LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag hittar ju inte Fiberhusk här men har ju köpt PO-fiber. Går det att ha Po-fiber i alla era recept istället?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kålrabbi såg jag som förslag någonstans till Janson, den ska tydligen ha en bild broccolismak.

Det skulle jag nog inte säga, kålrabbi har en mycket egen och mycket tydlig kålsmak. Kanske att man kan säga att det är lite lik de grövsta delarna av broccolistjälken. Gillar man broccolistjälkar och kål/rovsmak, så kan man nog få ner kålrabbi också. Själv tycker jag att det är bland de äckligare grönsaker man kan äta (även om jag gillar andra kålväxter som vitkål, blomkål och broccoli).
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Personligen tycker jag att stocken på broccolin är godast, lika tycker dottern så vi brukar slåss om den.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Idag blev det pimpad kålpudding :) Tre olika sorters kål som blivit över från annat, vit, röd & spets, sedan hade jag i lite hackad färsk chili i köttfärssmeten (har buskar i sovrumsfönstret), och lite CF som jag hade över. Blev supergott! Skippar sirapen som egentligen ska vara i kålen när man steker den, det blir väldigt gott ändå.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kanske att man kan säga att det är lite lik de grövsta delarna av broccolistjälken.

:love:

Jag får aldrig dem, de snor 4-åringen. "Du får ta det lockiga, mamma, så tar jag det goda!"

Måste hitta kålrabbi! 4,4g kolhydrat/100g så man kan inte äta så mkt men det skulle funka att blanda med.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vi har ätit tacos! Helt perfekt mat bara man avstår chipsen/brödet.

Köttfärs stekt i smör, tomatsås, creme fraiche, getost, sallad, gurka och lite lök. :d:d:d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Extratips: Stek tunna "pannkakor" bestående av ägg uppvispat med lite grädde så får du fina wraps också. Rätt smaklösa visserligen men kul att kunna göra tortilliarullar ibland. ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

lite hemgjord guacamole till det dessutom så :d finns färdig tacosås (eco) om man gillar det.

undrar om inte opsies skulle fungera som wraps till?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

:love:

Jag får aldrig dem, de snor 4-åringen. "Du får ta det lockiga, mamma, så tar jag det goda!"

Måste hitta kålrabbi! 4,4g kolhydrat/100g så man kan inte äta så mkt men det skulle funka att blanda med.

Då kan du nog få i dig kålrabbi också, den har lite liknande konsistens som innanmätet i en broccolistjälk också.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

När vi äter tacos brukar jag lägga upp köttfärs på tallriken, strö över riven ost och så in i micron tills osten smält. Sen på med sallat, grönsaker och massor av guacamole och CF
Det blir inte riktigt som nacho-tallrik men nära
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mycket bättre tråd! :)

Något som jag upptäckte var gott och ENKELT var Keso (vet inte hur näringsinnehållet ser ut i de med smaker? annars är chili gott), tonfisk och paprika. Bara att blanda ihop! :)

Sedan älskar jag att steka lax/kyckling, med diverse grönsaker (broccoli, bönor, paprika, avokado, squash), ha i hackad spenat och sedan lite grädde. Krydda som du vill!

Koka "squash-pasta" till köttfärsås är smarrigt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Extratips: Stek tunna "pannkakor" bestående av ägg uppvispat med lite grädde så får du fina wraps också. Rätt smaklösa visserligen men kul att kunna göra tortilliarullar ibland. ;)

Krydda med chilipulver av den lite grövre sorten och flingsalt med röksmak så blir de inte lika smaklösa.
Vill man ha lite mer konsistens så vispa ner en msk fiberhusk i smeten.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Gjorde god Coleslaw idag - efter recept från LCHF-kokboken:

7 dl riven vitkål (som jag slakade med hett vatten - annars får jag ont i magen)
1 dl CF
1/2 dl majonäs
svartpeppar och örtsalt

(enligt receptet kunde man ha lite "morotsrasp" och strimlad purjo - för färgens skull - men det hoppade jag över.)

Åt till grillad kyckling
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ungefär hur många portioner blir det? Hur länge tror du den klarar sig

Knapp
Ingen som hört talas om den där 2-veckors salladen? Minns att en kompis gjort den men minns inte vem. En sallad som skulle hålla sig i kylskåpet i 2 veckor, eller om det var 1 vecka. Tror det var vitkål i den iaf. Låter perfekt för mig som inte orkar hålla på och joxa med tillbehör till maten varje dag..
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

ca 5 portioner borde det räcka till.

När jag gjort den tidigare har den i alla fall hållit sig 3-4 dagar. Kanske längre också... minns inte exakt för det var flera månader sedan sist. Hade glömt bort hur gott det var! Vill man göra det riktigt enkelt för sig kan man föresten blanda kall bea-sås med slakad vitkål!

Min svärmor brukar göra tvåveckorssalladen - med vitkål och rivna morötter. Hon säger att det är socker i lagen man häller över. Jag vet inte om det funkar utan socker, det är väl en del av konserveringen...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

cole slaw är hur gått som helst :)
Går att variera med olika sorters kål, jag gillar att blanda i rödkål och lite rödlök, och någon matsked äppelmos ibland. Har i lite senap också.
Favorit här hemma är att grilla tunna revben i ugn och äta med cole slaw *slurp*

*kl*

Vi gjorde köttfärspaj ikväll (mycket köttfärs just nu, har 35 kg i frysen) med pajdeg på smör, sojamjöl och ägg sedan hade vi stekt köttfärs med lök, jag hade smulad getost och körsbärstomater + timjan oregan på min sida av åpaje, maken ville inte ha det på sin del. Äggstanning på ägg och grädde och ost över. Behövs ingen stor bit för att bli redigt mätt :) Lite ruccolasallad till är gott.


Har några bogstekar i frysen också, tips på vad vi kan göra med det mottages tacksamt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

knapp

Tips på en jättegod kycklinggryta;

Lägg kycklingfiléer i en ugnsfast form, salta och peppra. Smula över fetaost, ha i oliver, hackad färsk basilika, soltorkade tomater och slå över grädde. In i ugnen tills kycklingen är klar. Supergott!

Sen kan jag starkt tipsa om kallrökt skinka och leverpastej (skivad) på oopsies om man giller det pålägget. Åh, det är så gott så jag kan dö! Annars har jag tyckt att oopsies är ett okej brödsubstitut, men med just dom påläggen är det mycket godare än en vanlig macka.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

åååh, leverpastejmacka med gurka!! :d mamma ska baka oopsies åt mig imorgon, jag tänkte ta med till jobbet på torsdag då jag jobbar 10-23.30 och lunch/middag är 14.30, måste nog köpa leverpastej att ha på dom då!!! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp