LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

De regler/förbud jag hittat gäller bara mat i flytande form. Man har dock rätt att ta med "dietic food" - även i flytande form - men för att det inte ska bli någon diskussion om det har jag valt att ta grädden i små flaskor som om det varit hudcreme eller vad som helst.

När det gäller annan mat har jag inte sett några begränsande regler och har aldrig heller haft några problem trots att jag reser utomlands minst 2 ggr/år och har alltid haft ätbara saker med mig. Dock finns det regler i många länder avs införsel av matvaror - så man bör kolla vad som gäller i det land man reser till. Eller se till att äta upp allt under flygresan!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Får man ta med sig mat på flyget? Alltså om man tex. gör en wrap, verkar ju bra att ta med sig, men får man det i handbagaget?

Flygbolagen som flyger charter har i ökande utsträckning börjat förbjuda egen mat. De skyller på allergirisken - men jag tror bara att det handlar om att de vill tjäna pengar på sin egen flygmat.

Jag vet folk som brukar ta med sig mat trots förbudet, och det har inte varit några problem att äta den. Däremot bör man ju vara lite klok och inte ta med sig t ex jordnötter som kan bli livsfarligt för allergiker i kabinen.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag som ofta flyger tillsammans med en diabetiker har varit med om att de har sagt till i säkerhetskontrollen när diabetikern har haft egen mat med sig. Men när diabetikern förklarar, så går det ju bra. Min gissning är att det inte går lika lätt att förklara att man måste ha med sig grädde och/eller äggwraps för att man äter LCHF.

Jag kommer inte ihåg nu vilka bolag/rutter det har gällt, men det har varit reguljärflyg, inte charter.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

+ Minett, Petruska

Okej, verkar som att jag får lusläsa och se om jag hittar något på charterbolagets sida. Är till Egypten med Apollo. Det är ju inte så lång flygtid så man borde ju klara sig utan mat om man äter precis innan, men jag vill minnas att vi flyger under lunchtid, samt tidigt på morgonen hemifrån då, så mat hade ju varit super att ta med sig!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Flyger Apollo med novair till egypten? Det är de som brukar förbjuda medhavd mat - men det är också med dem som jag vet folk som haft med mat utan problem. Bara man tänker på att inte ha vätska som fastnar i säkerhetskontrollen och sedan äter lite diskret ombord så tror jag att det går.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Apollo skriver så här:

Med hänsyn till allergiska passagerare och de allvarliga konsekvenser som kan uppstå, samt av hygienkrav, är det endast tillåtet att förtära mat och dryck som serveras av kabinpersonalen. Observera att på vissa flygbolag som vi samarbetar med kan mat ombord inte förbeställas.

Men jag tror alltså inte att du behöver ta så allvarligt på det - så länge du inte tar med något som en allergiker kan reagera på. De kan ju knappast ställa av dig när du plockar fram din mat ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hehe, de kanske ger mig en fallskärm och puttar ut mig! :angel:
Man får väl försöka vara lite diskret samt göra typ en Wrap med nått som inte är så vanligt att någon är allergisk mot kanske.

Det enda som händer annars är väl att de ber en slänga maten va? Alltså typ i säkerhetskontrollen och då?!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja alltså de lär ju inte porta dig!

Utan det är ju som med allt annat i säkerhets kontrollen t.ex, har du med dig för stora förpackningar eller vassa föremål så slängs det och du får "skylla" dig själv. Men du får ju givetvis fortsätta igenom och åka på din resa (eller hem)

Är det en kortare resa så borde det ju annars gå utmärkt att äta din medhavda mat innan ni går in och sen äta igen när man landat.
Lite värre när man ska en väldigt lång resa :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, jag är rätt övertygad om att det värsta som kan hända är att de tar din mat. Har dock aldrig hört att det har hänt. Och med tanke på vad Petruska berättar skulle du ju, om du inte vill ljuga dem rätt upp i ansiktet och säga att du har diabetes, kunna humma nånting om blodsocker. HELT osant är det ju inte;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Flyger Apollo med novair till egypten? Det är de som brukar förbjuda medhavd mat - men det är också med dem som jag vet folk som haft med mat utan problem. Bara man tänker på att inte ha vätska som fastnar i säkerhetskontrollen och sedan äter lite diskret ombord så tror jag att det går.

Nu när vi åkte till Egypten (med Apollo) var det SAS som flög.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag som ofta flyger tillsammans med en diabetiker har varit med om att de har sagt till i säkerhetskontrollen när diabetikern har haft egen mat med sig. Men när diabetikern förklarar, så går det ju bra. Min gissning är att det inte går lika lätt att förklara att man måste ha med sig grädde och/eller äggwraps för att man äter LCHF.

Jag kommer inte ihåg nu vilka bolag/rutter det har gällt, men det har varit reguljärflyg, inte charter.

Just för att det inte ska behöva bli någon diskussion kring hur "dietmat" ska definieras har jag sett till att ta med grädden i flaskor som uppfyller kraven för vätska i handbagaget. D v s max 100 ml-flaskor som i sin tur ligger i genomskinlig plastpåse. Om det sedan är grädde eller t ex hudcreme i flaskorna spelar ju ingen roll.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

D v s max 100 ml-flaskor som i sin tur ligger i genomskinlig plastpåse. Om det sedan är grädde eller t ex hudcreme i flaskorna spelar ju ingen roll.

Ja det märker de väl inte ens skillnad på utan gissningsvis tar dom förgivet att det är någon skönhetsprodukt och inte "smuggelgrädde"

Fniss!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja det märker de väl inte ens skillnad på utan gissningsvis tar dom förgivet att det är någon skönhetsprodukt och inte "smuggelgrädde"

Fniss!

Har länge funderat över lämplig titel till min självbiografi... det får väl bli "En gräddsmugglares bekännelser" eller kanske "Gräddsmugglaren som kom in från kylan"! ;)

I säkerhetskontrollen KAN man bli uppmanad att själv smaka på alt smörja sin hud med det man har i flaskorna. Är man inte villig att göra det får man inte ta med dem. Har dock bara varit med om det själv en enda gång - när vi flög ner till Arlanda nu senast. Maken hade en liten flaska handsprit som han fick öppna och smörja händerna med innan den släpptes igenom. Hade det varit en av mina gräddflaskor hade jag alltså fått ta en klunk redan där!

Men reglerna säger ju bara att det inte får vara något farligt du har med dig i flaskorna, inte exakt vad de ska innehålla.
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har länge funderat över lämplig titel till min självbiografi... det får väl bli "En gräddsmugglares bekännelser" eller kanske "Gräddsmugglaren som kom in från kylan"! ;)
.

Den kommer jag absolut köpa!!
:D


Åter till tråden, jag har fått en pasta svacka eftersom jag gjort egen pesto som bara är SÅÅÅ gott.

Så för att ta mig ur pesto-pasta träsket, vad kan man göra för god LCHF mat med pesto?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Perfekt, då får jag EN läsare i alla fall! :D

När det gäller pesto så tycker jag ofta man ser recept där man kombinerar det med kyckling. Jag googlade lite snabbt på kyckling + pesto och fick en massa träffar! (Själv gillar jag inte köpt pesto och har inte kommit mig för att göra egen ännu... så jag har aldrig testat något av de recepten.)

Har även sett många recept med lax och pesto - så du kan garanterat hitta sådana om du googlar också. :idea:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Får googla lite!

Gott recept på pesto;

Bladen fr. 1 kruka basilika
6 klyftor vitlök
2dl olivolja
salt & peppar
Pinje nötter 1 påse, typ 70g
125g parmesan

Dela vitlöken och osten i små bitar och kör i mixer tills det är en jämn "smet"
Smakar mkt vitlök när man äter den som den är, men blir jätte fin i smaken när man har det i maten.

Förvara i tät smal, hög burk med lite olivolja på toppen. Håller drygt 2v.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det måste jag testa - brukar odla egen basilika på sommaren men av någon anledning har jag faktiskt aldrig testat att göra egen pesto...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Föredrar egentligen kycklinglårfiléer, men om man bara får tag i kycklingfilé kan man testa detta recept som jag tycker piggar upp de annars lite trista filéerna:

"Chicken Milanese" - d v s ostgratinerad kyckling.

4 kycklingfiléer som delas i 2-4 skivor beroende på hur tunna man vill ha dem
4 ägg
3 dl riven parmesanost eller annan ost med starkare smak
salt och peppar.

Fast börja med såsen:

Det här blev en jättegod paprikasås:
1 grön, 1 gul och 1 röd paprika
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
allt ovan hackas och får sedan fräsa med en rejäl smörklick till dess de blivit mjuka. Tillsätt vatten så att det nätt och jämnt täcker, 1 1/2 msk kycklingfond, 1 msk tomatpuré och låt sjuda under lock ca 30 minuter.

Vänd runt kycklingskivorna i äggsmeten och stek sedan på medelvärme till dess de är gyllengula. (Om man bara delat varje filé i två kan man behöva eftersteka 10 min i ugnen 175 grader för att få dem genomstekta.) När kycklingen är färdigstekt finfördelas såsen med stavmixer och serveras till.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*puttar upp*
Hoppades på att jag skulle få tipsa er om en god choklad med lite kolhydrater... men ICKE! Har beställt hem choklad från carbzone som ska vara utan kohlydrater men när jag tittar på innehållsförteckningen är det 51 kolhydrater per 100g!!! Jag fattar ingenting... Sen står det såklart en fin uträkning att det är 0 nettokolhydrater :mad: Jag fattar inte hur sötningsmedel, kakao och smör kan ha så jäkla mycket kolisar....
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Perfekt med en recepttråd!

Här är några av de recept jag hade lagt in i gamla tråden:

Fyllningar till Moniques äggwraps

- gör crepes med svamstuvning i och ost på
- blanda en burk makrill/sardiner med kokt ägg, CF, majonäs och dill
- räkor, ägg, CF, majonäs, dill, salt och peppar
- använd som pizzabotten - med ditt favoritpålägg och gratinera i ugn
- fyll med ph-ost, brieost, rostbiff (eller skinka), sallad och gurka


Jättegod (och vacker) saffransglass

Kokade upp 3 dl grädde och tog kastrullen från plattan
vispade ner 4 äggulor, en i taget, vispade till dess det tjocknade och ställde sedan ut i snön för att svalna.

Under tiden fick 1 pkt saffran dra i 1 msk konjak. Kryddade sedan med detta, ett par droppar vaniljextrakt och smakade av med lite sötningsmedel. Sedan skötte glassmaskinen resten!

Nu har jag gjort en fyllning som består av:
1 tärnad avokado
1dl keso 4%
2dl turkisk yoghurt
75g skinka, tärnad
1 gul paprika, tärnad

smakade riktigt gott om jag får säga det själv :)
så kletade jag på detta på 2 wraps som jag skall ha till matlåda imorgon är jag är ute och Kör lastbil :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp