LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Om keson är för syrlig så kan du skölja av den i ett durkslag och blanda med lättvispad grädde istället.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Klippt från Moniques blogg


1 wrap
2 ägg
2-3 msk vispgrädde
Man kan ha i1 msk husk för ökad fyllnad, men det går lika bra utan
kryddor, jag använde cayennepeppar

Vispa ihop ingredientser i en skål med en gaffel. Enkelt!

Smält smör i en stekpanna, häll i äggröran i stekpannan och stek på medel värme. Låt steka en stund tills den stelnar, får färg - som en pannkaka. Vänd och stek på andra sidan.

Lägg upp på en tallrik o bred på valfri fyllning! Gott Gott!

Rulla ihop! Perfekt ’ta med’ matsäck - och den kan göras kvällen innan! Rulla in i folie och Förvara i kylen!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag tankte, oh fint, det kan jag ata med "kottfars", sedan kom jag pa att det kan jag ju inte.
Haha, tar nog ett tag och tanka om, men tack!

Ska luslasa traden ikvall och gora en matsedel till nasta vecka.

Tva fragor till, man far lov att ata nar man blir hungrig, och ater man lika mycket eller mer? (nu nar jag gor matsack till jobb)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Man äter tills man är mätt, och de flesta verkar efter ett litet tag äta mindre än vad de gjorde innan.
Jag äter ungefär lika mkt, i perioder mer. Men jag har inte riktigt fått till det som jag vill, tror att jag äter lite för lite fett..
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har tagit bort en hel del inlägg, den här tråden ska innehåll mat och recept tips inte diskussion om LCHF.

Snurrfian-moderator
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tva fragor till, man far lov att ata nar man blir hungrig, och ater man lika mycket eller mer? (nu nar jag gor matsack till jobb)

Japp, man äter när man är hungrig och tills man är mätt. Många äter lite för mycket i början och kan bli lite illamående, så det där med att äta lugnt och känna efter när man är mätt är alltid en bra ide :)
Jag märker att jag äter mindre portioner nu, och håller mig mätt på det också. Väldigt skönt och praktiskt!

Tänkte på det, tofu borde väl gå bra också, har du kollat upp det?


*kl*

Idag blev det chili, tvättäkta långkok, 4 timmar fick det koka. Hade bogstek som jag skar i bitar och lade med benet också så att det fick koka med. Kokar i gjutjärnsgryta, klart överlägset.
Jag blir väldigt mätt på en liten skål chili, speciellt när den är riktigt stark. Jag är lite mer generös med den färska chilin och kör lite starkare varianter, det är ju en smaksak.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade receptet från början, men här är det iaf:

2 kg högrev eller märgpipa, bitar
2 gula lökar, i grova bitar
6 vitlöksklyftor, i bitar
2 spansk peppar, hackad med kärnor
2 paprika, i grova bitar
smör
örtsalt
1 msk chilipulver
1 msk spiskummin
1 tsk oregano
2 msk tomatpuré
1 brk krossade tomater
1/2 brk vatten
1 dl rött vin ALT ersätt vatten & vin med en liten burk öl, gärna mörkt (hade inget hemma idag så jag tog whiskey istället, blev också gott! )
1 tsk rökarom eller röksalt

crème fraiche
avokado
sallad

Så här gör du

1. Fräs lök, paprika, vitlök och spansk peppar i smör tills det mjuknat en aning.
2. Tillsätt köttet och krydda med chilipilver, spiskummin, oregano och örtsalt. Rör om.
3. Ha i tomatpuré och krossade tomater samt vatten, vin och rökarom. Om du istället kan få tag på chipotle kan du ersätta den spanska pepparen och rökaromen med detta.
4. Låt grytan koka upp och låt den sedan koka under lock i ca 2 timmar. Rör om varje halvtimme.
5. Låt sedan grytan småputtra utan lock i ca 1-2 timmar. Köttet ska vara riktigt mört och gärna falla i bitar. Det är meningen att vätskan ska koka ihop. Se upp så att inte grytan bränner fast mot slutet.
6. Servera med sallad, avokado och rikligt med crème fraiche.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack! :idea: Ska kolla upp det.

Usch jag blev helt pepp och hade helst velat borja idag. :mad:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL


Nu har jag gått ner ytterligare ett kg, nu är jag på -7. Jag har nog inte varit nere på 55 kg så länge jag kan minnas.

Jag tänte på det igår när jag var inne på Airams blogg. Det low carb brödet som hon säljer innehåller 2,7 g kolhydrater/skiva bröd. Är inte det ganska mycket? Det är svårt att veta tycker jag när det inte står hur mycket det innehåller per 100 g, men en skiva borde inte väga så mycket, så det borde bli ganska mycket kolhydrater, eller vad tror ni?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

För mig som försöker ligga på max 10 g kolhydrater totalt per dag är 2,7 g i en skiva bröd åt :devil: för mycket, då kan jag äta massor av annan mat som mättar bättre.
Ligger man högre i kolhydratintaget är säker det brödet jättebra, ett vanligt bröd tror jag kan ligga uppåt 10-20 g kolhydrater per skiva
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag forsoker hitta vad Paranotter heter pa engelska, ar det nagon som vet?

Tankte laga ett recept fran Moniques blogg pa lordag, med blomkal, paranotter och parmesan. :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

I går morse räddades jag av äggmjölken!

Efter en natt med störd sömn p g a min värk så försov jag mig. Började i o f s först jobba vid lunch, men hade planerat att hinna rida innan... Men tack vare min SNABBA frukost: te med äggmjölk - behöver ju inte ens tuggas - hann jag rida en kort sväng trots att jag sovit två timmar för länge!

Länge leve äggmjölken!!!

Jag brukar även ha med en skvätt äggmjölk till jobbet så kan jag fixa ett enkelt men mättande mellanmål de dagar jag åker direkt från jobbet till stallet.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

LCHF-våfflor

1 dl mixad kokos
1 dl vispgrädde
2 ägg

blandas/mixas och gräddas med smör.

Jättegoda med ost på :d

Imorgon ska jag prova dessa fast som pannkakor, och ingen ost på. ;) Blir spännande!

Idag åt jag en ganska rejäl portion av räkor, både frysta och några färska rökta som var på extrapris i affären. Till det gjorde jag en egen aioli som blev jättesmaskig! Blandade ungefär lika delar majonäs med creme fraiche (blev fetaost och soltorkade tomater-smak för det var den enda jag hade hemma) med vitlök och en gnutta sambal oelek. Rekommenderas som lyxmat! :D

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vi ska bjuda på middag på lördag. Jag tänkte att vi ska äta fondue, så kan jag bara äta kött sås och sallad medan dom andra äter bakpotatis till. Mysigt med lite plockande också. Men sen återstår efterrätten. Någon som har något bra förslag?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Haha, ja, nu var det lite mer logiskt! Jag funderar på att göra en chokladsufflé. Tänkte inte ha något socker i formarna, och sen 2 msk socker/6 portioner. Det är ju inte super, men helt okej ändå. Kanske ha i lite nougat i smeten också?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl
Far man lov att anvanda vaniljpulver eller maste det vara arom?

Jag ska ivag till Bibblan imorgon och lana bocker, men jag kanner att jag vill laga lite av varje bara for att smaka ikvall. :o

Som jag har forstatt det far man lov att ata (lite) kolhydrater, sa lange det ar en produkt som hamnar under 5g/ 100g, korrekt?
I sadana fall kan jag ata lite av qournen som finns.

Innehalls forteckning;
Suitable for Vegetarians
Contains Barley
Contains Gluten
Contains Eggs

Carbohydrate 4.5g
-of which sugars 0.6g

(forresten, far jag lov att stalla sadana har fragor har? eller ska de stallas nagon annanstans?)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

quorn verkar ju vara helt ok ur kolhydratsynpunkt. Och ja, den här tråden är till för sånna frågor vad jag förstår, recept och tips :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp