LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har gjort LCHF-vänlig chokladtryffel utan tillsatt socker (eller sötningsmedel) att ha med som gå bort-present i jul. Då vet jag ju samtidigt att det alltid finns något som är OK för mig att äta ifall det ska trugas...!

Har gjort tryfflar förut och det har varit ganska kladdigt... Men idag testade jag en ny variant som var SUPER! Jag lät INTE smeten svalna utan hällde direkt i en "iskubsform" i silikon från Ikea. När tryfflarna stelnat var det bara att trycka ut dem ner i en skål cacao. De blev hur snygga som helst! Enda nackdelen är väl att ingen kommer att tro att de är hemgjorda...

(Tyvärr har jag bara en sådan iskubsform, så jag har fått göra tryfflarna i omgångar. Men jag har låtit dem stelna i frysen istället för i kylen så har det gått snabbare. Under tiden har ju smeten hunnit stelna... men då ställde jag den i nytt vattenbad och rörde till dess den var rinnig igen.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Okej, den här kom jag på igår och den blev snuskigt god.

Stek en påse kycklinginnerfile 800 gram från Willys i strimlor. Smör och salt och peppar. Lägg sedan den stekta kycklinegen i en form. Vispa grädde, jag tog 5 dl och vispade hårt. I det blandade jag en påse tacokryddmix ( finns ekologisk) och en dl stark tacosås. Bred gräddsmeten på kycklingen och toppa med riven ost. In i ugnen tills den ser fin ut.

Serveras med en god sallad. Hos mig fanns det även nachochips och råris till sonen...

TUSEN TACK för dett underbara tips, var en smaksensation:bump:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

PONEPEPPARKAKOR

Målet var att få fram något mjuka pepparkaskliknande typ skånepepparkakor.

Detta är första varianten jag testar.

Jag utgick från detta recept för pones:

Pones:

5 ägg
2 dl pofiber
50 g smör
1/2 dl grädde
en nypa salt
2 tsk bakpulver
Brödkrydda efter smak

Vispa äggen hårt. smält smöret
Tillsätt salt, det smälta smöret och grädde. Vispa ner pofiber, bakpulver och ev kryddor.

Låt stå ett par minuter för att svälla.

Klicka ut på bakpapper, ca 5-6 bröd.

Gräddas i 200 grader i 7-10 minuter tills de fått fin färg.

.......................
Jag skippade de vanliga brödkryddorna.

Sedan har jag använt nästan en dl vispgrädde ist för 0,5 dl vanlig grädde.
Förutom angiven mängd pofiber så lade jag till 0,5 dl fibrex.

Jag kryddade med:

1 tsk kardemumma
1 tsk ingefära
1 tsk kryddnejlika
4 tsk kanel

.....................

Resultatet blev en mjuk i mitt tycke god bulle som skulle passa bra att ha smör och ost på, precis som skånepepparkakan. Nu är jag inte så förtjust i hård kryddning, men jag tror att jag ska öka på lite till nästa gång jag bakar samma i varje fall om jag avser att äta bullarna utan pålägg.

Tex ta 1,5 tsk av kardemumma,ingefära och kryddnejlika och kanske 2 skedar kanel till.
..................

/KT
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hmm, hittade förut ett jättebra recept på griljering av skinkan med mandel istället för ströbröd jag tänkte prova
Men nu får jag inte fram det igen, attans.
Å andra sidan är det ju rätt minimalt med ströbröd man får i sig per skiva skinka.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Skulle tro att det var på Airams blogg?! Har för mig att jag också läst det där.
Pappa brukar göra julskinkan jag ska äta, och jag får nog inte honom att byta ut griljeringen då han använder farfars recept som han alltid gjort. Men som du säger så är det nog inte speciellt mycket man får i sig.
Dock skulle mamma göra julköttbullarna så att det inte var ströbröd i dem :D Och jag äter nästan bara julskinka och köttbullar på julbordet så det blir super tror jag :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag ska fixa köttbullarna, så de blir garanterat utan ströbröd :) Jag förstår faktiskt inte vitsen med ströbrödet? De håller ju ihop super ändå och de är lagom luftiga. Mamma fixar skinkan, kom just på när jag läste detta att jag måste påminna henne att ta glutenfritt ströbröd.. Det där förbaskade glutenet dyker upp både här och där :(

Igår åt vi rostbiff, stekt i gryta, med brysselkål, sås och gräddkokt savoykål. Det sistnämnda är bland det godaste jag vet och väldigt enkelt att göra. Smält en rejäl smörklick (50-75 g) i en gryta, ned med finstrimlad savoykål (litet huvud) rör om regelbundet så det inte bränner och när den mjuknat häll på grädde (2-3 dl beroende på hur mkt kål det är) och låt koka 15.20 min. Jag älskar kål i alla upptänkliga former, med detta är nog bland det absolut godaste jag vet :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Idag blev det en "favorit i repris" till middag: fröpanerad fisk! Har ofta gjort den på hokifilé från frysdisken men idag hade vi färsk kolja.

Jag delar fiskfiléerna i lagom stora bitar, doppar först i ägg och sedan i en blandning av sesamfrö (oskalade är godast tycker jag) och solrosfrön. Steker sedan i rejält med smör 3-4 minuter per sida.

Serverar med gräddstuvad spenat.

GOTT!:d

I ugnen står föresten en LCHF-ostkaka på keso, den ska jag ha till jul!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Finmald mandel istället för ströbröd på skinkan blev suveränt, faktiskt mycket godare tom.
Jag körde mandeln i min magic bullet till ströbrödskonsistens.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

När maken handlade mat i lördags var det superpris på köttfärs. Så han kom hem med ett tvåkilospaket - och då är vi alltså bara två personer i vårt hushåll! Vad göra? Jo, av drygt hälften gjorde vi "kålgott" efter Airams recept, vilket både finns på hennes blogg och i LCHF-kokboken. (Det är alltså en form av kålpudding utan ris, vilken dessutom lagas i gryta på spisen så det går mycket snabbare än vanlig.)

Vi hade ca 1 kg vitkål och ungefär 1 kg köttfärs, dessutom 2 gula lökar, 4 dl grädde och 4 dl CF. Peppar ur kvarnen, soja, hela kryddpepparkorn, 1 buljongtärning (borde ha varit två!) samt salt.

Vitkålen skars i ganska stora bitar och frästes i smör tillsammans med löken. Köttfärsen fräses och blandas med kålen. Tillsätt resten och låt puttra under lock 15-20 minuter. Klart! Jag lät det även puttra en stund ytterligare utan lock för att få lite tjockare konsistens.

Idag var det dags att testa. Värmde 2 port i micron och det var jättegott! (När vi saltat på lite extra...)

Nu har jag frusit in 3 matlådor med en portion och tre lådor med två portioner - så det blev mycket!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det enda nyttiga med den här vinterkylan är att vi äntligen kunnat frosta av stora frysen (barnen har en förmåga glömma stänga dörren ordentligt)
Nu ska göras storkok och matlådor efter jul.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Finmald mandel istället för ströbröd på skinkan blev suveränt, faktiskt mycket godare tom.
Jag körde mandeln i min magic bullet till ströbrödskonsistens.

Körde också detta och det blev verkligen suveränt! Klart mycket godare än ströbrödsvarianten :)

Har gjort en stor laddning rödkål också, med ordentligt med kryddor. Rödkål är gott i alla varianter och jag brukar satsa på det istället för potatis.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Köttbullarna är klara, det blev någon typ av julkryddning med det jag hade hemma
Klart smidigt att göra dom helt och hållet i ugnen. Sen tänkte jag att vi steker på dom i pannan innan serveringen.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Sambon gjorde jättegod LCHF-glögg på vitt torrt vin, saffran, kryddnejlikor, kanel och vanilj :d:d:d

Typiskt att jag jobbar hela helgen så jag inte hinner dricka ngt av den :mad:

(den röda blev inte god utan socker)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Idag bilade vi från Luleå ner till Umeå för julfirandet. Längs vägen stannade vi på Max och åt lunch. Jag åt Low Carb-burgaren och sallad med bea-dipp (deras fetaste alternativ). GOTT och mättande!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Recept på sellerilåda:

Har du mått hemma? Du slipper diska dem efter mitt recept. :D

Köp lagom mängd rotselleri. Skala dem och dela sedan i större stavar (jag brukar köra 5 x 2 x 2 cm). Förkoka dem så de blir lagom mjuka. Häll av vattnet och häll upp sellerin i en ugnsform. Häll på vispgrädde efter smak, krydda med ltie salt och vitpeppar. In i ugnen på låg värme tills det är lagom konsistens, bäst resultat för smaken uppnås enligt min erfarenhet på 150 grader i några timmar.

ta fram lite svamp, trattkantareller brukar jag använda men vilken matsvamp som helst går säkert bra. Koka svampen med svartpeppar och lagom mängd grädde på låg värme tills röran har lagom konsistens. Efter att båda sakerna är klara häller du upp svampröran ovanpå sellerin.

Knaperstek bacon som du tar av och lägger på hushållspapper. Strö det över svampröran. Sedan är det bara att servera. :d

Idag gör jag två lådor, till det har jag hittills använt 2,7 kg rotselleri och två liter grädde, men jag kanske får ha i lite mer grädde när det stått i ugnen ett tag till. Hur mycket av svamp och bacon jag använt har jag inte stenkoll på. Det tar lite tid att göra, men det är mest inaktiv tid som du kan göra annat under tiden på. Sitta på buke tex. :o :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

20768_211972117687_661642687_3171304_4731426_n.jpg



:d:d:d

(savoykål smörstekt i ugn är smarrigt)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Min bror äter strikt lchf, jag hyfsat strikt och min mor undviker kött...(bra familjekombo va? ;) )

Vårt julbord blev dock otroligt lyckat med massa sill, ägg med tilltugg, inkokt, hemmarökt samt hemmagravad lax. Naturella och rökta räkor, julskinka + lite ost.

Varma rätter de klassiska revbensspjällen, köttbullarna och prinskorvarna...

Valnötsbräck med mörkchoklad, trillingnötter på mörk choklad och kokostoppar smaksatta med saffran till kaffet/teet.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Här hade vi komponerat ett julbord åt en lchf:are, en lakto-ovo-vegetarian och resten normalätare. Godast enligt mig var de egna grisarnas revbensspjäll när jag åt dem på juldagen till lite rödkålssallad med valnötter i. Tryffeln gjord på 70%-ig choklad och vispgrädde smaksatt med kaffe var efterrättsbordets favorit.


Minett: IKEA-isformarna fungerade sådär att göra tryffel i. Hjärtformarna var perfekta för ändamålet, tryfflarna lossnade bra och de såg ut som små stjärtar :love: De andra formarna vi hade, stjärnor, gick inte alls. Tryfflarna fastnade. Normalt brukar vi rulla tryfflarna för hand och sedan rulla dem i kakao, men i år ville vi rationalisera. Ischokladformar i aluminum fungerar också bra, men känns lite trist att använvända.



Någon som gjort ischoklad med mörk choklad och cocosa? Borde väl bli gott?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag hittade stjärformade iskubsformar på Åhléns och de funkade lika bra som mina hjärtformade från IKEA. Fast det blev onödigt stora tryfflar... nästa gång ska jag inte fylla stjärnorna helt. Nu har maken även hittat en silikonform med flera olika former, på Rusta. De är alla ungefär av samma storlek som IKEA:s hjärtan. Så nästa gång blir det de här blandade samt IKEAS hjärtan.

Gav bort flera skålar tryffel i julklapp och de blev OERHÖRT uppskattade av alla! (Fast endel förstod inte att de var hemmagjorda i o m att de blev så snygga i gjutformarna!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp