LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Sukrin är ett naturligt sötningsmedel som bl a finns i vissa frukter och svamp. Det har ingen påverkan på blodsockerhalten.

Hermesetas, Canderel etc är syntetiska sötningsmedel vilka många anser att man ska undvika helt p g a det "kemiska innehållet". Tror att de består av aspartam utspätt med maltodextrin och det senare omvandlas till glykos i kroppen.

Själv är jag inte fanatisk - min största last är cola light. Men jag har dragit ner kraftigt. Numera blir det möjligen cola light på helgen. Använde tidigare Hermesetas till allt möjligt - nu bara någon gång i nödfall. Oftast tycker jag inte det behövs någon extra sötning längre.

När jag nyligen läste om Sukrin blev jag dock mkt intresserad - det vore ju suveränt att de få gånger jag vill söta lite (kanske främst för att maken uppskattar sötare smak) så skulle jag kunna göra det på ett sundare sätt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Gjorde en JÄTTEGOD blomkålsgratäng idag! Snabblagad dessutom!

Skivade ett blomkålshuvud i tunna skivor. Skivade även 1/2 liten purjolök. Kokade detta med grädde, buljongtärning, vitlöksklyfta, salt och peppar under lock i en panna på spisen. När blomkålen börjat koka sönder tog jag bort locket och lät lite av vätskan koka bort. Rörde ner ett par skedar CF för att få lite tjockare konsistens. Hällde över gratängen i en ugnsform, skivade rejält med parmesan över och gratinerade sedan i ugnen (med grill) ca 5 minuter till dess ytan fått fin färg.

JÄTTEGOTT! Maken - som inte äter LCHF - hade svårt att hålla sig till sin "riktiga" potatisgratäng när han fått provsmaka. Och han brukar dessutom ha lite svårt för blomkål...

Nästa gång ska jag röra ner lite parmesan i gratängen också - inte bara ha den ovanpå.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Aha, tack tack för svaret.
Det innebär ju att jag borde kunna använda det hermesetas jag har hemma, om jag vill provbaka muffinsens. jag är inte så jättebrydd, har använt det någon gång tidigare och verkar ju inte reagera så hemskt på sånt iallafall. dricker också cola, fast zero.
ska nog beställa sukrin senare, men tänkte vänta tills jag har mer att köpa än bara sukrin. kändes som en onödig beställning :angel:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag och min sambo ska börja med LCHF! Jag blev jätteglad när han sa att han ville haka på, det underlättar ju såklart :D

För min del handlar det om att må bättre (sockret gör mig tokig, ordagrant alltså. :angel:) samt att gå ner i vikt. Sambon har gått upp några kilo när han träffade mig :o

Jag har hittat mycket tips och recept osv, MEN jag behöver tips på matlådor!
Gärna som kan ätas kallt eftersom varken jag eller sambon alltid har tillgång till micro!

Tacksam för alla tips!

Jag är rädd att jag ska bli jättetrött och jobbig pga omställningen, men jag får försöka uthärda.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Välkomna till LCHF-världen! :)

Googla på Monique och LCHF - hon har recept på jättebra äggwraps, suveräna att fylla med allt möjligt gott och äta kalla. Hon har massor av förslag på fyllningar också!:d

Sedan tycker jag man hittar massor av bra recept på kolhydrater.ifokus.se också! Där ligger de sorterade på olika kategorier.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är ny här! Ska ögna igenom sen och se om det kan vara för nåt för mig :) Kan du skriva ner receptet på våfflorna här tror du?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Receptet finns alldeles i början av tråden - det är Moniques äggwraps som jag helt enkelt gräddade i våffeljärnet istället för i stekpanna!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Äter just nu en äggwarps med kyckling o lite grejer i, men undrar om det går att äggwrapsen lite fastare? Den blev som en sladdrig pannkaka :o Men det är gott iaf!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Åååååh! Nu har jag också gjort LCHF-bounty. SÅ GOTT!!!

Använde 81 %-ig choklad utanpå och det blev riktigt gott mot den söta coccos-smaken. Har gjort dem för att ge bort i present, men måste nog behålla ett par själv också...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Åååååh! Nu har jag också gjort LCHF-bounty. SÅ GOTT!!!

Använde 81 %-ig choklad utanpå och det blev riktigt gott mot den söta coccos-smaken. Har gjort dem för att ge bort i present, men måste nog behålla ett par själv också...

Ja men eller hur! Nu har har beställt boken som receptet kommer ifrån också så jag kanske kan bjuda på fler smaskigheter i framtiden. :D Dessa är ju så kolhydratsnåla att det inte gör något om man äter en nån gång ibland (med mina ingredienser max 1 kolhydrat per bit).

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Inte så lchf kanske men kan inte du vara snäll och lägga ut receptet på den där kladdkakan du gjort..magnifika kakan eller nåt? Det skulle vara väldigt snällt, jag bakade den ofta för massor med år sen men nu hittar jag inte receptet.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Inte så lchf kanske men kan inte du vara snäll och lägga ut receptet på den där kladdkakan du gjort..magnifika kakan eller nåt? Det skulle vara väldigt snällt, jag bakade den ofta för massor med år sen men nu hittar jag inte receptet.

Haha, men gud så roligt att du skriver just det! Receptet på "Ericas magnifika kladdkaka" :D hade jag på en supergammal hemsida för hundra år sedan. Här är länken till receptsidan, lägger inte in receptet här för det passar inte in i tråden. ;) Sedan måste jag väl erkänna att den inte alls är min egen utan den alldeles vanliga kakan fanns kanske lite andra proportioner som gör den mindre söt. Prova även med hackad mörk choklad i (gärna minst 70%), jättegott!

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Matskribenten Mia Gahne skriver så oerhört inspirerande om mat - bl a i Norrbottens Kuriren. Och hennes recept brukar dessutom vara MKT goda! I går hade hon recept på varm dip. Vi testade en som avnjöts till andra delen av Millennium-serien - JÄTTEGOTT! Hon kallar den "En riktigt härlig och syndig dipp" - men som LCHF:are ser jag inget syndigt med den alls! :)

200 g philadelpiaost rörs mjuk
1-2 vitlöksklyftor finhackas, blandas med lite salt och mosas med knivbladet till en kräm
1/2 dl vispgrädde, 1/2 dl majonäs, 1 tsk Worcestershiresås och 1/4-1/2 tsk Tabasco samt peppar hälls i matberedare eller mixer, tillsammans med vitlöken.
Mixa till dess det blir slätt, tillsätt 150 g ädelost och mixa hastigt lite till.
Rör ner 2 msk finskuren gräslök och blanda i ph-osten.

Häll röran i en liten, ugnsfast form och "grädda" i 150 grader till dess dippen smält och börjat bubbla.

Servera varm med selleristjälkar att dippa.

(Hon anger mängden som 6-8 portioner. Men med LCHF-proportioner mellan selleri och dipp så skulle jag snarare säga 2-4 portioner. I alla fall om det som i vårt fall var måånga timmar sedan vi ätit middag.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nu står detta bröd i ugnen, återkommer om en timme hur det blev :).

Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Gör så här
Mixa alla nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

det var verklingen jättegott bröd det här och väldigt mättande, men jag fick ha det 1½ timme i ugnen. Det blev 22 skivor vilket ger 1,2 gr kolhydrater per skiva.

Åte precis kantskivorna med creamcheese, rökt bog och rödlök, har gjort i ordningen en röra att ta med till jobbet imorgon på Kesa, strimlad rökt bog och hackad rödlök.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

I fredags gjorde jag parmesan-chips, fy bubblan vad gott :d

Nästa gång ska jag prova blanda ut parmesanen med lite billigare ost och se om det fungerar. Samt göra dom ngt mindre så det blir fler
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har ni sett att det finns ekologisk Philadelphiaost nu? Den innehåller endast mjölk, grädde, salt och bakteriekultur så man slipper E 407 (karragenan) som finns i den vanliga Philadelphian. Jättegod! Dessutom har den något högre fetthalt och lägre kolhydrahalt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Men, det lät ju helt superju! Skiljer det mycket i pris? Måste spana in om min affär här hemma har den! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp