LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Ni/vi som har lite problemmed lchf att följa det , finns ju en annan diet som heter dukandieten och den går i början ut på ung samma, men är mycket friare..jag har gått ner 4 kg på 10 dgr nu och ändå har jag fuskat...dieten uppmanar t om att man ska kunna "fuska" en dag i veckan

http://holmgrensmat.com/dukan-dieten/

OT: Inte konstigt att man uppmanas fuska, det är rent skadligt att äta en kost som består av enbart protein. :crazy: Att rekommendera fettsnål kost är aldrig något som kan vara nyttigt i längden!

OnT: Ikväll ska jag laga italiensk köttfärslimpa. Åt detta tidigare en gång hos min mamma och det var underbart gott! Vi åt dock med ugnsrostade grönsaker och tsatsiki till också, yummie. :d

703.jpg


Ingredienser:
1 vitlöksklyfta
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl grädde
1 msk torkad oregano eller basilika
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 paket mozzarellaost, 125 g
1 msk grön pesto
10 svarta oliver, skivade
50 g pinjenötter
2 askar cocktailtomater à 250 g
1 rödlök
1 msk olivolja
50 g ruccolasallad

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Skala och hacka vitlöken fint och blanda med färs, ägg, grädde, örter, salt och peppar.
Skär mozzarellan i tärningar och blanda med pesto.
Smörj en ugnsfast form med olja och lägg på färsblandningen. Gör ett snitt i färsen och lägg i mozzarellan. Täck över med färs och forma till en limpa. Dela oliver och tryck ner i limpan. Strö på pinjenötter.
Dela tomaterna och skiva rödlöken. Lägg detta runt köttfärslimpan och häll över lite olja. Sätt in i ugnen i ca 25 minuter.
Servera köttfärslimpan med ruccolasallad.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

WOW - så gott det låter!!! Såg ett annat köttfärslimperecept idag och då slog det mig att det faktiskt är något jag aldrig lagat... Men nu måste det definitivt bli ändring på den saken! Kommer att testa ditt recept - det låter mycket godare än det andra receptet jag såg. Mozzarella, oliver, vitlök... nej, det kan ju helt enkelt inte bli fel! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

WOW - så gott det låter!!! Såg ett annat köttfärslimperecept idag och då slog det mig att det faktiskt är något jag aldrig lagat... Men nu måste det definitivt bli ändring på den saken! Kommer att testa ditt recept - det låter mycket godare än det andra receptet jag såg. Mozzarella, oliver, vitlök... nej, det kan ju helt enkelt inte bli fel! :d

Du får avlägga en dom sen! :D Köttfärslimpa är faktiskt toppen har jag upptäckt sen jag börjat äta LCHF! Väldigt lättlagat och gott och saftigt! För övrigt blev köttfärslimpan uppskjuten till morgondagens middag istället, ser fram emot den!

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Överbliven köttfärslimpa är jättegott skiva och äta kall med smör och ost :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det där verkar vara en lite smaklösare variant av braciola ([bratchiååla] som för övrigt betyder "arm"). I en riktig braciola har man bland annat hackad salami och parmensanost. Även brödsmulor, men det måste man ju inte ha i. Det är en löjligt god rätt hur som helst! Perfekt att göra till fest osv eftersom den blir godare om den får stå ett tag och eftersom man kan göra en jättelång som räcker till många personer.

Om någon vill ha receptet som ett alternativ till Cheesericas variant så kan jag lösa det :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag vill gärna ha det receptet också!!! *räcker upp handen* Med både salami och parmesan låter det definitivt som något i min smak! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har precis avnjutit den goda köttfärslimpan till middag!:laugh:

Följde i stort sett ditt recept, men eftersom jag ännu aldrig i mitt liv lyckats följa ett recept till punkt och pricka blev det lite små avsteg även denna gång. Inspirerad av ett Mia Gahne-recept (de brukar alltid vara bra) fräste jag vitlöksklyftan med 1/2 gul lök och två stjälkar selleri. Hade ingen pesto hemma, så mozzarellan fick klara sig utan den.

Använde sedan stektermometer och tillagade till 70 grader. Det hela blev mycket saftigt och gott!

Serverade med lättkokta haricot vertes med smör på, samt cornichonger och cocktailkapris.

Edit: Kommer DEFINITIVT att laga detta fler gånger! Nästa gång gör jag dessutom dubbel sats så att det blir mer rester!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bär tinar ju i micron på ett par sekunder och om man blandar ner dom frusna i grädde och kvarg blir det lite glasskänsla av det hela :d

Jo iofs, men det blir ju lite ojämnt varmt, vissa hallon blir jättevarma och inte så goda medan andra fortfarande är frusna, jag har problem med ilande tänder och har fortfarande inte fått tummen ur o bokat tandläkartid (snart 4 år sen :o) Men jag ska ha hallonbuske i sommar så då kan det bli färska hallon hemma iallafall.
Men jag ska ändå prova nån dag ha lite frusna, lite gött o säga att jag typ äter glass till frukost :p

Det var inte så jag menade! Men skrev "nyttiga" för att markera att kvarg och Funlight inte är ett optimalt mellanmål för en LCHF:are. F f a för lite fett för att mätta någon längre stund - och dessutom en massa tillsatser, vilka man inom LCHF rekommenderas att undvika.

Nej jag skrev ju att det inte är heeeelt ok av LCHF men att det kan funka om man själv inte har problem med just sötsug (jag är snarare sugen på pommes frites och chips). Och att för att det ska bli LCHF får man ju tillsätta grädde vilket jag gör varje dag, kesella 10% och ett par skvättar grädde (eller mer om man behöver mer mättnad). Jag står mig till lunch.
Om man nu hittills haft problem med att hitta bra frukost som jag haft och inte gillar brödsubstanser och är trött på ägg tycker jag att detta kan vara ett alternativ bara man inte har problem med sötsuget.

Jag föreslog även riven mörk choklad och nötter i :) Men sen är det ju också upp till var och en hur strikt man vill vara, jag är lite flexibel kan man säga.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Köttfärslimpa har jag aldrig gjort tidigare, skriver upp den så jag får prova o göra till helgen :) Vi har ätit köttfärs i tre dagar i rad nu, smått trött på det nu :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gjorde köttfärslimpa igår med fetaost, soltorkad tomat och hackade svarta oliver. Så nu har jag en låda med köttfärslimpa i kylen att gå och knapra på.
Blev en skiva till frukost med svartrökt skinka och en lagrad ost på :d

Till middag igår gjorde jag omelett med den rökta skinkan och höngs himmelsblå som fyllning till det halstrad sparris, guuud så gott det var.
De hade fryst sparris till extrapris på coop så jag köpte flera paket.
Dom var tunna och mjälla, riktigt goda.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Idag har vi också ätit jättegod sparris! Köpte en knippa färsk, grön sparris som jag grillade. Det blir verkligen hur gott som helst! :d

Så här gör man: bryt av det träiga längst ner på sparrisarna och lägg dem på ett ark ugns- & grillfolie. (Vik upp kanterna på folien så det blir som en form.) Ringla över rapsolja och blanda sedan runt så att alla sparrisar blir täckta av olja. Lägg folien på grillgallret och grilla 3-4 minuter. Vänd någon gång under tiden. Lägg upp de färdiggrillade sparrisarna på ett fat, hyvla över parmesanost, dra några varv med pepparkvarnen och strö på flingsalt.

Till detta åt vi grillad entrecote samt waldorfsallad.

Jag använder en webergrill med lock och korgar för briketter/kol på var sida. Grillade köttet och sparrisen samtidigt, köttet över glöden och sparrisen indirekt där emellan. Om man lägger sparrisen direkt över glöden måste man vara försiktig så att den inte bränns och vända många fler gånger än när man som jag grillar den indirekt under lock.

Nu väntar vi med spänning på att få skörda egen sparris! Fast snön har precis smält undan från vår sparrissäng, så ett tag till lär vi få vänta...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ett till recept på supergod sparris som bör passa er LCHF:are jättebra till sommarens grillning är sparris stekt i myyyycket smör och rapsolja. Man steker dem tills de är lite gyllene i färgen och lägger dem på ett fint fat, torkar ur fettet och torrostar en näve solrosfrön tills de också är härligt gyllene. Sedan använder man fröna som strössel på sparrisen tillsammans med havssalt. Mycket frön ska det vara!

Det är löjligt gott, man kan äta hur mycket som helst. :)

Och förlåt att jag inte har lagt upp bracciola-receptet än, jag har inte träffat mina föräldrar sedan jag utlovade det och det är de som har det.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Och förlåt att jag inte har lagt upp bracciola-receptet än, jag har inte träffat mina föräldrar sedan jag utlovade det och det är de som har det.

Det ser jag fram emot! När jag googlade på namnet hittade jag bara en form av nötrulle: salami, ost och olika sorters skinka rullades in i t ex en flankstek... M a o lät det som att själva fyllningen var ganska lika i a f.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Att grilla stora champinjoner med ostfyllning är jättegott.
Bara ta av foten på svampen och lägga en ihopvikt skiva lagrad ost i.
Sen på grillen tills osten smält.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ny här men försöker äta enligt lchf.

Funderar nu. tänkte grilla lax ikväll o servera med smörstekt sparris :d
Till det hade ja velat haft en beanaisesås men orkar inte göra en själv..

Hittade igår Erik Lallerstedt bearnaise provencale.
Innehåller 1,2g protein
Fett 85,7g
Energi 760 kcal
Energi 3200 kj
Kolhydrater mindre än 0,5 g per 100 g..

Ingred:Rappsolja,äggula,vinäger,vitlök, kalvfond,persilja, dragon, peppar, salt,maltodextrin, smörarom, konserveringsmedel (e202 &e211).

Hade varit så enkelt o snabbfixat om det funkat.. men förstår att konserveringsmedel inte e ngt att hurra för?

Men påverkar det så ja inte går ner i vikt? :angel:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Allt beror på hur strikt och nitisk man är. Det kommer inte påverka så du inte går ner i vikt, dessutom är Erik Lallerstedts såser jättegoda!

Igår åt vi grillad oxfilé med grillad sparris (med hyvlad parmesan över, Minett skrev ett recept högre upp i tråden :d ) och till det vitlökssmör som fick smälta över köttet samt Erik Lallerstedts bearnaise (den vanliga), sallad och lite ugnsrostade morötter (potatis till den som ville). Suuuuuuupergott var det!

Ikväll ska det bli grillade lammfärsbiffar ifall det finns lammfärs i butiken, och till det fetaoströra och grillade grönsaker. Funderar på att grilla fyllda champinjoner, ska försöka hitta ett lämpligt recept på det. Mmmmmmm!

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Att grilla stora champinjoner med ostfyllning är jättegott.
Bara ta av foten på svampen och lägga en ihopvikt skiva lagrad ost i.
Sen på grillen tills osten smält.

Ok, lyft blicken Erica. :rofl: Tror jag siktar på det här receptet. ;) Undrar om det är gott med parmesan? Har ingen annan lagrad ost då jag inte är så förtjust i det, bara mild mozzarella (riven).

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Så bra att det funkade =)

Det blev grillad lax, smörstekt sparris, champinjoner jag la i aluminiumfolie med en klick smör och ett par vitlöksklyftor och sen på grillen... Typ det beasås. MMMMMM va gott det va.

Imorgon blir det flygande jacob me broccoli =)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Låter jättegott!

Det blev grillade lammfärsbiffar, sparris och fyllda champinjoner samt fetaostcreme. Fyllde champinjonerna med vitlök- och örter-färskost och lite riven ost som jag hade hemma ovanpå. Supergott blev det faktiskt! :)

/Erica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp