LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hjälp,jag får inte ihop det och är hungrig;) vad äter ni som går på max 20 g kolhydrater per dygn?

Äggmjölk :D

Sparar grymt mkt kolhydrater om man har det i te/kaffe, och jag som tar rejält i en stor balja te blir mätt på det som frukost, eller snabbmat när jag jobbar/har bråttom.

Bröd skulle jag aldrig slösa kolhydrater på :o - jag äter bara pålägget :d

Annars äter jag ost, ägg, kött, bacon, kyckling, fisk, quorn, vissa korvar som proteinkälla. Och avocado, broccoli, blomkål, vitkål, "salladsgrönsaker", spenat (massor!) som vitamintillskott.

Orkar inte så ofta göra sås utan smälter bara en klick smör på det som är varmt.

Paranötter är bra mellanmål!

Som smaksättare har jag tex soltorkade tomater, pesto (hemmagjord eller de märken som har <3 g kolh/100g), fetaost, 100%ig kakao, extra virgin kokosfett.

Jag ligger alltid under 20 g utom när jag äter för mkt grädde och mööörk choklad :angel:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Imponerande att du klarar hålla dig under 20,jag tycker det är jättesvårt,trots att jag anstränger mig:)

Jag har faktiskt inte vågat göra äggmjölk,men ska testa idag och se om jag kan byta ut detta mot min frukost.
Jag har svårast med frukosten då jag numera inte är överdrivet förtjust i ägg längre:angel: och heller inte är överförtjust i fil (som för övrigt också har en del kolhydrater).

Vad jag har förstått har du gått på LCHF ett rätt bra tag och har kunskapen!? varför tror du jag har så svårt att gå ner i vikt nu,jämförelsevis med förra gången? Som tillägg har jag nu vart strängare med maten,samt ökat på motionen lite med längre promenadsträckor.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tjohej nu hoppar jag in här!! Jag har varit väldigt otrogen ett tag och ätit allt skräp som tänkas kan. Fick mig en tankeställare i helgen då jag åt konstant i tre dygn. Det var otäckt att vara så sugen. Varför är rätt att räkna ut. Blandat pms och en normal kost som får mig som är kolhydratkänslig att bli hysterisk efter godis kakor och frukt. I helgen har jag ätit 20 Muffins 1kg Marianne 500g Dumle och ca 100 plommon. Ett par ballerinapaket och ett tråg nektariner. Igår åt jag en kycklingfile och kaffe med äggmjöl och lax med hollandaise. Idag kaffe med äggmjölk och nu 1 squash och 2 korvar med 97 procent kött. Jag undrar hur mycket squash innehåller?
Kan man äggmjölk i termos så den håller sig kall eller ska jag ha en kylväska om jag måste ha den i tio timmar utan kyl? Hur skulle ni göra? Magsjuka vill jag inte ha och jag är rätt känslig. Jag ska på konferans på en herrgård med fullservice och då blir det ju mackor och fika och säkert nån potatisgratäng...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Detta är en ren recept- och tipstråd för LCHF(Low Carb High Fat)-anhängare.
Förhoppningsvis blir det en bra och lättnavigerad samling tips här!

Du som skrivit "matnyttiga" recept i den nu låsta tråden på seniorsidan, kör dem gärna i repris för den kommer ju att försvinna.

Jag börjar med mitt för tillfället vanligaste äggmjölksrecept:

Mixa 6-10 ägg både gulor och vitor.

Smält 50-100g normalsaltat smör och 50-100 g osaltat smör eller kokosfett i 1-2 dl vatten, när det sjuder; häll i äggskålen och fortsätt mixa någon minut. Gillar du kokossmak, ta ett par msk av den bountyluktande "extra virgin" kokosoljan på glasburk.

Klart och lagom att ha i te :d

Kan spädas med mer vatten och kryddas med ekologisk kakao.

menar du att man skall lägga i fettet i vattnet när det börjat sjuda? eller hur gör du rent praktiskt?

goamarie - som fattar trögt nu :o
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja men eller hur! Nu har har beställt boken som receptet kommer ifrån också så jag kanske kan bjuda på fler smaskigheter i framtiden. :D Dessa är ju så kolhydratsnåla att det inte gör något om man äter en nån gång ibland (med mina ingredienser max 1 kolhydrat per bit).

/Erica

har du några snaskigheter att bjuda på? :)

recept från boken menar jag ju :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

jag har stora problem! jag har sett ett inlägg någonstans om champinjoncréme från Borgens. men hittar nte det inlägget längr!! kan det vara så att jag såg det på http://www.lchf-forum.se/index.php , eller http://www.lchfrecept.com/Default.aspx ??

menj ag är ganska säker på att jag läste om det här på buke.... men jag är inte människa att hitta det!!!

men annars kan man väl ha det som smaksättnig på omelett? smeta på lax innan den åker in i ugnen? kan man smeta på en kotlett tror ni?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lchf fungerar ju olika på alla som alla andra dieter. jag har sett kilona rinna av en person och den andra stod helt still med strikt kost. Jag kan inte äta mer kalorier bara för att det är lchf utan vitsen är ju att att jag blir mätt med mindre kalorier på den dieten och därför kan hålla den och må bra. På 1500 ungefär. Om jag äter blandad kost med 1500 så är jag sugen och hungrig hela tiden och trillar därmed dit och förstör hela skiten titt som tätt.
Skulle jag dricka tre koppar kaffe med 1 dl grädde i äta en macka och lunch och middag samt ev ett mellanmål skulle jag bli en fotboll på två dagar.:D
Jag dricker kaffe med äggmjölk två gånger som frukost och middag och sen äter jag lite mat en eller två gånger per dag. Med betoning på lite. Men jag är pigg och mätt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kycklingsoppa från arla

Ingredienser
4 port
2 kycklingfiléer, ca 250 g
1 äpple
1 gul lök
Arla smör
1 msk curry
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater, á 400 g
1 dl vatten
2 ½ dl Kelda matlagningsgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm socker
½ tsk salt
½ dl hackad persilja

Gör så här
Strimla kycklingen. Kärna ur och strimla äpplet. Skala och hacka löken. Fräs allt i smör och curry i en gryta. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt soppan koka några minuter. Smaksätt med socker och salt. Strö över persilja.

för att göra den här LCHF-vänligare borde man väl dubbla antalet gram kyckling och ändra grädden till den fetaste. på så sätt borde man minska effekten av äpplet och löken som har lite kolhydrater i sig... och se till att man inte har knorrs buljongtärning utan hellre touch of taste fond som inte innehåller konstigheter.
vad tycker ni? :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag skulle ta bort äpple och socker. Och ha fet grädde och inte den buljongen.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Sockret missade jag att den var med. Jag har typ aldrig socker i min mat när jag lagar den. nån enstaka gång har jag haft det när jag gjort tomatsås till pizza.
Angående buljongen så stod jag och läste på knorrs förpackningar. Är ju bara E medel i! Men touch of taste fond är det inga. Tack till den som uppmärksammade mig på det! :love:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

hittat en otroooligt god potatissallad på squash!

"zuccinisallad"
280 g zuccini som man skär upp i små kuber

20 g smör som man steker zuccinin i
150 g creme fraiche
1 msk majonnäs
1 tsk dijonsenap
25 g purjolök blandas i en skål.

När den stekta zuccinin svalnat blandar ni i den. Smaka av med salt och peppar.



Fast jag skippade salkt och peppar och det blev mums i a f :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har upptäckt att väldigt många av de traditionella recepten på husmanskost funkar bra för lchf eller är mkt lätta att justera så att de gör det. Tegelstenen "Stora kokboken" har alltså fått en renässans.

Nu senast lagade jag kräftströmming. Hade dock grädde som vätska, så att den blev som farmors variant. Och mycket mer lchf!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag kan ju tala om hur jag gör min äggmjölk:

smälter 100 g osaltat smör i en panna
kokar upp 3dl vatten i vattenkokaren
vispar upp 1 helt ägg och 5 äggulor i en bunke
fortsätter vispa medan jag först tillsätter det kokande vattnet och sedan det smälta smöret.

Har provat att ersätta endel av smöret med coccosfett - men min mage har lite svårt för det...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Snabbaste och enklaste frukosten: Äggröra med riven mozarella, tar 2 minuter att göra, kanon gott och man står sig nästan hela dagen :-o
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har idag för första gången testat att registrera mitt matintag på minmat.net. Det var intressant! Bara 1,5 g kolhydrater faktiskt!

Dagens meny:
frukost: 70 g bacon samt äggröra på 2 ägg och 25 g smör
lunch: te med äggmjölk samt några fläsksvålar med smör(för att få tugga också)
em fika: några skivor skinka med en klick smör inrullad
middag: fylld lövbiff (fylld med blåmögelost), en smörklick och en rejäl näve färsk spenat.

Har p g a medicinering dragit på mig 8-9 kg i vikt och tänkte testa att "nästan fakira" för att se om jag blir av med dem igen. (Har bytt ut medicinen.) I normala fall äter jag mer ovanjordsgrönsaker än så här och dessutom en hel del CF, grädde och ost.

Tycker dock inte jag stod mig tillräckligt länge på lunchen så i morgon ska jag lägga till två kokta ägg får vi se. (Tänkte köra samma frukost och lunch varje dag och bara variera middagarna. Väldigt olikt mig så jag får väl se hur länge jag tycker det är OK med så lite variation... Det blir ju enkelt att registrera på minmat i alla fall! )
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag kan ju tala om hur jag gör min äggmjölk:

smälter 100 g osaltat smör i en panna
kokar upp 3dl vatten i vattenkokaren
vispar upp 1 helt ägg och 5 äggulor i en bunke
fortsätter vispa medan jag först tillsätter det kokande vattnet och sedan det smälta smöret.

Har provat att ersätta endel av smöret med coccosfett - men min mage har lite svårt för det...
En fråga.
Varför tar du inte 6 hela ägg? Jag vet ju att gulan har mera näring än vitan men finns det någon speciell anledning att du inte tar med 5 äggvitor? Slänger du dem el har dem i något annat som t ex?
:)

Och så kl :p
Jag känner i halsen jag börjar bli förkyld... Något extra jag ska tänka på nu när jag inte kan dricka apelsinjuice? (Eller kan och kan hehe, men blir för mkt kollisar juh)
En apelsin om dagen nu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp