alltså!!!
 
Igår gjorde jag Pulled Salmon i stekpåse.
Så himla smidigt

500 g laxfile
kryddmix (jag hade en färdig Ginger&Chili)
50 g smör
0,5 dl vatten

Lägg allt i stekpåsen (och stäng den med bandet som följer med) klipp ett litet hål i ena hörnet
200 grader, mitt i ugnen i 20 minuter
Öppna påsen (akta det blir varmt) och häll ner i en bunke. Dra isär laxen
Servera med en blandsallad och en god passande sås.
Vill man göra lite extra så gör man LCHF-tortillas och serverar det i (finns recept på google)
 
Äter efter kostdoktorns tvåveckors-program just nu på försök. Är sjukt dålig på att följa matplaner men gör som sagt ett försök :p
Igår var det lax till middag


Lax med chilitäcke på spenatbädd

Ingredienser
4 portioner

  • 600 g lax, i portionsbitar (skinnfri)
  • 2 dl majonnäs
  • 1 matsked chilipasta eller 0,5 msk sambal oelek
  • 50 g parmesanost, riven
  • 500 g färsk spenat
  • 2 matskedar smör eller olivolja
  • salt och peppar, efter smak

    Sätt ugnen på 200 grader. Salta och peppra laxen och lägg i en smord form.
    Blanda majonnäs, chilipasta och parmesan och bred på laxbitarna. Grädda i 15–20 minuter eller tills laxen är klar.
    Fräs under tiden spenaten i smör eller olja tills den sjunker ihop. Det tar bara ett par minuter. Salta och peppra. Servera direkt till den ugnsbakade laxen.

    2g kolhydrater/ portion


    Ikväll blir det Röd pestokyckling med fetaost och oliver :d
 
Hej! Dags för er alla att börja uppdatera igen, jag är sugen på tips och recept! :D

Startade just en annan tråd, men fick tips om den här. Min favorit just nu är kesoplättar med baconröra! :D era favoriter?
 
Gjorde en väldigt god och enkel kycklinggryta (något mer åt det liberala hållet än strikta då den innehöll morot)

600 g Strimlad kycklinglårfilé
500g Ica Wokmix
1 påse taco-krydda
1 paket fetaost

Låt kycklingen marinera i taco-kryddan en stund
Stek i rikligt med smör i en wokpanna
Lägg ner wokmixen och låt allt bli varmt

Servera med varfritt tillbehör (eller bara som det är) med smulad fetaost över
 
Bästa Blomkålsmoset
Koka en påse fryst blomkål i lättsaltat vatten tills blomkålen är mjuk
Häll av vattnet och mixa
Låt moset "ånga av" på svag värme under omrörningen.
När moset känns torrare, rör ner en msk majonäs och vispa kraftigt
Smaksätt med salt, peppar och ev muskot
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp