LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kan det påverka viktnegången negativt att jag på grund av hälsoanledningar måste ta väldigt mkt kalk/magnesium? Jag har liksom stannat upp.....
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

jag behöver hjälp.

jag köpte en julskinka häromdagen. den är inte färdigkokad.
hur skal jag göranu för att det skall bli så mkt LCHF över den som det bara går?

jag har lykas fläskesvålar med 0-1 %kh och jag har dijonsenap... borde kunna bli nåt?

jag har ALDRIG kokat eller griljerat en julskinka förr och tänkte börja med LCHF hehe....
om ingen kan hjälpa mig så blir den bara skivad och stekt i rikligt med smör :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vill du koka den och griljera - så att det blir en LCHF-julskinka? I så fall kan du köra mandel i mixer/matberedare och använda istället för ströbröd i griljeringen. Det blir jättegott!

Vi hade en LCHF-griljerad skinka över jul, men nu är den slut. Köpte en till skinka (färdigkokt) nu efter jul när de sålde dem för 29,90/kg. Hittade flera olika förslag på tillagning på internet så jag skar största delen i tjocka skivor och frös in ca 400 g i taget för att kunna göra dessa:
  • Drömskinka (man låter den marinera i lite vin, häller sedan på vispgrädde smaksatt med tomatpure och lite chilisås. Kokas i ugnen.
  • Skinkskivor i gratängform, bred på bea-sås, lägg på konserverad sparris, täck med ost och gratinera i ugnen.
  • Skinkskivor i gratängform, lägg på skivade tomater el paprika, täck med ost och gratinera i ugnen.

(Om du googlar på "överbliven julskinka" så hittar du fler recept!)

Resterande del av skinkan hackade jag i matberedaren och frös in i mindre påsar för att kunna använda på pizza, i wraps m m.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kan det påverka viktnegången negativt att jag på grund av hälsoanledningar måste ta väldigt mkt kalk/magnesium? Jag har liksom stannat upp.....

Det här blir ju lite OT (sorry moderatorn :laugh:)

Jag tycker du ska googla lite på kalcium/magnesium balans och LCHF.
Kanske inte balansen mellan kalciumet och magnesiumet är rätt med tanka på att du äter LCHF (en av de de stora magnesiumkällorna är ju bröd). Extra D-vitamin är tydligen också viktigt när man tar stora tillskott kalcium/magnesium.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag gjorde en snabbvariant på oopsies häromdagen (orkade inte dela äggen och värma ugnen)

Tre ägg, ett halvt paket philadelfia, lite bakpulver och fiberhusk
Sen fick det stå och svälla ett tag och klickades sen ut i stekpannan (rejält med smör ska det vara i pannnan)
Blir som ett mellanting mellan oopsies och amerikanska pannkakor.
Funkade alldeles utmärkt även dagen efter. Åts med julskinka, ost och senap :d

nu har jag provat och de.... ja.... vet inte. hur gör du när du blandar philadelfian med äggen? jag gav upp med sked och vispade men då blev det för löst... hällde i lite mera fiberhusk... tror jag har en tesked husk i eller nåt. och så har jag en knivsudd (nåja liite mer än en knivsudd) bakpulver.
men det blev inget vidare i slutresultat ( om man inte tänker på smaken då som var god:))

kan man få höra lite mera noggrant hur du gjorde?
what did i do wrong?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vispade ägg och ost med elvispen så det blev fluffigt, 1 tks bakpulver och en msk husk ungefär vispades ner med elvisp och sen ska smeten stå en stund så den sväller. Blir den för hårt kan man spä med lite grädde.
Grädda i RIKLIGT med smör (annars fastnar det i pannan).

Lycka till :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Idag fick jag ett MKT efterlängtat bokpaket med posten: BÅDE "Matrevolutionen" och Cathrine Schücks LCHF-kokbok. Den förstnämnda innehåller oerhört intressant läsning om de vetenskapliga förklaringarna till varför LCHF är nyttigt. Samtidigt är den skriven på ett väldigt lättläst sätt (har redan hunnit ung halvvägs). Jag hade mkt höga förväntningar på Schücks bok också - "LCHF för tjejer" heter den av någon anledning. Hon har varit min favoritkock genom åren så en LCHF-kokbok från henne hamnade ju högt på önskelistan! Och jag får säga att förväntningarna infriades. Boken har ett mkt informativt förord om LCHF av Jan-Erik Litsfeldt, uuuuuunderbart inspirerande bilder och mkt inspirerande mat!

Jag kunde inte låta bli att genast laga en lunch ur boken: krämig äggsallad med rökt lax. Jag hade visserligen ingen rökt lax hemma men som förslag på variation nämnde hon räkor, vilket jag valde istället.

Här är en sammanfattning av receptet:
Grundade min lunchtallrik med härlig mache-mix färdig ur påse, gurka och röd spetspaprika. Droppade över en balsamicovinägrett. 2 kokta ägg blandades med 2 msk majonnäs, salt och peppar. "Äggröran" placerades på tallriken med räkor, oliver, kapris och lite flingsalt ovanpå. Verkligen jättevackert, jättegott och mkt mättande!

Ser verkligen fram emot att testa fler recept - det blir bara svårt att bestämma vilket jag ska välja härnäst!

Kombinationen av underbart vackra bilder, inspirerande recept och informativt förord gör den dessutom till en perfekt presentbok!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Stort tack för tipset Minett, jag har ingen LCHF-kokbok än så länge (bara bakboken, som jag aldrig använder nu för tiden :o ) så detta låter ju som ett bra tips då! :)

Kan bidra med ett jättegott laxrecept som också är från en kokbok som jag inte har. Jag gjorde flera mindre burgare istället för stora, det blev också bra.

Laxburgare med räkröra

Ingredienser
Räkröran
400 g räkor
1 dl creme fraiche
1/2 dl äkta majonäs
1 krm salt
1/2 dl hackad dill

Laxburgaren
600 g lax
1/2 lök
1 ägg
tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk smör

Gör så här:
Blanda creme fraiche, dill, majonnäs salt och räckor. Skär sedan laxen i mindre bitar och mixa dom i en matberedare. Finhacka sedan din lök och blanda laxfärsen med löken, äggen, saltet och pepparn. Forma sedan färsen till fyra burgare och stek i smör på medeltemp i cirka 3 min på varje sida. Häll sidan räkröran på burgaren och servera!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Oj, så GOTT det där lät! Jag har dessutom ett rejält uppdämt fisk- och skaldjursbehov efter att ha avstått dem under två långa månader för att utreda om jag - hemska tanke - möjligen är allergisk mot dessa läckerheter. Som tur var verkar det inte så! Känner att jag har mycket att ta igen på den fronten nu, så jag ska definitivt testa ditt recept!
002.JPG


Det här har jag ätit idag! "Frito Mallorquin" - inspirerad av Cathrine Schück igen. Verkligen supergott! (Men så hade hon också en stjärna i Guide Michelin när hon drev egen restaurang.)

För 1 portion:
Man fräser 1/2 röd lök i smör till dess den börjar mjukna. Tillsätter riktigt små broccolibuketter (delade i många delar), lägger på ett lock och låter stå några minuter till dess broccolin börjar mjukna. Lägg detta åt sidan och stek ca 100 g kycklinglever i rejält med smör, salta och peppra. Blanda ner broccoli och lök, lite röd spetspaprika och servera med stekt ägg. (Mina stekta ägg gör sig inte alls på bild så det fick inte vara med.) Ät och njut! :d

Själv har jag ett mångårigt problem med låga järndepåer, vilket verkar vara svårt att få någon ordning på. I väntan på att min läkare klurar ut lämpliga åtgärder tänker jag självmedicinera med läckerheter som ovanstående minst en gång/vecka.

(Jag har föresten modifierat hennes recept - valde att ha paprikan rå istället för att steka den, för att maximera c-vitamininnehållet. Och tog broccoli istället för gröna ärtor - både godare och mer LCHF samtidigt som jag får både järn och c-vitamin därifrån också.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Idag fick jag ett MKT efterlängtat bokpaket med posten: BÅDE "Matrevolutionen" och Cathrine Schücks LCHF-kokbok. Den förstnämnda innehåller oerhört intressant läsning om de vetenskapliga förklaringarna till varför LCHF är nyttigt. Samtidigt är den skriven på ett väldigt lättläst sätt (har redan hunnit ung halvvägs). Jag hade mkt höga förväntningar på Schücks bok också - "LCHF för tjejer" heter den av någon anledning. Hon har varit min favoritkock genom åren så en LCHF-kokbok från henne hamnade ju högt på önskelistan! Och jag får säga att förväntningarna infriades. Boken har ett mkt informativt förord om LCHF av Jan-Erik Litsfeldt, uuuuuunderbart inspirerande bilder och mkt inspirerande mat!

Jag kunde inte låta bli att genast laga en lunch ur boken: krämig äggsallad med rökt lax. Jag hade visserligen ingen rökt lax hemma men som förslag på variation nämnde hon räkor, vilket jag valde istället.

Här är en sammanfattning av receptet:
Grundade min lunchtallrik med härlig mache-mix färdig ur påse, gurka och röd spetspaprika. Droppade över en balsamicovinägrett. 2 kokta ägg blandades med 2 msk majonnäs, salt och peppar. "Äggröran" placerades på tallriken med räkor, oliver, kapris och lite flingsalt ovanpå. Verkligen jättevackert, jättegott och mkt mättande!

Ser verkligen fram emot att testa fler recept - det blir bara svårt att bestämma vilket jag ska välja härnäst!

Kombinationen av underbart vackra bilder, inspirerande recept och informativt förord gör den dessutom till en perfekt presentbok!

Du får se till att få provision, för nu har jag köpt den efter att ha läst ditt tips:D.
Det första ur boken jag gjort är en smoothie på avokado, tranbär, hallon och så lät jag en äggula följa med. Lent och gott.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Oj, och det där receptet står näst på tur här också. Lustigt, jag tänkte också byta ut ärtorna mot broccolli och ev lite blomkål. Bra att du är testpilot.

När jag ändå håller på så kan jag berätta att jag gjort kyckling enligt ditt recept här, det där med konjak i såsen. Jag använder alltid kokosgrädde och det blev toppengott. Tackar!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har du , eller någon annan med boken, testat rawfoodkexen? Undrar var man hittar bruna respektive gula linfrön?
Låter perfekt att ha med sig när man ska iväg någonstans.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ska genast kontakta Schück och ta upp det där med provision! ;) När jag såg att hon även är medförfattare på "Ferry food" så fick jag ju god lust att köpa den också!

Har inte testat raw food-kexen ännu... men tycker precis som du att de ser MKT intressanta ut! Såg ett liknande recept i Buffé för något år sedan eller så och tänkte direkt att det ju var perfekt LCHF. Fast det blev aldrig av att jag testade...

Tyvärr kan jag inte komma med något tips ang linfrön... men ser fram emot att få en recension av kexen när du testat!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har haft lågt järnvärde sen jag blev gravid första gången för 10 år sen. Prövat allt, inkl blodtransfusioner och medidciner och jag vet inte allt.
Inget funkar.
Nu har jag kommit på trixet!!
Gör en Smoothie på
1 dl Grapefruktjuice
En dl färska bär
0,5 dl vardera av fryst spenat och frysta alger
2 msk förblandning av linfrö, physsaliumför, sesamfrö m.m.
Kalk/magnesiumtillskott

Mixa och drick med is. Krävs mkt vatten när man mixar för drycken blir väldigt geggig. Nu har alla värden stabiliserats!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag väntar på Ferry food (och Schucks tack vare dig ;) )så jag kanske kan ge en recension i veckan. Är i stort behov av inspiration igen, har ramlat ned i ett "svart hål" etttagmatmässigt,ingen planering och så äts det 2vad är jag sugen på" och då blir det inget bra och massa SKRÄP. HAr skärpt till mig sista veckorna men nu är det dags att ta itu med vikten också, som jag inte brytt mig så mycket om sista 1,5 året eftersom jag sett det som viktigast att börja må bra igen. Men nu så åker måttbandet fram, minmat.net har en permanent flik öppen och nu blir det lite ordning och reda på ätandet.
Kycklingleverreceptet kommer gå hem stort hos maken som älskar kycklinglever i alla former tror jag. Såg fräscht och gott ut tyckte även jag.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vispade ägg och ost med elvispen så det blev fluffigt, 1 tks bakpulver och en msk husk ungefär vispades ner med elvisp och sen ska smeten stå en stund så den sväller. Blir den för hårt kan man spä med lite grädde.
Grädda i RIKLIGT med smör (annars fastnar det i pannan).

Lycka till :D

Jag ska testa :)

Kl
Såg ni har skrivit om Matrevolutionen. Jag ska gå på en bokcirkel om den i Växjö. Vi ska träffas 5 tisdagar :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Såg ni har skrivit om Matrevolutionen. Jag ska gå på en bokcirkel om den i Växjö. Vi ska träffas 5 tisdagar :D

Det låter ju jätteintressant!

Själv är jag så STOLT! Om någon missat det så är jag stor beundrare av Andreas Eenfeldt ("Kostdoktorn") och nu fick jag just se att han länkat från sin blogg till min! (Där jag skrivit ett inlägg om hans bok.) :D Om ni kollar på hans blogg så har länken texten "Team Lillhästen: Matrevolutionen är här!"
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Najs! :)
Ska kolla när jag inte surfar via mobilen!

På Ett av de bättre lchf forumen (f ö har jag sett dig minette på det andra braiga :D) var det ngn som la upp en länk från p4 värmland. Då var kostdoktorn med på radion 19 jan 11.30
Ska se om jag kan få in länken här :p
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp