LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Använder en rapsolja med neutral smak (det finns ju de som "smakar mer" också.) Att jag väljer rapsolja beror dels på att den är svensktillverkad, men främst på att det är den olja som har bäst förhållande mellan omega 3 och omega 6.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har idag fått "Ferry Food" av min bästa kompis! :banana: (Bokens "författare" är Björn Ferry och Cathrine Schück.) Har bara hunnit bläddra igenom ett första varv ännu - men ser verkligen fram emot att börja provlaga! Jämfört med Schücks "LCHF för tjejer" så har denna ett ganska tydligt vilt-tema, men man får också förslag på vad man kan använda i recepten istället om man t ex inte har tillgång till älgkött.

Något som direkt lät intressant var att hon reder en kantarellsås baserad på grädde med Västerbottensost! Jag som älskar både Västerbottensost och Krutrökost kan verkligen tänka mig att det blir jättegott! Däremot blev jag lite förvånad att färdigköpt tacokrydda används i ett recept på tacopaj... särskilt som det är så lätt att göra egen utan en massa onödiga tillsatser!

Receptet på såsen:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
200 g kantareller eller annan svamp
3 dl grädde
1 dl riven Västerbottensost
smör
salt, peppar

Fräs först löken och sedan även svampen i smör. Häll sedan på grädde och ost och sänk värmen. Rör till dess osten smält. OBS - såsen får bara sjuda inte koka för då skär den sig. Servera med finhackad persilja och lite grovriven Västerbottensost. (I boken får även 400 g strimlad lövbiff fräsa med, men jag kan tänka mig den här såsen med många olika "proteinkällor".)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Något som direkt lät intressant var att hon reder en kantarellsås baserad på grädde med Västerbottensost! Jag som älskar både Västerbottensost och Krutrökost kan verkligen tänka mig att det blir jättegott! Däremot blev jag lite förvånad att färdigköpt tacokrydda används i ett recept på tacopaj... särskilt som det är så lätt att göra egen utan en massa onödiga tillsatser!

Vi gillar den boken skarpt här hemma, särskilt som vi fortfarande har gott om svamp, både i frysen och torkad :) Bär kommer med på en del oväntade ställen också.


*kl*

Idag blev det lite kylskåpsrensning, tog lax (med skinn) ur frysen, stekte den och skivad broccolistam, kokade broccolibuketterna och gjorde en senapssås till på grädde och yoghurt. Kokade upp grädde och senap, salt och peppar, sedan blandade jag i turkisk yoghurt och rörde slät och sedan serverade. Blev riktigt gott faktiskt! Brukar föredra cf till lax, men detta blev ritkgit bra. Blev lika delar grädde och yoghurt ungefär.
Lite sallad och citron till också.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gjorde kall sås i går på CF och wasabi&sesam-kryddan och lite flingsalt.

Blev väldigt gott till gräddstekt lök&köttfärs, en stor hög riven parmesan, knaperstekt bacon och lite gurka/salladspaprika.

Resten av familjen åt Risini och färdig pastasås till.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Läskigt god kyckling:
Gör en marinad av
olja
Bulongtärning eller vegetas eller soya
Det gula skalet från en citron
Saften från samma citron
2 klyftor vitlök
1 dl färska blandade örter

Lägg i tunna skivor kycklingfile och låt marineras liten stund.

Stek kycklingskivorna i omgångar.
Lägg sen i alla färdigstekta kycklingbitar och resten av marinanden och några dl grädde och låt koka en stund. Strö över mer färska örter.

Ät.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag hittade den nya frukosten! Fast den är nog inte helt godkänd av LCHF och passar inte de som haft problem med sötsug...

125 g kvarg, ett par skvättar vispgrädde och en skvätt funlight saft (välj smak själv) och om man vill kan man också ha lite bär i. Ska man ha t.ex hallon passar saftsmaken wildberries bäst. Eller varför inte en ruta rivet mörk choklad till den saftsmaken :d
Man kan ju också ha lite nötter i om man vill. Endast fantasin begränsar! :banana:

Jag har snarare problem med chips och kolhydratrik mat än själva sötsuget. Ätit det i ett par dagar och känner inte nåt sötsug och jag har släppt mitt brödmani, vilket känns otroligt skönt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Idag gräddade vi våfflor ute i det härliga vårvintervädret!

Använde äggwrapssmeten (finns i början av tråden) som våffelsmet - det blir riktigt bra! (Dock inga frasvåfflor direkt.) Åt först en våffla med coleslaw på och sedan en med lite vispgrädde och hallon. Jättegott var det!

(Jag är uppväxt med att man först åt ett antal "matvåfflor" med vitkålssallad - alltså hemgjord pizzasallad - och avslutade med en "efterrättsvåffla" med glass och bär. Nu hade vi redan coleslaw som jag gjort här om dagen, så vi testade det istället för pizzavarianten och det blev MYCKET lyckat. Men oerhört mättande - jag orkade bara en "matvåffla" och en "efterrättsvåffla". Och jag stod mig utan problem fram till middagen - drygt sex timmar senare.)

Igår lagade jag en kycklingrätt ur "Ferry Food" - Kyckling med citronklyftor i ugn. Till detta finns ett recept på aioli som jag testade, men tyvärr fick jag den aldrig att tjockna... Gjorde en ny omgång utifrån mitt eget majonnäsrecept istället och smaksatte med vitlök. Mejlade sedan Cathrine Schück och frågade om detta - och fick svar nästan direkt! Det har uppenbarligen blivit ett fel i receptet, det står 1 msk citronsaft när det bara ska vara 1 tsk. Så ni som köpt boken gör alltså klokt i att ändra i receptet!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Om den frukosten passar dig och du håller dig mätt är det jättebra.

En liten brask-lapp om Funlight dock, du vet att den är utmärkt till att döda myror med. Mycket mer effektiv än traditionella myrgift man köper ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Källa på det? Vinäger fungerar ganska bra för att ta död på myror också, men det är väll få som anser det som farligt?

Results and Discussion
At 3, 7, 14 and 28 days after the mounds were treated, the acephate (Ortho®
Orthene®) plots had significantly lower fire ant activity than either the control or the
aspartame (Equal®) treated plots (Table 1). The aspartame (Equal®) treated plots
showed no significant difference from the untreated control plots during the trial.

Evaluation of watered in aspartame as a mound treatment for red imported fire ant
management


The ants that were fed aspartame not only survived but thrived

http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag är medveten om det men tyvärr kändes det inte avskräckande med tanke på hur lite saft jag tar per gång ;)

Min frukost håller mig mätt till lunch, ca 5-6 timmar så det duger för mig. Vill man inte ha funlight kan man nog byta ut till bär, t.ex hallon.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En liten brask-lapp om Funlight dock, du vet att den är utmärkt till att döda myror med. Mycket mer effektiv än traditionella myrgift man köper ;)

Inte för att jag vill "marknadsföra" lightprodukter direkt, men man kan inte alltid jämföra djur och människor rakt av... en chokladkaka kan ju lätt döda en hund - f f a mörk choklad om jag förstått saken rätt. Fast ur ett människoperspektiv brukar ju mörk choklad räknas som det "renaste" godiset (minst konstiga tillsatser).

Fast vore jag muppia skulle jag definitivt föredra lite bär i frukosten istället! (Annars var denna frukost nästan identisk med ett "nyttigt mellanmål" en kompis lärt sig på Viktväktarna. Fast då var det förståss bara kvarg och Funlight - ingen grädde.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fast vore jag muppia skulle jag definitivt föredra lite bär i frukosten istället! (Annars var denna frukost nästan identisk med ett "nyttigt mellanmål" en kompis lärt sig på Viktväktarna. Fast då var det förståss bara kvarg och Funlight - ingen grädde.)

Håller med om bären. Vill också notera att bara för att VV är positiva behöver det automatiskt inte vara negativt. I och med deras nya system är ex. ägg också bra mellis som jag har förstått det, och det håller väl alla här också med om?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag är så bekväm av mig att jag kör på funlight även om bär är nyttigare. Problemet hos mig är att jag jämt glömmer ta upp saker att tina osv och jag vill inte direkt ha frusna hallon så det är också en enkel lösning för mig :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bär tinar ju i micron på ett par sekunder och om man blandar ner dom frusna i grädde och kvarg blir det lite glasskänsla av det hela :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Håller med om bären. Vill också notera att bara för att VV är positiva behöver det automatiskt inte vara negativt.

Det var inte så jag menade! Men skrev "nyttiga" för att markera att kvarg och Funlight inte är ett optimalt mellanmål för en LCHF:are. F f a för lite fett för att mätta någon längre stund - och dessutom en massa tillsatser, vilka man inom LCHF rekommenderas att undvika.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Brukar grava min egen lax. Jag köper hel färsk lax till det och passar på att laga jättegod soppa på skrovet!

Supergod laxsoppa

Buljong:
lägg fiskskrovet i en kastrull (skär bort gälarna från huvudet först), tillsätt kallt vatten så att det precis täcker och låt koka upp långsamt. Ta bort allt skum som bildats och tillsätt sedan 2 tsk salt/liter vatten samt en klyftad gul lök. Låt sjuda på svag värme i 20 minuter och ställ sedan att svalna.

Sila av buljongen. Ta till vara allt kött från skrovet och kasta resten. Koka upp buljongen och smaka av (vill man ha den mer koncentrerad kan man koka ihop den lite). Tillsätt sedan ca 2 dl grädde, ca 10 cm purjo i slantar och de grönsaker du gillar. (Nu senast hade passade jag på att ha "frysrensning" och tog en halv påse Wokgrönsaker "Lotus"). Låt koka till dess grönsakerna är mjuka. Smaka av med vitlökssalt och pressad lime. Tillsätt rejält med dill samt lägg ner laxköttet och låt allt bli varmt.

Till serveringen kan det vara trevligt att lägga en näve stora, frysta räkor i varje tallrik och sedan hälla rykande het soppa över. Då blir räkorna precis lagom tinade utan att bli sega och soppan blir ätlagom. (Jag brukar inte blanda räkor i själva soppan eftersom jag alltid lagar mat för att det ska bli rester och räkorna blir så trista om de värms upp flera gånger.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Ni/vi som har lite problemmed lchf att följa det , finns ju en annan diet som heter dukandieten och den går i början ut på ung samma, men är mycket friare..jag har gått ner 4 kg på 10 dgr nu och ändå har jag fuskat...dieten uppmanar t om att man ska kunna "fuska" en dag i veckan

http://holmgrensmat.com/dukan-dieten/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp