LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag gjorde på hel kokos. Blev riktigt gott.
Dock får man pilla kokos ur tänderna en stund efter :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja de där ja, de är goda och man blir ju mätt en stund om man säger så.:D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

sen kan man ju röra ihop kokt ägg, tonfisk i olja( häll ut oljan det överflödiga) majonäs, .....sno ihop detta och ha i ex purjolök, tomat, isbergssallad eller nåt annat....fredagsmys.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

knapp

Pam´s LCHF pizza

Ingredienser:

Botten

120 g cream cheese (jag använde ICA´s)
4 ägg (små ca 58g/ st)
1,8 dl Fet grädde
0,6 dl Parmesan (eller annan smakrik ost, ni kan använda hushålls ost också, det gjorde jag.)
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.

4,8 dl Riven ost (förslagsvis en billig, jag använde mig av hushållsosten)

Tomatsås

0,7 burk krossade tomater
Kryddor efter smak,
1 grönsaksbuljongstärning

(jag kryddade med, oregano, athena (knorrs medelhavskryddor),cayenne, salt och rosmarin).

Låt koka upp och svalna lite.

Topping

Använd vad ni gillar bäst.
På bilden har jag:
1 förpackning Rökt färdigstrimlad skinka (liten förpackning)
1 förpackning hambugerkött, skivad till strimlor (liten förpackning)
1 liten påse räkor ( 400 g)

2,4 dl riven Mozzarella (eller annan gratängost, eller hårdost ni gillar)


Gör så här
Ugnen 175 grader.

Börja med botten:
Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).

Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt.
Blanda sedan i resten av pizza botten osten.

Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.

Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

Under tiden kokar ni ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen.

botten är färdig, tar ni ut den. Läger på tomatsåsen och toppingen. Ställ in Pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram låt svalna 5 min till. Skär upp och njut.

Går utmärkt att frysa, och värma i micron efteråt. Är även god att äta kall.


När jag gjorde denna så gjorde jag inte tomatsåsen. Jag använde passerade tomater i stället och det gick utmärkt. Sen hade jag inte samma "topping" som hon kallar det heller, utan jag gjorde ena halvan med tonfisk och andra halvan med bacon, samt champinjoner över hela! Blev svingott!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Låter smaskigt :d Måste skicka den här tråden till (matlagande) sambon :angel:

Jag brukar äta vanlig inbakad pizza när jag ska äta pizza av sociala skäl. På den inbakade är det lättast att bara äta fyllningen :idea:

Annars går det att skrapa av en vanlig platt pizza också :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl* Vra och hälsade på min bror för någon vecka sedan som då bjöd mig på "lembas". Ännu en "brödvariant" som är rätt smakrik och luftig! Blir som frallor man kan dela på mitten.

rör samman:
3 ägg
3 dl riven ost
3 msk majonäs

Blanda i:
Fiberhusk (valfri mängd, kanske 2-3 msk?)
Linfrö - valfri mängd
Sesamfrö - valfri mängd

Jag har även haft i solrosfrö

Klicka ut på plåt m bakplåtspapper. Grädda i 15-20 min på 180 grader. De ska få rätt mkt färg men ej bli brända. GÅr även utmärkt att frysa in men klarar sig ett par dagar i kylen.

Pones är mer smaklösa men är perfekta att krydda med diverse varianter. Har haft det som pizzabotten/langos/vitlöksbröd eller som pepparkaksssmakande bröd.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Någon som prövat något slags saffrans"bröd" ?

Lussekatterna luktar väldigt gott :crazy:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

:d

Borde man inte kunna göra "riktig" janssons frestelse med skivad blomkål istället för potatis?

Och kanske lite ost för konsistensens skull?

Det borde man kunna! Men precis som du tror jag att man behöver tillsätta något för konsistensen, eftersom blomkålen inte suger upp vätskan på samma sätt som potatis gör... När jag gjort blomkålsgratäng har jag tagit lite CF i för konsistensens skull.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag brukar äta vanlig inbakad pizza när jag ska äta pizza av sociala skäl. På den inbakade är det lättast att bara äta fyllningen :idea:

Annars går det att skrapa av en vanlig platt pizza också :p

Hi, hi! Jag har provat båda dessa varianter. När vi var på Santorini i sommar åt jag en vanlig platt pizza - eller rättare sagt det som var ovanpå. När kyparen - som faktiskt såg ut som Mr Bean!!! - kom för att hämta min tallrik gjorde han stooora ögon! Han hade samma mimik som Mr Bean också - lyckades utan att säga ett ord förklara för hela restaurangen att jag inte kunde vara riktigt klok!

Hemma har jag flera gånger gjort pizza helt utan botten - lagt goda pizzatillbehör på en ugnstålig tallrik, på med oregano och ost och så in i ugnen. (Eller micron med grill.) Superenkelt och mycket gott!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har gjort både saffrans och pepparkaks oopsies
bara köra vanligt oopsies recept och tillsätta pepparkakskryddor samt vaniljarom&saffran
Med lite smör och ost var det inte dumt alls.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kålrabbi såg jag som förslag någonstans till Janson, den ska tydligen ha en bild broccolismak.
Hittade ett recept blomkålsjanson, tipset var att tillsätta vätskan efter att den stått inne en stund i ugnen eftersom den annars riskerar bli lös
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bra tips :idea:

(nu ska man bara vara ledig så länge att man kan hinna provlaga lite :crazy: - jobbar den 29:e julen i rad...)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Som vanligt har jag inget att tillföra men jag vill bara säga att TACK för att ni finns! Ska prova alla era recept i tur o ordning....:D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

4-åringens favorit:

Koka (småbitfryst) spenat i grädde, rätt mkt salt, några msk smör, koka så att en massa vätska kokar bort men det inte bränns i botten.

Vill man ha fastare så mixar man i mascarpone-ost (½ paket till 1 kg spenat och ca 3 dl grädde brukar jag ha) eller rör i creme fraiche.

Stek under tiden laxbitar kryddade med ekologisk citronpeppar (den är glutamatfri!) i smör.

Klart! :d

Blir om man gör på ett kg spenat och mkt lax bra matlådor också :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Julshow i stallet och inte en enda lussebulle eller pepparkaka slank ner.
Hade med mig omelett med brieost och skinka som åts i pausen mellan genrep och föreställning.
Sen saffrans och pepparkaksoopsies till funktionärsfikat efter att var klart.

Familjen åt julgröt till middag idag, hade så för mig att jag läst ett recept på keso här men hittar det inte.Så det blev vispad grädde, keso och kanel. Lite vaniljarom satte piff på det.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kyckling med jordnötssås

Kyckling av något slag
Jordnötssmör, 1 dl (Kung Markattas med enbart tillsatt salt är bra)
Sambal Oelek, 2 tsk
Kokosmjölk, i burk
Buljong, en dutt

Ta en färdiggrillad kyckling om du är lat eller stek kycklingfilé. Blanda i allt och låt koka ihop. Smaka eventuellt av med salt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Du var smart du, förra helgen var jag på julshowen på stallet och fick åka hem i pausen för jag var så hemskt hungrig och höll på att köpa lussebullar. Men for hem i stället och åt ordentlig mat. Synd att missa slutet på showen men tur det inte blev en lussebulle iaf!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Något liknande gjorde jag i veckan, men utan buljong, och sen serverades den med kokos på, mums! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mascarponeost är underskattat.
Pepparkaksoopsisen gjorde jag på mascarpone.

Har tankar på en efterättsomelett också med lite vaniljarom i omelettsmetet sen mascarpone och hallon i fyllningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp