LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Du får ge en recension sedan :)

*kl*
Ikväll blev det ingefärskryddad kotlett, vitlökssmör och grönsallad med gurka/tomat, olivolja till. Helt ok!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag äter inte enligt LCHF men vår middag igår borde funka för er:

Ugnsstekt fylld falukorv och stuvad savoykål

Jag använde den nya falukorven ur Coop Prima-sortimentet, tror kötthalten låg på 68%, den var jättegod! Den fylldes med port salut och ugnsstekte i en form med tomat- och lökklyftor(och äpplen, men det går ju att utesluta).

Samtidigt strimlade jag savoykål, fräste i lite smör(på låg värme, det är lätt att bränna den) och stuvade sedan i matlagningsgrädde, men man kan ju använda valfri fetthalt. Kryddades med lite salt och vitpeppar.

Kanongott!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

för mig funkar det att öka proteinet lite, behöver inte vara stora mängder, men hamna en liten bit över basbehovet. Läst om flera som gjort samma som det fungerat för. Vet inte vad/hur du äter, men det var en tanke :)
Tack för tipset, jag kanske ska prova. Hur vet man hur mycket som är ens basbehov? Antar att jag kanske kan googla mig till det. Kan man äta för mycket protein, jag tänker hur vet man så att man inte ökar för mycket?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

har inte verifierat det just nu, men 1 g protein per kg kroppsvikt är det som kommer upp i skallen. TRänar man får man öka på den mängden. För mig fungerade det att lägga mig 5-10 g över mitt basbehov. Nu har jag inte räknat på ett litet tag, men minmat.net är ju bra att stämma av mot :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Provade baka ägg&ostmuffins igår, gjorde neutrala utan fyllning men kommer nog göra det fler gånger och med olika smaksättning

8 ägg
100g keso
100g riven ost (gärna lagrad)
2-3 msk fiberhusk
lite salt och brödkrydda

Blanda ihop allt och häll upp i muffinsformar, det är en fördel om man har en muffinsform i plåt då smeten är vääääldigt rinnig.
Fick ihop 12 st muffins.
Grädda i 175 grader i 30 minuter tills muffinsen har stannat och fått färg.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mmmmm :d det där lät gott, ska testas....

Mitt försök med linfrön i paneringen blev bra och gott - men nästa gång ska jag inte ha lika mycket..... magen fick en rejäl skjuts :p

Men efter bara 1 vecka så märks det både hälsomässigt och viktmässigt :banana: och inte hade jag bekymmer med orken på Afrodansen heller, snarare tvärtom.... och äter gott gör jag hela tiden :d

Maken och sonen ville ha pepparrotskött i helgen och det ihop med lättkokt blomkål var hur gott som helst :d
Det var något som jag inte trodde att jag skulle kunna äta utan potatis :angel:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Testa att panera i kokosflingor och servera med pepparrotsyoghurt/grädde och lättkokt broccoli, gottgott!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har varit på kryssning (Dubai, Oman, Abu Dabi, Fujayrah, Dubai. Skulle egentligen varit Bahrain också men det utgick av förståeliga skäl). Vi åkte med ett italienskt rederi och jag säger bara: MATEN!!! :d:love: Det var femrätters luncher och sjurätters middagar, vita dukar, bordsservering och allt var jättevackert upplagt! (För mig blev det dock fyra resp sex rätter eftersom jag avstod pastan.) Då både maken och jag är stora matfantaster (förutom att vi älskar att upptäcka nya länder) så var detta verkligen en toppenresa!

Bland efterrätterna fanns det alltid ett alternativ med "no sugar added". En riktigt trevlig variant (som jag ska försöka sprida till släkt och vänner som tycker det är svårt att bjuda en LCHF:are på efterrätt) var en klick spritsad grädde i ett vackert glas, med ett par hallon och rostad, flagad mandel på toppen. Enklare än så kan det väl inte bli?!

En kväll serverades också en mycket god chokladmousse utan tillsatt socker. Hur de gjort den vet jag inte, men så här brukar jag göra:

200 g mörk choklad, minst 70 % bryts i bitar
2 msk smör smälts i en kastrull
1 dl grädde och 2 msk konjak hälls i smöret och får koka upp
Häll sedan vätskan över chokladen och rör till en slät massa.

Så här långt är det egentligen mitt recept på chokladtryffel, men har vidareutvecklat det till en mousse så här:

Rör ner fyra äggulor i chokladsmeten, en i taget. Vispa 4 äggvitor med en knivsudd salt till ett hårt skum och vänd försiktigt ner i chokladsmeten. (OBS - vispa INTE!!!) Häll upp i vackra glas och ställ kallt fram till serveringen.

Har förståss MASSOR av matinspiration från resan - men jag får återkomma med det längre fram när jag hunnit prova ut recept!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

I väntan på Italieninspirerade recept tar jag detta, från Vinochgastronomi.se:

Confiterat kryddrimmat sidfläsk

"Att confitera fläsk av bra kvalitet är ett sagolikt sätt att ge grisen kulinarisk rättvisa. Bäst resultat blir det med de mindre ädla framdelarna som sida, bog eller karré. Med lång koktid blir fettet smakrikt och krämigt. Confitera gärna större bitar, eftersom köttet har en tendens att falla isär om de är styckade i för små bitar."

Ingredienser för 4 portioner

600 gram färskt sidfläsk med svål, från god gris
½ dl grovt havssalt
1 liter vatten
4 kvistar rosmarin
4 kvistar timjan
2 lagerblad
15 svartpepparkorn

Confitering

8 dl ank-, eller gåsfett
4 kvistar rosmarin
4 kvistar timjan
2 lagerblad

Putsa svålen med en engångshyvel. Blanda vatten och salt för en 5-procentlig rimlag. Lägg i köttet tillsammans med kryddor och örter. Ställ i kylen över natten, eller i minst 3 timmar.

Smält gås-, eller ankfettet i en kastrull tillsammans med en ny laddning fräscha örter och sänk ner köttet. Koka upp och sjud köttet i minst 3 timmar. Fettet ska bara bubbla lätt och får inte bli för hett. Håll temperaturen runt 95 till 100 grader. Det går också att sänka temperaturen till 80 grader och låta köttet koka längre. Dubbla då koktiden. Med längre koktid och lägre temperatur blir köttet ännu mörare.
Låt köttet vila och skär upp i portionsbitar. Stek först svålen så den får fin färg och blir lätt knaprig. Upprepa med resten av sidorna.


Får erkänna att jag inte testat detta själv ännu - men det ska jag definitivt göra! Gås- eller ankfett är kanske inte så lätt att få tag i, men jag har sett i andra recept att man kan confitera med skirat smör. ICA Kuriren har t ex en sådan variant på sin hemsida. Den tar fyra dagar att laga till - men det kan det säkert vara värt! Deras recept hittar ni HÄR.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har hittat ett mkt bra recept på LCHF-pizzabotten. Lägger in det här så jag hittar det nästa gång också!

Pizzabotten:
120 g cream cheese
3 ägg (ca 65 g/st)
1,8 dl grädde
0,6 dl Parmesan
1 matsked Italiensk salladskrydda eller örtsalt
oregano
4,8 dl Riven ost

Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).

Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt. Blanda sedan i resten av osten.

Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.

Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

Vi har ägnat kvällen till att göra pizza: Till makens pizza gjorde vi en sås på tomater, lök, 1/2 buljongtärning, oregano, basilika och peppar. Den fick stå och puttra på låg värme i ca 30 minuter. Själv tål jag tyvärr inte tomater, så jag hade en blandning av creme fraiche, ajvar relish och kryddor till min pizza.

Som topping hade vi bacon, färska champinjoner, räkor, oliver, mozzarella, prästost och finriven parmesan.

Resultatet blev JÄTTEGOTT! :d


Och igår blev det vrålgod förrätt: baconlindade pilgrimsmusslor! Verkligen hur gott som helst - och busenkelt. Man bara lindar en skiva bacon runt varje mussla, trär upp dem på ett träspett och steker några minuter på varje sida. Man kan även grilla dem om man vill. Viktigt bara att man inte steker/grillar för länge! Någon sjurätters middag blev det dock inte - så det kändes lite torftigt! ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag avundas er som gillar LCHF-bröd!!!

Jag får hålla mig till GI-bröd, kan inte äta många frukostar i rad utan bröd, försöker varva lite men det går sådär...

Vill gärna bli av med ett par kg till men det är inte alls så noga.

Sen försöker jag hitta LCHF efterrätter men det går inte så bra, mycket som inte smakar gott tycker jag :( Så det får väl bli fuska då när det väl vankas efterrätter...

Börjar tvivla på om LCHF är rätt för mig, ska nog gå över till GI där man inte behöver utesluta så mycket mat, jag har ätit LCHF sen i nyår och börjar nu bli ordentligt less på att utesluta mat, fantasin har börjat tryta och jag är allmänt less. JAG SKULLE KUNNA DÖDA FÖR STUVADE MAKARONER!!!! :eek:

Nä vi ska försöka ta oss en tripp till Gbg nån dag o köpa Carbzones bröd och pasta som finns på en ICA-butik där (finns ingen närmare som säljer och att köpa på hemsidan är vansinnigt dyrt) så kanske jag inte känner mig lika less. Färre kollisar där iallafall...
Sambon däremot har inte samma problem som jag har... *suck*

EDIT: Provade med glädje blomkålsmos... Men som väntat var det inte gott efter en viss mängd (gillar inte kål i allmänhet)

Någon som har idéer för hopplösa mig? :(
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vad tycker du om för mat då? Du får väl utgå ifrån mat du gillar - och se om den kan LCHF-anpassas! Om du räknar upp t ex 10 favoriträtter så är det kanske lättare att hjälpa dig... (Får erkänna att jag har väldigt svårt att förstå att man kan längta efter stuvade makaroner...)

När det gäller dina frukostbekymmer... Har du testat att ta det pålägg du vill ha och lägga på en bit paprika (så att paprikan blir istället för bröd)? Blir jättefräscht! Eller att göra Moniques wraps och fylla med ditt favoritpålägg? Själv saknar jag inte bröd annat än att det är en praktisk "förpackning" - en macka är ju lätt att ta med i olika sammanhang. För sådana situationer brukar jag göra en wrap. Blir t ex jättegott med ph-ost, rostbiff, brieost, gurka och babyspenat!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

:D Jag är väl märklig som saknar stuvade makaroner men det är så himla gott ibland :love: Med stekt falukorv :d :d :d

Aldrig hört talas om såna wraps? Recept? Googlade men hittade inget...

Jag är trött på äggsmaken, trött på frösmaken efter allt bröd jag provat. *urk*

Jag gillar lax, torsk, kött och fågel. Försöker hitta på olika varianter, t.ex variera ostsås (då menar jag ädelostsås, fetaostkräm osv) och ibland äggmuffins med purjolök och soltorkade tomater men det är ändå nåt jag ledsnar på fort. Jag vill äta vanlig lasagne, jag vill ha vetetortilla till tacosen.

Jag har aldrig varit en grönsaksmänniska och min grönsaksfantasi sträcker sig till salladshuvud, paprika, tomater och gurka. Broccoli gillar jag inte... Jag tror att det är att jag saknar variationen man har när man tillåter sig själv äta ris/pasta och potatis...

Skulle inte sitta illa med en fiskpudding t.ex! Med skirat smör och potatis till...

Vi har ätit det mesta, t.ex fetaostfyllda färsbiffar, tacolåda, paprikafyllda tacofärs, baconlindad kyckling, korv stroganoff utan ris/pasta, pizzakorv (en annan variant av korv stroganoff).

Ja jag gillar mycket mat men jag älskar (tyvärr) kolhydratrika mat, som pasta och ris och inte minst sagt bröd... Vitlöksbaugette skulle jag kunna döda för också... Ja, det är ju lite maträtter som jag ätit i hela mitt liv och tyckt om som jag tvingas välja bort och det är nog det som gör mig lite ledsen...

GI tillåter ju pasta och ris med långsamma kolhydrater, bröd också därav mina funderingar, jag vill bara hålla min vikt nu och INTE gå upp igen. Ska börja gymma på nytt igen efter uppehåll sen nyår pga tidsbrist. Och då tycker jag att jag borde hålla vikten med tanke på att jag då ökar min förbränning.

Men jobbigast av allt är att jag som fd sjuk i ätstörning hamnat i den hemska tankegången där jag är rädd att gå upp så fort jag äter fel, fuskar. Jag vill inte ge upp helt utan vill kunna unna mig gott o leva gott men jag får så dåligt samvete att jag mår dåligt av det. Jag kanske måste släppa på min ångest och bara låta saker o ting vara. Äta som jag vill. Jag vet inte, har det bara så jobbigt just nu :(

(med andra ord tror jag att den sjuka delen av mig är tillbaka, ätstörningen som inte visar sig fysiskt, än...)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Du är som jag, älskar all kolhydratrik mat. Stuvade makaroner är ju så gott, men "förbjudet" just nu. Jag har dessutom helt tagit bort bröd. Jag kan föräta mig på smörgås.

Jag har kommit på att jag inte har ett sockerberoende som jag alltid trott, utan ett kolhydratberoende. Helst i kombination med fett. Därav längtan efter ostmackor och stuvade makaroner, gissar jag.

Jag har dessutom lite svårt för allt fett i LCHF- kosten. Kan inte äta massa fett på morgonen t ex. Så jag funderade också på om man skulle försöka fasa över till GI. Men då blir det ju "tillåtet! med pasta och bröd igen och det vill jag ju komma ifrån.
Så jag vet inte hur jag skall äta. :confused::crazy:

Vilken ica är det som säljer Carbzone i Göteborg?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

ICA kvantum i Munkebäck är återförsäljare. Vi hade ingen tid att åka i helgen och tror inte vi hinner i helgen heller :( Så jag får dröja...

Jag klarar inte av för mycket fett på morgonen så jag förstår dig, därför börjar jag tänka på GI... Jag skulle inte kalla mig beroende eftersom jag kan klara mig utan kolhydrater men jag saknar att få äta mat som jag gillar... Stuvade makaroner har vi inte alls ätit på länge, vi har ätit det kanske 5-6 ggr på ett år... Fiskpudding har jag aldrig gjort själv utan det har varit mamma som gjort och jag har inte ätit det på två år.
Det visar ju att jag inte äter den maten jag saknar ofta alls, det är nog värst att man UTESLUTER det, man FÅR INTE äta det om man ska äta LCHF...

Carbzones produkter skulle hjälpa mig lite och jag kan äta det med gott samvete (jag är rädd att jag ska gå upp i vikt igen, jag vet inte varför jag är så rädd...), tydligen skulle de produkterna öka blodsockret på samma vis som fullkornspasta men det är inget problem för mig.

Om du inte vill ha pasta eller bröd alls så är det ju bara att fortsätta med LCHF? Det handlar väl om vilja, jag vill ju inte utesluta det längre.
Jag ska prova en ny frukost när jag får tummen ur, det blir nog inte så fett så jag vet inte om man står sig länge på det - fil och hemgjord musli på nötter och hallon... Så får jag varva med danskt rågbröd.

Vi får se hur jag gör, jag får nog fasa över till GI jag... Vi kommer ju fortsätta laga kött och sås som LCHF eftersom det är mättande så behöver jag inte ta så mycket kolhydrater till. När man lagar enligt GI använder man ju vispgrädde ändå, bara att man inte öser på lika mycket fett som man gör just nu. GI vill ha mättande mat också som håller kvar mättnaden länge.
Men jag försöker nog med "LCHF light" lite till, iaf tills sambon gått ner klart...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Men jobbigast av allt är att jag som fd sjuk i ätstörning hamnat i den hemska tankegången där jag är rädd att gå upp så fort jag äter fel, fuskar.

Jag vet att det här är en tråd för lchf-anhängare, som det står i trådstarten. Men om jag hade sådana känslor skulle jag omedelbart äta just stuvade makaroner, fiskpudding och de andra sakerna du är sugen på. Inte vänta tills sambon eller du själv nått önskad vikt. Jag hade inte tagit risken att mixtra med maten när du dessutom har så mycket negativa känslor kring dieten - trött på ägg, motstånd mot fett på morgonen etc.

Var rädd om dig.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En kvarts röd paprika fylld med färskost är gudomligt gott

Äggwraps
2 ägg
2 msk grädde
1 msk fiberhusk för mer fyllighet (kan uteslutas)

Vispa ihop smeten och stek i rikligt med smör eller kokosfett på bägge sidor.
Låt svalna och fyll med vad skafferiet och kylskåpet har att erbjuda.
Rulla ihop och ät.

Micrat mandelbröd
1 dl mald mandel / mandelmjöl
1 ägg
salt och brödkrydda

Blandas ihop i en djup tallrik och körs i micron 1,5-2 minuter, vänd och kör 1 minut till.
Dela i fyra delar och äts med bregott och ost eller annat valfritt pålägg

Squash-pasta
Strimla squashen med potatisskalare, vill man ha det mer pastalikt tar man bort det gröna (jag gillar det gröna)
Antingen kokas squashen någon minut i lättsaltat vatten, men den går också fräsa upp den i smör. Mycket godare än mjölpasta enligt mig ;)

Blomkålsris
Riv blomkål på grova sidan på rivjärnet och lägg ner i kokande lättsaltat vatten (ska inte vara mycket vatten bara så det täcker rivet)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mums - den där pizzan ska testas :d

Just nu har jag spårat in på köttfärsfyllda paprikahalvor med massor av ost ;) och ångkokta blandade grönsaker till..... mums!!

Fast nu har viktminskningen stannat av och jag tror att jag äter för mycket mat helt enkelt :o men om jag ska bli mätt och hålla mig mätt så krävs det den mängden.... vad gör jag för fel??

Jag har ingen som helst längtan till kolhydrater längre iallafall - så något rätt gör jag :angel:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kan vara en viktplatå eller så har du omedvetet minskat fettmängden och ökat kolhydratsmängden.
Jag brukar någon gång ibland kolla igenom hur fördelningen fett/protein/kolhydrater ligger annnars går jag mest på känn.
Min kropp talar ju väldigt tydligt om när jag går över styr radikalt :cool: (migrän, ledvärk, magont mm)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp