LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Aruba :eek: :laugh:

Ha det alldeles uuuunderbart!

Jag tar ofta en msk bregott i teet och en liten skvätt mjölk (emulgerar bättre)om jag glömt äggmjölk på jobbet.

LOVAR att göra mitt bästa!

...och tack för tipset med mjölken, ska testa det också!

Min räddare i nöden just nu heter annars äggwraps (från Moniques blogg). Fyller dem med alla möjliga (feta) smörgåspålägg. Steker ett par varje gång jag gjort äggmjölk (gör dem på de fem äggvitor som blir över - min äggmjölk består av 1 ägg + 5 gulor + 100 g smör + 3 dl vatten) och har i kylen att ta till när jag har bråttom.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hur länge klarar sig wrapsen i kylen?
Tips på gott att ha i?

Dricker du din äggmjölk ala naturell eller har du den i kaffe/the? Lät behändligt att kunna använda vitorna som blir över till wrapsen och tror att jag måste börja med äggmjölken igen!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kan tipsa om att ha pepparkakskrydda i äggmjölken, den där färdigmalda i påse.

Gjorde även en supergod LCHF pizza i helgen

1 portion
1 ägg
3-4 msk grädde
1-1,5 msk fiberhusk
1 krm bakpulver

Låt stå och svälla lite, sen kleta ut i en rundel på bakplåtspapper (blir väldigt kletigt men det går) och grädde 225 grader tills kakan är torr och fått färg
Ta ur ugnen och låt stå medans du gör i ordning toppingen
Fyll pizzan och gratinera 250-300 grader tills osten smält och fått färg.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hur länge klarar sig wrapsen i kylen?
Tips på gott att ha i?

Dricker du din äggmjölk ala naturell eller har du den i kaffe/the? Lät behändligt att kunna använda vitorna som blir över till wrapsen och tror att jag måste börja med äggmjölken igen!

Jag dricker äggmjölken i te. Ca 1 dl äggmjölk i en stor kopp te, sedan en skål med lite turkisk yoghurt, lite svarta vinbär och lite solrosfrön. Så står jag mig bra fram till lunch.

Wrapsen klarar sig i alla fall 4-5 dagar... längre än så har jag aldrig testat för då har jag alltid hunnit äta upp dem! Godaste fyllningen hittills är nog philadelphia, rostbiff, brie och gurka. :d Eller skagenröra! :d

Edit: wrapsen går utmärkt att frysa föresten! Då håller de ju lääänge. Eller också fryser man in äggvitorna i väntan på att man vill steka wraps. Går också utmärkt!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl
Jag tror jag har skrivit in receptet pa vikt, men jag skriver det har med.

3 hardkokta agg
En stor skiva osaltat smor
Grov hackad kapris
En stor klick majonas
Vit peppar

Lagg smoret i en skal och varm i micron tills det blir mjukt, lagg i varma agg, skar dem kors och tvars, i med kapris, majonas och smaka av med peppar. :d

Forbenat gott. Kan handa att kaprisen maste skoljas, om ni har blivit som jag ock fatt kansligare smaksinnen.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Packar för fullt inför vår resa till Aruba på fredag. Och då har jag förståss även funderat på mat under flygresan. Vi flyger från Luleå 06.00, byter på Arlanda och har sedan 13 timmars flygning framför oss. Totalt kommer vi alltså att vara på resande fot minst 18 timmar... När vi åkte till Cypern i höstas var maten på planet ett riktigt "stolpskott" för mig: lasagne. :crazy: Jag lyckades skrapa fram ca 2 msk köttfärssås och blandade den med både mitt och makens smörpaket.... Som tur var hade jag några bitar brieost i handbagaget och dessa räddade mig från svält!

Nu blir det ju så oerhört många fler restimmar den här gången, så jag satsar på en hel brietårta! En liten rund (500 g) som jag kör i micron med lite valnötter på. Det lär ju räcka till att bjuda maken också ifall han blir sugen! Dessutom gör jag en "monique-wrap" med någon god fyllning att äta som frukost när vi checkat in på Kallax.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Aruba låter HELT underbart! Längtar efter sol och värme, är rätt risig i kroppen just nu.. Så njut lite åt mig också!

Så.. *kl*

Tänkte köra extrem-lite kolhydrater ett tag och se om det blir bättre.. Får ta mod till mig och testa äggmjölken ;) och börja med smör i teet. Har mjölk i som det är nu och det blir alldeles för mycket kolhydrater (älskar mjölk..) Måltidstips tas gärna emot, hjärnan står lite stilla och verkar mest hålla koll på överallt det gör ont :mad: och jag är gnällig som en tvååring eller så (stackars maken...).
Ska gå igenom kylen och se vad jag kan slänga ihop för resten av veckan och ta det i minmat så jag ser vad det blir. Men ni som äter väldigt lite kolhydrater får gärna skriva vad ni äter så jag kanske kan få det grå luddet på lite andra tankar ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bättre använda grädde i teet, eller äggmjölk.
Är du som jag, hatar dricka skålhett te tidigt på morgonen, blanda ut grädden med vatten till mjölkkonsistens. Då får du i dig mindre kolhydrater.

Ät grönsaker till en måltid per dag, bäst är att äta dem till lunch.
Jag äter ofta sen middag och då hoppar över jag grönsaker helt. Möjligtvis äter jag avocado.

Å så glöm inte lägga på extra fett i form av smör eller bregott.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Grädde använder jag, är gott i te också :) Gillar att dricka mjölk, men det får jag ge f-n i nu... Äggmjölk ska jag göra i kväll tror jag, erkänner mig GRYMT skeptisk ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Aruba låter HELT underbart! Längtar efter sol och värme, är rätt risig i kroppen just nu.. Så njut lite åt mig också!

Ja, ska bli UNDERBART! Ser fram emot att ääääntligen få sova HELA nätterna - vilket jag brukar få göra i riktigt varmt klimat! :)

Självklart ska du testa äggmjölk! Jag dricker den i te - det smakar som te med grädde. Och man "sparar" massor med kolhydrater genom att välja äggmjölk i stället. Supersnabbt går det ju också - två stora muggar te med äggmjölk ersätter lätt en frukost eller annan måltid ifall man är i tidsnöd. (Fast normalt väljer jag en kopp och så något att tugga på till.)

Kryddsmör tycker jag också är ett jättebra sätt att höja fetthalten! En stor klick vitlökssmör t ex, passar till det mesta! Och mättar MKT bra!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Pepparkakskryddor var jättegott i äggmjölken. Men då är jag en liten pepparkakoman också :D

Hemma i kylskåpet ligger en förpackning sidfläsk i väntan på att stekas i ugnspåse med timjan och hela vitpepparkorn och vitlök :d. Måste komma ihåg köpa en blomkål också så det blir blomkålsmos till.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Så, nu sitter jag med min första kopp kaffe med äggmjölk i. Spontan reaktion är helt ok (haft lite kardemumma i) men blir lite blaskigt, kan nog ta mindre vatten nästa gång. Smakade försiktigt och aningens misstänksamt ;) på "ren" äggmjölk, det var helt ok och inte så äggslemmigt som jag nojjat mig för :D.
Nu ska det testas i te också, men det får bli senare ikväll!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Angående äggmjölken; funkar det att göra den trots att man saknar elvisp? Jag har varken elvisp, stavmixer eller min älskade Magic Bullet att tillgå. Endast vanlig "handvisp".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja det gor det (jag gor det forvisso med elvisp, men det hade gatt annars).
Smalt smor och vatten ihop och vispa, nar det har svalnat sa hall i aggen och vispa pa.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det är väl bara att det tar längre tid? :)

En grej jag kommit på är att jag gör i ordning så att det räcker för några dagar och så förvarar jag det i en shaker för proteindrycker, som har ett galler högst upp. Den är lätt att öppna och stänga, ta med sig till jobbet, och det blandas lätt bara genom att skaka. Dock är just min öppning lite trög att stänga, så har du en som också är det så är mitt tips att dubbelkolla om den verkligen är stängd innan du börjar skaka. ;)

Jag blandar iof min med stavmixer först, men det kanske går att blanda enbart i shakern redan från början? Att det tar några minuter bara för att få den helt blandad? (Jag har dåligt samvete varje gång jag använder stavmixern när sonen är hemma, han är livrädd för ljudet. Han ställer sig vid mina ben och skriker när jag använder den. :( Stackarn! Nu ska jag testa att blanda den i shakern på en gång istället.)

Jag har bara min i te och jag har skippat vattnet, det funkar lika bra tycker jag. Förresten, blir det fel att hälla i smöret hett i äggen, det har jag gjort och jag har inte märkt hittills att det blir något knas.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lite langre tid och lite jobbigare :p (sarskilt for mig med ingflammationer i hela armen- jag hade inte orkat)

Jag gjorde felet att halla i aggen i varmt smor, och sedan varmt vatten efter det, det blev smabitar av kokat agg och sag ratt raligt ut. :crazy:

Men funkar det sa funkar det. :)

Fast proteinshake var ett smart tips! Praktiskt om man ska med sig det till jobb ocksa.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Okej, jag kanske bara har haft tur då, för mina har blivit släta och fina. Fast jag har ju iof inte haft vatten i utan bara smör, det blir ju mindre mängd hett som äggen blandas med. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack för svaren!

Jag har en shaker! Har du testat det än Mammas? Vore ju supersmidigt om det funkade! :laugh:

Beroende på var jag ska spendera helgen så tänkte jag testa att göra äggmjölk antingen i morgon eller på söndag.

De enda kryddor jag kan tänka mig skulle vara goda att ha i är kakao, kanel och muskotnöt. Kakao verkar ju många tycka är gott. Någon som har testat muskot eller kanel?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nej, jag har allt hemma, är på jobbet. Men jag testar nog det imorrn, meddelar resultatet här när det är gjort! :)

Jag har bara gjort naturell iom att jag har det i teet, det känns konstigt att ha kakao i teet, känns inte som att passar så bra med Rooibos som jag brukar dricka till äggmjölken. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har en fundering! Jag dricker en del buljong, och funderade på om det kan funka att blanda i någon matsked smör eller cocosfett i det för att få det mer mättande? Det är 0,1 - 0,4 g kolhydrater per färdig dl så baserat på det bör det vara tillåtet, beroende på mängd såklart. ;) Men tror ni att det blir bra med fett i, eller kommer det lägga sig ovanpå? Någon som testat? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp