LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nää, den kostar lika mycket. Men de har bara 175 gram i paketen mot 200 gram i de normala upptäckte jag sen. :p Bra försäljningsknep. JAG betalar gärna lite extra, men jag vill veta om det. I det här fallet snabbhandlade jag jobblunchen och tittade bara på vad ett paket kostade och inte på kilopriset och blev väldigt förvånad faktiskt att de kunde ta samma pris för det ekologiska som det vanliga. De gör samma sak när de lanserar Philadelhia med smaker.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Igår lagade jag "Flygande panna" som min yngsta kallar det.

En typ av Flygande Jacob i stekpannan, supergott

Stekte en lök och la sen i strimlad ugnsgrillad kyckling (hemmalagad) så den fick värma på sig.
Samtidigt blandade jag grädde, tomatpure och Chilikrydda i en bunke och vispade lite lätt.
I med gräddblandningen i pannan och så fick det koka en stund.

Iom att vi har lite olika smakpreferenser i familjen :D så serverades stekt bacon, nötter och skivad banan i skålar på bordet, annars blandar man ner det i pannan innan serveringen.
Jag åt vitkål/Sellerisallad till och resten av familjen åt ris.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Inspirerad av Catrine Schuck har jag brukat göra en jättegod sallad - och nu har jag LCHF:anpassat den:

Blandar en dressing på lika delar balsamicovinägrett och ekologisk rapsolja, tillsätter rejält med finhackad purjo samt salt och peppar i dressingen och låter den stå och dra.
"Själva salladen" gör jag på sojabönor, ringar av röd "spetspaprika", avocadoskivor och grovhackade paranötter. Håller över dressingen och låter allt stå och dra. Den blir bara godare efter en eller ett par dagar! (Fast då är det bäst att vänta med att tillsätta avocadon till dess den ska ätas.)

Den viktigaste ingrediensen är definitivt hallonbalsamicon - ersätter man den med annan vinäger blir det en helt annan sallad.

Innan jag blev LCHF-are hade jag skivad apelsin i och olika sorters nötter. Då hade jag ca 1/2 avocado/person men nu har jag en hel avocado/person istället.

Edit: jättegod att äta som den är eller som tillbehör till t ex kyckling.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag kom på att min supergoda tacogratäng är väldigt lchf.

På botten av en form smetar man 5 dl cf. Över det häller man tacokryddad köttfärs ( det finns numera en tacokryddmix som är ekologisk utan e nummer) och sedan riven ost över alltihop. Detta gratineras i ugnen.
Till serverar man en sallad med tomat isberg lite lök och majs och sedan serverar jag en skål med nachochips till för dem som tycker att det är nödvändigt, det är det inte.
Detta går fort att laga och är verkligen supergott, fett och kletigt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det lät gott, det ska jag göra... jag har så svårt för olika dieter men mycket här kan jag göra, min allergi är hopplös, men jag ska börja med två veckor pulver är det tänkt för att få bort en del ideér;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gjorde en kanongod coleslow liknande sallad igår.

Avokado, squash, vit rättika och lite halverade körsbärstomater blandades med creme fraich och sen kryddor, jag hade Forrest blend samt Rosted Garlic (Santa Marias kryddburkar med kvarn) och lite havssalt.

Åts till stekt sidfläsk och grillade sparrisar.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Imorse när jag skulle göra mina oopsiesar var det slut på färskost och jag hade en massa fil som behöver ätas upp. Därför provade jag att till ett ägg tillsätta drygt en matsked fil. Det blev nästan godare tycker jag!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En mycket god snabbrätt kom jag på häromdagen

Stekte älgskav och när den var nästan klar kryddade jag och gjorde som gropar i skaven och knäckte ett ägg i varje grop, sen gick allt steka klart på svag värme.
Till det getost och några minitomater
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tips!
Boken "Bakglädje med LCHF" för oss som gillar att baka!! Har suttit och kollat igenom den nu, den kom idag. Snålvattnet rinner kan jag lova.
Dock inte provat att baka något ännu men ändå, det ser och låter gott iaf :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hoppar på lite här igen.
Har köpt en massa halloumiost, mums, men kört fast. Kan bara inte hitta på nåt gott att ha till stekt, grillad, baconlindad halloumi.
En vanlig sallad känner jag inte för... Vill ha nåt mer.
Tips, någon?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Ogräspesto

Eget recept och väldigt gott om jag får säga det själv.

Plockade brännässletoppar som förvälls.
1 pkt fryst basilika 30 g typ
3 dl riven ost jag blandade parmesan präst och vb
nötter vad man har och pumpakärnor och solrosfrön 2-3 dl
vitlöksklyftor
1 dl god olivolja

Kör i mixern

Jag har nu haft den till squashpasta och smetad på torsk i ugnen och det är verkligen jättegott och måste vara fett nyttigt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har letat Stevia, men inte hittat det annat än i någon internetbutik...

MEN efter tips hittade jag Steviaplantor på Växtriket här i Luleå. Plantorna fanns bland kryddväxterna från Hällnäs - så om ni har en blomsteraffär/plantskola eller liknande som säljer deras kryddor kan de alltså ha Stevia också! :)

Sedan gäller det att prova sig fram till doseringen... läste att torkade blad av Stevia är ca 18-45 gånger sötare än socker! Och med tanke på att jag tycker det mesta smakar för sött numera kommer det inte att behövas några stora mängder!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Åh, det ska jag garanterat tipsa mamma om, mina växter bara dör men den kanske kan bo hos henne! :idea:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Vi grillar under en stor del av året - men så här års blir det förståss EXTRA ofta. Nu har vi dessutom precis investerat i en ny - ännu bättre - Webergrill som igår invigdes med grillat både till lunch och middag! Till middagen testade jag något nytt - och det var verkligen LCHF-grillning! Nämligen att grilla hel bit rimmat sidfläsk med indirekt grillmetod.

Ingen kryddning alls behövdes - rimningen är ju en kryddning i sig. Skar först ett rutnät i fläsksvålen innan den fick ligga med svålen neråt över glöden några minuter för fin färg. Sedan använde jag indirekt grillmetod med locket på och grillade till en innertemperatur på 85 grader. (Tog en knapp timme.) Skar sedan relativt tjocka skivor "på tvären" och serverade med ett blomkålsmos kryddat med en rejäl mängd Krutrökost i. MUMS! Sidfläsket var verkligen en höjdare att grilla - blev supersaftigt och jättegott!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Omelettpizza
"En snabb och läcker lunchomelett som också är god att äta kall" (ur ICA:s Buffé nr 6-7 2003)

4 port
8 ägg
1 dl vatten
1/2 tsk salt
smör
3 tomater
2 mozzarellaostar á 125 g
1 dl italiensk tomatsås från burk
1 krm svartpeppar
3/4 dl oliver
ruccolasallad

Vispa ihop ägg, vatten och salt. Grädda 2 stora eller 4 små omeletter i smör i en stekpanna. Vänd omeletterna och stek på andra sidan.
Lägg omeletterna på ett bakplåtspapper på en ugnsplåt och bre över tomatsåsen. Lägg på skivade tomater, krydda med peppar och täck med skivad ost.
Gratinera i övre delen av ugnen i 2-3 minuter. Strö över oliver och ruccolasallad.

Hade sparat en sida ur detta nr av Buffé för ett roligt recept på Coleslaw med vallmofrö. På samma sida fanns ovanstående recept - som jag upptäckte nu när jag läste med "lchf-ögon".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har lagat MKT god stuvad vitkål idag! (Den blev förståss extra god eftersom den gjordes på primörvitkål.)

1 litet vitkålshuvud strimlas fint (jag använde matberedare) och fräses mjuk i rejält med smör i en wokpanna eller liknande.
1 pkt philadelphiaost får smälta ner i kålen
1-2 dl grädde tillsättes (beroende på mängden vitkål)
Låt koka ihop några minuter
Krydda med salt, peppar och riven muskot

Resultatet blev en riktigt krämig och god stuvning! Jag åt den till stekt fläsk, men eftersom det blev stuvning kvar kommer jag framöver att testa den även till ugnsstekt lax och till grillad kyckling. Är ganska säker på att den kommer att smaka jättebra också till detta!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

För tredje gången:angel:,har jag nu kört igång på LCHF.

Första gången gick jag ner 7 kilo på tre veckor. Jag var jättelycklig och tänkte:Aaa vad enkelt, och började äta kolhydrater igen. 7 kilo var snabbt tillbaka igen och jag började om.... Gick inte ner mer än något kilo innan jag tröttnade och började äta "vanligt" igen.

Nu har jag återigen kört igång på allvar och vill gå vägen ut. Jag vill gå ner mina 7 kilo och hålla mig till LCHF som livstil,inte bara för att gå ner i vikt.

Jag har hållt på i 3 veckor och minskat 2 kilo. Mycket mindre än sist,trots att jag vart betydligt hårdare med kolhydraterna nu. Jag har försökt hålla mig till max 20 g kolhydrater per dag,men problem har uppstått. Jag hittar inte mat jag "får" äta längre.

Kött,fisk och skaldjur,ägg naturligtvis,men mer. Man hör ju allt om feta såser,majonäs,grädde,creamfraiche mm. Men allt innehåller ju kolhydrater? 20 g är man ganska snart uppe i,hur man än vänder på det.

Jag räknade ut att bara genom att dricka 3 koppar kaffe per dag med 1 dl grädde i varje kopp,så är man redan uppe i 9.(3 g per dl grädde)

Lägger man där till en smörgås (specialbeställd från nätet med 2,7 g kolhydrater per skiva) till frukost med eventuellt ett skivat kokt ägg med majonäs på,så kan man närmare räkna med 5 g kolhydrrater till (1,2 g för ägget,1 g för majonäs+ smör/bregott,samt 2,7 för brödet.

Frukost och kaffe är nu uppe i 14 g kolhydrater:o och då är varken lunch,middag eller eventuellt mellanmål medräknat.

Vad sjutton ska man äta mer än bara rent kött för att hålla sig under 20 g/dag. Man ska ju äta fett,men allt fett utom rent smör(som ändå innehåller 0,5 g) innehåller ju kolhydrater också. Även "tillåtna" grönsaker blir det inte mycket av 100 g,då iallafall inte jag blir mätt på ett par broccolibitar eller gurkskivor för att fylla ut tallriken. Gör man tex grytor,såser,soppor,så innehåller det ju ofta lök,paprika,championer,grädde,creamfraiche eller annat som också fyller upp kolhydraterna en bit till.

Hjälp,jag får inte ihop det och är hungrig;) vad äter ni som går på max 20 g kolhydrater per dygn?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Jag har precis börjat, kört lite halvdant innan men nu ska jag köra strikt (bortsett från ett glas apelsinjuice till frulle just nu bara för jag är sjuk..)

Första frukosten blev en variant på äggröra som faktiskt blev riktigt god trots att jag körde allt på en höft.


3 ägg
4 skivor rökt skinka, skuren i småbitar
1 liten gul lök, hackad
½ boursin ost, smulad
1dl riven ost
1 dl vatten

Jag knäckte i äggen direkt i panna (m smör så klart) och vevade runt lite, slog på vatten och sen i med allt och rörde runt till det fått fin färg och osten smält.
Salta och peppra efter smak.

Blev jätte gott, Dock kan jag erkänna att portionen blev väl stor, 2 ägg hade räckt gott o väl!
Fördelen är att jag nog utan problem lär stå mig till i eftermiddag :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp