LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Dagens mycket sena frukost har precis avnjutits.

Nybakat mandelbröd med smör, babybelost, skinka och ett par skivor gurka, nedsköljt med en stor kopp kaffe.. Så himla GOTT!!!
:banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana:

Vad följer du för recept? Jag har provat lite olika recept på LCHF-bröd och inget är ju speciellt gott tyvärr (pones i olika varianter samt polarbröd har jag provat) men skam den som ger sig! ;) Det finns ju en sån himla massa bra och goda pålägg som är nyttiga att äta, men jag har jättesvårt för att få i mig dessa utan "bröd" till.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

hugger sista!

här är mitt bröd som jag äter:
(inom () anges kolhydrat och fetthalt på angiven vikt.)

200 g linfrö (0/68)
50 g sesamfrö (4,5/27,5)
50 g sötmandel (6,5/26)
50 g hasselnöt (4,75/31,5)
50 g kruskakli (7,5/3)
korriander
2 tsk bakpulver (4 kolhydarter kanske, men ja glömde ta med dm när jag räknade ihp allt, så den vikten är inte med! )

mixa allt till mjöl.

6 ägg (0/36,36)
100 g CF (3/34)
250 g keso (5/10)
50 g smör (0,25/40,5)

mixa keso och CF slätt tillsammans med smör. ha i ägg och mixa in lite luft. vänd ner i mjölet.
jämna ut över bakplåtspaper på en ugnsform och grädda i 175 grader i ca 50 minuter.
skär i 16 lika stora delar.

om ja nu har räknar rätt, så ger det här receptet 1160 gram färdigt bröd (nåja, lite vätska avdunstar ju.... säg 1000 gram för enkelheten skull då?) med 31,5 gram kolhydrater och 276,86 gram fett.
100 gram borde ju då innehålla 3,15 gram kolhydrater och 27,7 gram fett. eller räknar ja helt fel?

om man delar på 16, så väger en "skiva" 62,5 gram och innehåller 1,97 gram kolhydrater och 17,3 gram fett......

de grönsaker ja äter är paprika, lök, röd-gul och purjo. sqasch (hur i hela friden stavas det då? det där gröna spräckliga saken med vitt kött...) vitkål, avocado.... tror det var alla! vitlök åxå. :love:

youghurten är turkisk eller grekisk ingen sådär 3% sockersak. har fattat som att den skulle vara ok att äta?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vad följer du för recept? Jag har provat lite olika recept på LCHF-bröd och inget är ju speciellt gott tyvärr (pones i olika varianter samt polarbröd har jag provat) men skam den som ger sig! ;) Det finns ju en sån himla massa bra och goda pålägg som är nyttiga att äta, men jag har jättesvårt för att få i mig dessa utan "bröd" till.

/Erica

Jag maler en påse sötmandel (oskalad) eller två i mixern, lagom grovmalet, gärna med lite bitar i, häller sen i lite fibrex och lite krossat linfrö, vet inte riktigt hur mycket, bara så att det blir lite luftigare och krispigare "mjöl" liksom, man får prova sig fram. Sparar detta i en burk i kylen.

Till en sats bröd tar jag sedan ca 1 dl av mjölet, 1 ägg, lite salt, kanske ett krm bakpulver, rör ihop och sen rör jag ner grädde tills det blir konsistens av tapetklister eller lös havregrynsgröt :)

Smetar ut det på en tallrik och kör 2 min i micron! Superenkelt!

Brukar dela kakan i fyra och äta två till frukost, väldigt mättande!
testade att rosta en skiva i brödrosten också, inte alls dumt:)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Går det inte att göra i ugn? Känns lite overkill att köpa en micro till mitt överbelamrade kök enbart för att göra bröd. ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Intressant! Jag har alltid uppfattat det så att man måste förbränna mer än man äter om man ska gå ner. Du menar alltså att Cilla skulle kunna gå ner i vikt om hon åt mer av vissa saker (och oförändrat av andra) så att procentsatserna blir rätt?

Ja, det stämmer delvis att man måste förbränna mer och jag (som har svårt att känna när jag BLIR mätt) kan lätt överäta även med LCHF, så jag får hålla lite koll... :)

Samtidigt så kan kroppens förbränning påverkas av just kosten. "kostdoktorn" hänvisade till en studie där de som åt 1500 kcal extra om dan från godis gick upp, de som åt motsvarande av nötter gjorde det inte.

Kolhydrater frisätter även insulin, som är ett hormon som bland annat lagrar fett.

Angående bröd-diskussionen: Slår fortfarande ett slag för Lembas... ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det låter gott, ska våga mig på att prova nån dag. Jag kommer nog göra det i ugnen istället, jag är nämligen allergisk mot mandel men tål det när det blivit ordentligt upphettat och jag inbillar mig att det blir mer "genomgräddat" i ugnen?

Yew98fq - (gaaah vad du ska ha krångligt namn på Buke då!!) Jag har sett rceptet på lembas men jag gillar inte ost så jag är tveksam till att jag skulle gilla det tyvärr... Polarbrödet gillade jag inte pga osten. Dessutom är jag inte så förtjust i frön heller. :o Men nån gång kanske jag orkar prova. :-)

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Befinner mig mitt i "brinnande" karneval på Aruba! När vi stått ett par timmar och följt kvällens oääändliga karnevalståg i "lightning parade" - var vi nästan döva trots öronproppar. Behövde en paus och tumlade in på en bar för att köpa en flaska vatten. Vet ni vad de hade vid disken, bredvid chipspåsar och liknande? Jo, fläsksvålar!!! :D

Aruba rules!!! :bump:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*


Gjorde något supergott igår.

Vi hade stekt oxfile till middag och resten av familjen åt potatisklyftor till.
Jag fick blev väldigt sugen på stekta champinjoner när jag handlade det andra så jag köpte en påse små färska champinjoner.
Så när köttet stekt klart slängde jag ner svampen i stekpannan och på med mera smör.
När svampen nästan var klar letade jag fram en 1/4 påse fryst grönkål som fick gå ner i stekpannan och sen grädde salt och peppar.
Det blev sååååå himla gott till köttet.

Ska absolut göras fler gånger :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Våga, våga! Fröna går ju att ersätta med typ hackade nötter? Det ska jag testa någon gång tror jag!

Och ost smakar det inte (i alla fall inte om man väljer en smaklös, euroshoppers mozzarella är riktigt bra...), min käre sambos omdöme är snarare att det smakar lite som pannkaka.... :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kom hem igår kväll efter massagen och var hungrig som en varg. Hade bara ätit två ägg med bregott och en kopp kaffe med grädde strax efter elva och nu var klockan halv sju på kvällen (fick i mig typ 10 st paranötter innan massagen också)

Omelett? nej kände inte för det. Så vad fanns i kylskåpet?
Ägg, färskost, bacon, grädde, rödlök och så ett halv paket sparris i frysen.

Restultatet blev oopsies med gräddstuvad bacon&sparris :d

Meningen att en del skulle bli lunch idag men det gick åt alltihop.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

*Puttar upp*

Skriver mest i Vikt traden pa S.

Men kanner att jag vill for eviga ett recept har.

Strimlad vitkal steks i ett par minuter tills det blir mjukt, utgor "spaghettin".

Carbonara, gradde, 2 vitkloksklyftor, stekt bacon och en agg kula i. S&P.

Sedan stror jag pa rikligt med parmesanost, har aven en aggula pa nar det ligger pa tallriken. :d:d:d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vad bra! :laugh:

Det var gott! Ett tips pa efterratt;

delvis knapp

Kom pa att jag har atit lite for mycket av det har, ca 1/2 dl grek/turkyoghurt, 1 dl vispadgradde (det gar bra aven med bara gradde).
Tva rader morkchoklad, minst 70% blir aven gott med mer %- halt. Eller tva rutor om dem ar stora.

Smalt chokladen i en kopp i micron, blanda i resten, stall i kylskapet om det behovs tills den har stelnat.

Man kan halla i lite vaniljessence/ pulver, och lite sukrin om man vill.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag gjorde en god variant pa det jag gjorde igar.

Fars (veg.)
1 gul paprika
1 rodlok
2 vitloksklyftor
Svamp (sa mycket man vill ha i)
Gul curry
Paprikapulver
S&P

Creme Fraiche
Salsa

Fras finhackad lok och svamp, i min strimlad paprika, i med farsen (stek den vid sidan om, om man ater "kottfars") i med den pressade vitloken.
Sedan smaka av med massa curry och paprikapulver, jag tar nog en matsked av varje, salt & peppar.

Lagg roran i en ugnsaker form, bred pa CH sa att det blir c:a 1,5 - 1 cm tjockt lager.
In i ugnen 225 grader tills CH har fatt lite farg pa ovan sidan, ats med salsa vid sidan om. :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Dagens lunch bestod av en wrap (Moniques recept) med riktigt god fyllning:
philadelphiaost, bacon, babyspenat och avocado. MUMS!

I senaste Buffé har de tips på "sportlovsmackor" med goda fyllningar. Här är några kombinationer som borde funka i LCHF-wrap:

  • färskost smaksatt m pepparrot, stekt halloumi och ajvar relish
  • avocadokräm (mixad m cf, salt&peppar), stekt ägg och några skivor rökt kalkon
  • salviakryddad, fräst purjo, skivad mozzarella och parmaskinka
  • bönkräm* med rökt kalkon eller salami och ärtskott

*en LCHF-variant av deras recept på bönkräm: mixa en burk sojabönor med 1 vitlöksklyfta och 2 msk rapsolja alt CF. Smaksätt med finrivet citronskal, salt och peppar.

I samma Buffé-tidning finns även ett recept på tillbehör till lax: 200 g ph-ost och finrivet skal av två lime.

...och det finns ett recept på haricots verts med rökt sidfläsk:
Fräs fläsket i smör till dess det fått färg. Tillsätt vitlök och ingefära och fräs ytterligare några minuter på svag värme. Tillsätt bönorna, chiliflakes, flingsalt och 1 krm peppar och fräs några minuter. Servera genast. Ursprungsreceptet har 250 g bönor till 200 g sidfläsk, men som LCHF:are vänder man nog på proportionerna där.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har ätit FANTASTISKT god middag!!!

Varmrökt lax från BD-fisk, kan verkligen rekommenderas om ni kan få tag på den! Till det ugnsrostade rotselleristavar och CF, samt lite babyspenat. MUMS!!!

Maken brukar komplettera med någon kolhydratkälla i vanliga fall, men idag åt han också 100 % LCHF och var lika nöjd som jag!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Igår provade jag göra blomkåls"ris" och det var supergott :d

Rev blomkålen på grova sidan av rivjärnet, kokade upp vatten (bara ett par cm på botten av kastrullen) och la i blomkålen att koka ett par minuter.
Hällde av vattnet och lät kastrullen stå på eftervärmen på plattan en kort stund. Kryddade med salt och svartpepper.
Som lite lill-lördagslyx smulade jag även ner lite feta-ost i "riset"
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

smaken är faktiskt bara lite lätt blomkålsmak men ändå mer neutral än blomkålsmos.
Konsistensen blev väldigt ris-lik, fast det gäller nog inte koka för länge.
Yngsta sonen höll på ta från fel kastrull :D , frågade varför det var två olika riskastruller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp