LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ägg! Om man kokar och skalar ett gäng ägg en kväll så har man sedan frukost för flera dagar! Kan ätas som de är, eller med en klick majonnäs på. Eller mosas lite/skivas, värmas i micron några sekunder och ätas med en smörklick som får smälta över ägget.

Var tidigare en inrotad yoghurt och musli-ätare, så i början av mitt lchf-liv åt jag turkisk yoghurt med en hemagjort musli från Annica D:s och Airams kokbok. Vet att vissa blandar en skvätt grädde i yoghurten dessutom för att få upp fetthalten ytterligare.

Ost- och skinkrullar med smör är också bra. Och äggmjölk i kaffe eller te!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hårdkokt kallt ägg med rom, majjo och avocado äter jag ibland. Gillar man ex räkor går det att blanda i också. Har man allt färdig ti kylen går det snabbt dessutom. Några salladsblad, lite gurka & paprika till kan man också ha.
Eller lite skinka, ost och lite krispiga grönsaker. Finns lchf-bröd som man kan göra också om man vill ha macka eller wraps ex.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Och kopur.

Skall sätta igång och koka ägg nu då. :) Och inhandla lite olika tillbehör.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gjorde färsbiffar med fetaost igår, jösses vad gott det blev.
Fick tips av min kollega att Lidl har fetaost på burk som var god, och det var den verkligen.

Smulade bara ner fetaost i färsen tillsammans med ägg och grädde samt kryddor.
Serverades med blandad grönsallad och en stor klick bea-sås
Barnen åt hemlagat potatismos (som dottern lagade till helt själv t.o.m) jag smakade en liten liten klick. Var ju tvungen testa hennes första mos-försök :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mina absoluta snabb/latfrukost:
En stor kopp örtthe och en näve nätter. Paranötter mättar bäst.
Eller ostkuber.
Eller ett färdigkokt ägg från gårdagen.
En avokado.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Jag är verkligen "såld" på Catherine Schücks recept! Har nu testat ytterligare ett recept ur hennes "LCHF för tjejer" och det blev JÄTTEGOTT! (Är det någon här som köpt kokboken hon gjort med Björn Ferry? Vore intressant att höra en recension!!!)

Jag har den och just nu står enkla kycklinggrytan och puttrar på spisen. Maken gillade recepten skarpt, rätt enkel mat, inte massa såser och "konstiga kryddor" (makens etikett på allt annat än salt, peppar och paprikapulver ;) ). Mycket med viltkött, svamp och bär vilket jag gillar, sedan en hel del "kött, grönsaker, svamp" recept, lättlagat och simpelt. Kan väl tycka att omelett recepten är rätt överflödiga, men det är jag det. Tycker den var värd inköpet!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack för tipset!

Dagens middag blev sparrissoppa (med en rejäl mängd grädde i förståss!) Till det åt jag en liten bit gravad lax och en klick waldorfsallad. (Maken, som är kolhydradätare och inte tål fisk, åt en smörgås med skinka och waldorfsallad till soppan.)

Waldorfsalladen var verkligen en riktig höjdare! Ytterligare ett recept av Cathrine Schück! Gjorde den för några dagar sedan och den var god redan då, men den klick som blev över till idag hade blivit ÄNNU godare!

Blandade majonnäs och CF med blekselleri, skivade cornichoner, rädisor och hackade valnötter, salt och peppar. GOTT! :d Ska nog redan i kväll göra en ny omgång som vi kan njuta av på fredag kväll!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mina absoluta snabb/latfrukost:
En stor kopp örtthe och en näve nätter. Paranötter mättar bäst.
Eller ostkuber.
Eller ett färdigkokt ägg från gårdagen.
En avokado.

Jag tycker makadamianötter mättar bättre än paranötter, fast det ska vara de naturella, orostade och osaltade.

Paranötter är bra för de innehåller mycket magnesium. Något det är lätt får brist av på LCHF om man äter mycket ost och mejeriprodukter (kalciumet förbrukar magnesiumet lite förenklat sådär)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag tycker makadamianötter mättar bättre än paranötter, fast det ska vara de naturella, orostade och osaltade.

Lyckas du få tag i naturella makadamianötter?! Det har jag tyvärr aldrig hittat någonstans... men nu senast hittade jag en påse med macadamia, mandel och någon ytterligare nöt som visserligen var rostade och saltade, men det var med rapsolja i alla fall.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Märket "den lille nöttefabriken" har naturella makadamianötter. En gul lite halvgenomskinlig påse med grön text.
Har hittat den både på Ica och coop så det borde gå få dom ta hem =)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag skulle precis fråga om var man hittar nötter i en vanlig ica- butik. Har letat mig fördärvad, men hittar bara mandel, valnötter och saltade casewnötter (eller hur de nu stavas).

Men jag får leta efter det märket, då. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag undrar om det är nån här som äter Carbzone-bröd eller pasta? Jag är nyfiken!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Åt Carbzone -brödet i början, inte speciellt gott och torrt,tråkigt och dyrt.

Kostdoktorn gjorde en test med pastan och det visade sig att den höjer blodsockret precis lika mycket som vanligt fiberpasta. Bara mycket dyrare.

Bägge är lite lurendrejeriprodukter. Lägg pengarna på bättre saker ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fiberpasta - menade du då fullkornspasta?
Om ja - så är det ju ändå långsamt och inte så farligt för min del, jag har typ blivit kolhydratskrämd bara :p

Jag har försökt baka några bröd men jag mår så förbannat illa av dem att jag inte kan äta dem till frukost :( Så nu äter jag fullkornsbröd, en skiva med massa fet pålägg och varm choklad på grädde och mjölk. Men vill kunna byta bort skivan mot något med mindre kollisar.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Varför inte en FinnCrisp med massor av pålägg? Eller bara pålägget?

(Har du testat Oopsies? Recept finns bl a på Kostdoktorn.se. De är enkla att göra och ett bra alternativ till bröd tycker jag. Brukar göra dem och ta med om vi är bortbjudna på "smörgåsfika".)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har provat men jag är såååå förbannat trött på ägg, kokt ägg uppskattar jag bara nån gång i veckan, stekt ägg ännu mindre än så.
Oopsies, Pones har jag provat att baka, smakar för mycket ägg för att jag ska kunna äta det.

Då jag mår illa av smör (klarar inte av lukten eller smaken) måste jag ha smält smör = rostar alltid mina mackor, man kan väl inte rosta FinnCrisp :D
Men jag kompenserar brödet jag äter under dagen. Det funkar bra tycker jag, långsamma kollisar i brödet (Frökusar från Fazer eller danskt rågbröd) och jag är mätt på det uppemot 10 timmar utan problem. :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Prova baka oopsies med brödkrydda och fiberhusk i, då försvinner ägg/omelettsmaken och du får en fastare konsistens, mer brödlik.
Oopsies går att rosta på svag värme i brödrosten.

Ja jag menade fullkornspasta :D som egentligen ju bara är vanlig pasta med lite tillsatt fiber = fiberpasta.
Jag klarar inte äta pasta för allt sånt triggar mitt sötsug och sen får jag migrän och ont i kroppen. Spelar ingen roll om det är fibrer eller inte tillsatt.
Samma sak med finncrips.

Tröttnade också på ägg ett tag, så jag har haft ett litet uppehåll. Men nu är det gott med omelett eller stekta ost-ägg igen.

Jag har aldrig haft problem med att äta smör, kan äta det direkt med sked =)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

USCH, får spykänslor av tanken på att äta smör med sked... :p

Får verkligen brödkryddan äggsmaken att försvinna? Kanske får ta o försöka igen ändå, men å andra sidan är jag ju ändå nöjd med min frukost som den är nu...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp