LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det finns nog lika många recept på äggmjölk som det finns äggmjölks-drickare! Men när jag skulle börja testa äggmjölk läste jag om det i en låååång tråd på kolhydrater.ifokus.se. Där såg jag att många rekommenderade att man hoppade över de flesta (eller alla) äggvitorna för att smaken och konsistensen på äggmjölken skulle bli "optimal". Därför gör jag så.

Äggvitorna använder jag till att göra äggwraps. (Fryser in vitorna ifall jag inte ska göra några wraps just då.) Wrapsen är suveräna att fylla med matigt (fett) innehåll och ha som matsäck om man ska vara på resande fot, eller som lunch på jobbet. De funkar också jättebra som plättar till en klick grädde och några bär, som "blinier" att servera löjrom och gräddfil på... ja, man kan t o m hälla smeten i våffeljärnet och grädda våfflor av den. Receptet på dessa wraps hittar du i början av den här tråden.

(I originalreceptet är det några msk grädde, men nu funderar jag på att testa göra en omgång med smält smör istället. Försöker ligga under 5 g kolhydrater/dag just nu och dessutom undvika mjölkprodukter. Och jag gissar att gräddens "funktion" i receptet är att tillföra fett. )

Har du tillgång till svarta vinbär så skulle jag äta några skedar av dem istället för apelsinjuicen. Svarta vinbär innehåller MKT mer c-vitamin än apelsiner! Eller också äta lite paprika, där har du också mer c-vitamin/gram än i apelsinerna. Och garanterat mer c-vitamin/enhet kolhydrater! (Dessutom ska man undvika att "dricka kolhydrater" - det blir lätt stor mängd när man dricker!)
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Knapplån.
Det här med lchf, vad är det som gör det så effektivt? Har en bekant som börjat med det för en vecka sen och gått ner cirka 4 kg. Jag som går på kalorier (hade lite svårt att hitta rätt i början) har gått ner 6-7 kg sen i juni. Stor skillnad från henne alltså.

Det är väl nåt med fettet? Men hur kommer det sig att dom som går på lchf går ner fortare (och får i sig mer kalorier, antagligen) än vi som räknar kalorier?
Har en till bekant som gått ner med lchf, han rasade ganska mkt och fort.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Knapplån.
Det här med lchf, vad är det som gör det så effektivt? Har en bekant som börjat med det för en vecka sen och gått ner cirka 4 kg. Jag som går på kalorier (hade lite svårt att hitta rätt i början) har gått ner 6-7 kg sen i juni. Stor skillnad från henne alltså.

Det är väl nåt med fettet? Men hur kommer det sig att dom som går på lchf går ner fortare (och får i sig mer kalorier, antagligen) än vi som räknar kalorier?
Har en till bekant som gått ner med lchf, han rasade ganska mkt och fort.

Det finns säkert många som kan förklara detta bättre än jag... men jag gör ändå ett försök.

Dels mättar fett MKT bra (medan kolhydrater istället ökar aptiten). Så genom att minimera kolhydraterna och ersätta den energin med fett kan man äta sig mätt utan att mängden kalorier blir särskilt hög. Om man använder t ex minmat.se och registerar in vad man äter en dag så blir många förvånade över att mängden kalorier inte blir högre. TROTS smör, grädde o s v.

Dessutom "tar man hjälp" av kroppens hormonsystem. Insulinutsöndring i kroppen ger fettinlagring. Genom LCHF håller man blodsockret på en MKT konstant nivå, vilket gör att insulin inte behöver utsöndras.

Men det finns ingen garanti att man går ner snabbt med LCHF. För vissa rasar kilona, för andra går det låångsamt. Det kan också vara väldigt olika hur strikt LCHF som krävs för viktnedgång - om det räcker med att ligga på 10 gram kolhydrater/ dag eller om det måste vara 0 gram. Det är alltså mycket individuellt. Men de flesta upplever många andra hälsovinster!

Kan rekommendera kostdoktorn.se (av läkaren Andreas Eenfeldt). Där finns mycket lättläst information om LCHF!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

I kväll ska jag på LCHF-föreläsning med Skaldeman! :bump: Har aldrig lyssnat på något av de stora LCHF-förespråkarna "live" tidigare, så det ser jag verkligen fram emot.

Men arrangören har gjort ett liiitet feltänk... i pausen bjuds på kaffe och te med FRUKT! :eek: Jag gissar att de kommer att ha mycket frukt kvar efter den fikapausen!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det som gör LCHF effektivt för vissa är att man kan uppleva en större mättnadskänsla om man byter ut kolhydrater mot fett i kosten. Detta kan resultera i att man omedvetet äter färre kalorier än innan, men det är ingen garanti.

Det som gör att vissa tappar väldigt mycket vikt i början, oftast under första veckan, är att kolhydrater binder vätska.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack för svaret :)
Synd att inte lchf verkar passa mig, annars verkar det kanon! Ni är sjukt duktiga som håller igång.

Tack Minett också för svaret!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Glöm dock inte att fettinlagring sker oavsett insulin eller inte.

Men jag ska låta er ha denna tråd ifred igen, inte meningen att jag ska hålla till här.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag kör "Fakir" nu eller "nollar" som det ibland också kallas. D v s inga kolhydrater alls (utom de få som finns i ägg och smör). Det blir väldigt enkel matlagning kan man säga - mkt få ingredienser!

I veckan har jag ätit varmrökt lax, kyckling, stekt sidfläsk, köttfärsbiff m m och tillbehören har varit majonnäs eller kryddsmör. I kväll blir det baconlindad entrecote med kryddsmör! (Tyvärr var vitlöken slut, så jag kan inte göra vitlökssmör... det får nog bli rosépepparsmör istället.)

Det har varit förvånansvärt enkelt att anpassa sig till en så begränsad kosthållning. Och det blir intressant att se hur min hälsa påverkas. Har ju redan upplevt smärtlindring av LCHF-kosten -blir smärtlindringen kanske ännu effektivare om jag äter så här strikt?! (Förhoppningsvis går jag också ner de 8 kg som jag drog på mig vid test av medicin som jag nu slutat med igen.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

hittade jag på kolhydrater iFokus:
jag gör ju mitt kokosbröd på ägg o kokosflingor som jag kör i min bullit((för o få det mindre fibrigt))

o de blir ett jättefint bröd som jag har till frukost varje dag

det är bara att köra ett ägg o en dl kokosflingor i bullitten o sen ner me de i en plastbunke o in i micron 2 minuter

super gott o lägga pålägget på

med bullet menar han : http://www.buythebullet.com/
(jag hittade en sån när jag städade här :angel: :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Snabbaste och enklaste frukosten: Äggröra med riven mozarella, tar 2 minuter att göra, kanon gott och man står sig nästan hela dagen :-o

Lät supergott med mozzarella i!! Det måste jag testa.
Hur gör du din?
Jag tycker nämligen inte att jag står mig så länge på mina frukostar som "alla" andra verkar göra, men jag kanske tar för lite ägg/fett eller nått sånt..
2 minuter, gör du i micro då?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kan ju berätta om min frukost. 4 skivor lättstekt bacon och en äggröra på två ägg (helst eco-ägg för då blir den så GUL!) och ca 25 g smör + salt och peppar. Rör hela tiden i äggröran medan den stelnar, så den blir riktigt krämig.

På vardagarna äter jag frukost kl 07 och sedan lunch kl 12 - men jag står mig utan problem fram till 13-tiden ifall jag måste. Förr när jag åt 0,5 %-ig naturell yoghurt med massor av musli (utan tillsatt socker) och åt frukost en timme senare behövde jag ändå ett mellanmål innan lunchen (som även då åts kl 12).

När jag slutat "fakira" ska jag definitivt testa att ha ost i äggröran - det låter jättegott!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack tack, ska prova den "mängden" och se hur länge jag står mig!! :)
När jag jobbar så äter vi lunch vid 11, och jag stiger ju upp i kring 05.15 så man vill ju verkligen stå sig där emellan eftersom jag i princip inte kan äta nått på jobbet där emellan!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

idag hittade jag till en hemsida som gratis talar om hur mkt kollisar, fett och protein jag får i mig.
och jag fick reda på att min Ratio är 2,72.... den är lite hög va? när jag googlade såg jag att det skall ligga över 1,2 när man har 50kg eller mera att bli av med... jag har ungefär 30kg jag vill bli av med. men då är 2,72 way to high?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Var på föreläsning med Skaldeman nyligen och jag tyckte han sa att en ratio på 2 var bra... men jag har aldrig satt mig in i vad hans ratio innebär, så jag kanske missförstod...

Har läst att vussa har te eller kaffe med äggmjölk som frukost eller lunch. Jag har testat det ett par gånger, men för mig funkar det inte... Jag står mig bara ett par timmar på det, sedan måste jag äta något igen. Rent teoretiskt skulle jag säkert stå mig längre om jag drack dubbelt så mycket - men då mår jag tyvärr illa. Dessutom verkar jag ha ett tuggbehov som behöver tillfredsställas också (är jag en valp?!) För om jag dricker äggmjölk till lunch så känner jag mig inte ens riktigt nöjd direkt efter lunchen... men om jag bara kompletterar med något litet att tugga på så känns det mycket bättre.

Enda gången jag tycker äggmjölk funkar som frukost är när jag ska morgonfodra i stallet. Då dricker jag en kopp te med äggmjölk i bilen på väg dit, fordrar och fixar för att sedan äta mer rejäl frukost efter ca 2 timmar.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tyckte inte jag hade något lämpligt att äta till lunch i morgon... men när jag grävde lite djupare i skafferiet så visade det sig finnas ingredienser till lite "krismat":

2 kokta ägg
2 burkar makrill (Abbas skulle nog gråta om de sett mig skölja bort den "fylliga tomatsåsen" - men jag tål inte tomater. Dessutom tror jag den innehåller lite socker så det är nog lämpligt för alla LCHF:are att avstå den.)

Mosade ovanstående och tillsatte sedan majonnäs så att det blev en lagom röra vilken kommer att avnjutas till en rejäl näve färsk spenat och några ringar röd paprika (hemodlad!!!).

Det var första gången jag testade detta - men provsmakning visade att röran var riktigt god. Har man bara ett par burkar makrill på lut i skafferiet kan man alltså lätt fixa en lunch! (Ägg och majonnäs har väl en LCHF:are alltid på lager?!)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

ja det lät gott :)

makrill i tomatsås är inte sååå farligt. den 4-kantiga burken (~4%kh) har mkt mindre socker än den runda(~6%kh).

men allt man blandar med kokta ägg och mayo blir supergott!!! :)

tonfisk i burk har 0g kh också. det är gott att blanda med lites aker också :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lät supergott med mozzarella i!! Det måste jag testa.
Hur gör du din?
Jag tycker nämligen inte att jag står mig så länge på mina frukostar som "alla" andra verkar göra, men jag kanske tar för lite ägg/fett eller nått sånt..
2 minuter, gör du i micro då?

Jag är ett stort Lidl fan så jag köper deras färdig rivna mozzarella i påse, farligt god!
Jag äter äggröran runt 4-5 på morgonen när jag jobbar och då står jag mig till min lunch vid 12, men jag är också van vid att äta få ggr/dygn vilket säkert bidrar till att jag inte är hungrig fören då.

Nej jag gör min i stekpannan, min häll är dock jäkligt effektiv... ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

När mina föräldrar hälsade på i helgen bjöd vi bl a på denna underbart goda soppa! (Eftersom mamma är vegetarian serverades den bräckta skinkan på sidan om.)

Parmesansoppa med broccolibuketter

1 finriven liten gul lök
50 g skinka
100 g parmesan
150 g färsk broccoli i små buketter
50 g vitlöksfärskost
1 msk grönsaksfond alt 2 buljongtärningar (utan glutamat)
4 dl grädde + ca 3 dl vatten
lite salt
vitpeppar

Klipp skinkan i strimlor och låt den fräsa i smör. Ställ åt sidan.
Riv löken och stek upp den i smör i en tjockbottnad kastrull.
Slå på grädden och koka upp tillsammans med grönsaksfonden.
Lägg i broccolibuketterna.
Koka försiktigt i ca 3 minuter.
Finriv under tiden parmesanosten.
Lägg ner den tillsammans med vitlöksosten och låt det småputtra tills osten smält.
Späd med hett vatten till önskad konsistens & smaka av med kryddorna.

Receptet är hämtat ur Anna J D Jacobssons kokbok "Vägen från 137 kg"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp