LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Måste tipsa min mamma om formarna, hon brukar alltid göra tryffel till jul! I år blev det en med chili, och en med kaffe smak. Väldigt väldigt goda. Också hon hade rationaliserat bort att rulla dem för hand och spritsat dem i stället, men det borde ju bli ännu enklare med isformar!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag hittade stjärformade iskubsformar på Åhléns och de funkade lika bra som mina hjärtformade från IKEA. Fast det blev onödigt stora tryfflar... nästa gång ska jag inte fylla stjärnorna helt. Nu har maken även hittat en silikonform med flera olika former, på Rusta. De är alla ungefär av samma storlek som IKEA:s hjärtan. Så nästa gång blir det de här blandade samt IKEAS hjärtan.

Gav bort flera skålar tryffel i julklapp och de blev OERHÖRT uppskattade av alla! (Fast endel förstod inte att de var hemmagjorda i o m att de blev så snygga i gjutformarna!)

Visst blir de proffsiga och snygga. Och goda! Vi har gjort två omgångar under julhelgen á 250 gram choklad per sats. De har försvunnit i ett nafs.

Lustigt att Åhléns stjärnformar fungerade men inte IKEAS. (De gick inte till spillo, jag fulåt ur formarna :devil: ) Ur hjärtformarna gled de lätt, men stjärnformarna var liksom för kantiga så de fastnade.

Tack för tipset med formarna!

Smaksatte du tryffeln med något? I år tog vi kaffe. Annars har vi haft apelsin vill jag minnas och kanske någon likör. Minns inte så noga. Ska ju passa barnen också.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Koka chilin i grädde och sila ifrån den, hon tror att den går att använda.
Det hon använde var en krydda med chili, så hon vet inte hur mycket ni vågar ta, men hon har provat med röd torkad chili ett år säger hon.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag använder det här receptet:

200 g choklad (70%)
1 dl grädde
2 msk osaltat smör (fast jag tar normalsaltat, tycker det blir bra med aaaningen salt mot chokladen)
kakao att rulla tryfflarna i:o

Smaksättningsförslag:

SMAKSÄTTNINGSALTERNATIV:
2 msk färsk finhackad rosmarin
1 msk vaniljsocker (eller ½ vaniljstång)
---
3 msk apelsinsaft
2 msk rivet apelsinskal
---
1 svag chillifrukt
---
2 msk rom eller konjak

När jag gjorde till icke-LCHF:are som vill ha sötare smak tog jag 55 %:ig choklad och smaksatte med 50 g grovriven mandelmassa.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Koka chilin i grädde och sila ifrån den, hon tror att den går att använda.
Det hon använde var en krydda med chili, så hon vet inte hur mycket ni vågar ta, men hon har provat med röd torkad chili ett år säger hon.


Tack, ska tipsa dotter som är konditorn i huset!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Dottern använde 1 dl vispgrädde och 250 gram choklad men inget smör. Undrar vad smöret gör för nytta? Även icke lchf:are har ätit våra mörka med god aptit.

Bra smaksättningsförslag. Jag tänkte att man kunde prova att ha lite havssalt i botten på några former. Kunde inte det vara lite läckert?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Dottern använde 1 dl vispgrädde och 250 gram choklad men inget smör. Undrar vad smöret gör för nytta? Även icke lchf:are har ätit våra mörka med god aptit.

Bra smaksättningsförslag. Jag tänkte att man kunde prova att ha lite havssalt i botten på några former. Kunde inte det vara lite läckert?

Har ingen aning om vad smöret har för funktion... men alla de recept jag sett har innehållit smör.

Havssalt står högst upp på listan av de smaksättningar jag ska testa nästa gång! Har nyligen köpt en uuuuunderbar (svindyr) mörk choklad med havssalt i och vill definitivt testa att göra egen, salt tryffel!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Recept på sellerilåda:

Har du mått hemma? Du slipper diska dem efter mitt recept. :D

Köp lagom mängd rotselleri. Skala dem och dela sedan i större stavar (jag brukar köra 5 x 2 x 2 cm). Förkoka dem så de blir lagom mjuka. Häll av vattnet och häll upp sellerin i en ugnsform. Häll på vispgrädde efter smak, krydda med ltie salt och vitpeppar. In i ugnen på låg värme tills det är lagom konsistens, bäst resultat för smaken uppnås enligt min erfarenhet på 150 grader i några timmar.

ta fram lite svamp, trattkantareller brukar jag använda men vilken matsvamp som helst går säkert bra. Koka svampen med svartpeppar och lagom mängd grädde på låg värme tills röran har lagom konsistens. Efter att båda sakerna är klara häller du upp svampröran ovanpå sellerin.

Knaperstek bacon som du tar av och lägger på hushållspapper. Strö det över svampröran. Sedan är det bara att servera. :d

Idag gör jag två lådor, till det har jag hittills använt 2,7 kg rotselleri och två liter grädde, men jag kanske får ha i lite mer grädde när det stått i ugnen ett tag till. Hur mycket av svamp och bacon jag använt har jag inte stenkoll på. Det tar lite tid att göra, men det är mest inaktiv tid som du kan göra annat under tiden på. Sitta på buke tex. :o :D

Jag la ju in mitt recept här innan jul, och nu efter jul började jag läsa på lite om LCHF, och min låda bör inte vara godkänd. Rotselleri är väl inte tillåtet, det växer ju under jorden? Iof går det att byta rotsellerin mot annat som är godkänt, men det kan ju vara värt att påpeka. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fast rotselleri är faktiskt en "underjordare" som är OK! Jag brukar skära den i stavar och ugnsrosta - ungefär som klyftpotatis.

Med både bacon och rejält med grädde borde man inte behöva äta några större mängder för att bli mätt - och då blir kolhydratmängden OK för många i alla fall. (Kanske inte för de som måste vara extremt strikta.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Okej här kommer receptet på ännu ett experiment.
Det är inte avsmakat ännu utan ska snart in i ugnen.

Det är en variant av pones men avsikten är att göra smarriga chokladkakor
avsedda att intagas till fikat.

Notera att jag är inte riktigt säker på om det är lchf-okay att använda vaniljsocker:angel:. Är det inte det fungerar det troligen hyfsat att ta i mer kakao och sonika skippa vaniljsockret.

Rapport om hur de blev kommer så snart vi har provätit dom.

:d?

Pockladkakor


Vispa äggen hårt. smält smöret
Tillsätt det smälta smöret och grädde. Vispa ner pofiber, bakpulver, kakao och vaniljsocker.

Låt stå ett par minuter för att svälla.

Klicka ut på bakpapper,-

Gräddas i 200 grader i 7-10 minuter tills de fått fin färg.

3 ägg
2 dl pofiber
0,6 dl fibrex
50 g smör
2/3 dl vispgrädde
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
0,5 msk vaniljsocker
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Okej här kommer receptet på ännu ett experiment.
Det är inte avsmakat ännu utan ska snart in i ugnen.

Det är en variant av pones men avsikten är att göra smarriga chokladkakor
avsedda att intagas till fikat.

Notera att jag är inte riktigt säker på om det är lchf-okay att använda vaniljsocker:angel:. Är det inte det fungerar det troligen hyfsat att ta i mer kakao och sonika skippa vaniljsockret.

Rapport om hur de blev kommer så snart vi har provätit dom.

:d?

Pockladkakor


Vispa äggen hårt. smält smöret
Tillsätt det smälta smöret och grädde. Vispa ner pofiber, bakpulver, kakao och vaniljsocker.

Låt stå ett par minuter för att svälla.

Klicka ut på bakpapper,-

Gräddas i 200 grader i 7-10 minuter tills de fått fin färg.

3 ägg
2 dl pofiber
0,6 dl fibrex
50 g smör
2/3 dl vispgrädde
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
0,5 msk vaniljsocker

Hm de blev en liten aning torra, i nästa bakprov ska jag testa att ha i ett ägg till, lite mera kakao och kanske 1 dl vispgrädde istället för 0,75 dl.

Vad tror ni, ska jag öka på mängden smör också??
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nu måste jag hoppa in och fråga... Jag äter inte LCHF lika strikt som er, även om jag äter väldigt lite kolhydrater eftersom jag tycker att det är rätt äckligt, men mycket av allt det andra så att säga. Jag känner också att jag mår bättre utan kolhydraterna, känner mig friskare och piggare. Har ADHD, vilket LCHF har en bevisad effekt på.

Men... hur sjutton kan det vara gott med ett recept som Tulles? Det kan ju inte vara gott att äta någonting som ska likna kakor men som inte smakar det minsta sött? Jag förstår inte grejen riktigt. Är det inte bättre att bestämma sig för att man får äta något gott (en bit tryffel med hög kakaohalt, t.ex.) till kaffet en gång i veckan istället? Det kan ju omöjligtvis bli samma sak att äta osötade chokladkakor.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fast som jag förstått det (jag har bara läst på, inte testat ännu) bygger det mycket på att om du slutar äta socker (dvs slutar underhålla ditt beroende) så kommer du inte att behöva socker för att tycka att något är gott? På samma sätt som när du slutar röka så tycker du inte att det smakar gott att röka en cigarett.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fast rotselleri är faktiskt en "underjordare" som är OK! Jag brukar skära den i stavar och ugnsrosta - ungefär som klyftpotatis.

Med både bacon och rejält med grädde borde man inte behöva äta några större mängder för att bli mätt - och då blir kolhydratmängden OK för många i alla fall. (Kanske inte för de som måste vara extremt strikta.)

Aha, ok. Har du (eller någon annan) bra tips om någon hemsida som är bra för en nybörjare? Med bra inköpslistor och sådant? Nu har jag varit inne på Kostdoktorn.se, men där stod det inget om rotsellerin, jag tänkte att det kanske finns fler undantag? (Recepten tänkte jag sno från denna tråd. ;))
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack så mycket. :) Nu är en första inköpslista upprattad, så ska jag börja läsa här i tråden ikväll så kanske jag får köpa fler ingredienser senare. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Usch. Vi gjorde tryfflar igen. Både i stjärtformarna :) och stjärnformarna men de fastnade i båda. Fattar inte varför?! Vi får nog rulla hädanefter.

Goda blev de i vilket fall, trots att vi fick fuläta ur dem. Häften smaksatte vi med apelsin och andra med kaffe. Dottern vågade inte prova chili.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp