LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nu har jag gjort en fyllning som består av:
1 tärnad avokado
1dl keso 4%
2dl turkisk yoghurt
75g skinka, tärnad
1 gul paprika, tärnad

smakade riktigt gott om jag får säga det själv :)
så kletade jag på detta på 2 wraps som jag skall ha till matlåda imorgon är jag är ute och Kör lastbil :)

Låter jättegott! Har gott om avocado hemma så jag gör nog en variant av detta till morgondagens lunch!

...och tack för påminnelsen om saffransglassen som hängde med! Tidigare i kväll kom jag ihåg att jag gjorde god saffransglass förra året och jag funderade på om jag skrivit upp det receptet någonstans... och så hade du precis hittat det åt mig!

Den enda gång under året jag har svårt att motstå mjöl och socker är så här års när det bjuds på saffransbullar... Men eftersom jag inte mår bra av att fuska med sådant försöker jag motstå. Testade även att göra coccostoppar med saffran förra året, men de blev ingen höjdare. Men glassen var ju det däremot så den ska jag definitivt göra i helgen! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vill dela med mig av ett recept på en jättegod efterrätt!

Ingredienslistan är inte lång:

250 g (en burk) mascarpone
25-50 g grovhackad mörk choklad (minst 70 %)

Blandas helt enkelt och bör sedan helst få stå och "dra" till nästa dag för då blir den godast.

Det blir riktigt läckert att servera varje gäst en klick av detta i en liten skål avsedd för sushisoja!

När jag bjudit på detta har jag fått höra att det är "en efterrätt i restaurangklass" - och ändå är den alltså så otroligt enkel att göra! Verkar också uppskattas lika mycket av LCHF:are resp icke-LCHF:are. (Ofta brukar det ju vara den senare gruppen som är mest intresserade av efterrätt, men det är ju roligt att kunna bjuda dem på något som man även kan äta av själv.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Låter som en god efterrätt Minett, men hur smakar egentligen mascarponen? Den är väl inte söt, eller? Jag har aldrig använt det, jag köpte en burk i våras men den stod i kylskåpet i flera månader tills jag slängde den för jag kom inte på något bra användningsområde. :o

Saffransglassen måste helt klart provas också. :love:

Idag har jag bakat LCHF-pepparkaksbröd genom en lite modifierad version av detta recept på LCHF-scones (som för övrigt också är jättegoda, brukar byta ut mjölken enligt nedan recept). Här är min modifierade version som blev jättegod och kryddig! Jag brukar göra 4-5 små platta brödbullar av detta som jag delar och äter med smör på, yummie! :grin:

* 2 dl pofiber
* 2 msk fiberhusk
* 2 dl pofiber
* 1 msk kruskakli
* 2 tsk bakpulver
* 0,5 tsk salt
* 2 tsk pepparkakskryddor
* 3 msk sukrin
* 50g smör
* 1 dl vatten
* 0,5 dl vispgrädde

Blanda alla torra ingredienser och finfördela smöret med fingrarna. Blanda i vatten och vispgrädde och rör till en deg. Låt stå i ca 10 min. Platta ut dem till ca 1-2 cm och gör dem runda och nagga dem med en gaffel. Grädda i 250 grader i ca 10-15 min.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Låter som en god efterrätt Minett, men hur smakar egentligen mascarponen? Den är väl inte söt, eller? Jag har aldrig använt det, jag köpte en burk i våras men den stod i kylskåpet i flera månader tills jag slängde den för jag kom inte på något bra användningsområde. :o

Jo, jag skulle nog faktiskt beskriva mascarponens smak som liiite söt. På samma sätt som jag tycker grädde smakar lite sött numera. Aaaaningen söt och väldigt krämig i konsistensen. Har alltid varit tiramisufantast (där är mascarpone en viktig ingrediens) men jag har ännu inte lyckats göra en riktigt bra LCHF-variant av det så jag får (förhoppningsvis) återkomma ang den saken.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Låter jättegott! Har gott om avocado hemma så jag gör nog en variant av detta till morgondagens lunch!

...och tack för påminnelsen om saffransglassen som hängde med! Tidigare i kväll kom jag ihåg att jag gjorde god saffransglass förra året och jag funderade på om jag skrivit upp det receptet någonstans... och så hade du precis hittat det åt mig!

hihi varsågod :)

Jag har en fråga till dig angående redning ....

jag stekte och bräserade en stor kotlettbit nu, spadet som blev kvar testade jag att reda i lite grädde och pudra lite fuberhusk på.... men konsistensen blev ungefär som äggvita innan den är tillagad.....
hur gör du när du reder sås?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Använder man Fiberhusk för att reda kan man bara ta "mikroskopiska mängder". Det funkar bäst om man vill ha en riktigt tjock stuvning för att t ex göra crepes m äggwraps.

För sås är den redan nämnda Philadelphiaosten ett bra tips. Alt bara grädde och låta det koka ihop ordentligt.

Man kan även röra i CF, men den är ju ganska syrlig så behövs större mängd för att få rätt konsistens kan den ibland påverka smaken för mycket...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Philadelphiaost funkar... :)

Men ååh det har jag ju läst man kam ta men alldeles glömt bort. Nu hade jag ju bara grädde (hällde i typ 2-3 dl till 1l buljong) och husk. Men ska nog ta och köpa lite philadelfia och smetana. Tänkte göra om samma sak igen idag med benfri karré :)

Nästa fråga är hur länge ska den eg puttra i traktörpannan om klumpen är på 1,2kg?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Lagade en kycklingrätt som blev så GOD att jag måste dela med mig!

900 g kycklingben läggs i ugnsform, saltas, peppras, lägg några klickar smör bredvid och laga i ugnen 175 grader ca 40 min.

Efter ca 20 min är det dags att börja med den UUUUUNDERBARA såsen:

Ta (tillfälligt) ut formen ur ugnen och häll av den vätska som bildats ner i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt 4-5 dl grädde och 2-3 msk kycklingfond (Jag använder Touch of Taste - den innehåller inte glutamat.) Koka upp och låt koka ihop på svag värme ca 10-15 minuter. Tillsätt "några droppar" soja, så att den får trevlig färg, och 1 msk konjak.

Under de sista 5 minuterna som kycklingen är i ugnen sätter man på grillen, så att den får trevlig färg. Servera med den uuuuunderbara såsen och ångkokta broccolibuketter.

MUMS!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har testat ett recept på kycklingsleverpastej (kallas även kycklinglevermousse) - den står nu för att stelna i kylen, men jag har redan provsmakat med sked och det blev jättegott! Har hittat flera varianter av receptet på nätet - men det verkar som om originalet kommer från en av Anna Bergenströms kokböcker.

400 g kycklinglever, steks i smör (i vissa recept står att den ska vara helt genomstekt och i vissa att den ska vara lite rosa i mitten.)
Flambera den färdigstekta levern med 2 msk konjak.
Häll sedan levern i en matberedare, tillsätt 25 g smör, salta, peppra (jag tog även vitlökssalt och timjan) och 1 dl grädde. Kör matberedaren till dess konsistensen är slät. Häll i en form, täck över och låt stelna i kylen.

Jag tänkte mig att äta detta med cornichoner samt samt som pålägg på "Oopsies" som jag för första gången testat att baka idag:

Oopsies

Vispa 3 äggvitor med en nypa salt till ett hårt skum
Blanda 3 äggulor och 100 g philadelphiaost till en slät smet. Tillsätt 1/2 tsk bakpulver och 1/2 msk fiberhusk.
Vänd försiktigt ner äggviteskummet i den andra äggsmeten - försiktigt så att inte allt "fluff" försvinner!

Klicka ut 6-8 oopsies på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen, 150-grader ca 20 minuter.

Även på detta recept finns många varianter - jag har hämtat detta från Kostdoktorn. se.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag gjorde en snabbvariant på oopsies häromdagen (orkade inte dela äggen och värma ugnen)

Tre ägg, ett halvt paket philadelhia, lite bakpulver och fiberhusk
Sen fick det stå och svälla ett tag och klickades sen ut i stekpannan (rejält med smör ska det vara i pannnan)
Blir som ett mellanting mellan oopsies och amerikanska pannkakor.
Funkade alldeles utmärkt även dagen efter. Åts med julskinka, ost och senap :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har testat ett recept på kycklingsleverpastej (kallas även kycklinglevermousse) - den står nu för att stelna i kylen, men jag har redan provsmakat med sked och det blev jättegott! Har hittat flera varianter av receptet på nätet - men det verkar som om originalet kommer från en av Anna Bergenströms kokböcker.

Nej, det är ett recept från Carl Butler tror jag, finns med i hans gamla klassiska kokböcker i alla fall. Gott och enkelt är det i vilket fall!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag gjorde en snabbvariant på oopsies häromdagen (orkade inte dela äggen och värma ugnen)

Tre ägg, ett halvt paket philadelhia, lite bakpulver och fiberhusk
Sen fick det stå och svälla ett tag och klickades sen ut i stekpannan (rejält med smör ska det vara i pannnan)
Blir som ett mellanting mellan oopsies och amerikanska pannkakor.
Funkade alldeles utmärkt även dagen efter. Åts med julskinka, ost och senap :d

Gud vad smart du är! :bow:
Jag tycker också det var lite krångligt att joxa med äggen och dona med ugnen.
Ska definitivt prova det här :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är det någon som har några goda julrecept att dela av sig av?
Har inte läst hela tråden, så jag kan ju ha missat ev julmat iofs.

Jag gjorde Janssons på blomkål häromdagen. Riktigt gott!

Gör som vanlig Jansson men byt ut potatis mot blomkål samt uteslut ströbröd.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hehe, mer i godisväg visserligen, men:

Hemmagjorda chokladbräck på mörk choklad och olika blandade nötter (hasselnötter är mums!)
Chokladtryfflar på mörk choklad (innehåller ju grädde, smör och mörk choklad) och olika smaksättningar (cointreau är tex en hit)
Kokostoppar smaksatta med saffran är också gott.
Vill man servera grädde till något (lite blandade bär och nötter kanske?) så går även grädde att smaksätta med saffran (och blandas med kesella för mer matighet och ökad proteinhalt)

I övrigt är ju julmat rätt lågkolhydratvänligt, speciellt för mig som ändå ogillar potatis ;p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

I övrigt är ju julmat rätt lågkolhydratvänligt, speciellt för mig som ändå ogillar potatis ;p

Precis. Det borde egentligen vara perfekt med julmat, men det är mycket dolt socker i tex sill, honungsglaserade revbensspjäll. Det går ju att göra utan honung, men när man är bortbjuden på jul är det inte lätt men man får göra så gott man kan.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag tillhör dem som uppfattar julen som rena excessen i lchf. Det borde ju vara hur enkelt som helst att följa den dieten i juletid, tycker jag. Köttvarianter och kålvarianter i långa banor på dignande bord.

Personligen tycker jag att både de sötare sillinläggningarna och honungsglacerat revben är för sött för att egentligen vara riktigt gott, men det kan väl inte vara fråga om särskilt mycket kolhydrater per person? Hur mycket honung tar man tex till revben så att säga per portion? Det kan inte vara särskilt mycket, och det mesta rinner väl av i ugnen?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gjorde pannbiffar igår på ett recept från lifezone.se (står under julmat)
Det blev så himla gott.

Har inte måtten här men det innehåller blandfärs, ägg, grädde, malda valnötter, hackad persilja och kryddas med bland annat koriander, vitlök, ingefära, muskot, chili , salt och peppar

åt tillsammans med gräddkokt blomkål, sugersnapps och körsbärstomater :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har just avnjutit en nyårsmiddag som var alldeles, alldeles underbar!!!
Nämligen lågtempererad oxfilé provencale!

Oxfilén bands upp, saltades och pepprades och bryntes runt om i smör i en het stekpanna. Sedan lagades den i ugnen (70 grader) till dess innertemperaturen var 55 grader. Fick sedan vila under folie - viktigt att INTE skära i den på en gång, inte ens dra ut stektermometern för då "tappar" man köttsaft!

Höj ungstemperaturen till 225 grader. Skiva blomkål i tunna skivor och lägg i botten på den ugnsform där köttet tillagats (för att ta vara på den köttsaft som runnit ut). Tillsätt 1,5-2 dl buljong (jag använde ox-och vinfond utblandad m vatten). Salta, peppra, lägg över folie och in i ugnen. Låt koka i ugnen ca 30 min eller till dess blomkålen är riktigt mjuk.

Ta ut formen med blomkål ur ugnen, skär oxfilén i drygt 1 cm tjocka skivor och lägg dem på blomkålen. Höj ugnstemperaturen till 275 grader. Klicka ut REJÄLA klickar hemlagat vitlökssmör över köttet. Värm i ugnen en kort stund, bara så att smöret börjat smälta. (Inte för länge - inte för länge om köttet fortfarande ska vara rosa). Servera genast på varma tallrikar. (Kör de tomma tallrikarna 1-2 min i micron!) Gärna extra vitlökssmör till! GOTT!!! :d

(Maken sa: Vi har ätit på många riktigt fina restauranger och du skämmer alltid bort mig med väldigt god mat - men det här är nog det godaste jag ätit!) :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Provade en ny rätt igår och den blev riktigt bra! Utgick från ett recept i ICA Kuriren, den rätt som vunnit deras läsartävling om godaste julmaten, och anpassade den till LCHF.

Så här gjorde jag:
Rostade 75 g pumpakärnor i het stekpanna till dess det knäppte lite - läggs åt sidan.
Stek 350 g sidfläsk i tärningar tills det fått fin färg - lägg åt sidan.
Stek 500 g bryssekål (halverade) i fettet från fläsket. När de fått lite färg tillsätts en dl buljong och låt koka under lock till dess kålen börjar mjukna. Avsluta med att koka utan lock så att vätskan kokar bort.
Blanda bryssekål, sidfläsk, och pumpakärnor med tärningar av en smakrik ost (ca 200 g). Rör ihop 2 msk rapsolja med 2 tsk dijonsenap och nymalen peppar - rör sedan ner i det övriga.

Servera med en sallad. GOTT! :d

Passa på att laga detta medan brysselkål finns i butikerna!

(Jag passar även på att njuda av coleslaw med rödkål - den ser ju så mycket roligare ut än med vanlig vitkål!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp