LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Dagens lunch (på restaurang): köttfärsbiffar, 2 små paket bregott istället för sås och en blandad sallad med tzatziki. De hade pannkaka till efterrätt - så jag tog en klick av grädden till mitt te.

Dagens middag: sesamfröpanerad torsk med gräddstuvad spenat. MUMS!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Jag tänkte göra ostchips i kväll och skulle kolla upp näringsinnehållet i Västerbottenost. Snubblade då över det här receptet som lät väldigt gott :d

Sauterad sparris

Jag höftade in vikterna (jag vet inte hur mycket en saltgurka eller ett knippe sparris väger t.ex. :p) på MinMat.net och om man förutsätter att receptet är för fyra portioner blir det knappt 250 kcal per portion, 2,6 g kolhydrater, 22,5 g fett och 8,2 g protein.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

I lördags bakade jag "äggmuffins" enligt detta recept:

8 medelstora ägg
1 dl vispgrädde
1 tsk bakpulver
265 gram riven (präst)ost
ca 0,5 tsk svartpeppar
lite timjan och lite oregano

Jag gräddade (175 grader, 30 minuter) i en muffinsform av non stick-typ och det blev totalt 15 stycken, med tre olika fyllningar.

De första 6 blev baconmuffins: 1 pkt bacon klipptes i bitar, stektes och fördelades i formarna innan jag hällde på smeten.

Nästa omgång hällde jag först smet i formen och sedan en bit blå castello i varje.

Tredje omgången blev det salamiost på tub istället för blå castello.

Har sedan smakat bacon- och castellovarianten och båda var goda och mättande! Har nu frusit in dem för att kunna plocka fram 1-2 i taget som fika/frukost tillbehör till soppa etc. De går att tina i micron eller också tina i rumstemperatur och sedan bara värma lite i micron innan man äter.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har ni föresten hört ryktet om att Björn Ferry är LCHF:are?! Såg nyss en intervju med honom efter segern, på frågan om hur han ska fira OS-guldet svarar han: "Det får väl bli 10 cl champagne... och sedan grädde!" När han sedan i OS-studion blir erbjuden kanelbullar, som tydligen var hans favorit förr om åren, tackar han nej "Nu föredrar jag grädde." Så programledaren lovar att bjuda på grädde om Ferry skulle ta ett OS-guld till. :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Måste ta mig i kragen och baka såna muffins nån gång. Jättesmidigt ha i frysen och ta med när jag ska till stallet på diverse arrangemang.

Såg du att Ferry vägrade säga att han åt LCHF utan att han ville kalla det Jägarkost (LCHF var för "sekt"liknande)
Det är lite synd att just benämningen LCHF fått sån negativ klang.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

På tisdag i Maolus "Efter tio" på tv4 kommer det bakas oopsies :) ,tydligen hade många blivit intresserade efter förra veckans program om Iform-deltagarna.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Jag gjorde egen MAJONÄS igår för första gången - och det blev kanonbra! Använde stavmixer och kylskåpskalla ingredienser:

1 ägg knäcktes ner i bunken
1 tsk 12 %-ig ättika tillsattes + salt och peppar "efter behag"
2.5 dl olja hälldes ner

Startade stavmixern - och vips blev det tjock, gul härlig majonäs!!!

Delade upp i två burkar och tillsatte en finhackad vitlöksklyfta i den ena. Båda blev MKT goda!!!

Vad jag har förstått ska man antingen ha både ägget och oljan kylskåpskalla eller också båda rumstempererade. Har de olika temperatur skär det sig. Däremot behöver man bevisligen inte tillsätta oljan droppvis, som jag sett att det ofta står i recepten.

(Jag var t o m så vågad att jag gjorde mitt livs första majonäsförsök när middagsgästerna redan kommit. Det var inte riktigt planerat så... Hade tänkt göra den någon timme innan, men då insåg jag att jag glömt det där med lika temperatur... så jag fick ställa oljan kallt först. Men ibland är det värt att ta lite risker! )
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag rörde ihop en köttfärsröra på det jag hade.
Har precis flyttat så mina skåp är väldigt tomma, och kryddor/örter är inte dte första man tänker på då.

Men jag använde mig av:
Nötfärs
1 lök
1/2pkt bacon (skulle haft ett halt men detta var vad som var kvar sedan frukosten.)
1 morot (ja jag tillåter mig morot)
1/2 paprika
Champinjoner (färska)
1 frp creme fraise
lite grädde (den blev för tjock först)
I det had ejag lite salt och lite vitpeppar (de enda kryddorna jag hade)

Det blev helt okej, skulle dock vart lite tomatpure elle rnågot i den, men den får funka så här så länge :)

Tanken var att jag skulle ha lite pressad vitlök i, men jag had eingen vitlökspress och orkade inte stå och skära den :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har ätit JÄTTEGOD middag!!! Busenkelt var det också!

Kokade ihop en sås av grädde och CF (blandade helt enkelt till dess jag var nöjd med konsistensen.) Smaksatte med hummerfond och sedan fick några pangiusfiléer (kallas också hajmal) sjuda i såsen. När fisken nästan var klar tillsatte jag lite skaldjur.

Jag åt med gröna bönor till och med sked för att få i mig all den GODA såsen!

Använder Touch of taste-fond. Den innehåller ingen glutamat eller liknande.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Idag när jag kom hem från jobbet hade mamma bakat oopsies till mig! :love: (bor för tillfället hos mina föräldrar pga stambyte) Hon hade sett när de lagade det på TV, så himla gulligt när hon själv inte äter LCHF. Men de var i alla fall jättegoda, mamma är så bra på att baka så imorgon blir det god frukost. Recept finns tidigare i tråden.

Häromdagen gjorde jag en jättegod lasagne också! Gjorde en god köttfärssås på köttfärs (ca 500 g) som jag stekte i kokosfett, en burk krossade tomater med vitlök och örter, nästan en burk creme fraiche, ca en dl grädde, lite extra vitlök, lite salt och peppar. Smaka av så att det blir lagom ungefär.

Istället för lasagneplattor så skivade jag en aubergine, saltade skivorna och lät det dra ur en del vätska först, sen torkade jag av dem. Stekte skivorna på båda sidorna i kokosfett och la sedan samman allt till en lasagne. Jag la även ett lager bladspenat i mitten (tinade frusen bladspenat, ca 300 g). Strödde över ett lager riven ost och gratinerade i ugnen tills osten smält och fått färg. Blev jättegott och fick mycket gott betyg även från mina föräldrar som inte äter LCHF annars.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack för tipset! Kul att Tasteline börjat med LCHF-recept! Använde den sidan mycket innan jag började mitt LCHF-liv. En mycket fiffig funktion är ju att man själv kan ställa in hur många portioner man vill laga, så räknas mängderna i recepten om.

Just gröten kommer jag dock inte att testa... Har provat att baka LCHF-bröd på pofiber, men min mage har uppenbarligen vant sig av med fibrer...för jag fick VÅLDSAMT magknip! Men det finns ju andra intressanta recept - och förhoppningsvis kommer det fler också framöver!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag bakade något så fruktansvärt gott idag... För de som saknar godis och inte triggas av sötningsmedel så är det här toppen! :love:

Kokoschoklad (Bounty)
Från boken Bakglädje med LCHF

1 dl sukrin
50 g kokosfett
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk
200 g kokosflingor
100 g choklad med hög kakaohalt (>70 %)

Gör så här
1. Smält sukrin och kokosfett i en kastrull.
2. Tillsätt kokosmjölk, grädde, kokos och låt det sjuda.
3. Rör samman allt och låt sedan smeten stå 1 timme i kylen och vila.
4. Forma degen till 12-14 kvadratliknande bitar.
5. Sätt in bitarna i frysen och låt vila 1 timme.
6. Smält chokladen försiktigt i mikron.
7. Doppa kokosbitarna i chokladen.
8. Ställ in i frysen för att bitarna ska kallna. Förvara sedan i kylen.

Istället för kvadrater så gjorde jag som chokladbollar (fast vita, kaukasiska bollar :D) så det gjorde att det gick åt mer choklad till doppningen. Jag använde kokosfett med kokossmak, mums. Jag har inte smakat på den slutgiltiga produkten ännu men kokosblandningen var verkligen gudomligt god, precis som vanlig Bounty. Och för mig som inte ätit choklad med så låg kakaohalt på flera månader kändes det som rena mjölkchokladen att använda 70% choklad (Lindts) så detta blir farligt gott. :angel:

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Oj, det lät gott! Det måste jag testa. Var fick du tag på sukrin?

*KL*

Har suttit ute i mitt orangeri idag - njutit av solen och gräddat LCHF-våfflor!

Använde receptet till Moniques äggwraps - fast gräddade i våffeljärnet istället för att steka i stekpanna. Åt med vispgrädde och lite hallon. GOTT! :d

Igår gjorde jag coleslaw för första gången på länge - med slakad vitkål, majonäs, CF, dijonsenap, salt och peppar. Åt den till ugnsstekt lax. Jättegott! Men det blev mycket coleslaw över så jag tar gärna emot tips om vad man kan äta det till!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kan intyga att bountysarna var farligt goda! Erica var gullig och hade med sig dem som melodifestival-snacks igår... :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

knapp

någon som vet om sukrin är jämförbart med tex. hermesetas eller vad det heter? känns onödigt att beställa sukrin på internet för att baka en gång typ. jag har sånt där hermesetas lättströ hemma, borde man inte kunna ha det i stället? Det är ju också en form av sötningsmedel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp