LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Cool Minett, måste genast kolla =)
Har bara hunnit börja läsa boken, varit så mycket annat i helgen, men den är verkligen bra.
Andreas skriver verkligen så att man förstår, mycket lärorik är den

Ett litet mattips också =)

Köttfärslimpa
Blanda 1 kg färs med 2 ägg och 0,5-1 dl grädde, krydda efter egen smak

Bred ut hälften av färsen i en form
Lägg på ett paket bacon i tärningar och smula feta ost över
Bred ut resterande färs över bacon och fetaost

Grädda i ugnen ca 225 grader tills färsen är genomstekt.
Servera med tzatziki och mache-sallat, coctailtomat eller avocadosallad
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, det känns väldigt coolt! :)

Testade något nytt igen idag:

Smörfräs ca 1/2 finhackad rödlök
Tillsätt ett par dl rödkål (hyvlad med osthyvel) och låt fräsa en stund.
Häll i någon dl grädde, 1-2 rejäla skedar CF (avpassa mängderna så du får den konsistens du vill ha), salta, peppra och koka kålen mjuk. (Tar några minuter.) Jag smaksatte även med en liten skvätt kycklingfond och åt detta krämiga och färgrika tillbehör till en god korv. :d

Har sedan sett en liknande variant på nätet, fast smaksatt med dill, som serverades till lax. Lät också jättegott! (Där tillsatte man även ca 1 msk balsamvinäger och lät koka ett par minuter innan det var dags för grädde och CF.) Ska definitivt testa även den varianten!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Har läst hela tråden men det var ett tag sen så det här tipset kanske redan förekommit men jättegott är det så jag tjatar om det i så fall.

Gårdagkvällens tacos var verkligen goda.

Gjorde äggpannkaka(wraps) på 1 ägg+1msk pofiber blandad med physiliumfrön+1msk kokosgrädde.

Sedan gjorde vi kyckling, guacamole, sallad, gurka och paprika i bitar och så den obligatoriska tacosåsen (som jag inte äter, tar ajvar istället). Rullade in allt i äggpannkakorna. Använde dessvärre den ordinarie tacokryddan, hittade ingen ekologisk i min mataffär men ska införskaffa vid tillfälle.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

...eller så gör du egen tacokrydda - det är busenkelt!

1 msk spiskummin
1/2 - 1 msk chilipulver (beroende på hur stark smak man vill ha)
1 tsk cacao
1 tsk salt

Räcker till 400-500 g köttfärs.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*
dagens lunch fick bli enkel, variation på temat omelett, men det blev riktigt gott.
Omelett på 2 ägg, lite grädde, salt, peppar och timjan. LAde på riven västerbotten ost, ett par nävar som fick smälta in och så lite hackad röd paprika på det. STekte ett par skivor bacon och ett par skivande champinjoner till det och lite gurka på sidan. Snabbt, enkelt och blev väldigt gott, jag har lätt att tröttna på omelett annars. Men lite kryddor i smeten och någon grönsak i/till gör stor skillnad för mig.
I kväll blir det antingen broccoligratäng med skinka (rester av julskinkan som ligger i frysen), keso, något ägg + lite grädde ech lite riven morot för färg och smak, så någon smakrik ost ovanpå. Eller så viltskav med kantareller i grädde och blomkålsmos till det. Får se vad vi känner för.

Har hållit mig runt 15 g kolhydrater sedan i söndags och har inte känt några omställningsbesvär, trots den tämligen kolhydratrika mat jag ätit sedan december. Väldigt skönt, känner mig snarast piggare :) Så hålle rjag tummarna för att detta "skov" med värk håller sig borta, började bli dålig i fredags med feber och trötthet och igårkväll hade jag rejält ont, men det var som bortblåst nu på morgonen. Det får gärna fortsätta så ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

...eller så gör du egen tacokrydda - det är busenkelt!

1 msk spiskummin
1/2 - 1 msk chilipulver (beroende på hur stark smak man vill ha)
1 tsk cacao
1 tsk salt

Räcker till 400-500 g köttfärs.

Tusen tack! Vad lustigt, har man cacao i taco krydda? Testar nästa gång.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Här kommer ett laxrecept jag gjorde igår till middag, blev nästan ännu godare i dag till lunch. Jag lyxade lite och köpte färsk laxfile men det går nog lika bra med fryst
Måtten är lite uppskattade sådär, lagar ju oftast mat på en höft typ :D

En hel laxfile-sida (eller fyra portionsbitar, tinade)
1-2 dl Creme Fraiche
75-100 g getost

Lägg laxen i en ugnsform
salta och peppra laxen, mosa ihop ost och cf och bred på laxen.
Lägg haricovert runt om laxen i formen

Sätt in i ugnen på 225 grader tills laxen är klar och ost/cf-täcket fått färg.
(glömde ta tid)

Jag åt som den var med bara haricoverts som tillbehör, de blev lite gottigt "brända" i ändarna av att gå med i ugnen hela tiden
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lovade återkomma om rawfoodkexen med linfrön. Använde de vanliga bruna linfröna (hittade inte de andra) och har dom i ugnen. MEN, det är andra dan de är där, de verkar aldrig torka:crazy:.
Kanske blev de för tjocka, det blev mycket smet enligt receptet så jag får ha två plåtar i ugnen. Återkommer om smaken senare om de någonsin torkar.

Nästa gång ska jag testa med mindre mängd och kanske hade färgen på linfröna något med det att göra?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

I lördags åt jag semla...... ja en LCHF-inspirerad semla :D

Gjorde Oopsies på mascarpone istället för philadelhia, tog också i ekologiskt vaniljpulver, liiiite björksocker och så 1 msk husk.

Malde mandel i min magic bullet och blandade med äggvita och ytterligare liiiiite björksocker, blev helt ok mandelmassa.
(vill man ha ljusare mandelmassa skalar man mandeln innan, det orkade inte jag så det blev en fiberrik mandelmassa :p)

Bred på mandelmassan på en oopsi, vispad grädde ovanpå det och så ytterligare en oopsi på toppen.

Är nog en hel del mer kolhydrater än jag normalt äter, men rejält mycket mindre än i en köpt semla.
Gott var det och superdupermätt blev jag på en enda :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vi har ätit tacos! Helt perfekt mat bara man avstår chipsen/brödet.

Köttfärs stekt i smör, tomatsås, creme fraiche, getost, sallad, gurka och lite lök. :d:d:d

Ostchips kanske kan vara något till det här?

Riv smakrik ost, (parmesanost el västerbotten tex
Lägg osten i små högar på bakplåtspapper på en plåt
Grädda ett par minuter i ugnen i 225 grader,
tills osten smält och ostchipsen har fått fin färg.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ostchips kanske kan vara något till det här?

Riv smakrik ost, (parmesanost el västerbotten tex
Lägg osten i små högar på bakplåtspapper på en plåt
Grädda ett par minuter i ugnen i 225 grader,
tills osten smält och ostchipsen har fått fin färg.

Ostchips is to die for! Är så otroligt gott och har även räddat mig några gånger vid grov sockerabstinens.
Lite pinjenötter i högen och en dutt timjan på dessutom :d :d :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ostchips på västerbottenost :love:

Eller knaperstekt parmaskinka (görs fördelaktigt i ugnen och med fläkten på högsta, osar som f-n)

En annan höjdare är halloumi inlindad i parmaskinka, och så in i ugnen en stund :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Idag blev det sesampanerad lax, stekte med lite brytbönor och sockerärtor och gräddkokade spenat till och så rörde jag ihop lite citron cf till det. Blev kanongott :p

Spenaten gör jag så att jag värmer olivolja i stekpanna, häller i hackad vitlök och låter den fräsa lite, sedan i med spenat (färsk eller förvälld, jag hade förvälld som varit fryst) och låter den fräsa någon minut, sedan häller jag på grädde, salt, vitpeppar och lite muskotnöt, sedan får det koka ihop några minuter sedan är det klart. DEt är jättegott att fräsa med lite pinjenötter också, lägg i samtidigt som vitlöken.
Citron cf är enkelt, riv ned lite citronskal och kläm ned citronsaft i cf, rör om, klart.

God snabbmat så här mitt i veckan :) Klart på 10 minuter max! Även om laxen är fryst så tinar den på ett kick i varmt vatten medan man plockar fram prylarna.
Jag njuter lite extra också eftersom grönsakerna är egenodlade och jag är nöjd att jag fortfarande har lager i frysen, trots att vi ätit en hel del av det.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Någon som vet hur mycket kolhydrater det är i Halloumiost?

Citygross sålde dessa ostar för 10 kr styck så jag bunkrade ju upp lite där :D Nu har jag ätit av denna ost som kvällsmål med lite ruccola och lite lök (typ någon ring bara)

På detta mål blir jag proppmätt men vad hände idag när jag ska väga mig... jag har inte gått ner något alls snarare har jag gått upp 0,1..

Min dag brukar se ut så här

Frukost två ägg

Middag någon köttbit med fetsås och sallad

kvällsmat ibland ägg, ibland någon fet korv och nu senaste veckan Halloumiost
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

hoppar in här med en liten fråga som någon förhoppningsvis kan svara på. Jag/vi försöker att leva efter GI/LCHF för att vi mår bättre och mannens diabetes mår toppen av det. Men ibland så saknar jag att kunna äta frukostbullar och har köpt i affären ibland och då valt dom mörka grova bullarna men skulle vilja kunna baka egna om lusten faller på. Till pannkakor och nån pizzabotten ibland så har vi använt dinkelmjöl men det verkar som att min mage inte klarar av det för jag blir dålig i magen ganska snabbt. Händer inte när jag köper bullar i affären sålänge det inte är vita bullar.
Kan man använda grahamsmjöl istället för dinkelmjöl tro? Är det också någorlunda nyttigt? Det kan ju hända att min mage klarar av det bättre.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Klarar din mage inte dinkel kommer du inte tåla graham heller tyvärr. Bägge är ju från vete.
Det finns massor av recept på LCHF-bröd utan traditionellt mjöl att baka själv, bara testa sig fram vad man gillar
Ostmuffins är supergott med smör och ost på

Personligen saknar jag inte alls frukostmackan, och jag var värsta mack-o-manen innan.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kollade Halloumi på kostverktyget på LCHF.SE och det varierade mellan 0,8-2,5 g kolhydrater / 100 g
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Jag är verkligen "såld" på Catherine Schücks recept! Har nu testat ytterligare ett recept ur hennes "LCHF för tjejer" och det blev JÄTTEGOTT! (Är det någon här som köpt kokboken hon gjort med Björn Ferry? Vore intressant att höra en recension!!!)

Det jag lagade idag kan kanske beskrivas som en skinklåda med aubergine och mozzarella. Jag klarar dock aldrig av att följa ett recept till punkt och pricka... men här kommer min variant av CS:recept:

Skala och skiva en stor aubergine i ca 1/2 cm tjocka skivor. Stapla skivorna med salt mellan på en skärbräda, lägg en annan skärbräda på och ställ på en tyngd - t ex en panna med vatten. Låt stå minst 30 min. Krama sedan ur skivorna och torka av med hushållspapper.

Medan skivorna ligger i press fräser man 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta i rejält med smör. Tillsätt 2 msk tomatpuré och 3-4 rågade matskedar ajvar relish och några nypor oregano, salt och peppar. Låt puttra till dess aubergineskivorna är klara.

Tärna 500 g mozzarella, riv 2 dl parmesanost och strimla ca 300 g skinka. (Jag använde överbliven julskinka).


Täck botten på en ugnsfast form men ett tunnt lager av ajvar-röran. Lägg på ett lager aubergineskivor, tärnad mozzarella, skinka och strö över knappt hälften av parmesanosten. Upprepa och avsluta med extra mycket ost.

Tillaga i ugnen 175 grader ca 1 timme.

Gjorde denna på helgen för två veckor sedan och satte i kylen. Helt perfekt att sedan plocka fram och värma när vi kom hem hungriga en kväll! Det blir fyra portioner, så vi åt andra halvan en annan kväll. Jag tycker det är perfekt att laga mat till kommande vecka under helgen! Dels tycker jag det är mkt roligt att laga mat bara jag har gott om tid. Och när man under veckodagarna kommer hem efter jobb och stall är det ju perfekt att ha något man bara tar fram och värmer!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Tips på vad man kan göra till frukost om man inte vill äta ägg och bacon, någon? :laugh:

Jag har lite svårt för att börja dagen med att laga mat. Är personen som slänger fram fil och müsli för det är enklast.
Ibland äter jag inte heller frukost hemma utan har med och äter på skolan.
Och dessutom är jag inte förtjust i bacon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp